Spellenspektakel 2009: Brainstormsessie!

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

cymric schreef:
Armand schreef:Ik ben eerlijk gezegd wat verbaasd over de reacties dat er naar twee dagen wordt gegaan. Het feitelijke besluit hierover was mij in ieder geval al vorig jaar voor het einde van de beurs bekend. En de suggestie om hiertoe over te gaan is niet nieuw.
Nou Armand, blijkbaar verkeer jij in kringen waar ik als gewone bezoeker niet verkeer. Dat er (al langer) discussie over was geloof ik graag. Maar voor mij is nú pas duidelijk wat de beslissing is geweest. En dat geldt beslist ook voor anderen.
Ook Armand hangt soms een beetje de wijsneus uit.... :wink:
Ik citeer een e-mail van de beursorganisator d.d. 19-11-2008:

Goedemorgen,
Helaas staat in het persbericht de verkeerde data voor Spellenspektakel 2009. De juiste datum is 13, 14 en 15 november.
Mijn excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,

Rhiannon Siegers
Projectmanager Spellenspektakel
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Spellenspektakel wordt tweedaags evenement
De 18e editie van het Spellenspektakel gaat 14 en 15 november 2009 plaatsvinden. Naar aanleiding van een uitgebreid onderzoek onder exposanten en bezoekers is er een duidelijke voorkeur aangegeven om van het Spellenspektakel een tweedaags evenement te maken. In overleg met de organisatie is het voor partijen echter wel mogelijk om in een speciale zaal op vrijdag 13 november een toernooi of iets dergelijks te organiseren. Neem hierover contact op via info@spellenspektakel.nl.
Dit staat nu op de voorpagina, vraag me een beetje af wie er aan dat uitgebreide onderzoek hebben meegewerkt. Zijn er hier mensen benaderd?
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

cab schreef: Dit staat nu op de voorpagina, vraag me een beetje af wie er aan dat uitgebreide onderzoek hebben meegewerkt. Zijn er hier mensen benaderd?
Interessante vraag. Ik heb helemaal niets van zo'n onderzoek gemerkt (en ik beschik toch over een redelijke hoeveelheid contacten in de spellenscene).
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Armand schreef:Ducosim telt ruim 800 leden, waarvan een 250 leden steunlid zijn. Die komen dus zelden. Van de 650 leden die overblijven, doen er 100 actief aan tinschuiven, er zijn misschien 25 die-hard cosimmers, er zijn 100 Magicers, er zijn 50 roleplayers. Dan blijven er een 300 fanatieke bordspelspelers over. Dat is wat kort de bocht, ik weet het en schiet mij ook niet dood op een meer of minder, maar zo liggen de zaken grofweg.
Niet erg HBO+/Beta... :P
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra

Bericht door henk.rolleman »

Wat mij op viel afgelopen jaar dat het gebruik van verlichting(spots) op de stands heel wisselend was.
Omdat ik op de beurs vaak een aantal foto's maak viel mij dit op.
Met lampen en spots kun je natuurlijk veel sfeer creeren. Een grote hal zonder prettig licht kan snel een saaie en sobere uitstraling hebben.
Op de stand van Ravensburger, Identity Games, Hasbro en 999 Games vond ik het licht prima. Ravensburg wist hier met hun bruin meubilair een knusse uitstraling te creeren.
Bij de Gamemaster hadden ze een paar hele felle spots en bij QWG was er geen extra verlichting. Waardoor ik de stand minder prettig vond.

Het aanbrengen van extra verlichting is volgens mij iets van de uitgevers zelf maar ik weet niet in hoeverre de organisator hier invloed op heeft door ze
een standaard verlichting aan te bieden die lager hangt dan het plafond. Dit is natuurlijk geen big issue maar wellicht kan het meegenomen worden. Een prettige sfeervolle ruimte nodigd uit om te spelen.
Hoe kijken anderen hier tegen aan?

Van drie na twee dagen kan ik mij voorstellen maar jammer vind ik het wel. Ik denk dat de beurs is bedoeld ook voor het breed publiek
en het zou mooi zijn als dit in landelijke magazines, klanten e.d. leuke en goede artikelen hier komen met bijvoorbeeld het winnen van
een spellen pakket e.d. om nieuwe toegankelijke spellen onder de man te brengen. Misschien kan het schrijvend talent hier op de website nog een
bijdrage aanleveren?
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

En mogen we ook weten hoe het gesprek is geweest?
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Vogeltje schreef:En mogen we ook weten hoe het gesprek is geweest?
De afspraak is op verzoek van Libema verplaatst naar 16 april vanwege een belangrijke interne afspraak. Jullie kunnen dus nog iets langer gesprekspunten aangeven :wink:
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

De vraag is eigenlijk meer wat Libéma wil met het SpSp.

Veelspelers willen ruimte en rust en veel kunnen proberen, en dat is het eigenlijk wel. De ideale dag daarvoor---vrijdag---is gesneuveld op het veld van financiële realiteit, en de consequenties lijken vooralsnog niet erg aangenaam. De eerste reactie van mijn vriendin was zegge en schrijve oh, maar dan wordt het natuurlijk véél drukker, moeten we dan nog wel gaan?.

Uit Armands woorden maak ik op dat de rek er bij de grote spellenverenigingen wel zo goed als uit is; verruiming van dat gedeelte van het evenement heeft dus geen zin want de geboden ruimte (in de breedste zin van het woord) wordt niet benut. Alleen met meer spellenverenigingen kan hier nog wat extra's worden gerealiseerd. De vraag is of zij dat willen, en wat je ermee wint. (Alhoewel ik van mening blijf dat niches binnen de bordspellen een plekje moeten krijgen---maar dit vereist inspanning van twee zijden.)

Betere aankleding van de zaal is niet echt iets dat specifiek is voor veelspelers; betere Internet-presence ook niet; goede toegangsprijs in combinatie met een leuk hotel- en/of treinarrangement ook niet.

Met andere woorden: de bal ligt bij Libéma. Ze kunnen van alles en nog wat doen, variërend van het uitnodigen van bekende ontwerpers tot het benadrukken van één groot onderwerp binnen de bordspellen (kinderspellen, puzzels, enzovoort) tot het geheel omvormen tot een grote speelgoedshow. Ze hebben het SpSp opgekocht en opgenomen binnen hun organisatie: daar moeten ze een bepaalde bedoeling mee hebben gehad. De tijd van build it and they will come is een beetje ten einde.
Laatst gewijzigd door cymric op do 09 apr 2009, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

cymric schreef:Uit Armands woorden maak ik op dat de rek bij de grote spellenverenigingen ook wel ten einde is; verruiming van dat gedeelte van het evenement heeft dus geen zin want de geboden ruimte (in de breedste zin van het woord) wordt niet benut. Alleen met meer spellenverenigingen kan hier nog wat extra's worden gerealiseerd. De vraag is of zij dat willen, en wat je ermee wint. (Alhoewel ik van mening blijf dat niches binnen de bordspellen een plekje moeten krijgen---maar dit vereist inspanning van twee zijden.)
Ik heb via Martijn (Mish hier op het forum) begrepen dat de nieuwe spellenvereniging Blauw uit Zwolle in elk geval zeer geïnteresseerd is om te gaan demoën op het SSP. Hij kan daar wellicht zelf beter op ingaan 8) .

Ik denk zelf dat er nog wel meer verenigingen te vinden zijn die op deze beurs zo gelijk hun eigen vereniging wat kunnen promoten, dus wellicht dat je het toch wat te somber inziet :wink:
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

cymric schreef:De vraag is eigenlijk meer wat Libéma wil met het SpSp.
De eerste reactie van mijn vriendin was zegge en schrijve oh, maar dan wordt het natuurlijk véél drukker, moeten we dan nog wel gaan?.
Dat was dus ook de eerste reactie bij ons thuis. We gingen eerst altijd op zaterdag en dan waren we blij als we wat spellen hadden kunnen uitproberen (en heel blij als dat ook nog spellen waren die we op ons lijstje hadden staan).

Daarom zijn we overgestapt naar de vrijdag, waar we allemaal een vrije dag voor over hadden. Ons gevoel is nu ook dat de andere 2 dagen nog drukker worden, dus nog minder kans om wat te spelen.

Ik weet niet of we dan inderdaad nog wel zin hebben, maar dat is afwachten. En Libéma zal zich ook niet druk maken om 4 mensen meer of minder.

We zullen het waarschijnlijk nog wel 1 jaar aankijken hoe het bevalt. Als er op de zaterdag meer ruimte is om spellen te spelen, is het waarschijnlijk geen probleem. Maar bij hetzelfde aanbod en nog meer mensen over de vloer, dan denk ik dat er voor ons de lol vanaf is.

Komende maandag maar eens kijken of Zuiderspel ons bevalt. Misschien is dat dan een mooi alternatief. Het is in ieder geval een stuk minder ver rijden voor ons :wink:
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Dierik schreef: Ik heb via Martijn (Mish hier op het forum) begrepen dat de nieuwe spellenvereniging Blauw uit Zwolle in elk geval zeer geïnteresseerd is om te gaan demoën op het SSP. Hij kan daar wellicht zelf beter op ingaan 8) .
Als spellenvereniging (niet alleen wij, omdat we uit Zwolle komen) lijkt het me handig om op de grootste beurs te staan en jezelf te promoten, ook al is het alleen voor de liefhebberij van het spelen.

Vanuit het hele land komen spelletjesfanaten maar ook de gewone burger komt op dit soort evenementen af omdat het van een geheel ander formaat is dan een Noorderspel en Zuiderspel, die wel potentie hebben om uit te groeien.

Momenteel hebben we nog geen stappen genomen richting Libema en Ducosim. Begreep toch goed dat Ducosim het verenigingsplein organiseert?

We zijn inmiddels al wel ter gehore gebracht bij Libema door Dierik.

Zelf hebben we voor ogen meer te doen dan alleen op het verenigingsplein te staan alleen zullen we hier nog over in gesprek moeten met Libema.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Ten eerste wil ik zeggen dat ik het jammer vind dat de vrijdag er uit ligt. Vorig jaar ben ik op deze dag voor het eerst gegaan en dit beviel me erg goed! Ik wilde komend jaar weer op deze dag gaan en anderen meenemen!
Dit heeft vooral te maken met het feit dat ik reuma heb en dus bij zoiets gebruik maak van een scootmobiel. Op vrijdag was het relatief rustig en kon ik overal rustig kijken. Ook de zondag ben ik vorig jaar gegaan, maar dit was een stuk minder handig! Overal mensen waardoor je niet vlak bij een stand of tafeltjes kunt komen.

Een punt dat daar ook mee samenhangt is het feit dat ik vind dat de speeltafels veel te dicht op elkaar staan. Als je even je rechter arm uitstrekt sla je iemand als een blauw oog. Van afgelopen jaar kan ik me vooral herinneren dat dit bij 999games en QWG het geval was, maar dat waren ongetwijfeld niet de enige.
Ik snap natuurlijk wel dat je zoveel mogelijk tafels wil op het oppervlak dat je krijgt, maar wat mij betreft geeft dit minder spelplezier en is het niet praktisch.

Verder zou meer aankleding leuk zijn, maar hier is al wat over gezegd.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Goed het is ondertussen 17 april geworden en ik ben gisterenmiddag dan ook bij Libema geweest en heb met hen op een zeer plezierige wijze van gedachten gewisseld over het SSP 2009. Ik heb daarbij geprobeerd zoveel mogelijk punten die in via dit forum zijn aangebracht met hen te bespreken. Hieronder zal ik ze langslopen:

1) Het terugbrengen van het SSP naar 2 dagen

Dit is een beslissing die door Libema is genomen op verzoek van de standhouders. De meeste standhouders hebben aangegeven dat (al een aantal jaar) op de vrijdag te weinig bezoekers hun stands bezoeken en ze willen daarom zelf graag terug naar een "weekendbeurs". Voor Libema zelf levert deze maatregel geen enkele kostenbesparing op, het betreft in feite een tegemoetkoming aan de meerderheid van de standhouders.

2) Aanwezigheid speelotheek

Libema wil erg graag de aanwezigheid van een speelotheek op het SSP. Ik dacht dat vroeger in Eindhoven er ook altijd een speelotheek aanwezig was. Weet iemand die naam nog? Eventuele contactgegevens mogen via een PM aan mij verstuurd worden.

3) Legospellen

Libema had Lego Benelux al benaderd, maar de Nederlandse versie van deze spellen verschijnt pas in 2010. Hierop moeten we dus helaas nog een jaar wachten.

4) Aanwezigheid denksporten

Libema gaat in elk geval proberen om het aandeel van de denksporten op het komende SSP te verhogen t.o.v. vorig jaar. Ik heb onder andere de Nederlandse Govereniging als tip aangedragen.

5) Verenigingenplein

Net als vorig jaar heeft Ducosim hier weer de coördinatie over. Zij benaderen in principe alle spellenverenigingen in Nederland voor deelname aan dit verenigingenplein. Deelname hieraan is kosteloos voor de verenigingen op voorwaarde dat men geen commerciële activiteiten ontplooit.

6) Kwaliteit stoelen

Libeme heeft aangegeven dat dit de keuze is van de standhouder. Libema biedt verschillende type stoelen aan. Een aantal standhouders kies "helaas" voor de goedkoopste oplossing, waardoor het zitcomfort wat minder kan zijn. De duurdere stoelen met luxe zitting (die door Libema kosteloos zijn verstrekt aan de deelnemers van het verenigingenplein :D ) zijn EUR 2,00 duurder per stuk dan de plastic variant.

7) Kwaliteit licht

Libema heeft in de zaal de lichten op maximale sterkte aan staan. De standhouders die ervoor kiezen zelf hun standopbouw te doen (waaronder vorig jaar bijvoorbeeld QWG) dienen zelf zorg te dragen voor voldoende verlichting in de stand zelf. Standhouders die door de IJsselhallen de stand laten opbouwen krijgen daarbij ook standverlichting aangeboden.

8 ) Aanwezigheid kinderspellen

Vorig jaar waren er niet erg veel kinderspellen. Dit is iets wat Libema wel graag wil, maar de standhouders hebben daar zelf andere keuzes in gemaakt. Hasbro heeft er bijvoorbeeld voor gekozen zich meer op volwassenspellen te richten. Jumbo is niet aanwezig geweest omdat de toenmalige interimmanager een kostbare deal met Jettix had gesloten waardoor men geen budget meer had voor het SSP en HABA wilde niet komen. Uiteraard hoopt Libema dat dit dit jaar zal verbeteren, maar daarvoor is men medeafhankelijk van de standhouders.

9) Miniaturenbeurs

De miniaturenbeurs is eenmalig geweest en zal dit jaar niet gelijk met het SSP plaatsvinden. Libema is nog wel aan het kijken naar een ander evenement dat versterkend zou kunnen werken. Maar daarover is nog niets zeker.

10) Korting

Dit jaar zal de vroegboekkorting weer aangeboden worden net als vorig jaar. Libema geeft daarbij EUR 3,50 korting op de toegangsprijs. Dat de aanbieder van deze regelijk vervolgens EUR 1,65 administratiekosten inhoud is iets waar Libema helaas niets aan kan wijzigen. Wel is het zo dat er aan alle standhouders kortingscoupons worden verstrekt met hetzelfde kortingsbedrag. Deze kunnen bij de ingang van de beurs worden ingeleverd. Ook staan er kortingsbonnen in een aantal regionale bladen in de regio Zwolle.

Tot zover het verslag van het gesprek dat ik gisteren gehad heb. Ik hoop dat jullie hiermee een aantal antwoorden hebben op jullie vragen.

Laten we er met zijn allen op een positieve manier achter staan want aan de organisatie ligt het zeker niet! :D
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Als ik dit zo lees is Libéma qua organisatie eigenlijk ook een beetje aan het eind van haar Latijn en wordt het geheel met name bepaald door de inbreng van anderen waarbij de financiën van de standhouders het zwaarst meetellen. Ik kan daar niet echt vrolijk van worden.

Misschien wordt het tijd om naast Noorder- en Zuiderspel ook Wester- en Oosterspel te introduceren, en het SpSp in de huidige vorm stilltetjes ten grave te dragen. Demotafels op zulke kleinschalige evenementen zijn veel goedkoper; het is dichter in de buurt van de liefhebber, die minder reiskosten maakt en vervolgens door de kleinere opzet ook meer kan proberen. Bestellen doet 'ie toch wel online. De tijden dat Kolonisten de hele branche aandreef zijn naar mijn idee gewoon voorbij, en dat houdt ook in dat een groot evenement als het SpSp misschien zijn langste tijd heeft gehad, ook al wordt het nog goed bezocht. Het kan dan een commerciëel veel interessantere mega-Magic/Pokémon/whatever-beurs worden aangevuld met Warhammer, simpele en populaire familiedingen, misschien een enkel zwaarder spel, en een paar aparte videogames.

Toegegeven, ik zie het misschien wat somber in, maar dan nog.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

cymric schreef:Als ik dit zo lees is Libéma qua organisatie eigenlijk ook een beetje aan het eind van haar Latijn en wordt het geheel met name bepaald door de inbreng van anderen waarbij de financiën van de standhouders het zwaarst meetellen. Ik kan daar niet echt vrolijk van worden.
Ik volg je niet helemaal Maarten, vanwaar deze sombere conclusie? Had je een ander beeld dan? Het zou toch wat vreemd zijn dat Libema haar standhouders voorschrijft hoe ze bepaalde zaken moeten doen. Als de meerderheid van de standhouders aangeven dat ze een vrijdag niet meer zien zitten en aangeven dan te overwegen niet meer te komen lijkt me dat een niet onbelangrijke factor.

Libema denkt volgens mij juist met hen mee en probeert een zo breed mogelijk aanbod van standhouders te bieden, dat lijkt me toch in ieders belang of zie ik dat verkeerd?