Spellenspektakel 2009: Brainstormsessie!

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dierik
Erelid

Spellenspektakel 2009: Brainstormsessie!

Bericht door Dierik »

Donderdag 16 april aanstaande ga ik voor een brainstormsessie over het SSP 2009 naar Zwolle om met Libema bij te praten over hun ideeën voor dit jaar. Ze waarderen het ook zeer als ik daar het geluid van de "veelspelers" naar voren breng en vandaar dat ik bij deze een item open om ideeën te opperen.

Uiteraard worden ook de punten uit dit item meegenomen maar wellicht dat er nog andere ideeën zijn :D

Edit: De afspraak is op verzoek van Libema verplaatst naar 16 april vanwege een belangrijke interne afspraak. Jullie kunnen dus nog iets langer gesprekspunten aangeven :wink:
Laatst gewijzigd door Dierik op wo 08 apr 2009, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Over de bezoekers in 2008 schreven we al:
Dierik: 12.069 om precies te zijn. Zie ook het bericht op de voorpagina, dit is uiteraard inclusief modelbouwers omdat het één toegangskaartje was.

Bartje: Fout! 12.071. Toen wij om 10.00 uur voor de deur stonden, ging er plots uiterst links een deur open, waardoor een aantal mensen naar binnen konden. Wij zijn die stoet gevolgd. Eenmaal binnen, bleek dat dat eigenlijk niet de bedoeling was om via die ingang naar binnen te gaan. Daar stond ook niemand de tickets te scannen. Men ging als een gek alsnog kaartjes scannen, maar wij konden uiteraard niet wachten om aan de slag te gaan met spelen en zijn de hal in gelopen. Kortom; we hebben keurig netjes voor onze kaartjes betaald, maar zitten niet in de telling
Mijn tip voor volgend jaar: als ze weer van plan zijn die linkerdeur open te gooien, laat het dan vooraf even weten. Scheelt weer de aanschaf van een kaartje :cool: :wink: :lol:
Wim 999
Uitgever

Re: Spellenspektakel 2009: Brainstormsessie!

Bericht door Wim 999 »

Dierik schreef:Dinsdag 7 april aanstaande ga ik voor een brainstormsessie over het SSP 2009 naar Zwolle om met Libema bij te praten over hun ideeën voor dit jaar. Ze waarderen het ook zeer als ik daar het geluid van de "veelspelers" naar voren breng en vandaar dat ik bij deze een item open om ideeën te opperen.

Uiteraard worden ook de punten uit dit item meegenomen maar wellicht dat er nog andere ideeën zijn :D
Aanhakend op het topic 'doodse boel';

Het forum en de database mag wel wat prominenter worden ondersteund. Denk aan een betere link op hun voorpagina, reclame op andere spellensites, samenwerking met andere evenementen om dit forum te promoten (Ducosim, Noorderspel, Zuiderspel,...). Samenwerking met bloggers en spellenwebsites die reeds bestaan. Enz enz.

Wie weet wordt het dan ooit interessant voor spellenbedrijven om hier actiever te zijn en misschien zelfs wat reclame te maken met banners en zo.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

1) jammer dat ze er een tweedaagse van hebben gemaakt.

2) ik neem aan dat ze zo slim zijn om de nieuwe Legospellen een prominente plek te geven en daarmee vooraf reclame te maken op hun eigen Legobeurs.
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

Erwin schreef:1) jammer dat ze er een tweedaagse van hebben gemaakt.
Inderdaad, hopelijk is dit niet het begin van het einde.
Het lijkt mij beter om de vrijdag meer te promoten, dan om hem maar meteen af te stoten. Erg jammer.
Tamara_Bakker
Standaard moderator

Bericht door Tamara_Bakker »

Wordt het echt maar 2 dagen? Ik zie in de tekst op de voorpagina van de SpSp-site staan dat het op 14 en 15 november 2009 is, terwijl in het logo van het SpSp staat dat het 13 tm 15 november wordt.

Ik zou het wel jammer vinden als de beurs idd maar 2 dagen is...
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Eens; liever een 3daagse dan een 2daagse...
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Tamara_Bakker schreef:Wordt het echt maar 2 dagen? Ik zie in de tekst op de voorpagina van de SpSp-site staan dat het op 14 en 15 november 2009 is, terwijl in het logo van het SpSp staat dat het 13 tm 15 november wordt.

Ik zou het wel jammer vinden als de beurs idd maar 2 dagen is...
Ik kreeg van de week een mailing met een brochure. Ook deze stukken melden een tweedaagse.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Dierik schreef:Ze waarderen het ook zeer als ik daar het geluid van de "veelspelers" naar voren breng en vandaar dat ik bij deze een item open om ideeën te opperen.
2 dagen, mmmh, dan haak ik waarschijnlijk af als bezoeker. Wie neemt zón wanstaltige beslissing. Dierik overtuig ze van het belang van de derde dag dit is volgens mij vaak de dag van de veelspelers dus als ze naar de veelspeler willen luisteren maken ze we weer drie dagen van.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

cab schreef: 2 dagen, mmmh, dan haak ik waarschijnlijk af als bezoeker. Wie neemt zón wanstaltige beslissing. Dierik overtuig ze van het belang van de derde dag dit is volgens mij vaak de dag van de veelspelers dus als ze naar de veelspeler willen luisteren maken ze we weer drie dagen van.
'Wanstaltig', is zulke horkentaal nou echt nodig?

Ik vind de krimp naar twee dagen erg jammer, maar kan aan de andere kant accepteren dat een organisator om commerciële redenen geen trek heeft om voor +/- 1.500 man een volledige beursdag te organiseren.

Ik mis in jouw oproep aan Dierik overigens inhoudelijke argumenten. Kun je echt niets bedenken? Dan is het schrappen van de vrijdag wellicht toch een goed idee..... :wink:
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Ik betreur de beslissing om naar 2 dagen te gaan, maar realiseer me ook dat noch organisator noch standhouders aan liefdadigheid doen en dat een complete zaal reserveren voor ruim 1000 man toch een beetje teveel van het goede is. Ik hoop wel dat de entreeprijs door deze beslissing wat zal zakken (1 tot 2 euro), of dat er een goede en interessante goodie bag tegenover staat.

Nauwere samenwerking met spellenclubs is altijd goed, zeker wat betreft de wargames-liefhebbers onder ons. Dat vereist wel inspanning van twee zijden en is niet af te dwingen, maar wargames horen zeker bij het repertoire van bordspellen en mogen naar mijn mening niet ontbreken.

Gezelliger aankleding van de zaal is geloof ik al genoemd.

Nauwere samenwerking met de bekende bordspellenfora en -sites lijkt mij wenselijk en zinnig. De website van het SpSp zelf doet erg weinig aan dergelijke kruisbestuiving waardoor een geïnteresseerde die via het SpSp binnenkomt niet snel een goed beeld krijgt wat dat nou inhoudt, een modern bordspel. Advertenties (in welke vorm dan ook) lopen nu nauwelijks via de echte bordspelkanalen, en dat is erg jammer. (Misschien vindt men die doelgroep gewoon te klein en te weinig interessant om er tijd aan te besteden?)

Het forum kan wel eens een moderner jasje krijgen. Het is nu al een jaar of drie het blauw-oranje-grijs; dat kan wel wat flitsender en hipper, en kan meteen de DB weer een kleine upgrade krijgen; het wensenlijstje staat nog steeds (alhoewel wel wat kleiner).
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

cymric schreef:Ik betreur de beslissing om naar 2 dagen te gaan, maar realiseer me ook dat noch organisator noch standhouders aan liefdadigheid doen en dat een complete zaal reserveren voor ruim 1000 man toch een beetje teveel van het goede is. Ik hoop wel dat de entreeprijs door deze beslissing wat zal zakken (1 tot 2 euro), of dat er een goede en interessante goodie bag tegenover staat.

Nauwere samenwerking met spellenclubs is altijd goed, zeker wat betreft de wargames-liefhebbers onder ons. Dat vereist wel inspanning van twee zijden en is niet af te dwingen, maar wargames horen zeker bij het repertoire van bordspellen en mogen naar mijn mening niet ontbreken.

Gezelliger aankleding van de zaal is geloof ik al genoemd.

Nauwere samenwerking met de bekende bordspellenfora en -sites lijkt mij wenselijk en zinnig. De website van het SpSp zelf doet erg weinig aan dergelijke kruisbestuiving waardoor een geïnteresseerde die via het SpSp binnenkomt niet snel een goed beeld krijgt wat dat nou inhoudt, een modern bordspel. Advertenties (in welke vorm dan ook) lopen nu nauwelijks via de echte bordspelkanalen, en dat is erg jammer. (Misschien vindt men die doelgroep gewoon te klein en te weinig interessant om er tijd aan te besteden?)
Een zeer zinnige commentaar.
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Wat jammer maar 2 dagen spelen :(

Ja afgelopen jaar was er vrijdag geen kip, erg jammer!!!

Maar wat ik ook vaak hoor dat men wel wil komen op vrijdag maar je dezelfde prijs betaalt als voor zaterdag/zondag, maar wel 2 uur langer kan spelen! Van velen hoor ik dat van 12 - 17 uur spelen te kort is in mijn omgeving. Dan zou ik zeggen of verlaag de entreeprijs of doe de beurs langer open.
En zorg dat je eye catchers heb op de vrijdag: een paar toernooien, een spellenveiling (a la ducosim of zorg dat de uitgeverij ieder wat spellen levert), iets met stuntprijzen, of wat ander leuks. Laat desnoods de grote spellenverenigingen (ducosim, phoenix, roll the dice) met elkaar wat organiseren.

Misschien nog een andere tip: regel samen met de NS een soort arrangement met trein / entree samen. Misschien lokt dat veel mensen.
Armand
Uno

Bericht door Armand »

Ik ben eerlijk gezegd wat verbaasd over de reacties dat er naar twee dagen wordt gegaan. Het feitelijke besluit hierover was mij in ieder geval al vorig jaar voor het einde van de beurs bekend. En de suggestie om hiertoe over te gaan is niet nieuw.

De vrijdag heeft nooit storm gelopen in alle jaren dat ik op de beurs heb gestaan. Er waren wel eens wat uitschieters, maar het was toch vooral een dag voor de veelspelers. Of, zoals nogal eens werd geroepen: ik heb dat spel vorige week in Essen gekocht en nu heb ik hier de ruimte om het te spelen, want daar kwam het in Essen niet van.

Tsja, en de kring van veelspelers (de early adopters om even in marketingtermen te blijven) is niet zo groot in Nederland. Vrijwel iedereen die veel speelt is lid van Ducosim. Ducosim telt ruim 800 leden, waarvan een 250 leden steunlid zijn. Die komen dus zelden. Van de 650 leden die overblijven, doen er 100 actief aan tinschuiven, er zijn misschien 25 die-hard cosimmers, er zijn 100 Magicers, er zijn 50 roleplayers. Dan blijven er een 300 fanatieke bordspelspelers over. Dat is wat kort de bocht, ik weet het en schiet mij ook niet dood op een meer of minder, maar zo liggen de zaken grofweg.

Binnen de ledenlijst van Ducosim hoef je vervolgens maar te kijken naar wat de belangrijkste speelkernen zijn en dan kom je op de regio's Eindhoven en Leiden. Daarmee is de conclusie dan dat zich ongeveer 100 fanatieke bordspelspelers bevinden binnen die twee regio's. Dan blijven er 200 fanatieke bordspelspelers over voor de rest van Nederland.

Op vrijdag komen 1000 bezoekers. Dat zijn dus die 300 actieve spelers. Daarvan zijn er al zeker 50 actief op de beurs voor demonstratie. Dus grofweg 750 mensen uit de tweede laag van potentiele spellenspelers zijn geinteresseerd om op vrijdag naar het spellenspektakel te komen.

De massa die af en toe eens een spel speelt bereik je niet met het Spellenspektakel. In die kringen is Kolonisten van Catan nog een nieuwe hit. Maar veel liever geven ze een voorkeur aan een Monopoly, een Risk of iets anders wat ze al kennen. Maar zeker geen Vorsten van Florence of een Puerto Rico.

Laten we ook daarin realistisch zijn. De bordspelspeler is grofweg als volgt te typeren: HBO+, beta en voldoende financiele middelen om regelmatig een spel te kopen. Zijn Duits is gemiddeld beter, dan bij de rest van de bevolking en hij is ook sterk in "Landeskunde", als gevolg van allerlei aspecten uit de Duitse geschiedenis die zijn opgenomen in spelregels. Vergelijk het opleidingsniveau en de locaties van de spellenkringen en je komt uit bij de universiteits- en HBO-steden met beta-opleidingen.

Wil je werken aan bezoekersaantallen voor het spellenspektakel, zul je in die steden moeten richten op bezoekers en waarschijnlijk moet je beurs ook op die locatie zitten en niet in Zwolle. Qua aansluiting tussen doelgroep en locatie was Eindhoven dus beter. Maar dan nog was de beurs op vrijdag in Eindhoven ook nooit een overweldigend succes.

Tot slot nog een opmerking over activiteiten van de spelgroepen op de beurs. Er zijn grenzen aan wat er kan. Ik heb afgelopen jaar gezien hoe het Phoenix-team op zaterdag met 16 mensen 38 tafels aan het spelen hield. Dat zijn absurde aantallen aan bezoekers, ook voor een geroutineerd team als het onze. De mensen waren kapot aan het einde van de dag en voor de zondag hebben we toen bewust het aantal tafels omlaag gebracht. Want een ding staat voorop: de kwantiteit van de activiteiten, mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van de speluitleg. Met wat wij nu doen in samenwerking met Ducosim en Roll the Dice qua activiteiten op de beurs is voor ons wel de grens bereikt.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Armand schreef:Ik ben eerlijk gezegd wat verbaasd over de reacties dat er naar twee dagen wordt gegaan. Het feitelijke besluit hierover was mij in ieder geval al vorig jaar voor het einde van de beurs bekend. En de suggestie om hiertoe over te gaan is niet nieuw.
Nou Armand, blijkbaar verkeer jij in kringen waar ik als gewone bezoeker niet verkeer. Dat er (al langer) discussie over was geloof ik graag. Maar voor mij is nú pas duidelijk wat de beslissing is geweest. En dat geldt beslist ook voor anderen.
Tsja, en de kring van veelspelers (de early adopters om even in marketingtermen te blijven) is niet zo groot in Nederland. Vrijwel iedereen die veel speelt is lid van Ducosim. Ducosim telt ruim 800 leden, waarvan een 250 leden steunlid zijn. Die komen dus zelden. Van de 650 leden die overblijven, doen er 100 actief aan tinschuiven, er zijn misschien 25 die-hard cosimmers, er zijn 100 Magicers, er zijn 50 roleplayers. Dan blijven er een 300 fanatieke bordspelspelers over. Dat is wat kort de bocht, ik weet het en schiet mij ook niet dood op een meer of minder, maar zo liggen de zaken grofweg.
Sorry hoor: veelspeler en geen lid van Ducosim. En zo ken ik er nog best veel in mijn directe omgeving, die echter wel naar het SpSp gaan (en vaak ook nog naar Essen) maar zo wel uit je statistieken blijven. Ik snap daarom het nut van je berekening ook niet zo, omdat de bezoekersaantallen van het SpSp elke 'elitaire' redenering logenstraffen. Vorig jaar had het SpSp 12000 bezoekers, maar 'verklaar' je maar een procent of 10. Waar komt de rest vandaan? Als dat ook veelspelers zijn, hetgeen geen onredelijke aanname lijkt, is de link met Ducosim dus op z'n minst zwak.

Los daarvan: iedereen met een greintje realiteitszin ziet zó dat de vrijdag niet haalbaar kan zijn gezien de (historische) bezoekersaantallen. Daar hoef je geen ingewikkelde toeren voor uit te halen, en ook het opleidingsniveau van de gemiddelde speler niet bij te betrekken. Het was leuk zolang het duurde; het betekent wel érg inschikken voor iedereen omdat de bezoekersdruk nu stevig omhoog gaat (+/- 4500 bezoekers op een topdag wordt nu +/- 6000 bezoekers) en dat betekent ook navenant minder speelruimte. Ik moet eerst nog maar zien hoe dat het beursgevoel verandert. En, wat van belang is voor de demoënde verenigigen, hoe ze met die dergelijke toename om zullen gaan. Het antwoord dat ik zo uit je betoog opmaak is 'niet'. En of Libéma dan uiteindelijk de toegangsprijs wat aanpast. Misschien komen er uiteindelijk zelfs minder mensen op af omdat er gewoon minder te doen is, en daar betaal je niet voor.

We zullen zien.
De massa die af en toe eens een spel speelt bereik je niet met het Spellenspektakel. In die kringen is Kolonisten van Catan nog een nieuwe hit. Maar veel liever geven ze een voorkeur aan een Monopoly, een Risk of iets anders wat ze al kennen. Maar zeker geen Vorsten van Florence of een Puerto Rico.
Nou, good riddence. Ik hoef niet naar een spellenbeurs waar de laatste Monopoly's en Risk's als zijnde het summum van bordspelinnovatie worden gepresenteerd. Bordspellen zoals wij die kennen zijn een niche en mijn indruk is altijd geweest dat het SpSp die niche in alle facetten wilde belichten. Maar ik draai veel te kort mee om te zeggen of deze indruk juist is. Oude rotten zijn welkom verhalen te vertellen van de 'goeie ouwe tijd' (als die er was, tenminste).
Laatst gewijzigd door cymric op ma 06 apr 2009, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.