Armand schreef:Ik ben eerlijk gezegd wat verbaasd over de reacties dat er naar twee dagen wordt gegaan. Het feitelijke besluit hierover was mij in ieder geval al vorig jaar voor het einde van de beurs bekend. En de suggestie om hiertoe over te gaan is niet nieuw.
Nou Armand, blijkbaar verkeer jij in kringen waar ik als gewone bezoeker niet verkeer. Dat er (al langer) discussie over was geloof ik graag. Maar voor mij is nú pas duidelijk wat de beslissing is geweest. En dat geldt beslist ook voor anderen.
Tsja, en de kring van veelspelers (de early adopters om even in marketingtermen te blijven) is niet zo groot in Nederland. Vrijwel iedereen die veel speelt is lid van Ducosim. Ducosim telt ruim 800 leden, waarvan een 250 leden steunlid zijn. Die komen dus zelden. Van de 650 leden die overblijven, doen er 100 actief aan tinschuiven, er zijn misschien 25 die-hard cosimmers, er zijn 100 Magicers, er zijn 50 roleplayers. Dan blijven er een 300 fanatieke bordspelspelers over. Dat is wat kort de bocht, ik weet het en schiet mij ook niet dood op een meer of minder, maar zo liggen de zaken grofweg.
Sorry hoor: veelspeler en geen lid van Ducosim. En zo ken ik er nog best veel in mijn directe omgeving, die echter wel naar het SpSp gaan (en vaak ook nog naar Essen) maar zo wel uit je statistieken blijven. Ik snap daarom het nut van je berekening ook niet zo, omdat de bezoekersaantallen van het SpSp elke 'elitaire' redenering logenstraffen. Vorig jaar had het SpSp 12000 bezoekers, maar 'verklaar' je maar een procent of 10. Waar komt de rest vandaan? Als dat ook veelspelers zijn, hetgeen geen onredelijke aanname lijkt, is de link met Ducosim dus op z'n minst zwak.
Los daarvan: iedereen met een greintje realiteitszin ziet zó dat de vrijdag niet haalbaar kan zijn gezien de (historische) bezoekersaantallen. Daar hoef je geen ingewikkelde toeren voor uit te halen, en ook het opleidingsniveau van de gemiddelde speler niet bij te betrekken. Het was leuk zolang het duurde; het betekent wel érg inschikken voor iedereen omdat de bezoekersdruk nu stevig omhoog gaat (+/- 4500 bezoekers op een topdag wordt nu +/- 6000 bezoekers) en dat betekent ook navenant minder speelruimte. Ik moet eerst nog maar zien hoe dat het beursgevoel verandert. En, wat van belang is voor de demoënde verenigigen, hoe ze met die dergelijke toename om zullen gaan. Het antwoord dat ik zo uit je betoog opmaak is 'niet'. En of Libéma dan uiteindelijk de toegangsprijs wat aanpast. Misschien komen er uiteindelijk zelfs minder mensen op af omdat er gewoon minder te doen is, en daar betaal je niet voor.
We zullen zien.
De massa die af en toe eens een spel speelt bereik je niet met het Spellenspektakel. In die kringen is Kolonisten van Catan nog een nieuwe hit. Maar veel liever geven ze een voorkeur aan een Monopoly, een Risk of iets anders wat ze al kennen. Maar zeker geen Vorsten van Florence of een Puerto Rico.
Nou,
good riddence. Ik hoef niet naar een spellenbeurs waar de laatste Monopoly's en Risk's als zijnde het summum van bordspelinnovatie worden gepresenteerd. Bordspellen zoals wij die kennen zijn een niche en mijn indruk is altijd geweest dat het SpSp die niche in alle facetten wilde belichten. Maar ik draai veel te kort mee om te zeggen of deze indruk juist is. Oude rotten zijn welkom verhalen te vertellen van de 'goeie ouwe tijd' (als die er was, tenminste).