Creature Comforts: waardering in tweevoud

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Re: Creature Comforts: waardering in tweevoud

Bericht door lordyazos »

Peter Hein schreef:
Pura Vida schreef:
Peter Hein schreef: Creature Comforts duurt zeker met vier spelers veel te lang voor wat het is. Aan de andere kant kun je het met gemak twee of drie keer spelen in dezelfde tijd die een potje Ark Nova je kost :wink:
... en je kunt minstens 4 potjes Nidavellir spelen in dezelfde tijd die een potje Gaia Project je kost. Waarmee ik maar wil zeggen dat ik de vergelijking niet helemaal begrijp? Maar oké, ik ga even met je mee: Ark Nova, een expertspel voor 12+, duurt maximaal anderhalf uur met twee. Creature Comforts, een familiespel voor 8+, duurt iets minder dan een uur met twee, als we 6 ronden spelen (dus geen 8 ). Maar ach, wat is tijd als je het naar je zin hebt?
Dat klopt, maar je zult niemand horen klagen dat Nidavellir te lang is… Verder denk dat ik dat mensen die slechts anderhalf uur nodig hebben voor Ark Nova, CC makkelijk in een halfuur moeten kunnen spelen.

De vraag is of mensen die ark Nova zo snel spelen iets aan dit spel (Creature Comforts dus) gaan hebben
Laatst gewijzigd door lordyazos op wo 01 jun 2022, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Labels:
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

lordyazos schreef: De vraag is of mensen die ark Nova zo snel spelen iets aan dit spel gaan hebben
Tja, dat is een vraag die je je bij ieder spel kan stellen. Uiteindelijk gaat het erom of je het een goed spel vindt.

Vanzelfsprekend ga je bij een beoordeling deels rekening houden met de beoogde spelduur, maar ook met spelmechanisme, spelthema, materiaal, vormgeving, vernieuwend of net in de aard van, eigen voorkeuren en vooral niet vergeten: spelplezier. En nu ik er aan denk: ook mijn medespelers bepalen of een spel geschikt is voor een bepaald spelmoment. Met familie speel ik deels andere spellen dan op een spelavond met vrienden. In de club hangt het er vanaf met welke mensen ik aan tafel schuif of de spelkeuze naar eenvoudiger neigt dan wel naar complexer. Of ergens tussenin.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Bart schreef:
lordyazos schreef: De vraag is of mensen die ark Nova zo snel spelen iets aan dit spel gaan hebben
Tja, dat is een vraag die je je bij ieder spel kan stellen. Uiteindelijk gaat het erom of je het een goed spel vindt.

Vanzelfsprekend ga je bij een beoordeling deels rekening houden met de beoogde spelduur, maar ook met spelmechanisme, spelthema, materiaal, vormgeving, vernieuwend of net in de aard van, eigen voorkeuren en vooral niet vergeten: spelplezier. En nu ik er aan denk: ook mijn medespelers bepalen of een spel geschikt is voor een bepaald spelmoment. Met familie speel ik deels andere spellen dan op een spelavond met vrienden. In de club hangt het er vanaf met welke mensen ik aan tafel schuif of de spelkeuze naar eenvoudiger neigt dan wel naar complexer. Of ergens tussenin.
Eens. Speelduur is één van de factoren die bepaalt of je een spel leuk vindt. En dat is voor iedereen anders en zeker niet voor ánderen te bepalen. Ik vind Ark Nova sowieso een topspel en dat wordt ieder potje beter. Speelduur telt dan niet meer. Of het nou twee uur duurt of een uurtje. Creature Comforts vind ikzelf wat saaier uitspelen en dan is speelduur uiteraard wél belangrijk, voor mij dan.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Interessante discussie! Ik moet beide spellen nog spelen. Creature Comforts heeft mijn neef en Ark Nova zal ik vast ergens anders spelen. Beide spellen komen sowieso niet in mijn collectie. Ark Nova omdat het een spel is dat te lang duurt. Ik wil beide spellen gewoon graag af kunnen vinken dat ze een keertje heb gespeeld. Zo ook Massaparas dat ik zondag voor het eerst heb gespeeld. Leuk voor een keertje maar veel minder dan Wingspan. Weer eentje minder op mijn 'want to play' list.
Een spel moet voor mij wel erg vernieuwend zijn en echt niet langer dan 1,5 uur duren met 4 spelers wil het bij mij in de kast komen. Alleen over Cascadia ben ik daar momenteel nog aan het twijfelen over nadat ik het een half jaar geleden voor het eerst heb gespeeld.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Er zijn twee soorten spelduren waar je rekening mee houdt als speler:

-Absolute maximale spelduur of m.a.w. hoe lang wil ik maximaal aan één spel besteden

-Maximale spelduur afhankelijk van het genre en de complexiteit. Een Ark Nova biedt ontwikkeling van de engine en complexiteit waardoor een spel niet zo snel als TE lang wordt ervaren. Zou een potje Sushi Go anderhalf uur duren, wordt het snel te lang en saai. Creature Comforts ligt ergens in het midden dan. In het Engels zeggen ze dan: "A game overstays it's welcome".
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

Met wat extra dobbelstenen (Ik gebruik kleine dobbelstenen in de spelerskleuren) kan simultaan gespeeld worden. Dan gaat het spel vrij snel vooruit.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Fabrice schreef: Met wat extra dobbelstenen (Ik gebruik kleine dobbelstenen in de spelerskleuren) kan simultaan gespeeld worden. Dan gaat het spel vrij snel vooruit.
Goeie. Neutrale extra stenen bedoel je toch? Proberen waard.
Intussen net voor het eerst met 8 maanden gespeeld. Langer maar wel iets 'strategischer' omdat je meer richtingen te kiezen hebt en de hulpmiddelen uit de werkplaats beter kunt gebruiken. Kijk bijvoorbeeld maar eens hoeveel punten één kaart kan opleveren... :lol:
Afbeelding
Bijlagen
20220601_142745.jpg
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Pura Vida schreef:
Fabrice schreef: Met wat extra dobbelstenen (Ik gebruik kleine dobbelstenen in de spelerskleuren) kan simultaan gespeeld worden. Dan gaat het spel vrij snel vooruit.
Goeie. Neutrale extra stenen bedoel je toch? Proberen waard.
Dat werkt niet altijd, want bij sommige kaarten mag je de waarde van een neutrale dobbelsteen permanent wijzigen. Dat heeft dus impact op alle spelers na jou. Verder is het ook wat gedoe als iedereen met een zwik dobbelstenen op dat bord bezig is.
Aan de andere kant: het alternatief is eindeloos wachten, dus het is vast de moeite van het proberen waard.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Edwin84 schreef: In het Engels zeggen ze dan: "A game overstays its welcome".
FTFY
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ik zou er nog op terugkomen als meer mensen hier in huis hadden meegespeeld... bij dezen... met zijn vieren dus. Wachten is dan wel het kernwoord inderdaad. Zelfs met 6 maanden i.p.v. 8. Gelukkig regende het pijpenstelen buiten. Zoonlief vond het weer prachtig hoewel hij al een beetje ongeduldig werd van al het gepuzzel van de anderen. Ook onze dochter van 8 deed volop mee en had plezier. Wij, de ouders, hadden vooral plaatsvervangende lol. Het thema, zeker met dat weer buiten, is wel echt heel leuk geïntegreerd. Gaf meteen aanleiding om daarna Everdell weer eens uit de kast te halen.
Afbeelding
Bijlagen
20220605_160449~2.jpg
Afbeelding