Maar dan moet je wel nú, in de lente, beginnen met voorbereiden.
Creature Comforts is een spel van vredige werkers, knusse kaarten en heel veel gezelligheid. Je verzamelt in de lente, zomer en herfst met je eigen dieren allerlei handige grondstoffen, zoals appels, champignons of bolletjes wol, en maakt daar van alles van, bijvoorbeeld warme sokken of soep waarmee je de winter doorkomt. Lees: waarmee je het spel kunt winnen. Want sokken = punten. En soep ook. Je kunt de lange winteravonden nog gezelliger maken met een schommelstoel, schaatsen en zelfs met allerlei bordspelletjes. Die extra gezelligheid levert uiteraard nóg meer punten op. Het speelt heel thematisch en gezellig allemaal.
Je voelt de "maar" natuurlijk al aankomen. Maar. Je doet in Creature Comforts elke maand = ronde ongeveer hetzelfde. Creature Comforts is daarom ongeveer net zo spannend als die winteravond bij het haardvuur. Het kabbelt een beetje. Je zet je schattige dieren ergens neer en met de juiste dobbels erbij kun je van alles doen. Elkaar blokkeren is er niet bij want iedereen mag alles proberen. En als je pech hebt met de dobbels? De pleisters die dat oplevert kun je gebruiken in je volgende beurt. Heel relaxed.
Mijn conclusie: Creature Comforts is een comfortabel kinderspel voor een thematisch gezellig edoch enigszins saai uurtje. Voor mij ontbreekt de spanning en overheerst de teleurstelling.
Mijn zoon van tien is enthousiaster. Venijnig Scythe speler en Carcassonne fan. De enige in huis die over te halen is El Grande uit de kast te trekken en ook de enige die voorkómt dat Arnak snel weer verkocht wordt. Ik probeer hem zo letterlijk mogelijk te citeren over Creature Comforts:
"Wat een onwijs leuk spel. Het is allemaal heel logisch. En je kunt zoveel kiezen. Met al die verschillende dieren en die grondstoffen. Het klopt ook allemaal heel goed. Dat je geen graan kunt halen in de lente, dat je het nog gezelliger maakt met boeken en spelletjes enzo. Dat je soep kunt maken met champignons. En die werkplaats is soms heel handig maar af en toe heb je er niks aan. Die pleisters vind ik ook gaaf, want als je een foutje maakt heb je een wondje en dan plak je een pleister en dan is alles weer goed en gaat het volgende keer beter. De dieren waarmee je speelt zijn echt schattig. En ik heb nog nooit wol verzameld in een spelletje. De reizigers zijn écht heel tof, daar heb je altijd wat aan."
Zijn conclusie: zullen we nog een spelletje? (Vanmorgen was hij eerder op dan ik en zat ie het alleen te spelen)(eat that, Fortnite!)
Als blaséë 'spellenkenner' zeg ik: een 6 voor de poging en het thema. Mijn zoon zegt: een 8 omdat het gewoon zo leuk is en omdat het klopt. Samen wordt dat een 7. Als de anderen hier in huis ook nog wat gaan vinden, meld ik me wel weer.