Ik zou zeggen dat de volgende 4 spellen in ieder geval ook mee zouden moeten dingen:
- Furnace
- Virtù
- Brazil: Imperial
- Endless Winter: Paleoamericans
Ik moet eraan toevoegen dat ik alleen Furnace in mijn bezit en gespeeld heb en dat Endless Winter nog moet uitkomen, maar dat gaat nog wel dit jaar zijn namelijk. Ondanks dat zijn het volgens mij alle 4 goede tot zeer goede spellen die de potentie hebben om hoog op de BGG-lijst te eindigen. En ik denk dat vooral Endless Winter binnen no time veel tot heel veel liefhebbers gaat trekken, aangezien het net als Dune: Imperium en De verdwenen ruïnes van Arnakrnak een deckbuilder-workerplacement-spel is, zij het met meer de nadruk op set collection.
NSP 2022 Wie zullen de genomineerden zijn?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Harleyman
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: NSP 2022 Wie zullen de genomineerden zijn?
Vaak is rond beter, soms vierkant!
-
lordyazos
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Yannick
Juist furnace. Jammer dat die Nederlandse versie nog altijd niet op de markt isHarleyman schreef: Ik zou zeggen dat de volgende 4 spellen in ieder geval ook mee zouden moeten dingen:
- Furnace
- Virtù
- Brazil: Imperial
- Endless Winter: Paleoamericans
Ik moet eraan toevoegen dat ik alleen Furnace in mijn bezit en gespeeld heb en dat Endless Winter nog moet uitkomen, maar dat gaat nog wel dit jaar zijn namelijk. Ondanks dat zijn het volgens mij alle 4 goede tot zeer goede spellen die de potentie hebben om hoog op de BGG-lijst te eindigen. En ik denk dat vooral Endless Winter binnen no time veel tot heel veel liefhebbers gaat trekken, aangezien het net als Dune: Imperium en De verdwenen ruïnes van Arnakrnak een deckbuilder-workerplacement-spel is, zij het met meer de nadruk op set collection.
-
lordyazos
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Yannick
Klopt. Ark Nova is een fantastisch spel. Had wit dwergje er wat tijd in gestoken had het heel mooi kunnen zijn… maar blijkbaar moet je hier goed opletten wat je over deze uitgever zegt…Erwin schreef:Ik heb uiteraard geen moeite met jouw standpunt. Voor mij draait een spellenprijs om topkwaliteit in alle aspecten. Een regelfout in het centrale mechanisme is voor mij voldoende reden om zo’n spel als winnaar af te serveren. Uiteraard serveer ik Ark Nova niet af op de speeltafel, ondanks alle gebreken vind ik het een heerlijk tweepersoonsspel.Edwin84 schreef: Vind de reacties op Ark Nova dat het puur vanwege paar vertaalfouten geen prijs verdient wel overtrokken.
We hebben het over een spel met 255 kaarten. Elke kaart bevat artwork en tekst en is uniek op de actiekaarten per speler na. Het spelregelboek is een dik boekwerk. Er zijn een paar drukfoutjes zoals een regel dubbelgedrukt die er niet voor zorgen dat je verkeerd speelt.
Alleen die regel over de X tokens kun je verkeerd spelen. Verder is het een zeer duidelijke uitleg van een complex spel. Het is niet dat de regels slecht geschreven zijn.
Natuurlijk moet dit meewegen bij een beoordeling maar een spel erop afschrijven gaat me te ver.
Deze prijs lijkt me meer dan een vertaalprijs zoals eerder gezegd. Ik ken veel spellen die een top spelregelboek hebben in het Nederlands waar het spel bij tegenviel die niet genomineerd zijn ooit. Daarnaast kunnen spellen die origineel in het Nederlands uitkomen ook genomineerd worden. Dan vt er zelfs niets te vertalen. Dus het is geen vertaalprijs.
Dat gezegd hebbende hoop ik meer titels hier voorbij te zien komen die ik nog niet ken en kan ontdekken.
On topic: dat de beste, meest complete de prijs mogen winnen. Ik blijf bij aquatica. Alhoewel Messina ook wel een fantastisch spel is.
Aquatica op 1, messina op 2 en the hunger op 3
-
pieter.schutz
- Geheim Genootschap
Ik bedoel niet dat het een vertaalprijs is, maar dat er voor de NSP gekeken wordt naar de Nederlandse variant. Of de Engelse wel goed en dus beter het spel presenteert mag dan eigenlijk niet meetellen.Pura Vida schreef:Je bedoelt het misschien niet zo maar ik hoop toch dat de NSP niet slechts een vertaalprijs is. En nu graag, heren en dames en onzijdigen van BSM: welke spellen komen er nu op de NSP lijsten? Zijn Johanna, Edwin en ik de enigen die hun kruit niet droog houden?pieter.schutz schreef: Nee, want voor de Nederlandse spellenprijs gaat het specifiek over de vertaling.
Het design van het spel blijft overeind ondanks de Nederlandse vertaling. Maar de vertaling kan het spelplezier wel in de weg zitten.
Ik moet hier wel een disclaimer plaatsen, ik heb de Nederlandse spelregels niet gezien. Ik speculeer enkel over het feit dat een vertaling invloed kan hebben op het spelplezier.
Aangaande kanshebbers. Ik zou het leuk vinden als Witchstone meedingt naar de expertcategorie. Verder ben ik momenteel niet zo op de hoogte van recente NL-uitgaves