NSP 2022 Wie zullen de genomineerden zijn?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Johanna
- Caballero
NSP 2022 Wie zullen de genomineerden zijn?
Volgende week worden de nominaties van de Nederlandse Spellenprijs bekend gemaakt. Ik ben benieuwd naar jullie voorspellingen. Welke spellen verwacht je dat genomineerd gaan worden?
Ik zelf verwacht Ark Nova, Carnegie, Terraforming Mars Ares expedite (of zou die niet meetellen?), Cascadia, de Avonturen van Robin Hood, Meadow en ik hoop Next Station London.
Ik zelf verwacht Ark Nova, Carnegie, Terraforming Mars Ares expedite (of zou die niet meetellen?), Cascadia, de Avonturen van Robin Hood, Meadow en ik hoop Next Station London.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Re: NSP 2022 Wie zullen de genomineerden zijn?
Lastig om me aan een lijstje te wagen, want ik weet nooit wanneer een spel precies in NL is uitgegeven. Savannah Park zou zomaar genomineerd kunnen worden in de familie categorie, is ook al ruim uit maar pas na 30 juni in NL. Enfin. Gokje voor genomineerden waarbij de wens de vader is van de gedachte:
Familie: Cascadia, New York Zoo, Meadow.
Kenners: Libertalia: De Winden van Galecrest, Renature, Terraforming Mars: Ares Expeditie.
Expert: Ark Nova, Carnegie, Living Forest.
Familie: Cascadia, New York Zoo, Meadow.
Kenners: Libertalia: De Winden van Galecrest, Renature, Terraforming Mars: Ares Expeditie.
Expert: Ark Nova, Carnegie, Living Forest.
Laatst gewijzigd door Pura Vida op vr 02 sep 2022, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Earthsuit
- Meeple
Ik verwacht ook Cascadia (niet per se mijn favoriet, maar schijnt het goed te doen bij de experts)
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
De jury gaat er vast weer iets moois van maken.
Ik hoop dat ze ook dit jaar het lef hebben iets te vinden van de kwaliteit van spelregels. En daarmee Ark Nova zonder pardon aan de kant schuiven. Prutswerk mag wat mij betreft afgestraft worden.
Ik hoop dat ze ook dit jaar het lef hebben iets te vinden van de kwaliteit van spelregels. En daarmee Ark Nova zonder pardon aan de kant schuiven. Prutswerk mag wat mij betreft afgestraft worden.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Vind ik een lastige. Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar hoe zwaar moet zoiets wegen dan?Erwin schreef: De jury gaat er vast weer iets moois van maken.
Stel dat ik anderhalf uur nodig heb om me door regels te worstelen en online regeluitleg te kijken om het spel te snappen. Daarna na anderhalf uur ergenis ontdek ik een topspel. Een spel dat ik wel 30 keer speel met liefde en plezier en daardoor 60 uur tof speelgenot heb en er nog niet op uit ben gekeken. Het is het beste spel dat ik de afgelopen 2 jaar heb ontdekt in het zwaardere segment. Verdient dit spel dan niet een prijs als veel meer mensen deze mening delen en de jury?
En dan tot slot: Als de ontwerper een topspel aflevert met goede regels en de Nederlandse uitgever maakt een slechte vertaling. Straf je dan niet de uitgever met het goede ontwerp?
En in het algemeen: Stel dat iemand een heel goed spel kan ontwerpen maar slecht is in regels schrijven (los van de vertaling) mag zo iemand kans maken op een spellenprijs?
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Van mij mag dat best zwaar mee tellen,
want hulde dat je zo'n doorzetter bent,
en ervaren genoeg om het spel achter de regels te doorgronden,
maar er zullen ook een hoop mensen afhaken door beroerde spelregels.
want hulde dat je zo'n doorzetter bent,
en ervaren genoeg om het spel achter de regels te doorgronden,
maar er zullen ook een hoop mensen afhaken door beroerde spelregels.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
Pura Vida
- Kardinaal
Die fouten in de regels mogen van mij ook zwaar tellen, maar wel als stevig bijschrift bij een nominatie of prijs die Ark Nova gewoon verdient. Want een spel dat bij velen zoveel spelplezier geeft, dat onmiskenbaar enorme kwaliteiten heeft op speltechnisch gebied en dat intussen al in de top 5 van BGG staat, zou je niet (alleen) mogen afrekenen op de gebrekkige eindredactie van de vertaling. Ik ben het met Edwin eens: Mathias Wigge heeft een topspel afgeleverd.
Maar laat het niet alleen over Ark Nova gaan. Er zijn zeker meer kanshebbers voor de drie NSP prijzen. Ik ben heel benieuwd wat hun lijstjes worden. En met welke favorieten anderen hier komen.
Maar laat het niet alleen over Ark Nova gaan. Er zijn zeker meer kanshebbers voor de drie NSP prijzen. Ik ben heel benieuwd wat hun lijstjes worden. En met welke favorieten anderen hier komen.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Niet mijn favorieten maar wel kanshebberPura Vida schreef: Die fouten in de regels mogen van mij ook zwaar tellen, maar wel als stevig bijschrift bij een nominatie of prijs die Ark Nova gewoon verdient. Want een spel dat bij velen zoveel spelplezier geeft, dat onmiskenbaar enorme kwaliteiten heeft op speltechnisch gebied en dat intussen al in de top 5 van BGG staat, zou je niet (alleen) mogen afrekenen op de gebrekkige eindredactie van de vertaling. Ik ben het met Edwin eens: Mathias Wigge heeft een topspel afgeleverd.
Unmatched
-
pieter.schutz
- Geheim Genootschap
jawel, maar het gaat om het totale plaatje. De regels kunnen een rem zijn om een spel überhaupt te proberen. Als het spel niet eens op tafel komt door de regels, zijn ze toch behoorlijk belangrijk.Edwin84 schreef:Vind ik een lastige. Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar hoe zwaar moet zoiets wegen dan?Erwin schreef: De jury gaat er vast weer iets moois van maken.
Stel dat ik anderhalf uur nodig heb om me door regels te worstelen en online regeluitleg te kijken om het spel te snappen. Daarna na anderhalf uur ergenis ontdek ik een topspel. Een spel dat ik wel 30 keer speel met liefde en plezier en daardoor 60 uur tof speelgenot heb en er nog niet op uit ben gekeken. Het is het beste spel dat ik de afgelopen 2 jaar heb ontdekt in het zwaardere segment. Verdient dit spel dan niet een prijs als veel meer mensen deze mening delen en de jury?
Nee, want voor de Nederlandse spellenprijs gaat het specifiek over de vertaling.Edwin84 schreef: En dan tot slot: Als de ontwerper een topspel aflevert met goede regels en de Nederlandse uitgever maakt een slechte vertaling. Straf je dan niet de uitgever met het goede ontwerp?
kans wel, maar je kans wordt kleiner.Edwin84 schreef: En in het algemeen: Stel dat iemand een heel goed spel kan ontwerpen maar slecht is in regels schrijven (los van de vertaling) mag zo iemand kans maken op een spellenprijs?

-
Pura Vida
- Kardinaal
Je bedoelt het misschien niet zo maar ik hoop toch dat de NSP niet slechts een vertaalprijs is. En nu graag, heren en dames en onzijdigen van BSM: welke spellen komen er nu op de NSP lijsten? Zijn Johanna, Edwin en ik de enigen die hun kruit niet droog houden?pieter.schutz schreef: Nee, want voor de Nederlandse spellenprijs gaat het specifiek over de vertaling.
-
lordyazos
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Yannick
Ik vind aquatica ook een kanshebber.
Aangezien het hier gaat om een Nederlandse prijs lijkt mij inderdaad de verschrikkelijke vertaling van Ark Nova geen prijs waard. Jammer dat een fantastisch spel zo kan verpest worden.
Aangezien het hier gaat om een Nederlandse prijs lijkt mij inderdaad de verschrikkelijke vertaling van Ark Nova geen prijs waard. Jammer dat een fantastisch spel zo kan verpest worden.
-
Jerome
- Gouverneur
Van de genoemde kanshebbers heb ik nog niks gespeeld. Dat ligt aan mij, niet aan de spellen. Mijn focus is aan het verschuiven.
Een Nederlandstalig spel dat ik wél met veel plezier heb gespeeld en niet zou misstaan in de selectie is Equinox, van Knizia (Plan B Games).
Heldere spelregels ook
Een Nederlandstalig spel dat ik wél met veel plezier heb gespeeld en niet zou misstaan in de selectie is Equinox, van Knizia (Plan B Games).
Heldere spelregels ook
-
Edwin84
- Elfenkoning
Vind de reacties op Ark Nova dat het puur vanwege paar vertaalfouten geen prijs verdient wel overtrokken.
We hebben het over een spel met 255 kaarten. Elke kaart bevat artwork en tekst en is uniek op de actiekaarten per speler na. Het spelregelboek is een dik boekwerk. Er zijn een paar drukfoutjes zoals een regel dubbelgedrukt die er niet voor zorgen dat je verkeerd speelt.
Alleen die regel over de X tokens kun je verkeerd spelen. Verder is het een zeer duidelijke uitleg van een complex spel. Het is niet dat de regels slecht geschreven zijn.
Natuurlijk moet dit meewegen bij een beoordeling maar een spel erop afschrijven gaat me te ver.
Deze prijs lijkt me meer dan een vertaalprijs zoals eerder gezegd. Ik ken veel spellen die een top spelregelboek hebben in het Nederlands waar het spel bij tegenviel die niet genomineerd zijn ooit. Daarnaast kunnen spellen die origineel in het Nederlands uitkomen ook genomineerd worden. Dan vt er zelfs niets te vertalen. Dus het is geen vertaalprijs.
Dat gezegd hebbende hoop ik meer titels hier voorbij te zien komen die ik nog niet ken en kan ontdekken.
We hebben het over een spel met 255 kaarten. Elke kaart bevat artwork en tekst en is uniek op de actiekaarten per speler na. Het spelregelboek is een dik boekwerk. Er zijn een paar drukfoutjes zoals een regel dubbelgedrukt die er niet voor zorgen dat je verkeerd speelt.
Alleen die regel over de X tokens kun je verkeerd spelen. Verder is het een zeer duidelijke uitleg van een complex spel. Het is niet dat de regels slecht geschreven zijn.
Natuurlijk moet dit meewegen bij een beoordeling maar een spel erop afschrijven gaat me te ver.
Deze prijs lijkt me meer dan een vertaalprijs zoals eerder gezegd. Ik ken veel spellen die een top spelregelboek hebben in het Nederlands waar het spel bij tegenviel die niet genomineerd zijn ooit. Daarnaast kunnen spellen die origineel in het Nederlands uitkomen ook genomineerd worden. Dan vt er zelfs niets te vertalen. Dus het is geen vertaalprijs.
Dat gezegd hebbende hoop ik meer titels hier voorbij te zien komen die ik nog niet ken en kan ontdekken.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Ik had graag meegedaan, maar ik heb inmiddels onder embargo een persbericht ontvangen. Dat maakt het vrolijk speculeren een tikkie gespeeld.Pura Vida schreef:Je bedoelt het misschien niet zo maar ik hoop toch dat de NSP niet slechts een vertaalprijs is. En nu graag, heren en dames en onzijdigen van BSM: welke spellen komen er nu op de NSP lijsten? Zijn Johanna, Edwin en ik de enigen die hun kruit niet droog houden?pieter.schutz schreef: Nee, want voor de Nederlandse spellenprijs gaat het specifiek over de vertaling.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Ik heb uiteraard geen moeite met jouw standpunt. Voor mij draait een spellenprijs om topkwaliteit in alle aspecten. Een regelfout in het centrale mechanisme is voor mij voldoende reden om zo’n spel als winnaar af te serveren. Uiteraard serveer ik Ark Nova niet af op de speeltafel, ondanks alle gebreken vind ik het een heerlijk tweepersoonsspel.Edwin84 schreef: Vind de reacties op Ark Nova dat het puur vanwege paar vertaalfouten geen prijs verdient wel overtrokken.