7 Wonders Score/Strategie
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Barclay
- Matroos
- Contacteer:
Re: 7 Wonders Score/Strategie
Ik zie na een dozijn keer spelen nog niet echt een winnende strategie. Het hangt volledig af van welke kaarten je krijgt en wat je buren neerleggen.
Labels:
-
MikeBzonderpuntje
- Caballero
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Joh! (Da's 'duh' op z'n Nederlands denk ik.) Maar da's inderdaad wat er volgens mij inderdaad aan de hand is. Iedere beurt flexibel genoeg zijn om binnen wat je van plan was je ding te optimaliseren. En ondertussen hopen dat je buurman slaapt.Barclay schreef:Ik zie na een dozijn keer spelen nog niet echt een winnende strategie. Het hangt volledig af van welke kaarten je krijgt en wat je buren neerleggen.
-
JasperB
- Jakkiebak!
- Persoonlijke Ondertitel: Bordspelosoof
- Contacteer:
Ik was vastbesloten 7 Wonders ooit aan te schaffen, maar toen kreeg ik door dat de prijs rond de 40 euro ligt voor wat eigenlijk gewoon een kaartspel is. En dan zijn er op BGG ook nog klachten over snel slechter wordende kaarten. Hoe zit dit bij jullie?
Dominion heb ik inmiddels in Duitsland voor minder dan 20 euro gezien, als 7 Wonders dat bedrag ooit bereikt lijkt het me een aanschaf waard.
Qua spelontwerp vind ik het gebruiken van de grondstoffen van een speler naast je zonder dat deze opraken toch wel een moeilijk te slikken onrealistisch aspect. Natuurlijk wil je liever niet met allerlei grondstoffiches of -blokjes gaan klooien, maar dit vind ik ook geen oplossing.
Dominion heb ik inmiddels in Duitsland voor minder dan 20 euro gezien, als 7 Wonders dat bedrag ooit bereikt lijkt het me een aanschaf waard.
Qua spelontwerp vind ik het gebruiken van de grondstoffen van een speler naast je zonder dat deze opraken toch wel een moeilijk te slikken onrealistisch aspect. Natuurlijk wil je liever niet met allerlei grondstoffiches of -blokjes gaan klooien, maar dit vind ik ook geen oplossing.
Oh bordspellen, zullen jullie altijd mijn grote zwakte blijven?
- cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Het spel is echter wel in een half uur speelbaar... Je kunt niet alles in een spel proppen en verwachten dat dat geen tijd kost
.
-
dominique
- Hazelnoot Ridder
- Contacteer:
Ik vind het soms raar dat men alleen oog heeft voor het materiaal van een spel - in dit geval een (mooie) set kaarten, spelregels en 7 wonderen - en niet voor het speelplezier dat het oplevert en de intellectuele input die aan het voor elkaar krijgen daarvan is voorafgegaan. 7 Wonders is inderdaad niet goedkoop maar ik heb ondertussen al wel een hele hoop heerlijke en steeds weer verschillende sessies achter de rug en het einde is nog lang niet in zicht. Dat kan van veel goedkopere spellen in mijn kast (Dominion bijvoorbeeld) niet gezegd worden. Wat de verhouding prijs-rendement betreft speelt 7 Wonders bovenaan in de eredivisie.JasperB schreef:Ik was vastbesloten 7 Wonders ooit aan te schaffen, maar toen kreeg ik door dat de prijs rond de 40 euro ligt voor wat eigenlijk gewoon een kaartspel is. En dan zijn er op BGG ook nog klachten over snel slechter wordende kaarten. Hoe zit dit bij jullie?
Geen ervaringen met snel kwaliteitsverlies van de kaarten hier. Wel lichte slijtage door het veelvuldig spelen. De kaarten worden hier ook veel minder geschud dan in Dominion.
De grondstoffen die je bij je buren koopt raken wèl op. Je kunt slechts kopen wat zij tijdens een beurt produceren. In 7 Wonders kùn je trouwens grondstoffen van je buren kopen, iets wat in veel andere spellen waarin met grondstoffen wordt gejongleerd zelfs niet mogelijk is.
Realisme in spellen is voor mij trouwens geen vereiste (waar zit het realisme in Dominion?). Ik probeer door te spelen net aan de dagelijkse realiteit te ontsnappen.
Read my lips: 7 Wonders is een klassieker in wording. Dat hebben ze bij Repos ondertussen al lang begrepen en ik vrees dus dat de nieuwprijs op korte termijn niet spectaculair zal zakken.
https://detafelplakt.com/
-
JasperB
- Jakkiebak!
- Persoonlijke Ondertitel: Bordspelosoof
- Contacteer:
Ik heb het "geluk" dat ik vele oude spellen nog niet gespeeld heb, ik ben pas net bezig de spellenwereld te ontdekken eigenlijk, en dus vind ik het niet nodig om 40 euro voor een spel neer te tellen, hoe goed deze ook is, als er oude toppers voor veel minder te verkrijgen zijn. Die prijs/rendement redenering gaat voor mij dan ook niet op: is 7 Wonders echt zoveel waard als je nog lang niet uitgekeken bent op Puerto Rico?
Wat spelmateriaal betreft ben ik het met je eens dat het een vaak overschat aspect is, het spelontwerp is bij mij veruit het belangrijkst. Maar als kaarten snel slijten (probleem heb ik nu bij Vorsten van Florence) en eigenlijk sleeves nodig hebben dan voel ik mij bedrogen. Er zijn genoeg bordspellen die ook heel goed zijn maar qua materiaal prima zijn, dus dan is de keuze makkelijk gemaakt.
Realisme: tsja de meest onrealistische taferelen in veel eurogames slik ik zonder nadenken, maar als je bij een speler grondstoffen weg kunt kopen en die speler kan die grondstoffen daarna nog gebruiken, dan wordt me dat toch blijkbaar net even te raar.
Wat spelmateriaal betreft ben ik het met je eens dat het een vaak overschat aspect is, het spelontwerp is bij mij veruit het belangrijkst. Maar als kaarten snel slijten (probleem heb ik nu bij Vorsten van Florence) en eigenlijk sleeves nodig hebben dan voel ik mij bedrogen. Er zijn genoeg bordspellen die ook heel goed zijn maar qua materiaal prima zijn, dus dan is de keuze makkelijk gemaakt.
Realisme: tsja de meest onrealistische taferelen in veel eurogames slik ik zonder nadenken, maar als je bij een speler grondstoffen weg kunt kopen en die speler kan die grondstoffen daarna nog gebruiken, dan wordt me dat toch blijkbaar net even te raar.
Oh bordspellen, zullen jullie altijd mijn grote zwakte blijven?
- cymric
- Wu Feng
Pardon...!?!?!dominique schreef:Ik vind het soms raar dat men alleen oog heeft voor het materiaal van een spel - in dit geval een (mooie) set kaarten, spelregels en 7 wonderen - en niet voor het speelplezier dat het oplevert en de intellectuele input die aan het voor elkaar krijgen daarvan is voorafgegaan.
Het is voor mij als klant onmogelijk om na te gaan of een auteur jaar in, jaar uit heeft gezwoegd op het project; of dat hij de ruwe vorm in een paar weken in elkaar had en daarna alleen nog maar een tijdlang kleine details veranderde. Het heeft dan ook absoluut geen zin om de manuren in rekening te brengen; ten eerste zou het spel letterlijk onbetaalbaar worden, en ten tweede is het zo dat ik niet om het spel heb gevraagd. De auteur wil het graag publiceren, en hoopt daarmee op alles tussen beroemdheid en de uitdaging van het ontwerpen. Dat is een fundamenteel andere situatie dan indien ik de auteur had gevraagd voor mij een spel te ontwerpen. Dat een auteur een gedeelte van de opbrengst krijgt is niet meer dan vanzelfsprekend, en afhankelijk van zijn bekendheid kan hij een groter of kleiner gedeelte eisen, maar er zijn grenzen.
Die overweging maakt het materiaalargument valide. Ik verwacht niet dat spellen grote verschillen zullen vertonen qua promotie-, transport- en opslagkosten; de grafische man werkt hoogstwaarschijnlijk op contractbasis met uurloon, maar behoudens overduidelijke uitzonderingen lijkt mij dat het werk aan diverse spellen redelijk uniform qua tijdsbelasting is (cru gezegd: een bord, stanswerk, en een pak kaarten is zo'n beetje de gemiddelde samenstelling van een bordspel); vertalers worden afgescheept met een enkel spel; blijven over productie en loon + winst voor de uitgever. Wat krijg ik bij 7 Wonders? 3 pakjes speelkaarten, 7 rechthoekige speelbordjes, klein stanswerk dat uit 2 verschillende tekeningen bestaat, en houten schijfjes. Plus een doos en een regelboekje, natuurlijk. Sorry, maar dat kost geen €40 om te produceren. Dus óf de uitgever heeft een stel gruwelijk slechte contracten afgesloten, óf hij roomt de opbrengst fijntjes af.
Het kan ook zijn dat Antoine Bauza bij zichzelf denkt dat hij het nu kan maken om hogere licentiekosten te vragen en dat Repos daaraan toegeeft, wetende dat het spel toch wel zal verkopen en dat omzet beter is dan geen omzet. In al van deze gevallen zie ik een situatie waaraan ik niet mee wil en ook niet hoef te werken; helemaal niet als ik weet dat er vast een moment komt dat het spel voor een billijker prijs wordt aangeboden. Getuige Voor de poorten van Loyang dat vorig jaar €40 kostte, en nu op sommige Duitse pallets in Essen voor het héél wat schappelijker €25 van eigenaar veranderde. Als je vorig jaar een dure 'Loyang' aanschafte, voel je je door dat soort prijsverlagingen toch gewoon keihard genaaid? Dat ik daarbij achter begin te lopen en niet meer het nieuwste van het nieuwste in huis heb, begint mij eerlijk gezegd een steeds kleinere zorg te worden.
Echt moeilijk verkrijgbare spellen die in kleine oplages met de hand worden gemaakt, of door uitgevers vanuit één ver land worden gedistribueerd: daar veroorloof ik me nog een zekere coulantie. Maar grote productiespellen die heftig worden gehypet en dus bovendien nog tonnen gratis reclame krijgen? Daar ben ik een zûûnign 'Ollander. En zolang mensen als hongerige wolven op die veel te dure spellen aanvallen (Olympus, Florenza, 7 Wonders, Merkator, Rio de la Plata, en nog vele andere), zal een uitgever ook niet geneigd zijn om zijn prijsbeleid aan te passen.
-
dominique
- Hazelnoot Ridder
- Contacteer:
Absoluut.JasperB schreef:Die prijs/rendement redenering gaat voor mij dan ook niet op: is 7 Wonders echt zoveel waard als je nog lang niet uitgekeken bent op Puerto Rico?
Speltechnisch is 7 Wonders misschien niet beter dan Puerto Rico maar ik vind het wel veel vloeiender, veel leuker, vooral veel afwisselender en het geeft veel minder gefriemel. De tactische flexibiliteit die in 7 Wonders van je gevraagd wordt vind ik heerlijk uitdagend.
De prijs-rendementvraag is wat mij betreft één van de belangrijkste overwegingen bij de aankoop van een spel. Tel ze maar eens: de ongespeelde spellen die in spellenkasten overal te lande staan te verkommeren: veel prijs, geen rendement en dat is heel jammer.
Ik wil hiermee gewoon even aangeven dat het speelplezier - nog altijd mijn eerste absolute voorwaarde voor een aankoop - dat 7 Wonders mij geeft mijn 40 euro absoluut waard is.
Het blijft hier maar op tafel komen, meestal zelfs op avondvullende wijze. Lang geleden dat ik zoiets nog heb meegemaakt. Het grondstoffenissue werd tot nu toe door geen enkele speler waar ik mee aan tafel zat als negatief ervaren. Integendeel: het handelsaspect, zoals het hier wordt "afgehandeld", voelt m.i. eerder verfrissend.
Maar smaken, zo is hier nogmaals gebleken, verschillen. Gelukkig maar.
-
stefaan
- Caballero
- Contacteer:
Sommigen zullen dat als een reflex in de financiële crisis beschouwen, maar ik heb me ook voorgenomen om na Spel de spelleninstroom te stoppen omdat er nog zoveel ongespeeld en vooral te weinig gespeeld in de kast staat. Ik ben benieuwd of de grootse ambitie om te stoppen tot aan Spiel volgend jaar stand houdt. 
- cymric
- Wu Feng
Ik kan zeggen dat het heel erg heeft geholpen alle oude beestjes in mijn verzameling ook daadwerkelijk te spelen, en me daardoor te realiseren hoe klein de verhouding goed : wel aardig of slecht is. Dan ga je vanzelf rustiger aandoen met aankopen, en geduldiger wachten tot je een keer kunt proberen.
- Joverowa
- Caballero
stefaan schreef:Sommigen zullen dat als een reflex in de financiële crisis beschouwen, maar ik heb me ook voorgenomen om na Spel de spelleninstroom te stoppen omdat er nog zoveel ongespeeld en vooral te weinig gespeeld in de kast staat. Ik ben benieuwd of de grootse ambitie om te stoppen tot aan Spiel volgend jaar stand houdt.
Ik duim voor je!! Je zal het nodig hebben. Zijn er mensen die voor Stefaan een kaarsje willen branden??
Ik moet dit niet proberen. Dat zou toch een verloren gevecht zijn!
derodehazen.be

-
stefaan
- Caballero
- Contacteer:
Bedankt voor de steun.
Vorig jaar heb ik al een kleine stop van enkele maanden overleefd na de War of the ring collectors edition maar toen eerder vanuit financiële overweging, nu is het echt 10 maanden idealisme. Ik zal jullie weten te zeggen of daardoor de nooit en weinig gespeelde spellen de tafel gehaald hebben. Go Republic of Rome!
Vorig jaar heb ik al een kleine stop van enkele maanden overleefd na de War of the ring collectors edition maar toen eerder vanuit financiële overweging, nu is het echt 10 maanden idealisme. Ik zal jullie weten te zeggen of daardoor de nooit en weinig gespeelde spellen de tafel gehaald hebben. Go Republic of Rome!
-
Barclay
- Matroos
- Contacteer:
Zojuist een nieuw persoonlijk record gehaald: 64 punten.
We speelde met 5 personen. de nummer 2 had 63 punten.
verdeling:
Militair: 17
Geld: 4
Wonder: 5
Civiel (blauw): 19
Commercieel (geel): 3
Gilden (paars): 16
Wetenschap (groen): 0
We speelde met 5 personen. de nummer 2 had 63 punten.
verdeling:
Militair: 17
Geld: 4
Wonder: 5
Civiel (blauw): 19
Commercieel (geel): 3
Gilden (paars): 16
Wetenschap (groen): 0
-
Johanna
- Caballero
Heeft iemand ervaring met 7 wonders met 2 spelers? Ik ben daar erg benieuwd naar.
-
dominique
- Hazelnoot Ridder
- Contacteer:
Niet doen.Johanna schreef:Heeft iemand ervaring met 7 wonders met 2 spelers? Ik ben daar erg benieuwd naar.
Je speelt met een derde neutrale stad die door elke speler om de beurt en door middel van een derde kaartstapel (alsof je met z'n drieën speelt) volgens de geldende bouwregelels wordt opgebouwd. Tijdens je beurt bouw je dus zowel voor jezelf als voor de neutrale stad.
Dat speelde nogal stroef en allesbehalve intuïtief.
7 Wonders moet minstens met z'n drieën.