Demoërs en speluitleg op het Spellenspektakel

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Duiker »

Vanuit China is de levertijd nu zo'n 6 weken per boot. Min een weekje voor de spellen die vliegen, geeft dat 5 weken voor ingevlogen spellen om een rondje langs demo'ers te maken. Als je dat goed plant kan een demo'er een spel een week leren en dan doorsturen naar de volgende. Dan kan je met 1 exemplaar 5 demo'ers bedienen. Heb je er niet zoveel nodig.

Je kunt ook altijd een demodag organiseren en meerdere demo'ers tegelijk dat spel laten spelen.

En ja, als je in Europa produceert heb je minder tijd, maar dan nog kun je wat pre-productie exemplaren aanvragen indien nodig, etc.

Oplossingen zat. Maar beurzen organiseren is ontzettend veel werk en ik snap heel goed dat niet elke uitgever overal zoveel moeite insteekt. Ik was deze beurs ook vergeten om nieuwe shirts te laten drukken voor de nieuwe demo'ers waardoor er een paar in hun eigen kleren demo'den. It happens.
Keep Exploring Games
Henri Jans
Jakkiebak!

Re: Hoe heb je het Spellenspektakel 2024 beleefd?

Bericht door Henri Jans »

Duiker schreef: di 12 nov 2024, 13:42
WTULTC schreef: di 12 nov 2024, 13:07 @ Duiker, ik weet dat jij voornamelijk expert spellen uitbrengt en dan is dat natuurlijk ook anders. Mijn neef heeft zaterdag voor het eerst gedemoed bij jou. Sleeping Gods en dat spel heeft hij zelf heel veel gespeeld, maar de nieuwe versie was toch ietsjes anders zei hij. Om zo'n spel dan als vuurdoop uit te leggen als je voor het eerst demoed is wel pittig lijkt mij.
Zelfs ik als ervaren demoer pas voor zulke expertspellen. Die zijn niet mijn ding.
Henri?
Ook voor spellen als Perfect Shot, Ice Floes & Foes etc vraag ik dat demo'ers hem eerst spelen. En ja, expert-spellen uitleggen is een vak apart. Sabika en het Onbewuste zijn flink pittig om uit te leggen. De Sleeping Gods serie valt trouwens wel mee, omdat je de basisregels kunt uitleggen en dan aanvullende regels zoals combat etc pas als de spelers dat tegenkomen in hun demo.
Laat ik zelf dan ook maar even reageren als er over mij gesproken word :) Ik kende inderdaad zaterdag mijn vuurdoop als demoer. Maar ik ben absoluut geen onervaren speluitlegger. Heb zelf 2 jaar geleden een (goedlopende) spellenclub opgericht en hier al vele tientallen spellen uitgelegd.

Wat Sleeping gods distant skies betreft kostte de voorbereiding inderdaad wel wat meer tijd dan gedacht, maar ik ben dan ook wel zo'n perfectionist die zeker niet elk regeltje wil uitleggen bij een demo, maar wel elk regelvraagje wil kunnen beantwoorden :) En dat is ook goed gelukt.

Verder ben ik ook van mening dat je (zeker bij kenners- en expertspellen) deze toch ook echt zelf gespeeld moet hebben om ze optimaal te kunnen demoën (dit gold voor mij dan weliswaar niet voor distant skies, maar deze kende genoeg gelijkenissen met de reguliere Sleeping gods die ik dit jaar al 80 uur gespeeld heb om daar goed mee uit de voeten te kunnen en ik heb dus mening uur in het doornemen van de regels gestoken en het overigens ook een aantal uur proefgespeeld, alleen dus geen hele campagne van 20 uur uitgespeeld, maar dat terzijde). Eigenlijk zou je ook alleen spellen moeten demoen waar je zelf heel enthousiast over bent ben ik van mening, dan kun je hem toch het beste aanprijzen. Je hoeft niet een autoverkoper achtig verkooppraatje te houden, maar je bent dan wel ook echt goed in staat om te beschrijven wat het spel tot zo'n goed spel maakt, dit lijkt mij heel lastig als je het zelf nog nooit gespeeld hebt. En dan kun je het ook gemeend enthousiast overbrengen. Ik merkte dat zelf ook toen ik er zondag als bezoeker was en ik vooral aanging bij de veelal kleine uitgevers die hun eigen spel aan het demoen waren.

Tevens werd er ook zaterdag veel gevraagd naar ervaringen met het spel (bij een zwaarder spel wat je meestal niet uit kan spelen op een beurs vraag ik daar zelf ook naar) en dan is het prettig om uit eigen ervaring te kunnen spreken.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Interessante discussie.

@ Duiker, ik denk dat je een kleine uitgever ook niet kunt vergelijken met een grote uitgever.

Stel alle demoers geven aan een grote uitgever hun voorkeuren door welke spellen ze graag willen demoen en daar zitten ook nog eens dubbele voorkeuren bij waardoor je teveel demoers op een spel krijgt. Dat is niet te doen lijkt mij.

Als spellen toegewezen krijg die mij echt niet liggen dan geef ik dat wel aan. 2 dagen spellen uitleggen aan een statafel daar pas ik bijv voor. Ik leg het liefst een spel uit waarbij ik zelf soms ook effe op een stoel kan zitten want ik wordt ook een dagje ouder.
Afbeelding
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

WTULTC schreef:Qua uitleg als demoer merk ik zelf dat je een spel steeds gestroomlijnder uit kunt leggen naar mate je het vaker op de dag uitlegt. Gelukkig hebben de meeste bezoekers daar begrip voor dat de 1e keer uitleg van een spel op de dag wat minder is.
Zo had ik eventjes wat opstart problemen met Aqua, maar daarna is het helemaal goed gekomen.
Overigens vergeet als bezoeker ook niet dat demoers het spel zelf nog nooit hebben gespeeld.
Veel demoers krijgen (letterlijk) random spellen van uitgevers een paar weken van te voren toegewezen die ze dan dienen te demoen. Ter voorbereiding ga je dan meerdere uitlegfilmpjes kijken (zo pak ik het ten minste aan) etc...
Met een klein beetje geluk kun je het spel nog wel ergens spelen. Dat had ik bijv. met MLEM, waarbij ik het spel eerst bij een spellenclub kon uitleggen en spelen (via iemand die het spel al had). Daar heb ik erg veel aan gehad, want daarna heb ik hem heel gestroomlijnd kunnen uitleggen. Beter dan mijn collega demoer, waarbij ik merkte dat die een aantal zaken vergat of niet helemaal optimaal uitlegde (maar goed voor hem was het dan ook de eerste keer demoen).
Ik stond ook in de buurt van Nox en je kunt gewoon merken dat hij veel bordspel uitlegervaring heeft.
Dat heb ik zelf inmiddels ook met 15 jaar ervaring, maar nog steeds blijft vaak de 1e uitleg van een spel de lastigste omdat je als demoer een bepaalde logische structuur probeer te vinden om een spel zo optimaal en zo snel mogelijk uit te kunnen leggen.
Ben het hier -net als diverse anderen hierboven- niet mee eens. Ik ga geen spellen uitleggen die ik zelf niet gespeeld heb en bovendien ook geen spellen die ik zelf niet leuk vind. Als je andere mensen wilt enthousiasmeren zul je zelf ook enig enthousiasme moeten tonen.

Wij hadden bij WGG een grote groep demo-ers met verschillende ervaring met de spellen en verschillende voorkeuren. Soms is het schipperen als het erg druk is of er last minute afmeldingen zijn, maar kan niet anders zeggen dan dat er geen mensen stonden (althans in onze cluster) die de spellen niet gespeeld hadden waar ze bij stonden.

Zoals Duiker terecht aangaf, waar een wil is is een weg. Van tevoren spellen rondsturen, een demo-dag organiseren (desnoods last minute), je laat geen demo-ers onvoorbereid los, dat is voor niemand leuk.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

WTULTC schreef: di 12 nov 2024, 18:06 Interessante discussie.

@ Duiker, ik denk dat je een kleine uitgever ook niet kunt vergelijken met een grote uitgever.

Stel alle demoers geven aan een grote uitgever hun voorkeuren door welke spellen ze graag willen demoen en daar zitten ook nog eens dubbele voorkeuren bij waardoor je teveel demoers op een spel krijgt. Dat is niet te doen lijkt mij.

Als spellen toegewezen krijg die mij echt niet liggen dan geef ik dat wel aan. 2 dagen spellen uitleggen aan een statafel daar pas ik bijv voor. Ik leg het liefst een spel uit waarbij ik zelf soms ook effe op een stoel kan zitten want ik wordt ook een dagje ouder.
Wij hadden 21 demotafels, dus ik denk dat ik niet onder klein of groot val qua uitgever op spsp. Maar dat is dus een demoer of 12 per dag. En bij het plannen van de beurs aan het begin van de zomer geeft dan iedereen z'n voorkeuren voor. Die kunnen we nooit 100% matchen, maar we kunnen wel altijd kijken dat mensen expert of familiespellen doen als ze dat willen, als ze een spel echt niks vinden dan hoeven ze die ook nooit te doen. En zo puzzel ik alles zo bij elkaar dat sommige demo'ers hun favoriete spel doen, andere een spel dat ze wel ok vinden en niemand een spel dat ze niks vinden. Verder zorg ik voor barkrukken bij statafels. Tenslotte is het altijd een wildcard wie er een paar dagen voor de beurs afzegt. Het is altijd wel iemand, maar je weet nooit wie en waarom. En dat is geen commentaar op de demo'ers, want het is altijd een goede reden. Maar dat zorgt altijd voor een benodigde last minute verandering. We hebben die dit jaar zonder problemen kunnen oplossen gelukkig.

En @Henri, dank voor de complimenten! Je kwam totaal niet over als iemand die het voor de eerste keer deed!
Keep Exploring Games
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Na al deze woorden over de uitleggers wil ik er graag één aan toevoegen:

Dank!

Het kost altijd tijd en moeite om een spel zo goed onder de knie te krijgen dat je het goed kan uitleggen. Tel daar nog bij op dat het best zwaar is om op een drukke beurs te staan uitleggen. En dat doen deze kanjers voor een doorgaans bescheiden vergoeding. Dank dus aan de tientallen toppers die met hun uitleg voor zo veel speelplezier hebben gezorgd.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Leuk om de verschillende meningen te lezen.
Ik doe het heel vaak op basis van een paar filmpjes.
Dat ik een spel (nog) niet heb gespeeld maakt niet heel veel uit. Als je een beetje mee kijkt met de eerste paar speelrondes van de dag bij de spelers waaraan je het spel uitlegt kun je al aardig een indruk krijgen.

Niet alle grote uitgevers zijn hetzelfde. Op WGG na heb ik ze inmiddels allemaal gehad als demoer zijnde.

Bij WGG sta je vermoedelijk de hele dag maar bij 1 spel, omdat ze dus een hele hoek aan spel besteden. Bijv Go to Japan was een hele hoek.

Persoonlijk vind ik dat niet echt leuk als demoer. Het liefst leg ik namelijk 2 a 3 verschillende spellen uit als demoer.

Sterker nog, zodra ik de plattegrond van de stand krijg bekijk ik ook uitleg filmpjes van de tafels om mij heen zodat ik daar ook het een en ander van af weet of ze indien ze makkelijk zijn ook kan uitleggen. Zo komt het werk eens voor dat ik 4 a 5 spellen die in mijn omgeving op de stand ligt uit kan leggen. Ipv wat ze bijv bij WGG hoeven maar 1.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

DeKerstman schreef:
WTULTC schreef:Qua uitleg als demoer merk ik zelf dat je een spel steeds gestroomlijnder uit kunt leggen naar mate je het vaker op de dag uitlegt. Gelukkig hebben de meeste bezoekers daar begrip voor dat de 1e keer uitleg van een spel op de dag wat minder is.
Zo had ik eventjes wat opstart problemen met Aqua, maar daarna is het helemaal goed gekomen.
Overigens vergeet als bezoeker ook niet dat demoers het spel zelf nog nooit hebben gespeeld.
Veel demoers krijgen (letterlijk) random spellen van uitgevers een paar weken van te voren toegewezen die ze dan dienen te demoen. Ter voorbereiding ga je dan meerdere uitlegfilmpjes kijken (zo pak ik het ten minste aan) etc...
Met een klein beetje geluk kun je het spel nog wel ergens spelen. Dat had ik bijv. met MLEM, waarbij ik het spel eerst bij een spellenclub kon uitleggen en spelen (via iemand die het spel al had). Daar heb ik erg veel aan gehad, want daarna heb ik hem heel gestroomlijnd kunnen uitleggen. Beter dan mijn collega demoer, waarbij ik merkte dat die een aantal zaken vergat of niet helemaal optimaal uitlegde (maar goed voor hem was het dan ook de eerste keer demoen).
Ik stond ook in de buurt van Nox en je kunt gewoon merken dat hij veel bordspel uitlegervaring heeft.
Dat heb ik zelf inmiddels ook met 15 jaar ervaring, maar nog steeds blijft vaak de 1e uitleg van een spel de lastigste omdat je als demoer een bepaalde logische structuur probeer te vinden om een spel zo optimaal en zo snel mogelijk uit te kunnen leggen.
Ben het hier -net als diverse anderen hierboven- niet mee eens. Ik ga geen spellen uitleggen die ik zelf niet gespeeld heb en bovendien ook geen spellen die ik zelf niet leuk vind. Als je andere mensen wilt enthousiasmeren zul je zelf ook enig enthousiasme moeten tonen.

Wij hadden bij WGG een grote groep demo-ers met verschillende ervaring met de spellen en verschillende voorkeuren. Soms is het schipperen als het erg druk is of er last minute afmeldingen zijn, maar kan niet anders zeggen dan dat er geen mensen stonden (althans in onze cluster) die de spellen niet gespeeld hadden waar ze bij stonden.

Zoals Duiker terecht aangaf, waar een wil is is een weg. Van tevoren spellen rondsturen, een demo-dag organiseren (desnoods last minute), je laat geen demo-ers onvoorbereid los, dat is voor niemand leuk.

Geloof me dat gebeurd gewoon en hoeft geen probleem te zijn. Zelf ook vaker een demo gedaan op de release dag zelf wanneer een spel uitkomt. Dan is een spel niet eerder beschikbaar.

En een spel dat je niet leuk vindt uitleggen komt ook voor. Als je in een cluster staat zit er soms ook een kaartspel bij dat ik zelf niet snel zou kopen. Maar ik kan dan wel inzien wat er leuk is aan een spel en dat het een goed ontwerp is. Ook al is dat soort kaartspel misschien niet mijn genre is het toch leuk mensen kennis te laten maken en te zien dat ze het met plezier spelen.
rober
Standaard moderator

Hoe heb je het Spellenspektakel 2024 beleefd?

Bericht door rober »

WTULTC schreef:Leuk om de verschillende meningen te lezen.
Dat ik een spel (nog) niet heb gespeeld maakt niet heel veel uit. Als je een beetje mee kijkt met de eerste paar speelrondes van de dag bij de spelers waaraan je het spel uitlegt kun je al aardig een indruk krijgen.

Niet alle grote uitgevers zijn hetzelfde. Op WGG na heb ik ze inmiddels allemaal gehad als demoer zijnde.

Bij WGG sta je vermoedelijk de hele dag maar bij 1 spel, omdat ze dus een hele hoek aan spel besteden. Bijv Go to Japan was een hele hoek.

Persoonlijk vind ik dat niet echt leuk als demoer. Het liefst leg ik namelijk 2 a 3 verschillende spellen uit als demoer.

Sterker nog, zodra ik de plattegrond van de stand krijg bekijk ik ook uitleg filmpjes van de tafels om mij heen zodat ik daar ook het een en ander van af weet of ze indien ze makkelijk zijn ook kan uitleggen. Zo komt het werk eens voor dat ik 4 a 5 spellen die in mijn omgeving op de stand ligt uit kan leggen. Ipv wat ze bijv bij WGG hoeven maar 1.
Ik heb het vermoeden dat je niet echt een idee hebt hoe het bij WGG gaat.
Ik eigenlijk ook niet (meer)
Maar in ieder geval niet zo.
En daar laat ik het bij Afbeelding

All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
LarsVanSchagen
Locomotief

Bericht door LarsVanSchagen »

WTULTC schreef: di 12 nov 2024, 21:09 Leuk om de verschillende meningen te lezen.

Bij WGG ben je er zelf bij wat je uit gaat leggen. Vorig jaar hadden we een hele club die continue wisselde tussen Calico/Cascadia/Verdant.

Dit jaar legden we gezamelijk de spellen Ark Nova, Rolling Heights, Reizigers vd zuidelijke Tigris, Faraway en Arnak uit. Ik kende reizigers niet goed dus heb daar 1x een regelvraag beantwoord maar voor de rest heb ik continue doorgewisseld. Al zijn er ook mensen bij die maar 1 spel uit willen leggen en dat kan dan ook prima. Tafels zat.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Lars, ik neem aan dat er niemand is geweest die in je onderste alinea al deze 5: spellen heeft uitgelegd.
Ik heb de stand van WGG gezien en daar is niet haalbaar omdat er meestal grote blokken met meerdere tafels van 1 spel liggen bij WGG. Zo ook van deze 5 genoemde spellen, dus als ik bijv op Ark Nova sta dan zou ik aan de rand daarvan het spel wat er naast nog ligt van een volgend blok erbij kunnen hebben.

Echter zijn ook grote uitgevers waar dus van 1 titel maar 1 tafel is op enkele titels na. Er ligt dus als je dat tafeltje het midden neemt van je straal dan dus mogelijk 9 verschillende spellen om je heen waarvan je vaak samen met een ander er 2 a 3 verschillende spellen moet kennen. Toch probeer ik dan ook een paar van de 6 stuks die ik niet hoef te kennen toch te leren ivm je collega's pauze houden of nog erger zich niet hebben afgemeld en je ineens zoals wij zowel zaterdag en zondag hadden eigenlijk demoers misten.
Het mooiste was dat een bezoeker op zaterdag spontaan een spel maar bleef uitleggen omdat hij het spel zo leuk vond. Voor ons kwam dat goed uit want degene die eigenlijk op dat pittig spel stond was niet op komen dagen. Uiteraard zijn de gegevens van die persoon gewoon genoteerd zodat ie een vergoeding krijgt.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Vijf van die spellen zal eerder uitzondering dan regel zijn, maar vaak wordt er gewerkt met een vliegende keep. Iemand die alle spellen kent en invalt in pauzes en bij ziekte.

Snap eigenlijk niet goed wat je bedoeld met binnen jouw straal en dat je alleen aangrenzende tafels bediend.

Zeker met grotere spellen zoals Reizigers of Arnak heb je dat ofwel alle mensen aan het spelen zijn ofwel mensen toevallig net tegelijk aanschuiven. Op het moment dat je bij een spel staat en jouw primaire spel speelt rustig door en iedereen is geholpen kun je een rondje lopen. Dan zie je net iemand die een Faraway om een voorbeeld te nemen wil spelen, maar de demoërs die primair Faraway doen zijn dan al bezig. Faraway is ook zo uitgelegd in paar minuten. Soms grenst een cluster aan een ander cluster met alleen een gangpad ertussen.

Zelf heb ik ook al eens op een Braderie gestaan met kleine spelletjes. Dan liggen er 4 spelletjes open en 4 doosjes dicht van populaire spellen. Als mensen dan vragen hebben is dat zo op tafel gelegd. Heb het dan wel over spellen als Qwixx, Fits, RailRoad Ink, KingDomino etc.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Met straal bedoel ik de middelste tafel van het spel dat je dient te demoen waarvan er maar een exemplaar op tafel ligt. Meestal doen je dan het tafeltje ernaast en er eventueel nog een naar de andere kant te kennen.
Dan heb je nog 2 rijen van 3 tafels in de buurt van jouw over een daar zijn bij deze grote uitgevers vaak ook allemaal andere spellen.

Niet alle uitgevers werken met clusters van bijv 9 tafels met hetzelfde doel zoals bij WGG gebeurd.

Loop een volgende keer eens over de stand van andere grote uitgevers dan zie je duidelijk verschillen.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

rober schreef: di 12 nov 2024, 22:50 Ik heb het vermoeden dat je niet echt een idee hebt hoe het bij WGG gaat.
Ik eigenlijk ook niet (meer)
Maar in ieder geval niet zo.
En daar laat ik het bij Afbeelding
Dit berichtje doet mij denken aan de mooie tijd dat jij en Patrick (en jaren eerder ook Dierik) een hoofdrol vervulden bij de WGG demo’s. Die ontmoetingen en gesprekjes waren een bron van plezier.

Afgelopen vrijdag leuk gekletst met Jonny en Johan. Was fijn.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

WTULTC schreef: di 12 nov 2024, 10:36 Qua uitleg als demoer merk ik zelf dat je een spel steeds gestroomlijnder uit kunt leggen naar mate je het vaker op de dag uitlegt. Gelukkig hebben de meeste bezoekers daar begrip voor dat de 1e keer uitleg van een spel op de dag wat minder is.
Sorry hoor, maar daar heb ik geen begrip voor. Ik vind het lullig voor de demo-er, maar wat een gepruts van een uitgever als je niet zorgt dat je demo-ers het spel tot hun beschikking hebben gehad.
Als bezoeker kom ik éénbmalig een spel uitproberen. Ik verwacht dan op z'n minst dat de demo-er het spel kent en volledig kan uitleggen omdat hij/zij/hen bekend is met het spel.
Afbeelding