Vergeten spellen

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Re: Vergeten spellen

Bericht door JeVo »

Helemaal met je eens Kosterix,
Lekker nagenieten, en what ifs bedenken en of bespreken.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door siepie »

Ik heb gewoon een statistiekjes tic als het gaat om dit soort hobby dingen. Het is allemaal puur voor mezelf, maar ik hou nu eenmaal graag bij wat ik gespeeld heb. Sinds kort ook de challenges in BGStats, gewoon om mezelf een beetje uit te dagen. Het helpt me ook om wat vaker een spel te pakken en niet met de laptop, telefoon of tv te zitten. En ja dat ik daarna het op de telefoon even invoer :lol:
Het scheelt denk ik dat wij thuis samen spelen en allebei die afwijking hebben. Ik zou het vervelend vinden als ik met anderen speel die zich eraan storen.
Het is dus een beetje dubbel, ik doe het om meer offline te zijn, maar hou het wel online bij.

Een voorbeeld van wat ik dus leuk vind, is waar heb ik het spel gespeeld? Ik ging door mijn foto's heen en zag een spel dat ik zo gefotografeerd had dat ik niet herkende wat het was. En het was ook al meer dan 2 jaar geleden. Gelukkig heb ik op de telefoon aan staan dat de locatie getagd wordt. Dus aan de hand van de datum kon ik in BGStats vinden welk spel het was en door de locatie wist ik ook gelijk weer waar we waren en waarom.
Het zijn dan voor mij gewoon leuke herinneringen. De uitkomst van het potje interesseert me verder niet. Tenzij het een solo spel is, waarbij het een beat your own score mechanisme is, dan vind ik het leuk om te zien of ik mezelf overtroffen heb :lol:
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

kosterix schreef: do 05 feb 2026, 10:46 Wat ga je ooit doen met de ingevoerde gegevens?
Ik gebruik die vooral voor het beheren van mijn spellencollectie: hoe vaak heb ik spellen al gespeeld, en wanneer voor het laatst?

Zo keek Eufraat en Tigris me al bijna acht jaar vanaf de plank aan. Die schande heb ik gisteravond weggepoetst en het was weer even fantastisch altijd. Het spel is bijna 30 jaar oud, maar nog steeds iedere keer een genot om te spelen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: do 05 feb 2026, 11:40
kosterix schreef: do 05 feb 2026, 10:46 Wat ga je ooit doen met de ingevoerde gegevens?
Ik gebruik die vooral voor het beheren van mijn spellencollectie: hoe vaak heb ik spellen al gespeeld, en wanneer voor het laatst?

Zo keek Eufraat en Tigris me al bijna acht jaar vanaf de plank aan. Die schande heb ik gisteravond weggepoetst en het was weer even fantastisch altijd. Het spel is bijna 30 jaar oud, maar nog steeds iedere keer een genot om te spelen.
Dito hier. En dat inkloppen kost met BG stats een paar seconden. Napraten gebeurt hier heel veel en soms zijn de statistieken daar onderdeel van. Zo vind ik het leuk om te zien hoe dichtbij de scores van sommige spellen vaak zijn, of welke gedoodverfde winnaars een spel kent etc. (Edit: ik heb zelfs van onze pre-digitale tijd nog allerlei blokjes en schriftjes liggen met gelogde spellen, van klaverjas tot risk en kolonisten etc. Die wil ik eigenlijk gewoon digitaliseren, maar dan spreek ik mezelf ernstig toe :oops: )
Leuk dat EenT op tafel komt. Met recht een 'vergeten spel'. Ook alweer op de kop af twee jaar geleden hier (dankzij de app weet ik dat dus :D ). Vond het toen toch wat tegenvallen eerlijk gezegd. Zagen iets te snel wie er ging winnen en dat eindspel duurde toen nog best lang. Gelijk niveau van spelers is wel een pre. Maar goed, dat is natuurlijk altijd zo en onmiskenbaar is EenT een goeie ouwe.
Eergisteren zelf na jaren weer eens Stenen Tijdperk gespeeld. Die houdt het ook goed vol, vind ik. Spannend, interactief en gewoon lekker schuiven met je poppetjes. Op 5 punten tweede geworden achter dochter 1. Ook goed voor de sfeer.
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Begint hier wat off-topic te gaan, maar ik houd ook wel redelijk fanatiek logs bij van spellen met scores en zelfs spelersvolgorde. Gewoon omdat ik dat interessant vind. Maar ook wel nuttig. Met nieuwe spelers komt wel eens de vraag wat zoal een goede score is en dat lijkt me zeer terecht, kan ik alleen niet onthouden, dus even de statistieken van het spel erbij en je kan ze een indicatie geven. Ik had ook bij sommige spellen vroeger wel eens het idee dat de startspeler meer of minder kans maakte om te winnen, daarom dat ik ook dat bij houdt, om eventueel een verband te zien. Ook gebruikte player powers probeer ik te loggen.
Het is daarbij ook erg fascinerend om winstpercentages te zien, hoewel dat helemaal niet belangrijk is. Maar zo zitten de spelers waar ik vaak mee speel gemiddeld rond de 20% winst (in spellen waar ik meedoe) wat betekent dat iedereen wat aan elkaar gewaagd is, maar dan zijn er 2 spelers die rond de 50% zitten en dat vind ik dan weer fascinerend om te weten. Wat maakt hen zo'n betere spelers? Door die statistiek ga ik daar wat meer op letten en ben op een extra niveau gefascineerd tijdens een spel.
En om te zien met wie ik wanneer een bepaald spel gespeeld heb, kan soms de spelkeuze bepalen.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

The Iced One schreef: do 05 feb 2026, 16:43 Begint hier wat off-topic te gaan, maar ik houd ook wel redelijk fanatiek logs bij van spellen met scores en zelfs spelersvolgorde. Gewoon omdat ik dat interessant vind. Maar ook wel nuttig. Met nieuwe spelers komt wel eens de vraag wat zoal een goede score is en dat lijkt me zeer terecht, kan ik alleen niet onthouden, dus even de statistieken van het spel erbij en je kan ze een indicatie geven. Ik had ook bij sommige spellen vroeger wel eens het idee dat de startspeler meer of minder kans maakte om te winnen, daarom dat ik ook dat bij houdt, om eventueel een verband te zien. Ook gebruikte player powers probeer ik te loggen.
Het is daarbij ook erg fascinerend om winstpercentages te zien, hoewel dat helemaal niet belangrijk is. Maar zo zitten de spelers waar ik vaak mee speel gemiddeld rond de 20% winst (in spellen waar ik meedoe) wat betekent dat iedereen wat aan elkaar gewaagd is, maar dan zijn er 2 spelers die rond de 50% zitten en dat vind ik dan weer fascinerend om te weten. Wat maakt hen zo'n betere spelers? Door die statistiek ga ik daar wat meer op letten en ben op een extra niveau gefascineerd tijdens een spel.
En om te zien met wie ik wanneer een bepaald spel gespeeld heb, kan soms de spelkeuze bepalen.
Toch niet helemaal off topic, want soms loop ik mijn mooie nerdy birdy digitale lijstje door en zie ik dus zo'n vergeten spel staan dat we véél te weinig hebben gespeeld. En dat zet ik dan subtiel op onze tafel. Meestal met succes.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Ik stoor me als starter van dit onderwerp totaal niet aan het off topic gaan. Ik zie het meer als dat het onderwerp een andere richting in is gegaan. We hebben een leuk gesprek over wel of niet alles bijhouden en er zo achter komen dat je een spel zoals ik vergeten was te noteren of dat je een spel al heeeel lang niet gespeeld hebt.
Laten we vooral niet klagen over off topic en er juist van genieten dat we een actief forum hebben :clap:
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Dit valt niet echt onder 'vergeten spellen' maar heeft er als volgt mee te maken:
Ik droom geregeld (zeker een paar keer per jaar) dat ik een spel nog ergens in de kast heb liggen, maar dat al jaren niet meer gespeeld heb.
Zo leuk, met mechanismes die uniek zijn. Ik droom dan dat ik deze weer eens gauw moet spelen want ik was deze compleet vergeten, maar waar had ik die nou ook weer gelaten?
En als ik dan wakker word en er aan terugdenk blijkt het spel helemaal niet te bestaan.

Jullie hier ook last van, of ben ik gewoon teveel met bordspellen bezig?
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

roubosga schreef: do 05 feb 2026, 22:56 Dit valt niet echt onder 'vergeten spellen' maar heeft er als volgt mee te maken:
Ik droom geregeld (zeker een paar keer per jaar) dat ik een spel nog ergens in de kast heb liggen, maar dat al jaren niet meer gespeeld heb.
Zo leuk, met mechanismes die uniek zijn. Ik droom dan dat ik deze weer eens gauw moet spelen want ik was deze compleet vergeten, maar waar had ik die nou ook weer gelaten?
En als ik dan wakker word en er aan terugdenk blijkt het spel helemaal niet te bestaan.

Ik denk dat je gewoon teveel met bordspellen bezig bent, maar het is wel een heel mooi verhaal.
Afbeelding
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

roubosga schreef: do 05 feb 2026, 22:56 Dit valt niet echt onder 'vergeten spellen' maar heeft er als volgt mee te maken:

Dit is nog een vrij relaxte droom vergeleken bij de nachtmerrie die ik een keer had waarin mijn hele spellenkast was verdwenen en er 1 klein schilderijtje voor in de plaats was gekomen....gelukkig is dat maar 1 keer gebeurt
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

roubosga schreef: do 05 feb 2026, 22:56 Zo leuk, met mechanismes die uniek zijn. Ik droom dan dat ik deze weer eens gauw moet spelen want ik was deze compleet vergeten, maar waar had ik die nou ook weer gelaten?

Misschien een signaal van je onderbewuste dat je zelf eens een spel moet gaan ontwerpen?
ik val regelmatig in slaap met een open bordspel regelboekje, dat dan weer wel :-)
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

helena schreef: vr 06 feb 2026, 10:09 Dit is nog een vrij relaxte droom vergeleken bij de nachtmerrie die ik een keer had waarin mijn hele spellenkast was verdwenen en er 1 klein schilderijtje voor in de plaats was gekomen....gelukkig is dat maar 1 keer gebeurt
Dat maakt natuurlijk razend benieuwd, wat voor schilderij? De Mona Lisa?
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

kosterix schreef: vr 06 feb 2026, 22:14
helena schreef: vr 06 feb 2026, 10:09 Dit is nog een vrij relaxte droom vergeleken bij de nachtmerrie die ik een keer had waarin mijn hele spellenkast was verdwenen en er 1 klein schilderijtje voor in de plaats was gekomen....gelukkig is dat maar 1 keer gebeurt
Dat maakt natuurlijk razend benieuwd, wat voor schilderij? De Mona Lisa?
Hahaha, ik moet je teleurstellen, dat weet ik niet meer , ik weet alleen dat het klein was. Zal wel iets vaags geweest zijn :lol:
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Ik ben wel eens wakker geworden uit een droom waarin ik een spellenwinkel was en er allemaal nieuwe leuke spellen waren die ik op mijn gemakje aan het bekijken was. Het was een teleurstellende ervaring om daarna wakker te worden in mijn eigen slaapkamer.

En ik heb ooit een nachtmerrie gehad waarin ik een categorisering moest maken voor dobbelstenen. ik kwam er niet uit. Moest het nou op materiaal, op type dobbelsteen (D6, vs D10, etc.) of op leeftijd (moderne dobbelstenen, antieke dobbelstenen, etc.). Ik kwam er niet uit in mijn droom en was echt in paniek.
Patries
Sojaboon

Bericht door Patries »

Over vergeten spellen en BGS: wij maken gebruik van de random-spelkiesknop (randomizer noemen wij hem voor het gemak). Ik heb een filter ingesteld dat hij dan mag putten uit spellen die we de afgelopen maand niet gespeeld hebben (1 week en 1 jaar kan ook, had het liefst 3 maanden gehad, maar goed, we doen het nu met 1 maand). Dan heb je kans dat ook oudere spellen 'gekozen' worden door de app. Ik vind het erg leuk op deze manier!
Plaats reactie