Eindejaarslijstjes 2025

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Hippe
Professor Pimpel
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Eindejaarslijstjes 2025

Bericht door Hippe »

Top 5 ontdekkingen voor 2025 (nieuw, oud, alles mag als het maar jouw ontdekking was):
1. SETI. Heeft me echt omver geblazen. ZO gaaf!
2. Rococo. Vond ik een prachtig spel om te doen
3. Pixies. Het hele gezin komt ermee aan tafel
4. Castle Combo. Goed in al zijn eenvoud!
5. Nokosu Dice

Welk spel vond je in 2025 het leukst met twee personen:
Moeilijk. Instinct: Duel in het duister was leuk maar was toch meer geintrigeerd door Hidden Leaders Duel.

Wat was de leukste beurs van 2025:
Ik geniet altijd van het Spellenspektakel. Lekker dagje demoen en spellen uitleggen. Ik wil dit jaar wel proberen naar Zuiderspel te gaan. Afgelopen jaar niet gelukt.

Wat was je leukste speelmoment van 2025:
Spellencruise was geweldig maar ook de spellendagen met mensen zijn tof.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2025:
Dan ga ik voor Coffee Rush. Mooi uitgevoerd met die kopjes.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2025:
Ik heb niets met Bomb Busters. Vond het erg tegenvallen

Is je verwachting van 2025 op spellengebied uitgekomen:
Altijd te weinig speeltijd maar het was een prima jaar en het feit dat er meer binnen het gezin gespeeld wordt, vind ik heel leuk!

Top 5 verwachting van 2026:
1. Zuiderspel bezoeken
2. Meer verkopen, minder kopen, collectie moet echt kleiner
3. Heerlijke spellencruise beleven
4. Meer thuis spelen
Afbeelding
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Pixies is hier ook een spelletje dat iedereen aan tafel krijgt. Wat betreft Bomb Busters ben ik het ook met je eens: viel me enorm tegen.

Seti en ook Castle Combo zijn titels die ik nog niet gespeeld heb, maar wel graag eens zou willen proberen. Die worden door meer mensen genoemd.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Ik vond Coffee Rush tegenvallen in de zin dat ik die mooie componenten dus overbodig vond. Teveel gepriegel met dat kleine spul. En zolang zit het niet in een kopje.
Afbeelding
Skallagrim
Veenboer

Bericht door Skallagrim »

Top 5 ontdekkingen voor 2025 (nieuw, oud, alles mag als het maar jouw ontdekking was):

1. East India Companies : hele goeie medium economische game met verschillende subtiele mogelijkheden om je eigen koers te varen. Worker placement die met minimale acties toch een mooi aantal keuzes teweegbrengt.
2. Fate of the Fellowship : verfrissend gebruik van het Pandemic systeem. Het spel is zeer uitdagend en de karakters zijn leuk om te spelen.
3. Bus : een Splotter die ik nog nooit gespeeld had. Deze heeft echt simpele regels en gedurende het spel zit je compleet je hoofd te breken over hoe je die passagiers op hun bestemming krijgt.
4. Vendel to Viking : een strakke area control met je familieleden in de beginperiode van het viking tijdperk. Thematisch is het leuk omdat je een stamboom opbouwt van je voorvaderen en je beloond wordt met thematische achievements.
5. City of the great machine : Je gaat hier stiekem een rebellie proberen op te bouwen maar je mag niet betrapt worden door de pionnen van de overlord/machine. Ik vond Sniper elite als deductive, hidden movement system het coolste spel van het jaar maar City of the great Machine voelt iets unieker aan.

Sorcery contested realms. Dit spel is alles wat ik in Magic niet meer terug zou kunnen vinden. Heerlijk en diep thematisch, geen mana screw, een chesslike element waarbij je over een grid je strategie opbouwt. Een rijke thematische ccg waarbij in elke match steeds een ander verhaal zich opbouwt.

Wat was de leukste beurs van 2025:

Ik deed enkel Zomerspel als speluitlegger en dat is altijd een fijn weekend met de crew.

Een overwinning in een kolossaal spel als Virgin Queen kan toch niet anders dan op nummer 1 staan.

Sorcery brengt maar 1 keer een set uit per jaar maar de kaarten van de Gothic set zijn wederom pareltjes van handgeschilderde artwork geworden.

Geen echte tegenvaller op bordspelgebied. Na 6 jaar kreeg ik plots een kickstarter game gestuurd. Shadow Tactics. Het is niet slecht, maar niet goed genoeg om 6 jaar onderweg te zijn geweest.

Ja ik heb veel spellen kunnen spelen die ik zelf interessant en boeiend vond.
Het bordspel waar ik het meest mentaal in op ging was dit jaar War of the Ring
Ik houd het meestal in campagne-spellen bekeken na een vijftal spellen. Dit jaar hield ik er wel 2 vol tot het einde (Warhammer Quest en Descent)
Een topzwaar strategische spel werd tot een goed einde gebracht – Virgin Queen
Laatste geworden in Dixit op oudejaar

1. Meer Sorcery spelen
2. Opnieuw een bordspel vinden om me strategisch helemaal in te verdiepen
3. Een heel zwaar en lang spel op tafel brengen
4. Meer Splotter spellen op tafel brengen
5. Niet opnieuw laatste worden in Dixit op oudejaar
Hippe
Professor Pimpel

Bericht door Hippe »

siepie schreef: ma 05 jan 2026, 13:59 Ik vond Coffee Rush tegenvallen in de zin dat ik die mooie componenten dus overbodig vond. Teveel gepriegel met dat kleine spul. En zolang zit het niet in een kopje.
Is het zeker! Maar vond het heel leuk aandoen op de tafel!
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

O ja, Pixies ben ik eigenlijk ook in mijn top 5 vergeten. Dat terwijl ik deze best vaak heb gespeeld de laatste paar weken.
Leuk spelletje dat eigenlijk wel met alle verschillende aantal spelers goed uit de verf komt.
Afbeelding
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Fijn topic!

1. Bomb Busters : heeft een ideale mix tussen samen bespreken en individuele keuzemogelijkheden. Voeg daar heel wat variatie aan toe en je hebt een topspel voor wie van coöperatief houdt!
2. Faraway : kort spel met boeiende keuzes. Blijft zelden bij één potje. De omgekeerde scores vond ik zelf interessant, maar ik merk dat dit voor niet-spelers nog wel een instapbarrière vormt.
3. Wyrmspan : heerlijk je tableau opbouwen met de draken. Het komt nog iets meer dan Wingspan aan op de juiste grondstoffen hebben liggen op het goede moment, dus speelt merkbaar trager.
4. Castle Combo : vergelijkbaar gevoel dan Faraway: korte potjes, maar méér van dit! Nog niet zoveel gespeeld als ik zou willen.
5. Theetuin : een tikkeltje aan de lange kant voor sommige speelgezelschappen, maar wat mij betreft een mooi totaalpakket: voldoende interessante keuzes en een hele mooie uitvoering.

Dorfromantik, pure gezelligheid. Het vrijspelen van nieuwe tegels is erg fijn.
Na een potje of 10-15 ken je quasi alles. Dan kan je herspelen of resetten naar het basisspel zonder extra tegels.

Een keertje helemaal opgaan in een groter spel als Age of Innovation.

Pergola, een deel van het speelplezier komt toch echt uit de prachtige sfeer van het spel.

Castles of Burgundy was fijn, maar had ik meer van verwacht door de hoge ranking van het spel.
Kon wel nog maar 1x spelen, misschien moet ik het verder ontdekken.

Ik hou van variatie, en ben tevreden dat er heel wat op tafel is gekomen.

1. Verhalend spel spelen: Vantage of nieuwe campagne van Sleeping Gods
2. Oude en nieuwe klassiekers ontdekken die ik nog niet eerder probeerde
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Pura Vida schreef: zo 04 jan 2026, 13:24 @LuckyJack: Obsession... Dat is dus echt heel goed, begrijp ik. Maar dat thema... gaap...
Het thema is inderdaad niet heel spectaculair, maar dat vond ik van Wingspan (daar is 'ie weer) ook niet en dat is inmiddels ons meest gespeelde spel ooit (135 potjes). Ik hoef bij mijn vrouw niet aan te komen met zombies en (laser)zwaarden en dan is Obsession een fijne variatie op onze andere 'couples games' zoals Wingspan en Viticulture. Het doet uiteindelijk misschien niet heel veel baanbrekends, maar onder het (prachtig uitgevoerde) thema zit uiteindelijk een hele degelijke worker placement met hand management.

Perfect voor ons, misschien minder voor jou...
Afbeelding