te koop el grande en taipan

Het uitstalraam voor verkoop van je tweedehandsspellen (particulier)

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Welkom op "de Markt" van Bordspelmania.
In deze rubriek kan u als particulier spellen te koop aanbieden.

Let op: handelen gebeurt steeds op eigen risico, Bordspelmania kan geenszins aansprakelijk gesteld worden als kopers/verkopers hun verplichtingen niet zouden nakomen.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: te koop el grande en taipan

Bericht door Peter Hein »

Jerome schreef:Het thema is er met de haren bijgesleept want het had net zo goed over tuinieren of diepzeeduiken kunnen gaan.
Tja, El Grande heeft inderdaad geen chroom om over te schrijven. Maar het is te kort door de bocht om dan maar te zeggen dat het thema er met de haren bij is gesleept. Ik begrijp dat niet iedereen de minimalistische manier om thema's te benaderen zoals dat in eurospellen gebeurt, kan waarderen, maar dat betekent niet dat dat geen geldige manier is.

Dan even een tegenvoorbeeld: het thema van C&C:Ancients is er natuurlijk met de haren bijgesleept. Het had net zo goed over Napoleon, D-Day of dwergen en Goblins kunnen gaan. :wink:
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Peter Hein schreef:Dan even een tegenvoorbeeld: het thema van C&C:Ancients is er natuurlijk met de haren bijgesleept. Het had net zo goed over Napoleon, D-Day of dwergen en Goblins kunnen gaan. :wink:
:thumbup:

(oeps - volgens mij staat C&C hier in al deze gedaantes in de kast)
Tjoek
Fabrieksmanager

Bericht door Tjoek »

moos schreef:
Jerome schreef:
Tjoek schreef:Nouja, dat iemand het nog niet zou hebben is opzich vreemd ;-)
Helemaal niet. Ik heb El Grande een paar keer gespeeld en ik vind het geen slecht spel, maar in mijn beleving is het niet meer dan een matig meerderhedenspel, met als leuke twist de toren. Het thema is er met de haren bijgesleept want het had net zo goed over tuinieren of diepzeeduiken kunnen gaan. Al met al vind ik het een tamelijk saai spel dat nooit, maar dan ook echt nooit in mijn collectie terecht zal komen. Het staat je vrij het volledig met mij oneens te zijn, net zoals Moos zijn El Grande gewoon mag verkopen om er iets beters voor in de plaats aan te schaffen.
-------
:thumbup:
Ik bedoelde het ook niet al te serieus. Het is in ieder geval goed te zien dat je een eigen spellensmaak begint te ontwikkelen! En het doet me deugd dat dit forum je daar goed heeft kunnen helpen. Zelfs om de voor jouw minder interessante spellen te verkopen.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Peter Hein schreef:
Jerome schreef:Het thema is er met de haren bijgesleept want het had net zo goed over tuinieren of diepzeeduiken kunnen gaan.
Tja, El Grande heeft inderdaad geen chroom om over te schrijven. Maar het is te kort door de bocht om dan maar te zeggen dat het thema er met de haren bij is gesleept. Ik begrijp dat niet iedereen de minimalistische manier om thema's te benaderen zoals dat in eurospellen gebeurt, kan waarderen, maar dat betekent niet dat dat geen geldige manier is.

Dan even een tegenvoorbeeld: het thema van C&C:Ancients is er natuurlijk met de haren bijgesleept. Het had net zo goed over Napoleon, D-Day of dwergen en Goblins kunnen gaan. :wink:
Denk je echt dat Kramer aan Spanje dacht toen hij El Grande ontwierp? Hij maakte een wiskundig spelmodel en daar is samen met de uitgever een leuk sausje overheen gegooid. Het C&C-systeem is echter ontworpen met 'strijd' als uitgangspunt, en zeker waar het de historische varianten (Amerikaanse Burgeroorlog, de Oudheid, Napoleon, Tweede Wereldoorlog) betreft zijn concrete veldslagen op speelse wijze vertaald naar een spelscenario. Bepaald geen simulatie maar wel met de realiteit in het achterhoofd bedacht en tot spel gevormd, in tegenstelling tot El Grande.

Als je mijn aversie jegens opgeplakte thema's wilt dissen dan moet je toch echt met een beter voorbeeld komen.
Drekster2001
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: El Duderino

Bericht door Drekster2001 »

Dissen lijkt me wat overdreven geformuleerd, dat insinueert dat het persoonlijk is bedoeld en dat is niet het geval...
:D
This is what happens when you find a stranger in the Alps!
Tjoek
Fabrieksmanager

Bericht door Tjoek »

Drekster2001 schreef:Dissen lijkt me wat overdreven geformuleerd, dat insinueert dat het persoonlijk is bedoeld en dat is niet het geval...
:D
Helemaal met je eens Drekster2001! Er was door Peter Hein niet voor niets een knipoog ( :wink: ) gebruikt.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Jerome schreef:Als je mijn aversie jegens opgeplakte thema's wilt dissen dan moet je toch echt met een beter voorbeeld komen.
Bij de C&C-versies van GMT wordt het thema letterlijk op de houten blokjes geplakt. :lol:

Alle gekheid op een stokje. Dit spelsysteem is voor mij een generieke en erg lichte wargame. Daarop zijn door verschillende uitgevers verschillende thema's geplakt. Mij ontgaat ten aanzien van de eerste verschijningsvormen volkomen waarom dit een slecht voorbeeld van een opgeplakt thema zou zijn. Bij GMT wordt het een tikkie pittiger en thematisch sterker.

Ik vind jouw aversie tegen het opgeplakte thema van El Grande kansloos (terwijl ik weet dat dit spel eerst een andere setting had). Als je echt wilt piepen over Duitse opplakthema's, zou ik een paar Kniziaatje kiezen. Die doen het ook leuker in een discussie met Peter Hein. :wink:
Tjoek
Fabrieksmanager

Bericht door Tjoek »

Erwin schreef: Ik vind jouw aversie tegen het opgeplakte thema van El Grande kansloos (terwijl ik weet dat dit spel eerst een andere setting had). Als je echt wilt piepen over Duitse opplakthema's, zou ik een paar Kniziaatje kiezen. Die doen het ook leuker in een discussie met Peter Hein. :wink:
Heerlijke de wiskundige basis van de spellen van Knizia! Eén van mijn eerste 'echte' spellen was Eufraat & Tigris en is veel gespeeld.
En niet vanwege het thema :silent:
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Erwin schreef:Ik vind jouw aversie tegen het opgeplakte thema van El Grande kansloos (terwijl ik weet dat dit spel eerst een andere setting had).
Nu ben ik verward: je geeft me ongelijk en tussen haakjes toch gelijk?
:crazy:

Tenslotte nog eens over C&C. Ik betwist niet dat dat een licht en generiek systeem voor wargames is, maar wel voortgekomen uit de wens om veldslagen om te zetten in een spel. Dat is de drijfveer van het thema, dat dus niet opgeplakt is maar intrinsiek aan het systeem. In hoeverre historische veldslagen geanalyseerd zijn en succesvol geïmplementeerd in scenario's verschilt per variant van C&C. Memoir'44 is wat simpeler en minder gedefiniëerd dan Ancients, maar beiden zijn speelse vertalingen van werkelijke gebeurtenissen uit de geschiedenis.
Drekster2001
Condottiërre

En arme Moos maar denken dat we hier allemaal op Tai Pan aan het bieden zijn :)
Laten we weer even ontopic gaan en anders een apart draadje hierover opzetten...
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Jerome schreef: Nu ben ik verward: je geeft me ongelijk en tussen haakjes toch gelijk?
:crazy:
Ik zal de mentale knoop ontwarren, ik vind het Spaanse thema goed passen.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Sorry Jerome, maar volgens mij heb je toch echt last van een vooroordeel. Je zegt dat het achterliggende idee van de C&C reeks 'strijd' is, waar vervolgens verschillende thematische invullingen voor gekozen zijn.

Ik denk dat ik een sterk punt heb als ik zeg dat ook bij El Grande 'strijd' het uitgangspunt is, maar dan een politieke in plaats van een militaire. Vervolgens is Spanje als thematische setting gekozen.

Leg nog eens uit waarom bij El Grande het thema opgeplakt zou zijn en bij een willekeurige C&C niet.

Het zal je misschien verbazen, maar de ontwerpers van al die vermaledijde eurospellen gebruiken geen wiskundig model als basis voor hun spel. Ook Reiner Knizia niet. Die wordt regelmatig als hoofdzondaar aangewezen, maar ik ben oprecht van mening dat spellen als In de ban van de ring, Eufraat en Tigris, Heersers der Woestijn, Beowulf en ga zo maar door passende en overtuigende thema's hebben. Bij spellen als Ra en Keltis heb ik ook meer moeite om dat te ontdekken, maar ook daar heeft hij een bepaald thema als uitgangspunt gekozen.

Het feit dat je bij de meeste traditionele eurospellen hetzelfde spelsysteem zou kunnen gebruiken voor een compleet ander thema doet daar niets aan af. Als je dat wel vindt heb ik weer een tegenvergelijking voor je: bij al die WO II-simulaties zijn de spelmechanismes er met de haren bijgesleept; je zou al die ladingen chroom net zo goed kunnen inwisselen tegen een andere lading.

Het is jouw goed recht om het thema van El Grande niet overtuigend genoeg te vinden. Maar dat betekent niet automatisch dat het thema opgeplakt zou zijn.

Maar genoeg hierover. Moos noemde ook nog Tai Pan. Iemand zin om het over het thema van dat spel te hebben? :lol:
Afbeelding
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

Peter Hein schreef:Moos noemde ook nog Tai Pan. Iemand zin om het over het thema van dat spel te hebben? :lol:
Ik zou niet durven! We hebben het hier immers wel over "een legendarisch Oosters kaartspel, dat al eeuwen door miljoenen Chinezen wordt gespeeld." Je moet wel heel veel lef hebben om het thema van een dergelijk groots cultuurgoed in twijfel te durven trekken. :)
Afbeelding
moos
Grote Dienaar

Bericht door moos »

:D iemand nog zin in tai pan..

nee deze toppic kan dicht ik hou tai pan : :silent: :crazy: :think: :D
Drekster2001
Condottiërre

HAHAHA!
Briljant :)

Dat MOET dan vanwege het thema zijn :wink: