Mmm, dit soort lijstjes wil ik eigenlijk vooral achteraf maken, en niet al als het jaar nog bezig is, maar vooruit:
Top 5:
1.
Dominant Species. Absoluut Topspel. Helaas door speellengte maar 2x gedaan.
2.
Baltimore & Ohio. Geweldig trein/aandelenspel, dat minder lang duurt dan een 18xx.
3.
Hotel Life. Ontzettend veel plezier gehad van een spelssessie van dit hilarische maar veel te zeldzame spel.
4.
Vinhos valt blijkbaar niet bij iedereen in de smaak. Wel bij mij. Ik vind het een erg goed economisch spel, dat ook goed werkt met 2 spelers.
5.
Toc Toc Woodman. Leukste behendigheidsspel dat de afgelopen jaren uitkwam. Zo leuk dat ik er in Essen een paar extra heb gekocht voor vrienden, of om te ruilen/verkopen. Meest gespeelde spel sinds Essen. (Mail evt. als je interesse hebt.)
Wat was de leukste beurs van 2011:
Ik ga eigenlijk maar naar 1 beurs, en dat is Spiel in Essen. Met 3,5 dag daar heb ik weer voldoende ingeslagen voor een heel jaar.
Wat was je leukste speelmoment van 2011:
In mei was ik bij mijn Belgische bordspelvriend Kris voor een lang weekend bordspellen spelen ter ere van de opening van zijn nieuwe spelkamer. Het hele weekend was het spel hoogtepunt van dit jaar. Er kwamen een paar oude favorieten langs (Struggle of Empires!) en veel nieuwe (1e keer Dominant Species) en een paar zeer zeldzame (Hotel Life).
Een van de leukste momenten was dat de gastheer op een gegeven moment het kinderspel
Trötofant tevoorschijn toverde. Op het moment dat we met 4 volwassen kerels die tot dan toe aan redelijk serieuze spellen zaten, opeens allemaal met zo'n lullig kinderfluitje proberen kartonnen botjes uit een ronddraaiende boom proberen te trekken zorgde voor zo'n lachstuip dat ik pas bijkwam nadat het spel allang was afgelopen.
Welk spel was de grootste tegenvaller van 2011:
Hmmm, top drie:
Hadronen was zonder twijfel het meest slechte spel dat ik speelde, maar dat duurde gelukkig maar kort.
Android moet ik ook noemen. Het is niet echt een slecht spel, het was zelfs best aardig, maar voor de 5 uur die dit eerste potje duurde en voor hoe het speelde was het ook meteen het laatste potje. In die tijd hadden we een echt goed lang spel kunnen spelen, of 2 goede spellen van wat normalere lengte.
De grootste tegenvaller is wat dubieus om zo te benoemen, omdat ik al vermoedde dat ik het niet zo leuk zou vinden:
Wits & Wagers. Dit zogenaamd superleuke Partyspel kan me echt niet bekoren. Ok, het is niet zo'n plezierstofzuiger als Triviant, maar daar is dan ook alles mee gezegd. De volgende keer dat iemand het op tafel zet ga ik wel even toastjes smeren of bier halen.
Welk spel was dit jaar een echte miskoop:
Heb nog niet al mijn Essen aankopen kunnen spelen, maar tot nu toe nog geeneen.
Is je verwachting van 2011 uitgekomen:
Mijn verwachting was dat ik tot Essen mijn aankoopverslaving onder controle kon houden met een strict '1 eruit voor 1 erin' beleid. En dat is aardig gelukt. Niet helemaal, maar ondanks scherpe aanbiedingen ook hier op de markt kwam ik maar niet van sommige spellen af...
Wat is je verwachting voor 2012:
Ik ga verhuizen naar een groter pand, dus dat betekent weer wat meer ruimte op de overvolle spellenplanken. Maar een groter pand betekent uiteraard ook een duurder pand, dus ik verwacht dat ik komende Essen niet weer een kleine 1000 euro kan uitgeven aan nieuwe spellen. En dat ik in het ergste geval zelfs helemaal niet ga....