Jaarlijstjes 2011

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

spellenclubapeldoorn
Phoenix

Re: Jaarlijstjes 2011

Bericht door spellenclubapeldoorn »

Top5
1. 7 Wonders
2. Dixit Odyssey
3. El Grande( ja sorry kep hem nu pas)
4. Ticket to Ride: Europe
5. Forbidden Island

Wat was de leukste beurs van 2011:
Ducosim 19 november 2011, geen grote beursen gehad dit jaar. Op ducosim was het de laatste van het jaar lekker druk en was er genoeg nieuws te spelen. Dit natuurlijk omdat spiel net was geweest, was dus een top beurs.

Wat was je leukste speelmoment van 2011:
Een spellen club avond in oktober die eindelijk eens druk bezet werd door 15 man, ik doe zo mijn best ;-) Maar de avond was perfect omdat er ook koekjes waren meegenomen door een van de leden ;-)

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2011:
Fabrieksmanager

Welk spel was dit jaar een echte miskoop:
Fabrieksmanager niet mijn ding

Is je verwachting van 2011 uitgekomen:
Zeker, afgelopen jaar mijn spellen collectie weer met 15 a 20 spellen uitgebreid.

Wat is je verwachting voor 2012:
7 Wonders cities, ben heel erg benieuwd naar deze nieuwe variant van het spel en of het een nieuw iets oplevert.

Labels:
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Seabie schreef:
Robertopellizini schreef:Lang verhaal met goede spellen.
Goede smaak, zeg! K2, The Resistance, Takenako, 7 Wonders, King Of Tokyo. Stuk voor stuk spellen die óf hoog op mijn wishlist staan óf die ik erg leuk vind. Met grote instemming je verhaal gelezen.
Dank je. Ik heb het met plezier geschreven! Speelplezier is bij mij het belangrijkste in of ik een spel wel of niet goed vind. En gelukkig heb ik veel van dit soort spellen leren kennen in 2011.
Ben nou ook wel benieuwd naar jouw lijstje!
Afbeelding
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Seabie »

Robertopellizini schreef:Ben nou ook wel benieuwd naar jouw lijstje!
Vooruit!

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2011, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Dominion staat bij mij veruit op nummer 1. Het spel is lange tijd langs mij heen gegaan. Het deed me in eerste instantie namelijk te veel denken aan Magic: The Gathering en dat kon ik, vooral vanwege het verzamelaspect, niet echt waarderen. Aan het begin van het jaar belandde Dominion echter spontaan in mijn collectie als 'part of a deal'. Ik ging eigenlijk voor Cosmic Encounter, maar deze werd door de persoon in kwestie niet los verkocht; Cosmic Encounter is vervolgens nog geen één keer op tafel gekomen, Dominion meer dan 100 keer... En wat betreft het verzamelaspect; ik heb inmiddels 5 Dominion dozen in de kast staan, 1 uitbreiding komt over een week binnen en een vers reserve exemplaar van het basisspel staat te wachten in de voorraadkast...
2. . Ik, als trick-taking liefhebber, keek al lang uit naar dit spel. Het kan zich behoorlijk goed meten met andere trick-taking toppers als Ninety-Nine en Cosmic Eidex. Het voordeel van trick-taking spellen is dat ze makkelijk op tafel te leggen in een kroeg-achtige omgevingen; zo ook na het sporten in de sportkantine. Het biedsysteem van dit spel is absoluut geniaal. Er zit zoveel in, daar ben absoluut nog lang niet op uitgekeken.
3. In De Ban Van De Ring is een erg gaaf coöperatief spel wat wat mij betreft de tand des tijds goed doorstaan heeft. Ondanks de abstracte handelingen toch heel erg thematisch. Ook de beide uitbreidingen haalden hetzelfde hoge niveau. Een absolute topper!
4. The Resistance, wat heb ik hier al geweldige potjes van meegemaakt. Paranoia ten top! Zowel de rol als Spion als de rol als Resistance Member is erg leuk om te spelen. Een spel wat ik al heel snel op tafel leg bij grote speleraantallen, al is dit voor de wat timide speler toch minder geschikt.
5. Ra. Een echte klassieker. Werkelijk waar geniaal in z'n eenvoud. Het hele spel draait om timing en dat maakt elke keuze in dit spel ook zo vreselijk lastig.
Eervolle vermeldingen: Triumvirate, Evo, Amon-Ra, Drachen Delta.

Ik ben voor het eerst naar Essen geweest en heb me daar uitstekend vermaakt. Volgend jaar hopelijk weer en hopelijk dan ook wat langer, maar dat zien we tegen die tijd wel.

Veel leuke spelmomenten, moeilijk om daar echt een uitschieter in te zien. Toch zijn enkele potjes van The Resistance mij behoorlijk goed bijgebleven. Dat is nou echt een spel wat een verhaal weet te vertellen. Als je, met de overwinning in zicht, door je Resistance genoten (uiteraard per ongeluk) genaaid wordt en zo het spel alsnog verliest, dan blijft dat je nog wel even bij...

De spellen Richelieu en Oregon heb ik direct weg gedaan na het lezen van de spelregels. Duidelijk spellen die niet voor mij bedoeld zijn. Daarnaast vond ik Panic Station ook tegenvallen, al moet daar bij gezegd worden dat het waarschijnlijk een spel is welke heel vatbaar is voor 'group thinking'. Met de groep waarmee ik het spel speelde kwam het niet goed uit de verf.

Ik heb nog wel eens een spel gekocht welke ik achteraf niet echt nodig bleek te hebben. In veel gevallen heb ik dergelijke spellen weer gewoon door geruild, dus echt spijt heb ik er dan niet van. Maar, zoals hierboven gezegd, vooral van Oregon had ik meer verwacht.

Ik had vorig jaar nog geen verwachtingen.

1) Een nieuwe, mooie spellenkast.
2) Minder vaak spellen kopen, slechts vanwege het 'mooie prijsje'.
3) De groei van mijn spellencollectie in toom houden. Het afgelopen jaar zijn er misschien wel 100 titels bij gekomen en dat was me wat te gortig.
Afbeelding
juiced
Rooster Booster

Bericht door juiced »

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2011, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:

Niet de makkelijkste keuze, aangezien ik maar van dit jaar in de spellenhobby beland ben, dus mijn volledige collectie van 2011 is, maar hier toch mijn top 5

Top 5:
1. Piraten & Kooplui: Heerlijk thematisch spel dat elke keer opnieuw boeiend is, vooral met de juiste achtergrondmuziek kan je de setting compleet maken en is het heel tof.
2. Space Maze: Nog maar kort in de collectie en nu al echt een top spel, volledig onvoorspelbaar hoe een spel zich ontvouwt en dat maakt het net zo super.
3. Age of Empires III: Veel gespeeld toen het net was aangeschaft en komt nu jammer genoeg te weinig op tafel.
4. 7 Wonders: Leuk spel dat niet moeilijk uit te leggen is en dat zelf op vakantie met mensen die niet gewoon zijn van te spelen erg in de smaak viel.
5. K2: spel heeft leuk thema en speelt vlot.

Was dit jaar voor de eerste keer op Spel en is me wel heel goed bevallen. Toch 3 spellen kunnen testen op de namiddag dat ik er was en die zijn goed meegevallen.

Er waren veel leuke speelmomenten, maar om er toch 1 uit te pikken zou ik durven de allereerste keer bij spellenclub de struikrover in Februari van dit jaar nemen. Had vroeger wel eens Catan gespeeld, maar verder nooit echt gekeken en dan toevallig via vrienden daar terecht gekomen. De microbe is direct over geslaan en nu is een week waarin we niet hebben gespeeld een slechte week :)

Voorlopig nog niet echt een tegenvaller gespeeld, of toch niet dat ik mij herinner.

Op fortuna na had ik elk spel dat ik heb gekocht gespeeld en denk dat ik daarom niet echt een miskoop heb gedaan.

geen verwachtingen aangezien ik absoluut geen idee had dat ik in de "bordspellen wereld" zou terecht komen :)

Proberen toch elke week te blijven spelen, Spiel in Essen bezoeken.
Afbeelding
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Ik heb dit jaar kennis kunnen maken met lekker veel spellen, dus dit is geen armoedelijstje voor mij

Top 5:
1. 7 Wonders: Dit is voor mij toch wel het succesverhaal van 2011. Speelt heerlijk snel, kan met een uiteenlopend aantal mensen worden gespeeld, ziet er fantastisch uit. Wilde meteen alles hebben dat er te krijgen was van het spel.
2. Macao: Een spel dat niet echt de waardering krijgt die het verdient in mijn oogpunt. Heeft een volstrekt uniek mechanisme met dobbelstenen en genoeg diversiteit om lang leuk te blijven. Zit erg veel uitdaging in. Jammergenoeg duurt het wel redelijk lang.
3. Yspahan: Ook hier een 'dobbelspel' en dat terwijl ik eigenlijk een hekel heb aan dobbelstenen. Hier worden ze ook op een mooie manier gebruikt. Het mooie aan dit spel is dat er altijd wel iets is voor iedere speler dat mooi is om te kiezen. Daarnaast speelt het ook nog eens lekker snel.
4. The City: Race for the Galaxy - Light. Ook afkomstig van Tom Lehmann en speelt in een kwartier weg. De snelheid van dit spel is echt fenomenaal. Het is daarom ook niet zo moeilijk, maar het heeft toch genoeg in zich om dit lijstje te halen.
5. Vanuatu: Een spel wat ik ooit nog wel aan mijn collectie wil toevoegen. Laat duidelijk zien dat worker placement niet dood is.

Ben geweest naar Spiel, Ducosim herfst en BSM.con (Als je dit een beurs kunt noemen, trouwens). Mijn voorkeur gaat indeze uit naar Ducosim. Heb daar leuke nieuwe spellen kunnen uitproberen en een paar mooie aankopen kunnen doen. En daarnaast ook een paar bekende gezichten voorbij zien komen.

De eerste maal dat ik naar de spellendag in Beesd ging. Wat een ongelofelijk warm nest is dat. Een dag lang spellen spelen met zulke geweldige mensen, als ik me een voorstelling van de hemel zou moeten maken dan komt dit het dichtst in de buurt.

K2 is voor mij toch de grootste tegenvaller die ik dit jaar heb gespeeld. Ik had vooraf allerlei goede verhalen over gehoord, maar toen ik het eenmaal speelde was het een erg duffe bedoeling. Komt op mij erg repetitief over en vooral de lage hoeveelheid kaarten die er per speler beschikbaar zijn, maakt het aantal keuzes miniem in mijn ogen.

Elk spel dat ik dit jaar heb aangekocht heb ik met een bepaald doel gekocht. Ieder spel voldoet tot nu toe aan zijn.haar doel, dus geen miskopen hier.

Ook ik had totaal geen verwachtingen voor 2011, maar op spellengebied had ik weinig beters kunnen wensen.

- Een goed lopende, in ieder geval maandelijks terugkerende spellenavond opzetten. Ben daar nu al mee bezig en ik moet zeggen dat er al een select groepje mensen animo heeft getoond.
- Ik ga vooral proberen een beetje te netwerken in de spellenwereld, want als je uiteindelijk je beroep erin wilt vinden (eigen bordspelcafé), dan moet je natuurlijk wel de mensen kennen die het wereldje draaiende houden.
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Mijn ontdekkingen Top 5 2011 (in willekeurige volgorde.):Tot nu toe 147 nieuwe spellen gespeeld dit jaar, maar ik geloof dat ik een trent herken.
1. Survive: escape from Atlantis: Een prachtig uitgevoerd spel, speelt vlot met heerlijk pest element.
2. Spaze maze: Een prachtig uitgevoerd spel, speelt vlot met heerlijk pest element.
3. Rattus: Een prachtig uitgevoerd spel, speelt vlot met heerlijk pest element.
4. Poseidon's Kingdom: Een prachtig uitgevoerd spel, speelt vlot met heerlijk pest element.
5. Dixit Odyssey: Het party spel dat my heeft laten inzien dat partyspellen ook leuk kunnen zijn.

Dat was zonder twijfel Spiel 11. Ik ben op Zuiderspel, Ducosim en Spiel geweest. Overal als demoer voor WGG of QG. Al hoewel Zuiderspel en Ducosim natuurlijk vele male relaxter zijn, vind ik het internationale karakter van Spiel echt helemaal geweldig. Al die mensen, al die talen. Het was vier dagen puur genieten, en dat doe ik meestel niet zo als ik moet werken. :oops:

Ik heb een memorabele overwinning. Na 5x Alba Longa uitgelegd, gespeeld en verloren te hebben, was het de 6e keer eindelijk raak. Met genoeg geloof om als enige een geschenk van de goden te krijgen, werd ik beloond met een gratis monument dat me de overwinning bracht. :bgg:

Een spel dat ik recent gespeeld staat en dat voor mij niet meer zo hoeft is Castelli. De abstractheid en de vormgeving zijn voor mij "way out of balance" .

A fistfull of Pinguins. Ik wilde dit spel namelijk kopen op Spiel, maar heb er naast gegrepen. het was dus mis bij het kopen.

Zeer zeker. Veel gespeeld, met veel leuke mensen.
Zelf eindelijk lid geworden van een spellenvereniging (Roll the Dice)

Veel blijven spelen, met veel leuke mensen.
Blijven demoen.
Nieuwe spelvrienden maken.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

rober schreef: 3. Rattus: Een prachtig uitgevoerd spel, speelt vlot met heerlijk pest element.
builenpest? of wat bedoel je?
Afbeelding
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

Top5
1. Troyes: met 7 speelbeurten meest gespeelde stevige spel, blijft me intrigeren
2. Dominant species: een mooie mastodont: lang, diep en met spectaculaire gebeurtenissen en een zinderdende finale 
3. Trajan: spel van het moment, al 3 keer gespeeld sinds Essen en het zorgt voor de typische "datzouikeenvolgendekeerzowillenproberen"-gedachte  
4. Automobile: een top5 zonder Wallace zou niet kloppen en Rise of empires zou ik nog eens moeten spelen om de eerste indruk te kunnen nuanceren, dus het wordt deze economische topper: een prachtig ontworpen spelsysteem dat uitnodigt tot mekaar opjutten en proberen te beïnvloeden 
5. Uluru: een partyspel om af te ronden: snel en uitdagend, ik ben benieuwd naar de moeilijker kaarten 

Spiel. Het blijft toch het gevoel geven van bij de Sint thuis langs te gaan. Toffe compagnie ook.

Moeilijk. Rechtstaan bij een Railroad tycoon op het scherp van de snee, een uitgebreid Memoirscenario met 4 of 6, of misschien toch de late sessie Bang! waarbij ik alles kwijtraakte, in de gevangenis sukkelde en toch maar niet doodging.  

7 wonders. Ik speel het niet graag. Het nodigt in het geheel niet uit tot interactie en gezelligheid en sommige iconen zijn nog duisterder dan kaarten in Race for the galaxy.

Niet echt miskopen, al vrees ik dat er een reden is waarom sommige spellen nog ongespeeld zijn, bijvoorbeeld Opera.

Deels. Enkel spellen aankopen op Spiel en Spel is zo goed als gelukt, alle spelen uit de kast minstens 1 keer op tafel krijgen niet. Wel veel interessante spellen gespeeld en herspeeld. Beide verwachtingen blijven geldig. 

-De collectie in kwaliteit en niet in kwantiteit laten toenemen. Slechte titels van de hand doen vind ik nochtans moeilijk.
-De spellenclub De Slimme Zet zo plezierig houden als dit jaar.
-Zoals dit beursseizoen bewust ook kortere spellen en spellen die met meer dan 4 mensen kunnen gespeeld worden kopen en spelen.
-Republic of Rome op tafel krijgen. 
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Mmm, dit soort lijstjes wil ik eigenlijk vooral achteraf maken, en niet al als het jaar nog bezig is, maar vooruit:

Top 5:
1. Dominant Species. Absoluut Topspel. Helaas door speellengte maar 2x gedaan.
2. Baltimore & Ohio. Geweldig trein/aandelenspel, dat minder lang duurt dan een 18xx.
3. Hotel Life. Ontzettend veel plezier gehad van een spelssessie van dit hilarische maar veel te zeldzame spel.
4. Vinhos valt blijkbaar niet bij iedereen in de smaak. Wel bij mij. Ik vind het een erg goed economisch spel, dat ook goed werkt met 2 spelers.
5. Toc Toc Woodman. Leukste behendigheidsspel dat de afgelopen jaren uitkwam. Zo leuk dat ik er in Essen een paar extra heb gekocht voor vrienden, of om te ruilen/verkopen. Meest gespeelde spel sinds Essen. (Mail evt. als je interesse hebt.)

Ik ga eigenlijk maar naar 1 beurs, en dat is Spiel in Essen. Met 3,5 dag daar heb ik weer voldoende ingeslagen voor een heel jaar.

In mei was ik bij mijn Belgische bordspelvriend Kris voor een lang weekend bordspellen spelen ter ere van de opening van zijn nieuwe spelkamer. Het hele weekend was het spel hoogtepunt van dit jaar. Er kwamen een paar oude favorieten langs (Struggle of Empires!) en veel nieuwe (1e keer Dominant Species) en een paar zeer zeldzame (Hotel Life).

Een van de leukste momenten was dat de gastheer op een gegeven moment het kinderspel Trötofant tevoorschijn toverde. Op het moment dat we met 4 volwassen kerels die tot dan toe aan redelijk serieuze spellen zaten, opeens allemaal met zo'n lullig kinderfluitje proberen kartonnen botjes uit een ronddraaiende boom proberen te trekken zorgde voor zo'n lachstuip dat ik pas bijkwam nadat het spel allang was afgelopen.

Hmmm, top drie:
Hadronen was zonder twijfel het meest slechte spel dat ik speelde, maar dat duurde gelukkig maar kort. Android moet ik ook noemen. Het is niet echt een slecht spel, het was zelfs best aardig, maar voor de 5 uur die dit eerste potje duurde en voor hoe het speelde was het ook meteen het laatste potje. In die tijd hadden we een echt goed lang spel kunnen spelen, of 2 goede spellen van wat normalere lengte.
De grootste tegenvaller is wat dubieus om zo te benoemen, omdat ik al vermoedde dat ik het niet zo leuk zou vinden: Wits & Wagers. Dit zogenaamd superleuke Partyspel kan me echt niet bekoren. Ok, het is niet zo'n plezierstofzuiger als Triviant, maar daar is dan ook alles mee gezegd. De volgende keer dat iemand het op tafel zet ga ik wel even toastjes smeren of bier halen.

Heb nog niet al mijn Essen aankopen kunnen spelen, maar tot nu toe nog geeneen.

Mijn verwachting was dat ik tot Essen mijn aankoopverslaving onder controle kon houden met een strict '1 eruit voor 1 erin' beleid. En dat is aardig gelukt. Niet helemaal, maar ondanks scherpe aanbiedingen ook hier op de markt kwam ik maar niet van sommige spellen af...

Ik ga verhuizen naar een groter pand, dus dat betekent weer wat meer ruimte op de overvolle spellenplanken. Maar een groter pand betekent uiteraard ook een duurder pand, dus ik verwacht dat ik komende Essen niet weer een kleine 1000 euro kan uitgeven aan nieuwe spellen. En dat ik in het ergste geval zelfs helemaal niet ga....
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

MikeBzonderpuntje schreef:plezierstofzuiger
Heerlijk woord!
MikeBzonderpuntje schreef:Niet helemaal, maar ondanks scherpe aanbiedingen ook hier op de markt kwam ik maar niet van sommige spellen af...
De hoogste verkoopkans heb ik vaak op de Ducosim beurs bij de tweedehands-stand. Misschien toch het overwegen waard om een bezoekje te wagen?
Afbeelding
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Seabie schreef:
MikeBzonderpuntje schreef:plezierstofzuiger
Heerlijk woord!
MikeBzonderpuntje schreef:Niet helemaal, maar ondanks scherpe aanbiedingen ook hier op de markt kwam ik maar niet van sommige spellen af...
De hoogste verkoopkans heb ik vaak op de Ducosim beurs bij de tweedehands-stand. Misschien toch het overwegen waard om een bezoekje te wagen?
Nadeel je mag maar 10 spellen verkopen en je moet lid zijn ;-)
Frost
Garnaal

Bericht door Frost »

Top 5

1.Stronghold
2.Stoom
3.Antike
4.Piraten & Kooplui
5.Sint Petersburg

Ben niet naar een beurs geweest.Is te ver reizen voor me. :(

Na een intensief potje Puerto Rico nog even als afsluiter Elfenland.Dat was echt een puinhoop.Mensen waren te moeilijk aan het denken.Snapten maar niet wat voor een kaartjes je nodig had om ergens overheen te reizen.Hebben het ook maar niet meer afgespeelt.

Dat is voor mij Dominion.Ik weet nu zeker dat ik niet van Deckbilding houd.

Voor mij Dominion.Al hoewel ik hem niet gekocht heb maar mijn vrouw.Heb geen miskopen.Ben ook geen impulsiefe spellenkoper.Dus alles wat ik aanschaf heb ik ook al een keer ergens gespeelt.

Had geen verwachtingen van 2011

Niet echt verwachtingen.Kijken of nog leuke pareltjes van oude spellen ergens op de koop kan tikken.

Bas
Leto
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Shai-Hulud

Bericht door Leto »

Seabie schreef: 1. Dominion staat bij mij veruit op nummer 1. Het spel is lange tijd langs mij heen gegaan. Het deed me in eerste instantie namelijk te veel denken aan Magic: The Gathering en dat kon ik, vooral vanwege het verzamelaspect, niet echt waarderen. Aan het begin van het jaar belandde Dominion echter spontaan in mijn collectie als 'part of a deal'. Ik ging eigenlijk voor Cosmic Encounter, maar deze werd door de persoon in kwestie niet los verkocht; Cosmic Encounter is vervolgens nog geen één keer op tafel gekomen, Dominion meer dan 100 keer... En wat betreft het verzamelaspect; ik heb inmiddels 5 Dominion dozen in de kast staan, 1 uitbreiding komt over een week binnen en een vers reserve exemplaar van het basisspel staat te wachten in de voorraadkast...
Wou toch even reageren, voor een keer dat iemand Cosmic Encounter vernoemt :D

Dringend tijd om Cosmic Encounter een kans te geven (zeker nooit baseren op een enkele play, zeker dat spel niet, gezien de chaos). Veel kans dat Dominion niet veel meer uit de kast komt !
Ze vallen niet echt te vergelijken natuurlijk, maar Dominion is oersaai als je het dan toch met Cosmic Encounter vergelijkt, geen thema, ieder doet zijn eigen ding, nauwelijks interactie, dit kan je nooit tegekomen bij CE :p Maar op dit forum blijkt er heel grote pro-Dominion en anti-niet-Nederlandstalige games sfeer te hangen, duidelijk een smaakverschil toch !
Afbeelding
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Leto schreef:
Seabie schreef: 1. Dominion staat bij mij veruit op nummer 1. Het spel is lange tijd langs mij heen gegaan. Het deed me in eerste instantie namelijk te veel denken aan Magic: The Gathering en dat kon ik, vooral vanwege het verzamelaspect, niet echt waarderen. Aan het begin van het jaar belandde Dominion echter spontaan in mijn collectie als 'part of a deal'. Ik ging eigenlijk voor Cosmic Encounter, maar deze werd door de persoon in kwestie niet los verkocht; Cosmic Encounter is vervolgens nog geen één keer op tafel gekomen, Dominion meer dan 100 keer... En wat betreft het verzamelaspect; ik heb inmiddels 5 Dominion dozen in de kast staan, 1 uitbreiding komt over een week binnen en een vers reserve exemplaar van het basisspel staat te wachten in de voorraadkast...
Wou toch even reageren, voor een keer dat iemand Cosmic Encounter vernoemt :D

Dringend tijd om Cosmic Encounter een kans te geven (zeker nooit baseren op een enkele play, zeker dat spel niet, gezien de chaos). Veel kans dat Dominion niet veel meer uit de kast komt !
Ze vallen niet echt te vergelijken natuurlijk, maar Dominion is oersaai als je het dan toch met Cosmic Encounter vergelijkt, geen thema, ieder doet zijn eigen ding, nauwelijks interactie, dit kan je nooit tegekomen bij CE :p Maar op dit forum blijkt er heel grote pro-Dominion en anti-niet-Nederlandstalige games sfeer te hangen, duidelijk een smaakverschil toch !
Misschien ook een keer Ascension: Chronicle of the Godslayer spelen ook niet slecht. Ben ook begonnen met Dominion en daarna Ascension: Chronicle of the Godslayer.

Zelf zal ik ook Cosmic Encounter gaan proberen als de kans zich voordoet!
Gebruiker 3696

Bericht door Gebruiker 3696 »

Frost schreef:[Welk spel was de grootste tegenvaller van 2011:
Dat is voor mij Dominion.Ik weet nu zeker dat ik niet van Deckbilding houd.
Misschien toch even verder kijken dan je neus lang is. Ik hou ook absoluut niet van Dominion (ik pas resoluut voor zo'n potje) en kan ook Thunderstone maar matig apprecieren. Daarentegen vind ik Ascension echt wel zalig om te spelen (vooral met 2, dan gaat het goed vooruit) en Arctic Scavengers kon me eveneens goed bekoren. Ook Master Merchant is een pareltje, het speelt lekker snel (10 minuten eens je ermee weg bent) en heeft meer diepgang dan je denkt. Je mag dus pure deckbuilding spellen niet volledig afschrijven als je er maar eentje gespeeld hebt.

Daarnaast kan ik je alleen maar aanraden om ook eens spelen te proberen waarin deckbuilding niet het enige mechanisme is, maar gewoon een onderdeel van het spel. Ik denk hierbij vooral aan Eminent Domain en A Few Acres of Snow. Zeker het proberen waard...

Wie weet nuanceer je dan zoals ik. ik hou niet van Dominion, maar ik kan deckbuilding als mechanisme wel apprecieren :D