Roll The Dice beurs top 30 - SpSp 2006

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Rubik »

syroit schreef:Fairplay en de lijst van RTD is qua aantallen niet te vergelijken, zoals hier boven. Je moet in % kijken:

SpSp een beurs met een kleine 10.000 bezoekers: 5,00 % heeft gestemd
Spiel een beurs met ruim 151.000 bezoekers: 1.13 % heeft gestemd

Dus is de lijst op het SpSp beter gegaan dan op Spiel
Dat is precies wat ik bedoelde. Een prachtig resultaat in het eerste jaar. Al 500 stemmers.
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Ik had je reactie negatief geïnterpreteerd, vandaar mijn tegen reactie.
Ze mochten idd niet klagen. Misschien kunnen ze volgend jaar een stand beneden te pakken krijgen en dan zullen er volgens mij nog meer reacties zijn.
syroit
Phoenix

Bericht door syroit »

Inmiddels is de lijst hier te zien.

Voor de telling werd als volgt gewerkt.
Iedereen kon een top 3 doorgeven.
Nr. 1 kreeg 3 punten, 2 kreeg 2 punten en 3 kreeg 1 punt.
Emus
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: Kwak!

Bericht door Emus »

Hoe is in hemelsnaam een veredeld ganzenbord als Avé Caesar (waar ik echt alleen maar slechte reacties op heb gehoord) in de top 10 terecht gekomen? Nota bene nog boven leuke spellen zoals bijv. Bedriegers Bedrogen
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Emus schreef:Hoe is in hemelsnaam een veredeld ganzenbord als Avé Caesar (waar ik echt alleen maar slechte reacties op heb gehoord) in de top 10 terecht gekomen? Nota bene nog boven leuke spellen zoals bijv. Bedriegers Bedrogen
Omdat het een leuk en vlot racespel is.
Emus
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: Kwak!

Bericht door Emus »

Blijkbaar.... Maar serieus, ik vond er zelf niets aan en iedereen die ik gesproken heb die het gespeeld hadden (+/- 30 man) dacht er hetzelfde over... Daarom verbaast het mij...
syroit
Phoenix

Bericht door syroit »

Emus schreef:Blijkbaar.... Maar serieus, ik vond er zelf niets aan en iedereen die ik gesproken heb die het gespeeld hadden (+/- 30 man) dacht er hetzelfde over... Daarom verbaast het mij...
Een verklaring kan zijn dat dit een familiespel is en als er voornamelijk families hebben gestemd.
delia
Party Animal

Bericht door delia »

mijn kinderen hebben het op de vorige ducosimbeurs gespeeld, en vonden het erg leuk.
Ikzelf vond er niet heel veel aan, meer een simpel spelletje voor tussendoor.
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Emus schreef:Blijkbaar.... Maar serieus, ik vond er zelf niets aan en iedereen die ik gesproken heb die het gespeeld hadden (+/- 30 man) dacht er hetzelfde over... Daarom verbaast het mij...
Wij spelen het altijd met veel plezier. Het komt regelmatig nog uit de spellenkast. De nieuwe versie is iets "vriendelijker" dan de oude versie, omdat je meer "speling" hebt met je kaartjes. Het spel speelt lekker vlot, zelfs met veel spelers. Je kunt elkaar lekker dwarszitten en je hoeft niet lang na te denken over je zetten. Altijd handig als opening of afsluiting van een spellendag.
Viva
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: la Vida

Bericht door Viva »

Wij hebben het spel Ave Ceasar ook met wat mensen op het SpSp gespeeld. Het werd uitgelegd door iemand die er zelf al niet veel interesse in vertoonde en al onze meningen waren ook identiek: leuk om een keer gespeeld te hebben, maar verder niet aan ons besteed.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Ave Caesar

Bericht door Bart »

Emus schreef:Hoe is in hemelsnaam een veredeld ganzenbord als Avé Caesar (waar ik echt alleen maar slechte reacties op heb gehoord) in de top 10 terecht gekomen? Nota bene nog boven leuke spellen zoals bijv. Bedriegers Bedrogen
Rubik schreef: Wij spelen het altijd met veel plezier. Het komt regelmatig nog uit de spellenkast. De nieuwe versie is iets "vriendelijker" dan de oude versie, omdat je meer "speling" hebt met je kaartjes. Het spel speelt lekker vlot, zelfs met veel spelers. Je kunt elkaar lekker dwarszitten en je hoeft niet lang na te denken over je zetten. Altijd handig als opening of afsluiting van een spellendag.
Ave Caesar zit ook al jaren in onze spelcollectie.

En hoewel het spel, door het grote aanbod aan spellen dat we tegenwoordig ter beschikking hebben, niet meer zo dikwijls op tafel komt, blijf ik het een aanrader vinden, zowel voor volwassenen als voor kinderen. Telkens plezier verzekerd!

Een racespel waarbij je mekaar lekker kan dwarszitten en je toch moet oppassen dat je niet te veel punten verspilt en net voor de meet strandt.

Fijn dat Ravensburger dit spel terug uitgeeft. Een aanrader.

(Maar de ontdekking op het Spellenspektakel was voor mij 'Bedriegers Bedrogen': snel uitgelegd, eenvoudig van opzet, en ook hier weer een hoge storingsfactor)
Tyr W
Matroos

Bericht door Tyr W »

De "roll-the-dice"-lijst vertoont grote gelijkenis met de mate van aandacht die aan verschillende spellen werd gegeven.

Ave Caesar vonden wij een heel, heel slecht spel en natuurlijk kan het zijn dat de rest er anders over denkt, maar ik vraag me sterk af of de lijst er ook zo had uitgezien als de top-3 niet door 999-games werd uitgegeven.
1 Paniek in de Wei 999 Games 330
2 De Val van Rome 999 Games 223
3 Regenwormen 999 Games 220
4. Caylus....
Regenwormen leuker dan Caylus????

De enige waarde wmb is dat de promo van 999 en QWB dit jaar prima op orde was.
Finrod
Meeple

Bericht door Finrod »

Tyr W schreef: Regenwormen leuker dan Caylus????
In Essen zal dat niet snel gebeuren. Ik speel ook liever Caylus. Maar de hoeveelheid families heeft ook een sterke invloed (naast de kwaliteit en kwantiteit van de demo's). Een familie die af en toe wat speelt zal liever die yathzee-variant spelen dan een pittig strategisch spel.

Naast een afspiegeling van de demo's misschien ook een afspiegeling van de bezoekers?

Erg leuk initiatief in ieder geval :D
syroit
Phoenix

Bericht door syroit »

Ze gaan de resultaten binnenkort eens analyseren om zo de volgende keer een meer betrouwbare lijst op te zetten.
Tamara_Bakker
Standaard moderator

Bericht door Tamara_Bakker »

Ave Caesar heeft meer dan je op het eerste gezicht misschien denkt. De "klierfactor" kan lekker hoog zijn als spelers doorkrijgen dat het leuk is om in een chicane te gaan staan of om precies de ingang van de tribune bij Caesar te blokkeren.

Het spel is lang niet zo zwaar als bijvoorbeeld Caylus, maar zorgt wel voor een leuk halfuur speelvermaak.

Overigens denk ik dat de wijze van waarderen invloed heeft gehad op de uiteindelijke top-10. Het systeem is dat de nummer 1 van iemand 3 punten krijgt, de nummer 2 2 punten en de nummer 3 1 punt. Er zijn door dit systeem 2 manieren om veel punten te krijgen: een kwalitatief goed spel zal hoog eindigen maar ook een spel dat veel gespeeld wordt tijdens het SpSp.

Beter is m.i. het systeem van Fair Play, waarbij je een cijfer mag geven aan een spel dat je gespeeld hebt tijdens de beurs. Dit elimineert de laatste manier om aan veel punten te komen. Wel is het dan verstandig om een spel alleen in de ranglijst op te nemen bij een bepaald minimum aantal waarderingen, om te voorkomen dat een spel dat maar 1 waardering heeft gehad, meteen op nummer 1 staat als die ene waardering toevallig een 10 is.
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.