Seabie schreef:Bartjes! schreef:Ik verbaas me eerlijk gezegd nogal over het woord 'balans' in deze zin. Volgens mij wordt in Panic Station de "balans" niet bepaald door het spel, maar door de spelers. Een hele zwakke host is bijvoorbeeld funest. Dat staat los van het spel.
Het is binnen het spel een wereld van verschil of de host er in slaagt om snel iemand te infecteren of niet. Lukt het wel, dan wordt het spel spannend, lukt het niet dan is het spel al snel saai. Dat valt voor mij wel onder 'balans die door het spelsysteem veroorzaakt wordt'.
Of een host er wel of niet in slaagt om te infecteren, hangt totaal niet af van het spelsysteem, maar van de gedragingen van de host (waaronder timing, tabletalk, etc vallen). De door jou in de laatstgenoemde zin 'storing in balans' wordt dus niet door het spelsysteem veroorzaakt, maar puur door de gedragingen van die host.
Veel mensen focussen op het infecteren en laten het spel volledig afhangen van het al dan niet slagen van infecties. Het doel van het spel is echter niet infecteren. Infecteren is slechts een middel om je doel te bereiken. Er zijn manieren om het spel als host te winnen, zonder te infecteren en daar heb ik meerdere potjes van gezien.
(Wat ervaring betreft: speel je met onervaren spelers, dan kan Panic Station een crime zijn, zeker als je het met mensen speelt die hun rol niet kunnen vertolken. Dat gezegd hebbende, is het vertolken van een rol in mijn optiek vele malen lastiger in Panic Station, dan in The Resistance. Voor sommige spelers kan zelfs het gevoel dat je mogelijk alleen opereert ("I vs. the rest") al voldoende beangstigend en behoorlijk beklemmend werken, waardoor de kans dat men uit de rol valt of een fout maakt alleen maar toeneemt. Volgens mij komt dat gevoel dat je er mogelijk alleen voor staat, niet voor bij The Resistance, al kan ik me vergissen (heb 'm nooit met lagere spelersaantallen gedaan). Overigens had ik zelf totaal niet het idee dat onervarenheid een heel grote rol speelt bij The Resistance).
Seabie schreef:Niet dat jullie niet goed gespeeld zouden hebben of iets dergelijks...
Pas op, he! Dadelijk heb je alle moderatoren hier tegen je