The Resistance / Avalon / Panic Station / ...

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

EEMBC
Hazelnoot Ridder

The Resistance / Avalon / Panic Station / ...

Bericht door EEMBC »

Liefhebbers van het beter spel,

Ik ben op zoek naar een niet te moeilijk, geinig spel, dat niet te lang duurt (30 - 60 min.), met 6 spelers te spelen is en toch voldoende diepgang heeft. Het moet dienen als partyspel of als afsluiter van een spellenavond. Nu wordt meestal 7 Wonders gespeeld, en dat blijft een goed spel, maar afwisseling kan geen kwaad.

In eerste instantie werd ik vooral aangetrokken door Panic Station, vooral het idee dat je niet weet wie de host is en wie er nog meer geïnfecteerd zijn... Heerlijke paranoia! Maar door de negatieve berichtgeving en vooral ook de meningen op BGG ben ik hier toch wel voorzichtig mee geworden. Is het dan beter om voor The Resistance te gaan? Of de nieuwe versie: Avalon? Of hebben jullie beter suggesties? (Het zal nog wel te vroeg zijn voor een versus: Resistance - Avalon...)

Of zijn de nieuwe spelregels van Panic Station al zo uitgebalanceerd dat hij goed speelt?
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: The Resistance / Avalon / Panic Station / ...

Bericht door ditterio »

Panic Station heb ik nog maar 1x gespeeld, maar door een foute regelinterpretatie hebben we dit spel volledig fout gespeeld, waardoor het niet echt spannend meer was. Ik zag echter wel potentieel in dit spel, maar heb het sinds dan niet meer opnieuw kunnen spelen, dus kan eigenlijk nog geen definitief oordeel vellen. Ik schrijf het echter zeker nog niet af en ik hoop het binnenkort een nieuwe speelkans te kunnen geven.

The Resistance vind ik een heel leuk spel, maar het probleem bij The Resistance is dat je voldoende spelers moet vinden die dit spel leuk vinden en bovendien ook goed kunnen spelen. Als er één persoon bijzit die "zomaar wat doet", dan slaat dit spel dood. Je spelersgroep moet ook van discussiëren houden. Velen denken na een eerste spelletje dat het wat gokken is, maar als er goed wordt gespeeld, kan je effectief veel informatie uit de missies halen. Als iedereen daarentegen meteen elke missie goedkeurt is de fun er snel af. Conclusie: leuk spel, maar enkel met de juiste spelers.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Je hebt het over een partyspel.
Nu vind ik de spellen die je zelf noemt niet echt partyspellen, tenzij je psychologische mindfnck een feestje vindt.

Wellicht kun je eens kijken naar Dixit.
Daar komt oom wel wat psychologie bij kijken, maar meer in de creatieve sfeer. Voor mij heeft dit een hoger partygehalte.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

Ik kan de Resistance van harte aanraden! Het is een van mijn favoriete spellen. Ik speel voornamelijk de basis versie, eventueel met de uitbreidingskaarten als het allemaal ervaren spelers zijn. Avalon staat wel in de kast, maar heb ik nog niet gespeeld, dus een vergelijking is lastig. Maar als je wilt zien hoe een potje kan uitpakken, is ereen filmpje door de groep van Shut Up & Sit Down (in het Engels dus).

Ik ken wel een paar mensen die het niet willen spelen, omdat ze niet van spellen houden waarin je je moet liegen om je identiteit verborgen te houden. Dus als jouw groep ook zulke spelers bevat, dan is het misschien niet zo'n goed idee.
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

Panic Station: 1x gedaan, ik speel het nooit meer. Er zitten wat haken en ogen aan dit spel, die je ook hebt kunnen lezen op BGG.

The Resistance Avalon lijkt me geweldig (nog niet gespeeld), maar ik weet wel dat ik spel alleen aan zou raden aan een groep die de 'gewone' Resistance al onder de knie heeft. Het voegt namelijk nog wat dubbele lagen aan het spel toe, terwijl het zonder die lagen ook al moeilijk genoeg is. Ik zou dus voor The Resistance gaan. Het is trouwens een ge-wel-dig spel, echt een aanrader! Maar, zoals gezegd, je moet wel mensen hebben die houden van dit soort psychologische spelletjes. Ik lust er wel pap van!

Dixit werd hier ook geopperd. Een uitstekend spel voor een man of 6, waarbij je veel minder zweet zal verliezen dan bij The Resistance.
Afbeelding
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!

Bericht door 16 Feet Pauly »

Ik heb de Resistance koorts ook wel een beetje te pakken. Heb het filmpje gekekn wat Wyckyd poste, maar ze doen de voting niet openbaar maar op een pile, beetje jammer, wel zegt iedereen later wie voor en tegen heeft gestemd. ho well. Vind de Avalon toevoegingen erg kool, maar heb laatst de normale versie op de kop getikt dus ja.... boeiend!? ik heb het spel pas een paar keer gespeeld maar vind het een te gek spel!? graag vaker.

Panic Station pas 1 keer gespeeld, maar wil hem best verkopen ;) dus als je die wil, ik heb de versie met de nieuwe regels uitgeprint erbij zitten.
Seabie
El Capitan

Bericht door Seabie »

Ik heb The Resistance deze week toevallig nog met leerlingen van me gespeeld. Ik was geen spion, maar oh wat vonden ze het mooi om mij verdacht te laten lijken. Ik werd me er op een gegeven moment bewust van dat ik erg fanatiek werd, dus ik zei "volgens mij ben ik op dit moment een klèìn beetje uit m'n docentenrol gestapt...", waarop een leerling, die me normaal gesproken altijd met meneer aanspreekt, zei: "geeft niet hoor. DANIËL."
Afbeelding
16 Feet Pauly
Critico

Seabie schreef:Ik heb The Resistance deze week toevallig nog met leerlingen van me gespeeld. Ik was geen spion, maar oh wat vonden ze het mooi om mij verdacht te laten lijken. Ik werd me er op een gegeven moment bewust van dat ik erg fanatiek werd, dus ik zei "volgens mij ben ik op dit moment een klèìn beetje uit m'n docentenrol gestapt...", waarop een leerling, die me normaal gesproken altijd met meneer aanspreekt, zei: "geeft niet hoor. DANIËL."
Haha fantastisch!? :D. het verbind :D
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

Panic Station wordt het dus niet (16 feet Pauly: als ik in de buurt woonde had je een deal, maar Rotterdam is me wat te ver fietsen...)

Rober: met een partyspel bedoel ik dat het veel interactie heeft en niet te veel spelregels om uit te leggen. Makkelijk in te stappen dus. Dat dit dan toevallig 'mindfuck'spellen zijn komt omdat ik me daar wel tot aangetrokken voel. Ik heb ze nog nooit gespeeld, maar het lijkt me weer eens wat anders. Zeker met het spel in de ene en een biertje in de andere hand (nu wordt daar nog (te) vaak Kolonisten voor gepakt (met 6...) en wat ik daar van vind kun je lezen in mijn recensie van het spel). En zoals ik al zei: ook als afsluiter van een spellenavond. Dat zijn veelspelers waarvan ik denk dat ze dit soort spellen (inderdaad als afsluiter) wel kunnen waarderen. Voor die groep lijkt (lijkt: ik ken het spel niet) me Dixit bijvoorbeeld niet geschikt, of leuk voor een keer. Bij mij is er nog geen interesse voor; het lijkt me te simpel en twijfel aan de herspeelbaarheid.

Een spel als The Resistance staat of valt met de juiste groep. Zeker (lijkt me) bij dit soort spel. Maar geldt dat niet voor elk spel? Daniël :lol: speelt het met zijn leerlingen (leeftijd?) en die gaan er al in op. Terwijl in zo'n klas toch allerhande mensen zitten en ook altijd wel een sfeerverpester...

Kom ik (eindelijk) bij mijn toegevoegde vraag: Als ik (via Nox's spellenzolder) The Resistance en Avalon bekijk, dan lijken me het twee identieke spellen. Met dit verschil: bij Resistance zitten nog plotkaarten (waarvan ditterio de toegevoegde waarde niet ziet...) en bij Avalon heb je verschillende karakters. Of dat veel invloed heeft op het spel... Het grote verschil zit hem volgens mij (afgezien van thema en artwork dat veel gelikter is; het oog wil ook wat) bij de toevoeging van Merlijn en de Assassin; een laatste strohalm voor de 'bad guys'. Haal je bij Avalon de karakters weg en ook Merlijn en de Assassin (en hou je alleen 'good vs. evil' over), dan hou je toch The Resistance over? M.a.w. je kan met Avalon exact hetzelfde spel spelen als het basisspel van The Resistance. Toch?

Alvast bedankt allemaal voor je reacties!
lynyrdskynyrd
Garnaal

Bericht door lynyrdskynyrd »

saboteur, king of tokyo, long shot, cash & guns, whisky race

boomtown (3-5 pers.)
Sjtollie
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Gamer-geek

Bericht door Sjtollie »

Hey EEMBC,

afgelopen week heb ik voor het eerst the Resistance mogen spelen. Alhoewel het mij persoonlijk niet helemaal in goede aarde viel, vond de rest van de groep het een erg leuk spel. Zelf zou ik als een mogelijk alternatief Coup willen voorstellen.

Het past een beetje in het zelfde straatje als The resistance, maar is toch duidelijk anders.
Waar bij the resistance 2 mogelijke rollen zijn zijn er bij coup 5 rollen die allen hun mogelijkheden bieden. Erg leuk om te spelen vind ik zelf.
Er komt trouwens ook een resistance versie van Coup uit, misschien het in de gaten houden waard.

25-5-2013 houdt Spellenclub midden limburg trouwens haar eerste spellendag/avond.
Mocht je interesse hebben om langs te komen verwijs ik je graag door naar onze facebookpagina.

mvg,

Danny
Afbeelding
Seabie
El Capitan

Bericht door Seabie »

Opmerking: Ik heb me wel verdiept in Avalon, maar heb het (nog) niet gespeeld.
EEMBC schreef:Een spel als The Resistance staat of valt met de juiste groep. Zeker (lijkt me) bij dit soort spel. Maar geldt dat niet voor elk spel? Daniël :lol: speelt het met zijn leerlingen (leeftijd?) en die gaan er al in op. Terwijl in zo'n klas toch allerhande mensen zitten en ook altijd wel een sfeerverpester...
De leerlingen waren in dit geval rond de 17 jaar oud. Maar wat sfeerverpesters betreft heb je wel gelijk inderdaad. Als er maar één iemand in de groep zit die het niet veel kan schelen of hij wint of verliest, dan verliest het spel al een hoop charme. De 'good guys' kunnen het spel alleen winnen als iedereen supergoed speelt. Maar heb je een groep spelers die daar allemaal klaar voor zijn, dan is The Resistance één van de beste spellen die er zijn.
EEMBC schreef:M.a.w. je kan met Avalon exact hetzelfde spel spelen als het basisspel van The Resistance. Toch?
Je hebt gelijk, met beiden is de meest basis versie van het spel te spelen. Maar:

- De plot kaarten zorgen voor een steeds ander verloop van het spel. De leider trekt bijvoorbeeld een kaart als "bekijk de persoonskaart van je buurman" en mag deze kaart dan aan iemand geven, die hem vervolgens uit mag voeren. Dat zorgt natuurlijk voor een hoop discussie. Waarom geeft de leider zo'n kaart aan een bepaalde persoon? Is de leider een spion en geeft hij hem aan een andere spion? Vervolgens wordt de kaart van de buurman bekeken en zegt diegene dat buurman een spion is. Maar is dat waar? Wie moet je geloven? Al met al zorgt het dus voor een hoop concrete gebeurtenissen waarover gediscussieerd kan worden. Natuurlijk blijft steeds de vraag of mensen wel de waarheid spreken, maar toch, voor beginnende spelers geeft dit wel houvast. En voor ervaren spelers zorgt het voor variatie. Een heerlijke toevoeging! Ik speel meestal met plotkaarten, behalve als er spelers bij zitten die het spel nog moeten leren.

- Avalon en zijn rollenkaarten zorgt voor een (moeilijke) extra laag. Stel je bent Merlijn en je moet subtiel hinten dat jij weet wie de spionnen zijn... Nou, flinke klus voor iemand die het spel nog niet helemaal in de vingers heeft. En dan de rollen die daar nog omheen draaien, die zijn ook stuk voor stuk lastig om te spelen. Bij een spel als Weerwolven is het veel makkelijker om een rol te spelen. Ben je de Jager, dan neem je gewoon iemand mee als je zelf dood gaat. Simpel. Maar een rol als Merlijn... Pittig moeilijk!

Vandaar dat mijn advies is: Eerst The Resistance kopen. Voeg er na een paar potjes de plotkaarten aan toe voor de variatie. En als je na 50 potjes een nieuwe draai aan het spel wilt geven, koop dan Avalon er bij (wat ik zelf binnenkort ook ga doen).
Afbeelding
kolonist
Wereldkampioen Kolonisten 2011

Bericht door kolonist »

Toevallig heb ik zojuist in een ander topic mijn mening gegeven over The Resistance en Avalon. Zie hiervoor: http://www.bordspelmania.eu/nieuws-en-g ... c7140.html

Een korte toevoeging op jouw concrete vraag. Panic Station leek mij ook vooraf fantastisch. Ik kon er niet op wachten en kocht hem bij de release. In korte tijd heb ik het 3x gespeeld en vond zowel de gameplay, balans, speelduur en spelregels tegenvallen. The Resistance is een topper die bij mij in de laatste 2 jaar gemiddeld één tot enkele keren per week op tafel is gekomen. Avalon vind ik nu nog beter, maar ook veel moeilijker. Ik adviseer ook om met The Resistance te beginnen. Zoek je meer diepgang dan is Avalon een fantastische toevoeging.
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

The Resistance ook mijn voorkeur.

Precies wat kolonist zegt ik heb ook direct 'Panic Station' gekocht maar vond hem uiteindelijk tegenvallen, of nou ja niet echt mijn game play.

Avalon nog niet gespeeld
16 Feet Pauly
Critico

Seabie schreef:Opmerking: Ik heb me wel verdiept in Avalon, maar heb het (nog) niet gespeeld.
EEMBC schreef:Een spel als The Resistance staat of valt met de juiste groep. Zeker (lijkt me) bij dit soort spel. Maar geldt dat niet voor elk spel? Daniël :lol: speelt het met zijn leerlingen (leeftijd?) en die gaan er al in op. Terwijl in zo'n klas toch allerhande mensen zitten en ook altijd wel een sfeerverpester...
De leerlingen waren in dit geval rond de 17 jaar oud. Maar wat sfeerverpesters betreft heb je wel gelijk inderdaad. Als er maar één iemand in de groep zit die het niet veel kan schelen of hij wint of verliest, dan verliest het spel al een hoop charme. De 'good guys' kunnen het spel alleen winnen als iedereen supergoed speelt. Maar heb je een groep spelers die daar allemaal klaar voor zijn, dan is The Resistance één van de beste spellen die er zijn.
EEMBC schreef:M.a.w. je kan met Avalon exact hetzelfde spel spelen als het basisspel van The Resistance. Toch?
Je hebt gelijk, met beiden is de meest basis versie van het spel te spelen. Maar:

- De plot kaarten zorgen voor een steeds ander verloop van het spel. De leider trekt bijvoorbeeld een kaart als "bekijk de persoonskaart van je buurman" en mag deze kaart dan aan iemand geven, die hem vervolgens uit mag voeren. Dat zorgt natuurlijk voor een hoop discussie. Waarom geeft de leider zo'n kaart aan een bepaalde persoon? Is de leider een spion en geeft hij hem aan een andere spion? Vervolgens wordt de kaart van de buurman bekeken en zegt diegene dat buurman een spion is. Maar is dat waar? Wie moet je geloven? Al met al zorgt het dus voor een hoop concrete gebeurtenissen waarover gediscussieerd kan worden. Natuurlijk blijft steeds de vraag of mensen wel de waarheid spreken, maar toch, voor beginnende spelers geeft dit wel houvast. En voor ervaren spelers zorgt het voor variatie. Een heerlijke toevoeging! Ik speel meestal met plotkaarten, behalve als er spelers bij zitten die het spel nog moeten leren.

- Avalon en zijn rollenkaarten zorgt voor een (moeilijke) extra laag. Stel je bent Merlijn en je moet subtiel hinten dat jij weet wie de spionnen zijn... Nou, flinke klus voor iemand die het spel nog niet helemaal in de vingers heeft. En dan de rollen die daar nog omheen draaien, die zijn ook stuk voor stuk lastig om te spelen. Bij een spel als Weerwolven is het veel makkelijker om een rol te spelen. Ben je de Jager, dan neem je gewoon iemand mee als je zelf dood gaat. Simpel. Maar een rol als Merlijn... Pittig moeilijk!

Vandaar dat mijn advies is: Eerst The Resistance kopen. Voeg er na een paar potjes de plotkaarten aan toe voor de variatie. En als je na 50 potjes een nieuwe draai aan het spel wilt geven, koop dan Avalon er bij (wat ik zelf binnenkort ook ga doen).
Je kan in principe de avalon rollen aan de personages in the reisistance (original) geven dan heb je gelijk de avalon versie erbij, gewoon afspreken welk karakter wat is en gaan;), desnoods plak je er een stikkertje op ;).

Wat betreft die plotkaarten heb ik dat nog niet geprobeerd, wat wel bij Avalon zit is de lady of the lake, die ongeveer hetzelfde doet als een aantal plotkaarten. Ik denk dat je gewoon avalon moet kopen en dan de eerste god weet hoeveel spelletjes met de standaard regels moet spelen, desnoods print je de plotkaarten uit of haal je ze in de bgg store...

Nou ik denk dat de meningen hier vrij hetzelfde zijn, ik zag in de videoreview van tom vasel dat hij ook niet kon kiezen tussen beide resistances ;). Succes ermee iig.