Top 3 Ondergewaardeerde spellen

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Top 3 Ondergewaardeerde spellen

Bericht door The Iced One »

Leuk draadje!

1 Ninjato
Al een paar keer genoemd en ik heb hier op het forum al meermaals een pleidooi gehouden voor dit spel. Erg goed spel. Ziet er prachtig uit, beurten gaan vlot voorbij en het push your luck-gedeelte maakt dat het inbreken in de clanhuizen voor iedereen spannend is. Het spel heeft in essentie redelijk eenvoudige regels, maar bij het inbreken in de clanhuizen komen wel wat kleine regeltjes kijken die toch minstens één iemand aan tafel goed moet beheersen wil je geen fouten maken. Dat is meteen ook het grootste nadeel aan dit spel voor op onze clubavonden: dit kan alleen maar gespeeld worden als ik zelf meespeel want fouten in de 'boekhouding' van de clanhuizen zijn snel gemaakt.

2 Leeuwenhart
Van Klaus Teuber en vind ik altijd erg spannend. Veel interactie door het afsluiten van elkaars gebieden en het innemen van bepaalde lappen land. En belachelijk eenvoudige beurten: speel ik een kaart door ervoor te betalen of verkoop ik een kaart om er geld voor te krijgen (om volgende beurt een kaart te kunnen spelen). Wat ik hier zo leuk aan vindt is de enorme slingerbeweging die de punten kunnen maken. Als je een gebied niet tactisch genoeg opbouwt kan een medespeler met één welgeplaatste grens in één zet een tiental punten afnemen van jou en bij zichzelf bijtellen. Dat maakt dit spel spannend want je weet vaak wel waar de zwakke plekken in je gebieden zitten en het is altijd maar de vraag of de andere spelers ze ook zien en ze gaan uitbuiten.

3 Sla je slag(room)
Ik zou nog meer grote games kunnen geven, maar laten we eens een filler doen. Dit spel heeft mijn vrouw eens meegepakt van de prijzentafel op een tornooi met weinig verwachtingen behalve dat het doosje er wel leuk uitzag. Blijkt dit een zeer interessant meerderhedenspel te zijn. Het 'ik-snij-de-taart-maar-jij-mag-eerst-kiezen'-mechanisme werkt hier fantastisch. Ideale afsluiter.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]

Labels:
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

The Iced One schreef: Het 'ik-snij-de-taart-maar-jij-mag-eerst-kiezen'-mechanisme werkt hier fantastisch. Ideale afsluiter.
Ik gebruik dat mechanisme hier thuis al jaren als de kinderen ruzie zouden willen maken over wie het grootste stuk krijgt.
De ene mag het doorsnijden en de andere mag eerst kiezen. Het is ongelofelijk om te zien hoe mooi ze iets exact in tweeën kunnen verdelen nu :lol:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
The Iced One
Critico

dirk schreef:Het is ongelofelijk om te zien hoe mooi ze iets exact in tweeën kunnen verdelen nu :lol:
Probeer dat maar eens met de 11 stukken waaruit de taarten in dit spel bestaan :lol:
Maar kan in het echt inderdaad ook wel een mooie oplossing zijn, moet ik onthouden voor als het probleem zich eens voordoet. :wink:
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

kattaklop
Garnaal

Bericht door kattaklop »

Bij mij zijn nummer 1 en 2 al vermeld.

1:Maharadja
2:Ninjato
3:Kolonisten de Prehistory

Er zijn er nog veel meer vind ik maar ja op BGG is dan ook een top 10000 te vinden :wtf:
Afbeelding
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Mooi. König von Siam, Santiago en Maharadja zijn al genoemd. Wat een topspellen :thumbup:

Leuk idee, dit. Ik ben eens gaan kijken naar alle spellen die ik heb gewaardeerd, onderaan de BGG ranking gekeken en de 8+ spellen eens gaan zoeken. Kinderspellen zal ik overslaan (Boomgaardje, Kleine Tovenaars, Schat van de Jungle goeie spellen!). Wat heb ik dan vaker gespeeld en met veel plezier? Welke drie kies ik buiten de Top 1000?

Attila (1324) - heerlijk meerderhedenspel waarbij je kleurengek wordt. :crazy:

Neue Heimat (1549) - fantastisch gemeen biedspel in mooie uitvoering

ebbes (2919) - lekker apart slagenspel
Afbeelding
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

maxitaxi777 schreef:2. Santiago de Cuba (571). Een kortere versie van Cuba die qua keuzes nauwelijks afdoet aan het basisspel maar wel sneller en simpeler speelt. Cuba staat met plek 270 toch aanzienlijk hoger en de average rating is ook hoger. Wat mij betreft mag Santiago de Cuba wel ongeveer gelijk staan met Cuba.
Absoluut een heerlijk spel. Havana overigens ook.
Afbeelding
zwever
Meeple

Bericht door zwever »

Notre Dame
Domaine = Leeuwenhart
Maharaja

En natuurlijk nog andere.
Laatst gewijzigd door zwever op vr 18 sep 2015, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk_M
Party Animal

Bericht door Dirk_M »

1. Oddville (948)
2. Havana (652)
3. Helvetia (645)
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

The Iced One schreef:Leuk draadje!

1 Ninjato
[...]
Het spel heeft in essentie redelijk eenvoudige regels, maar bij het inbreken in de clanhuizen komen wel wat kleine regeltjes kijken die toch minstens één iemand aan tafel goed moet beheersen wil je geen fouten maken. Dat is meteen ook het grootste nadeel aan dit spel voor op onze clubavonden: dit kan alleen maar gespeeld worden als ik zelf meespeel want fouten in de 'boekhouding' van de clanhuizen zijn snel gemaakt.
Dit heb ik vaker gelezen, maar ik snap het echt niet. Die 'kleine' regeltjes zijn heel eenvoudig en makkelijk te onthouden. Snap niet dat mensen dat verkeerd doen...
Afbeelding
Elenitza
Regenmaker

Bericht door Elenitza »

BaSL schreef:Mooi.
Serieus?
Dat kleurengek ben ik overigens met je eens ;). Maar het is niet mijn spel. Te abstract.
www.feuerteufel.nl en www.turnbasedspellen.nl
Voor online bord en kaartspellen.
The Iced One
Critico

Robertopellizini schreef:Dit heb ik vaker gelezen, maar ik snap het echt niet. Die 'kleine' regeltjes zijn heel eenvoudig en makkelijk te onthouden. Snap niet dat mensen dat verkeerd doen...
Wat mij betreft ligt dat aan de manier waarop de regels geschreven zijn. Het invallen van de huizen wordt uitgelegd aan de hand van een voorbeeld en de informatie is verspreid over de bladzijden, vooral de uitleg rechts aan de kant had eigenlijk in het midden van de pagina gemoeten.
Dat je telkens een schat moet bijtrekken als je een huis vrijwillig verlaat of wanneer je verslagen wordt is zoiets dat wel eens vergeten wordt en dat ook niet zo duidelijk in de regels staat. Dat je bij een alarm een nieuw schat trekt en dan de duurste schat de rode maakt ook nog. En dat je eerste de laagste, witte schatten moet nemen en dan pas de rode kan nemen en dat je wanneer je verslagen bent nog één schat mag houden (de laagste of vrije keuze? Weet ik nu zelf niet meer onmiddellijk, go figure). De hoeveelheid regelvragen op BGG zijn ook een indicatie van het probleem. :wink:
Maar doet niets af aan de kwaliteit van het spel en het plezier dat ik er aan heb.
SPELHAMELS BEERSE:

Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Als je bij alarm schat trekt moet je eerst de hoogste schat rood maken bijvoorbeeld een vaas.

Hierna trek je bijvoorbeeld een jade. Deze is hoger dan de rode vaas maar blijft wit omdat hij lager is getrokken.

De rest van het spel is vrij eenvoudig ook voor beginnende spelers. Maar deze regels maken het lastig.

Ook voor expert spelers die na een half jaar het spel op tafel zetten moeten even teruglezen. Dan is het toch vaak: ach als je nog regels moet opzoeken spelen we wel iets dat we gelijk kunnen spelen.
KeesK
Hazelnoot Ridder

Bericht door KeesK »

1. Fleet
Een spel dat ala San Juan kaarten voor meerdere doeleinden gebruikt (geld, kapitein of boten) waardoor je in dilematische toestanden wordt gedwongen. Voeg hieraan een origineel thema en mooi artwork toe en je hebt een geweldig spel.

2. Chicago stock Exchange
Een spel in een klein doosje met (als je de expert versie speelt) een pittig stukje denkwerk en strategie.

3. Donburiko
Met 16 kaarten is dit de gestroomlijnde versie van Colloretto, maar dan met een stukje bluf er bij.
Afbeelding
Oxyligen
Regenmaker

Bericht door Oxyligen »

Pastiche
Airships
Metropolis
Een leven zonder passie is zo leeg - Eddy Merckx
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Elenitza schreef:
BaSL schreef:Mooi.
Serieus?
Dat kleurengek ben ik overigens met je eens ;). Maar het is niet mijn spel. Te abstract.
Zeker, abstract en een beetje raar, maar erg leuk én laag gewaardeerd. Ook hier op BSM maar een 6,5.
Afbeelding