Ik ga/ging naar Essen en ik neem/nam mee - EDITIE 2016

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

vrieskist
Hazelnoot Ridder

Re: Ik ga/ging naar Essen en ik neem/nam mee - EDITIE 2016

Bericht door vrieskist »

Mijn buit:
  • Orleans Invasion + Handel & Intrige + 5e speler & Ortskarte 4
  • Concordia Salsa + Gallia/Corsica + Promo's
  • Power Grid: the Card Game + Power Grid promo
  • Jórvík
  • Kingdom Builder: Marshlands
  • Railroad Revolution
  • Kingdomino
  • Cacao + Chocolatl + promo's
  • Diamant
  • Karuba
  • Red7
  • Master of Orion
  • Valley of the Kings + Afterlife
We waren met 3 man en kregen bij Red7 (oa vdW hierboven) een uitleg, na de uitleg liepen we alle 3 met een kopie weg :D

Master of Orion blijkt achteraf een pre-productie kopie te zijn, op BGG loopt hierover al een topic.
Bored Gaymer schreef:Wat was de prijs van Concordia: Salsa? Ik heb er naar gekeken, maar kon het me niet herinneren en ben het daarna vergeten.
Ik had Salsa samen met de nieuwe kaart voor 35 geloof ik.
Dus zonder de nieuwe kaart voor rond de 20~25?
Afbeelding

Labels:
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door maxitaxi777 »

Bored Gaymer schreef:heb jij bij Sea Of Clouds wel de 5 promos gekregen?
Iello, dus als je ze nu niet gekregen hebt, kun je het wel vergeten (tenzij je bereid bent volgend jaar op Spiel bij Iello het spel opnieuw aan te schaffen). Overigens bij Asmodee (en daar valt tegenwoordig zowat alles onder) hetzelfde verhaal; ik kreeg geen promo's voor Sheriff of Nottingham zonder het spel aan te schaffen. Toen ik zei dat ik het spel al had, bleef men erbij dat ze er niets anders van konden maken dan dat ik het spel een tweede keer zou moeten kopen :crazy:. Ze zeiden namelijk het aantal exemplaren SoN en het aantal promo's daarvoor éxact uitgemeten te hebben (wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt).

Afijn, over naar het goede nieuws :D. Mijn buit was dit jaar dubbel zo groot als de twee voorgaande jaren, met speciale dank aan Mr Jummy voor het vervoeren van mijn buit op de donderdag!

Mijn eerste mathtrade beviel goed; volgend jaar toch ook maar een bordje met mijn naam erop omhoog houden om het proces te versnellen. Ook handig als ik zelf had opgeschreven wie ik tegen zou moeten komen :P, maar gelukkig liet mijn geheugen me niet helemaal in de steek en herinnerde ik me 5 van de 7 BGG nicknames. De andere twee personen kon ik gelukkig bellen, want nummers hadden we vooraf netjes uitgewisseld.

Zoals Mr Jummy al zei, zijn we na een tripje naar de parkeerplaats zijn we de rest van de middag verder samen opgetrokken. We hebben onder andere Risky Adventures en World Monuments van Queen Games gespeeld. De eerste met 4 spelers, maar deze vond ik wat mat en was echt een familiespel. Op zich niets mis mee, maar omdat je in dit spel gokt wat je gaat gooien (en elke tegel die je zou kunnen wel één of ander voordeel heeft), zit er naar mijn smaak toch iets te weinig strategie in. World Monuments (met 2 spelers) vond ik overigens een stuk leuker. Je beweegt in de eerste fase om beurten heen en weer over de 'quarry' om stenen te verzamelen, om die vervolgens in de tweede fase aan/op het gekozen monument te bouwen. De locatie (hoogte) van een geplaatste steen bepaalt het aantal punten dat je ervoor krijgt. Erg aantrekkelijk dus om stenen te nemen van de kleuren die vooral hoog gebouwd dienen te worden. Er is alleen één MAAR, want zodra je geen steen kunt plaatsen, leveren je overgebleven stenen in deze ronde 1 minpunt op per steen. Dit zorgt voor heel wat tactiek in het kiezen van je stenen en een leuke spanning tijdens het bouwen. Eentje die ik nu zeker op mijn wishlist heb staan :)!

Na het ophalen van vele promo's en heel wat tweedehands spellen op de eerste dag, was de tweede dag iets rustiger. Ik moest nog enkele pre-orders ophalen, en we hebben ook een aantal spellen gespeeld, namelijk Airlines, Potions Brew en Glüx. Het was op de vrijdag wel aanmerkelijk drukker dan op de donderdag. Het eerste spel hiervan was dan ook 'omdat de tafel toevallig leeg was'. Deze voelde een beetje pointless aan; met elke kaart van de 5 kaarten in je hand kon je zowat alles doen en daardoor laadde je in de oneven beurten passagiers in en laadde je ze in de even beurten uit voor punten. Ik miste hier toch echt de fun. Natuurlijk kun je wel wat meer dan dat (vliegtuig vergroten, nieuw vliegtuig bouwen, meer luchthavens oprichten), alleen eigenlijk was één ronde (van de drie) al teveel van hetzelfde voor ons. Over Potions Brew hadden we wegens een gebrekkig uitleg van de auteur zelf (die zich in het Engels niet zo goed verstaanbaar weet te maken) gemengde gevoelens. Het spel ziet er erg mooi uit en we houden wel van set collection, maar de regels voor het veranderen van de basisactie (2 pakken, 1 kiezen en houden) waren gewoon veel te vaag. Wanneer krijgt de huidige speler de overgebleven kaart? Wanneer is de overgebleven kaart juist voor de andere speler? Waarom pak je er 2 om er vervolgens (ongezien) 1 weer terug te leggen? Jammer, stond op mijn kooplijst maar ik wacht nog even af of er een duidelijkere uitleg beschikbaar komt, dan wil ik het nog wel een kans geven. Tot slot Glüx; deze beviel ons beide wel. Goed te spelen ook met 2 spelers omdat één zijde van het bord daar speciaal voor aangepast is (de andere zijde is voor 3 en 4 spelers). Hier plaats je fiches uit een stoffen zak (een zak voor elke speler) en mag steeds kiezen welk cijfer je gebruikt (1/6, 2/5, 3/4, net als een dobbelsteen dus). Je legt het getrokken fiche met de gekozen kant omhoog en komt dan in alle orthogonale richtingen (voor zover mogelijk; je mag het bord niet af en je kunt niet door je eigen en andermans fichens heen) zoveel stapjes verder. Om de beurten plaats je op die manier fiches en probeer je in de 9 kamers op het bord meerderheden te verzamelen. Je kunt elke fiche van een andere speler wel éénmaal afdekken met een eigen fiche (maximale hoogte van een stapel is dus twee). De meerderheden worden afgehandeld door het aantal ogen van elke speler in die kamer te tellen. Kies echter niet altijd voor 4, 5 of 6, want dan kom je veel moeilijker op andere goede plekken op het bord terecht. De fiches zijn daardoor multifunctioneel en dat sprak me wel aan. Spel was ook niet heel duur (€ 20,-), maar ik had simpelweg al te veel opgehaald (of nog te halen) om deze ook nog in de tassen te stoppen :P. Staat wel op mijn lijstje om in de toekomst een keer aan te schaffen!

Dat was Spiel voor dit jaar. Twee dagen gaan is me wel bevallen met oog op het feit dat je veel meer kan spelen (normaal haal ik zowat alleen dingen af). Het nadeel vind ik alleen dat ik door alle indrukken van zo´n dag best wel kapot ben aan het einde van de dag. Als je dan nog een stuk rijden/treinen moet (ik overnachtte dit jaar al in Venlo, ipv dat ik helemaal nog terug moest naar Woerdense Verlaat), is het wel slopend om de volgende dag meteen weer te gaan. Misschien dat ik volgend jaar eens zelf met de auto ga en dan bijv. 2 nachten overnacht in Essen, waarvan ik donderdag en zaterdag naar de beurs ga. De drukte op vrijdag viel me namelijk toch behoorlijk tegen en dan kan ik een dagje tussendoor met niet-beurs vullen ter afwisseling. Foto's van mijn buit volgen nog, want de helft staat nog in Amersfoort.
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

mazinho schreef:Afbeelding
Tot volgend jaar! En leuk om Dirk en Missiloon tegen te komen!!!
Arboretum heb ik ook nog gezocht! Waar heb je die gevonden?
Recent gespeeld:
Afbeelding
freeze
Stamhoofd

Bericht door freeze »

mazinho schreef: Tot volgend jaar! En leuk om Dirk en Missiloon tegen te komen!!!
Mooie uitbreiding van je collectie! Iello moet wel blij met je zijn geweest :wink:

Veel plezier :thumbup:
SigiScsi
Fabrieksmanager

Bericht door SigiScsi »

Mijn toekomstige uitstap naar Spiel 2017 in gedachten: hoe vervoer je deze hoeveelheid games op de beurs? Verschillende keren terug naar de wagen? Dichtbij parkeren dan? :shock:
maxitaxi777
Maarschalk

Flinke buit hoor!
SigiScsi schreef: Mijn toekomstige uitstap naar Spiel 2017 in gedachten: hoe vervoer je deze hoeveelheid games op de beurs? Verschillende keren terug naar de wagen? Dichtbij parkeren dan? :shock:
Veelal kleine doosjes; met twee tassen in elke hand en een rugzak, is dit wel in 1x te doen. Om het comfort wat te vergroten kan tussendoor een tripje naar de parkeerplaats geen kwaad, maar daar moet je het zeker mee redden.
erwinvreuls
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: War/Eurogamer

Bericht door erwinvreuls »

Mijn bescheiden lijstje:

-cottage garden
-oracle of Delphi
-ulm
-railroad revolution
-Lorenzo il magnifico
-rhodes
-castles of the burgundy the card game
-concordia galia/Corsica map met promo
-promo`s cacao
-in the name of odin
-fields of green
-Vanuatu 2nd edition

Vandaag toch nog ff toegevoegd:
-odin
-dokmus
-talinn

Helaas de uitbreiding van russian railroads niet meer kunnen krijgen (american railroads)
Laatst gewijzigd door erwinvreuls op zo 16 okt 2016, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
finalstruggle
Geheim Genootschap

Bericht door finalstruggle »

Afbeelding

Mijn bescheiden hoeveelheid!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Mijn buit:

- Agents of SMERSH: Showdown
- Forged in Steel
- Colonial
- DR Congo
- Come to Fishing Village
- Barbarossa
- DSP 2016 Goodie Box
- Railroad Revolution
- Great Western Trail
- Legends of the American Frontier

Daarnaast nog wat losse promo's voor Isle of Skye, Rokoko en Empires: Age of Discovery, en verwacht Odin (WGG) binnenkort thuisbezorgd te krijgen, scheelt weer zeulen met die megadoos :P

Erg tevreden met de kwaliteit en kwantiteit, Railroad Revolution en GWT zijn inmiddels al gespeeld en goed bevallen!
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
maxitaxi777
Maarschalk

De rest van mijn aanwinsten vanochtend opgehaald in Amersfoort. Alleen de drie nieuwe releases van Quined Games staan nog in Rotterdam op me te wachten, dus missen om die reden op deze foto. Verder mist Panamax nog en één en ander kleins (kom je altijd later achter :P).
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

@ ugur - als je 5 november in utrecht bent mag je great western rail zeker mee brengen :-D
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

aicirtap schreef:@ ugur - als je 5 november in utrecht bent mag je great western rail zeker mee brengen :-D
+1 :wink:
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Mijn Essen buit (sommige spellen heb ik al, andere spellen heb ik besteld en moeten nog binnenkomen) :

7 Wonders Duel: Pantheon
Adrenaline
A feast for odin
Battle sheep
Bohnanza das duell
Burke's gambit
Castles of burgundy the card game
Clank!
Colony
Cry havoc
Fields of green
Great western trail
Hit z road
Inis
Key to the city - london
La granja no siesta
Letters from whitechapel dear boss
Mansions of Madness 2nd edition
Myrmes
Mystic vale
Navegador
Order of the gilded compass
Pixie queen
Power grid the card game
Qwinto
Scythe
The oracle of delphi
X nimmt!

Ik zal me de komende maanden niet vervelen :)
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Toch een paar aankopen niet gevonden, uitverkocht of gemist ...

Verder veel via BGG (auction, math trade, mule)

- Haggis
- Commisisoned
- Rockwell
- Deep Sea Adventure
- Wharfside
- Scoville
- Queen's Achitect
- Kingdomino
- Promo Baseball highlights
- Promo Kingdomino
- Promo Linko Koningskarten
- Promo Linko Duel
- Salmon Run
- What's Up

En het hoogtepunt Viticulture Collectors Editie ...
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Mr Jummy schreef:
Arboretum heb ik ook nog gezocht! Waar heb je die gevonden?
Iemand heeft die voor me meegenomen uit Canada. Ik heb hem wel gezien, maar weet niet meer in welke stand.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding