Spellenspektakel 2009: Brainstormsessie!

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

Dierik schreef:Goed het is ondertussen 17 april geworden en ik ben Ook staan er kortingsbonnen in een aantal regionale bladen in de regio Zwolle.
Toch jammer dat de beurs door mensen uit heel het land worden bezocht en dat die dan, naast hogere reiskosten, meer entree zouden moeten betalen.

Als ze toch zo gul zijn met kortingsbonnen, waarom dan niet de toegangsprijs gewoon 3 euro omlaag en geen kortingen.

Ik denk dat we het nog wel 1 jaar aan zullen zien, maar nu de kans aanwezig is dat we op zaterdag bijna niets kunnen spelen wat we zouden willen spelen, kan het wel wel eens de laatste keer zijn.
Dat is namelijk voor mij de enige reden dat ik naar het SpSp ga.
Ik wil kort zien hoe een spel in elkaar steekt. Je zult ons dan ook bijna nooit een spel helemaal uit zien spelen.

Misschien dat daar voor de uitgevers nog een mogelijkheid ligt om mensen eerder met een spel te laten stoppen. Soms zie je dat tafels 1,5 a 2 uur door dezelfde mensen bezet zijn.
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

cymric schreef:Misschien wordt het tijd om naast Noorder- en Zuiderspel ook Wester- en Oosterspel te introduceren, en het SpSp in de huidige vorm stilltetjes ten grave te dragen.
Misschien moet je het Spsp ook bekijken als een ?-spel. Valt het ook niet tegen. Wat ik maar wil zeggen dat het nooit goed is. Zijn er voldoende tafels dan zijn de prijzen weer te hoog etc etc.
Het is gewoon goed dat er in Nederland een plaats is voor het Spsp. Veel leveranciers doen er aan mee, het is ruim opgezet en genoeg mogelijkheden om te spelen. Alles heeft een prijskaartje, voor zowel de organisator als wel de leverancier als ook de bezoeker. Uitkomst is dan ook dat het maar 2 dagen kan en dat de meeste opties tot invulling nog gewoon open liggen.
Ik zie het dan ook helemaal niet negatief in en geloof zeker dat het een prima 2-daagse kwaliteitsbeurs kan zijn. Laten we nu eerst met z'n allen eerste de punten die Dierik heeft aangedragen beantwoorden.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Boes schreef:Misschien moet je het Spsp ook bekijken als een ?-spel. Valt het ook niet tegen.
Neem me niet kwalijk, ik kom daar om te proberen. Leuk dat er veel ruimte is, maar er zijn óók erg veel bezoekers! Als er daardoor weinig te proberen is, valt het geheel dus tegen. Ik ga geen geld uitgeven aan een spellenevenement waar ik alleen mag rondlopen à la look but don't touch. (Ik chargeer omdat de drukte op dit moment niet te voorzien is, hoe het in het echt zal worden weten we in november.)
Wat ik maar wil zeggen dat het nooit goed is. Zijn er voldoende tafels dan zijn de prijzen weer te hoog etc etc.
Ik geloof niet dat ik dit heb gesuggereerd.
Het is gewoon goed dat er in Nederland een plaats is voor het Spsp. Veel leveranciers doen er aan mee, het is ruim opgezet en genoeg mogelijkheden om te spelen.
Ik herhaal: leuk dat het ruim is opgezet, maar er zijn ook érg veel bezoekers! Ik wil graag dingen doen die mij interesseren, ik wil niet rondlopen en maar ergens gaan spelen omdat ik toch maar eens iets moet doen en ik niet voor Jan-met-de-korte-achternaam naar Zwolle ben afgezakt. Hoe het in werkelijkheid zal worden weet ik niet---maar ik heb er een hard hoofd in.
Alles heeft een prijskaartje, voor zowel de organisator als wel de leverancier als ook de bezoeker. Uitkomst is dan ook dat het maar 2 dagen kan en dat de meeste opties tot invulling nog gewoon open liggen.
Welke opties tot invulling? Uit Dieriks commentaar maak ik op dat die met name bij de standhouders zelf liggen (waar ik niet veel aan kan veranderen); en uit Armands commentaar maak ik op dat het niet realistisch is om een nog grotere inbreng van de spellenclubs te verwachten.
Laten we nu eerst met z'n allen eerste de punten die Dierik heeft aangedragen beantwoorden.
Ik zou zeggen: geef het goede voorbeeld. Afgezien van een enkel punt van informatie (de speel-o-theek), kunnen wij als gewone forumbezoekers volgens mij erg weinig. Het is zoals het is, en ruimte tot verandering is zeer beperkt.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Dierik schreef:Ik volg je niet helemaal Maarten, vanwaar deze sombere conclusie? Had je een ander beeld dan? Het zou toch wat vreemd zijn dat Libema haar standhouders voorschrijft hoe ze bepaalde zaken moeten doen. Als de meerderheid van de standhouders aangeven dat ze een vrijdag niet meer zien zitten en aangeven dan te overwegen niet meer te komen lijkt me dat een niet onbelangrijke factor.
Dat is inderdaad een niet onbelangrijke factor, maar het laat een wat wrange smaak in mijn mond achter. Het gevoel dat ik erbij heb is dat het SpSp nu niet een geval is van 'Libéma organiseert het coolste spellenevement van het jaar, bedenkt een sterk overkoepelend thema, en haalt passende partijen binnen' maar meer een van 'Libéma heeft ruimte ter beschikking voor spel-gerelateerde activiteiten, bent u wellicht geïnteresseerd? Nee? Oh, dat is jammer.' Dat bedoelde ik met het organisatorisch aan het einde van haar Latijn zijn---het lijkt er niet op dat het aanbod zich zal verbreden omdat het al zo breed mogelijk ís. Het kán wel degelijk breder (zie Essen), alleen lijkt dat in Nederland niet mogelijk, en daar ben ik wat somber over. Daar kan Libéma in veel gevallen niet veel aan doen, waar; aan de andere kant kun je je afvragen waarom bedrijven er dan voor kiezen om niet mee te doen (Haba, Jumbo), of hun aanbod te versmallen (waar met name kinderspellen de dupe van zijn).
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

cymric schreef:Welke opties tot invulling? Uit Dieriks commentaar maak ik op dat die met name bij de standhouders zelf liggen (waar ik niet veel aan kan veranderen); en uit Armands commentaar maak ik op dat het niet realistisch is om een nog grotere inbreng van de spellenclubs te verwachten.
Armand's rekensom over het veelspelerpotentieel is dermate kort door de bocht, dat iemand die dit serieus neemt zich een beetje moet schamen. :oops:

Het ledenbestand van Ducosim zegt helemaal niets over het potentieel aan veelspelers, maar helaas alles over het bestuurlijk potentieel van die club (ik doel op de afwezigheid van visie, daadkracht en creativiteit op PR-vlak, ik heb geen kwaad woord over de operationele inzet van de bestuursmensjes).
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

cymric schreef: Dat is inderdaad een niet onbelangrijke factor, maar het laat een wat wrange smaak in mijn mond achter. Het gevoel dat ik erbij heb is dat het SpSp nu niet een geval is van 'Libéma organiseert het coolste spellenevement van het jaar, bedenkt een sterk overkoepelend thema, en haalt passende partijen binnen' maar meer een van 'Libéma heeft ruimte ter beschikking voor spel-gerelateerde activiteiten, bent u wellicht geïnteresseerd?
Deze kant van de lijn herkent deze smaak. Het lijkt een beetje op een club die een evenement heeft overgenomen, maar eigenlijk niet precies weet hoe nu verder. Ik zie liever een organisator met frisse ideeën, die gericht op zoek gaat naar een krachtige nieuwe invulling. Volgens mij heeft het team van Libema laatstgenoemde aanpak wel in huis.

De verhalen over uitgevers die niet willen (met name op kinderspellengebied) hoor ik al een paar jaar van beursorganisatoren uit het 999-kamp. Ik hoor anno 2009 liever een geluidsbandje van Libema, dan de oude deuntjes van de voorganger.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Erwin schreef: Armand's rekensom over het veelspelerpotentieel is dermate kort door de bocht, dat iemand die dit serieus neemt zich een beetje moet schamen...
Eens.

Verder zie ik het niet zo somber in als Cymric, maar in zijn laatste post kan ik me volledig vinden:
cymric schreef: ..het laat een wat wrange smaak in mijn mond achter. Het gevoel dat ik erbij heb is dat het SpSp nu niet een geval is van 'Libéma organiseert het coolste spellenevement van het jaar, bedenkt een sterk overkoepelend thema, en haalt passende partijen binnen' maar meer een van 'Libéma heeft ruimte ter beschikking voor spel-gerelateerde activiteiten, bent u wellicht geïnteresseerd? Nee? Oh, dat is jammer.' Dat bedoelde ik met het organisatorisch aan het einde van haar Latijn zijn.
De spellenbranche lijkt te veel niche te zijn; er is geen enkele partij voor zover ik weet - de organisatie van de Nederlandse Spellenprijs daargelaten, maar voor zover ik kan overzien ontbreekt het aan voldoende financiele middelen - die de 'belangen' van spellenminnend Nederland behartigt.
Er is een branchevereniging voor speelgoed en daaronder vallen ook bordspellen en dat zegt al voldoende. Verder wordt de enige inspanning voor promotie van het Betere Bordspel in Nederland geleverd door de betreffende Nederlandse uitgevers. Volgens mij ziet Libéma weinig groeikans in dit evenement en zijn de inspanningen daar dus ook naar.

Dan kom ik gelijk bij het volgende (iets anders, maar toch...): 999 Games heeft even terug een hoop tijd, geld en moeite gestoken in een tv-commercial voor de jubileumuitgave van Kolonisten van Catan. Die spot was enkel te begrijpen door degenen die het spel kennen, maar zei voor de leek niets over het spel.
Het zou me dan ook niets verbazen als die commercial ze weinig extra verkopen op heeft geleverd (ongetwijfeld zal men dat bij 999 ontkennen, maar tot ik keiharde verkoopcijfers heb gezien als gevolg van die spot, geloof ik er geen snars van). En voor de mensen in Nederland die Kolonisten al in de kast hebben staan (en dat zijn er inmiddels toch aardig wat!), was de jubileumuitgave mijns inziens niet eens de moeite waard om aan te schaffen (echte verkoopargumenten kon ik niet bedenken; een beeldje van de struikrovers? Yeah, sure! Een aanfluiting vind ik die uitgave).

Kort en goed: liever had ik dan ook gezien dat ze een commercial hadden gemaakt ter promotie van het Betere Bordspel (met uiteraard de focus op hun eigen spellen; een eigen salesboost is tenslotte het hoofddoel van zo'n spot). En dat was dan ook direct voor heel de branche beter geweest...
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik kan me heel goed voorstellen dat het best lastig is om de niet-doorgewinterde verwende veelspelers in dit land (en dat zijn er veel) te overtuigen dat ze op hun vrije dag naar een spellenbeurs moeten gaan. Zeker als ze daar ver voor moeten rijden. Je moet wel erg spellenminded zijn om dat leuk te vinden. Er zijn dus grenzen aan de groei van bezoekersaantallen. Als de ervaring is dat er op vrijdag niet zo veel mensen komen (en ook in Eindhoven ging dat denk ik wel op) dan is dat dus niet interessant voor de standhouders en willen ze daar niet voor betalen. Logisch toch, ik zou die dag ook schrappen.

Een tweede Spiel zal het Spellenspektakel nooit worden, maar ik vond het vorig jaar een leuke beurs. Ik hoop dat er meer standhouders komen en er een breder aanbod aan spellen zal komen (kinderen, wargames, ctg's, denkspelletjes) en dat dan langzaam de bezoekersaantallen iets omhoog kunnen door mond op mond reclame.

Als wij hier op het forum alleen maar klagen over wat er niet is, is dat geen goede mond op mond reclame en is het ook een beetje onze schuld als mensen niet komen. Het spellenspektakel moet een leuke dag uit worden waar mensen kennis kunnen maken met nieuwe spellen. De doorgewinterde verwende veelspelers kent toch alles al, al is het maar van BGG, dus daar hoef je het niet voor te doen. Als je de beurs benaders vanuit een wat gemiddeldere Nederlanden, dan is het volgens mij absoluut een geslaagde beurs waar de gemiddelde Nederlander eens even lekker kan snuffelen aan nieuwe spellen.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Dagmar schreef: Als wij hier op het forum alleen maar klagen over wat er niet is, is dat geen goede mond op mond reclame en is het ook een beetje onze schuld als mensen niet komen.
Onzin. Die 'gemiddelde' Nederlanders waar je het over hebt komen nauwelijks op het forum; het zijn enkel de veelspelers en bovengemiddeld geinteresseerden die hier regelmatig komen en posten.

Bovendien is een kritische blik zeer gewenst. Sterker nog, dat is de insteek van heel dit topic geweest: brainstormen over wat er anders zou moeten of beter kan. Als het antwoord dan alleen zou zijn "het is fantastisch en te gek en er zijn geen verbeterpunten", dan schiet werkelijk niemand daar iets mee op. Prima topic wat mij betreft, en een zeer zinvolle, inhoudelijke discussie.
Viva
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: la Vida

Bericht door Viva »

Vogeltje schreef:
cymric schreef:De vraag is eigenlijk meer wat Libéma wil met het SpSp.
De eerste reactie van mijn vriendin was zegge en schrijve oh, maar dan wordt het natuurlijk véél drukker, moeten we dan nog wel gaan?.
Dat was dus ook de eerste reactie bij ons thuis. We gingen eerst altijd op zaterdag en dan waren we blij als we wat spellen hadden kunnen uitproberen (en heel blij als dat ook nog spellen waren die we op ons lijstje hadden staan).

Daarom zijn we overgestapt naar de vrijdag, waar we allemaal een vrije dag voor over hadden. Ons gevoel is nu ook dat de andere 2 dagen nog drukker worden, dus nog minder kans om wat te spelen.
Het verlies van de vrijdag geeft ons evenzo een wrange bijsmaak, ondanks de argumenten als aangedragen.
Deze dag was een buitengewone kans om eens flink te proeven aan het brede assortiment wat de beurs te bieden had.

In ons geval heeft de vrijdag de standhouders (lees spel-uitgevers) veel meer handel opgeleverd dan een zaterdag ooit. Uittesten leidde in veel gevallen tot een aanschaf.

In het verleden waren wij ook wel eens alleen een zaterdag geweest. Met alle tafels vol en met rijen wachtende mensen daarachter, die als ze eenmaal een plaatsje hadden veroverd ook nog gerust een spel volledig gingen uitspelen. Ik sluit me dan ook volledig aan bij de aanbeveling in navolgend bericht:
Vogeltje schreef:Ik denk dat we het nog wel 1 jaar aan zullen zien, maar nu de kans aanwezig is dat we op zaterdag bijna niets kunnen spelen wat we zouden willen spelen, kan het wel wel eens de laatste keer zijn.
Dat is namelijk voor mij de enige reden dat ik naar het SpSp ga.
Ik wil kort zien hoe een spel in elkaar steekt. Je zult ons dan ook bijna nooit een spel helemaal uit zien spelen.

Misschien dat daar voor de uitgevers nog een mogelijkheid ligt om mensen eerder met een spel te laten stoppen. Soms zie je dat tafels 1,5 a 2 uur door dezelfde mensen bezet zijn.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Vogeltje schreef:Toch jammer dat de beurs door mensen uit heel het land worden bezocht en dat die dan, naast hogere reiskosten, meer entree zouden moeten betalen.

Als ze toch zo gul zijn met kortingsbonnen, waarom dan niet de toegangsprijs gewoon 3 euro omlaag en geen kortingen.
Voor de spellenliefhebbers hier op het forum is het vrij eenvoudig om aan zo'n kortingscoupon te komen. Iedere uitgever heeft deze coupons en dat zijn geen kleine aantallen. Zo begreep ik van Libema dat PS-Games vorig jaar enkele duizenden kortingsbonnen heeft ontvangen en deze heeft verspreid via alle Top-1-Toyswinkels in Nederland.
Vogeltje schreef:Misschien dat daar voor de uitgevers nog een mogelijkheid ligt om mensen eerder met een spel te laten stoppen. Soms zie je dat tafels 1,5 a 2 uur door dezelfde mensen bezet zijn.
Dit is een punt dat me zowiezo zinvol lijkt en dat volgens mij al door diverse uitgevers wordt toegepast.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

cymric schreef:Neem me niet kwalijk, ik kom daar om te proberen. Leuk dat er veel ruimte is, maar er zijn óók erg veel bezoekers! Als er daardoor weinig te proberen is, valt het geheel dus tegen. Ik ga geen geld uitgeven aan een spellenevenement waar ik alleen mag rondlopen à la look but don't touch. (Ik chargeer omdat de drukte op dit moment niet te voorzien is, hoe het in het echt zal worden weten we in november.)
cymric schreef:Ik herhaal: leuk dat het ruim is opgezet, maar er zijn ook érg veel bezoekers! Ik wil graag dingen doen die mij interesseren, ik wil niet rondlopen en maar ergens gaan spelen omdat ik toch maar eens iets moet doen en ik niet voor Jan-met-de-korte-achternaam naar Zwolle ben afgezakt. Hoe het in werkelijkheid zal worden weet ik niet---maar ik heb er een hard hoofd in.
Zoals je het hier beschrijft lijkt het me inderdaad nogal overdreven. Op SPIEL (waar jij volgens mij ook wel eens komt :wink: ) kan je zeker in het weekend maar ook op de ander dagen ook niet zomaar overal aanschuiven. Alleen is de diversiteit aan spellen voor de veelspeler daar uiteraard veel groter waardoor dat minder opvalt. Ik ben daar afgelopen jaar schuifelend door bepaalde hallen moeten lopen, dat zijn taferelen die ik op het SSP nog niet heb gezien.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

cymric schreef: Het gevoel dat ik erbij heb is dat het SpSp nu niet een geval is van 'Libéma organiseert het coolste spellenevement van het jaar, bedenkt een sterk overkoepelend thema, en haalt passende partijen binnen' maar meer een van 'Libéma heeft ruimte ter beschikking voor spel-gerelateerde activiteiten, bent u wellicht geïnteresseerd? Nee? Oh, dat is jammer.' Dat bedoelde ik met het organisatorisch aan het einde van haar Latijn zijn---het lijkt er niet op dat het aanbod zich zal verbreden omdat het al zo breed mogelijk ís. Het kán wel degelijk breder (zie Essen), alleen lijkt dat in Nederland niet mogelijk, en daar ben ik wat somber over. Daar kan Libéma in veel gevallen niet veel aan doen, waar; aan de andere kant kun je je afvragen waarom bedrijven er dan voor kiezen om niet mee te doen (Haba, Jumbo), of hun aanbod te versmallen (waar met name kinderspellen de dupe van zijn).
Libema heeft vorig jaar volgens mij een prima concept neergelegd met de vijf belevingswerelden. Uiteraard probeert men die dit jaar nog wat sterker neer te zetten zoals je uit een aantal van mijn opmerkingen hebt kunnen herleiden.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Bartjes! schreef:Volgens mij ziet Libéma weinig groeikans in dit evenement en zijn de inspanningen daar dus ook naar.
Hoe kom je tot deze conclusie, Libema geeft mij in de gesprekken juist het beeld dat ze voldoende groeipotentieel zien voor het SSP.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Dierik schreef:
Bartjes! schreef:Volgens mij ziet Libéma weinig groeikans in dit evenement en zijn de inspanningen daar dus ook naar.
Hoe kom je tot deze conclusie, Libema geeft mij in de gesprekken juist het beeld dat ze voldoende groeipotentieel zien voor het SSP.
Dit is geen conclusie, dit is een gevoel. Een mening (de zin begint immers met 'volgens mij'). Waarmee je het niet eens hoeft te zijn, maar bij mij ontstaat dat idee. En natuurlijk hoop ik dat ik er GIGANTISCH naast zit.