Erwin schreef:
Armand's rekensom over het veelspelerpotentieel is dermate kort door de bocht, dat iemand die dit serieus neemt zich een beetje moet schamen...
Eens.
Verder zie ik het niet zo somber in als Cymric, maar in zijn laatste post kan ik me volledig vinden:
cymric schreef:
..het laat een wat wrange smaak in mijn mond achter. Het gevoel dat ik erbij heb is dat het SpSp nu niet een geval is van 'Libéma organiseert het coolste spellenevement van het jaar, bedenkt een sterk overkoepelend thema, en haalt passende partijen binnen' maar meer een van 'Libéma heeft ruimte ter beschikking voor spel-gerelateerde activiteiten, bent u wellicht geïnteresseerd? Nee? Oh, dat is jammer.' Dat bedoelde ik met het organisatorisch aan het einde van haar Latijn zijn.
De spellenbranche lijkt te veel niche te zijn; er is geen enkele partij voor zover ik weet - de organisatie van de Nederlandse Spellenprijs daargelaten, maar voor zover ik kan overzien ontbreekt het aan voldoende financiele middelen - die de 'belangen' van spellenminnend Nederland behartigt.
Er is een branchevereniging voor speelgoed en daaronder vallen ook bordspellen en dat zegt al voldoende. Verder wordt de enige inspanning voor promotie van het Betere Bordspel in Nederland geleverd door de betreffende Nederlandse uitgevers. Volgens mij ziet Libéma weinig groeikans in dit evenement en zijn de inspanningen daar dus ook naar.
Dan kom ik gelijk bij het volgende (iets anders, maar toch...): 999 Games heeft even terug een hoop tijd, geld en moeite gestoken in een tv-commercial voor de jubileumuitgave van Kolonisten van Catan. Die spot was enkel te begrijpen door degenen die het spel kennen, maar zei voor de leek niets over het spel.
Het zou me dan ook niets verbazen als die commercial ze weinig extra verkopen op heeft geleverd (ongetwijfeld zal men dat bij 999 ontkennen, maar tot ik keiharde verkoopcijfers heb gezien als gevolg van die spot, geloof ik er geen snars van). En voor de mensen in Nederland die Kolonisten al in de kast hebben staan (en dat zijn er inmiddels toch aardig wat!), was de jubileumuitgave mijns inziens niet eens de moeite waard om aan te schaffen (echte verkoopargumenten kon ik niet bedenken; een beeldje van de struikrovers? Yeah, sure! Een aanfluiting vind ik die uitgave).
Kort en goed: liever had ik dan ook gezien dat ze een commercial hadden gemaakt ter promotie van het Betere Bordspel (met uiteraard de focus op hun eigen spellen; een eigen salesboost is tenslotte het hoofddoel van zo'n spot). En dat was dan ook direct voor heel de branche beter geweest...