Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
mazinho schreef:
En dan naar wat voor mij de kern is van SpSp. Ik bereid mijn speluitleg altijd grondig voor. Ik denk na over hoe een spel goed en logisch uit te leggen aan dagjesmensen te midden van de beurschaos. Ik scherp mijn uitleg gedurende de dag aan. En ik maak er een sport van de mensen een leuke ervaring te geven.
Dat zouden meer mensen moeten doen.
Zonder iemand of een uitgever te nagelen, maar ik heb toch minstens twee zeer belabberde uitleg gekregen.
Bij de eerste demo van de dag kreeg ik zelfs complimenten. Terwijl ik het doel voor het eerst uitlegde, maar ik had mij goed voorbereid. Bij 3000 Scoundrels heb je namelijk 3000 mogelijke karakter mogelijkheden. Bij de 2 tafels heb ik 3 precies dezelfde karakters in elkaar gezet met de 3 meest voorkomende activerings soorten. Deze 3 kaarten legde ik na de uitleg steeds apart zodat ze ook niet elkaar zouden worden gehaald. Helaas hadden een paar mensen dat een keertje niet door en ze als nog uit elkaar gehaald toen ik effe niet bij een van de tafels aanwezig was. Dus ik moest effe goed zorgen voordat ik de juiste karakters weer bij elkaar had.
Ik bereid mij in iedergeval wel goed voor, maar ik denk dat bezoekers vergeten dat een aantal demoers er echt voor de eerste keer staan te demoen en niet altijd goed weten hoe ze het beste een uitleg kunnen aanpakken qua structuur / opbouw.
Vergeet niet dat SpellenSpektakel voor de uitgevers de grootste beurs is van Nederland en ze daar de meeste demoers voor nodig hebben. Meer demoers dan hun vaste groep demoers. Nieuwe goede demoers zijn niet altijd even makkelijk te vinden voor een uitgever.
Als je net zoals ik ruim 10 jaar demoed ken je de meeste ervaren demoers inmiddels wel. Ik ken enorm veel demoers die vaker demoen van gezicht en zij mij ook. Ook bij uitgevers waar ik niet voor sta zie je vaak wel dezelfde gezichten, maar gezien SpellenSpektakel zo'n grote beurs is wordt de vaste gezichten van aangevuld met nieuwe mensen die bijv een keertje willen ervaren of demoen wat voor hen is.
Als ik een rondje beurs loop is het vaak dat ik de een na de andere bekende tegen kom en effe een praatje maak. Erg gezellig!
Al erg vroeg uit de veren om op tijd de trein richting Utrecht te nemen. Onderweg Isle of cats explore and draw gespeeld op een te klein tafeltje. Even de spullen dumpen in het hotel en vervolgens snel aansluiten in de rij. Gestart met Terraforming Mars Ares Expedition. De uitleg verliep stroef, maar dat kan ook komen omdat we de eerste spelers van het weekend waren. Het spel niet helemaal uitgespeeld, maar we waren wel positief. Vervolgens bij Jolly Dutch Herrlof en Click! The great wall gespeeld. We vonden Herrlof erg leuk, ik was iets minder enthousiast over Click! Het ziet er erg leuk uit, maar het voelde wel erg willekeurig aan.
We liepen voorbij Living Forest en degene waarmee ik samen naar de beurs ben gegaan vond het spel er uitnodigend uitzien en gaf vervolgens aan het spel graag te willen spelen. De tafel was al bezet, dus we zouden er later nog wel terugkomen. Deze laatste zin heeft zich nog een keer of tien herhaald. Door naar de 999-hoek waar we Savannah Park en Witchstone met veel plezier hebben gespeeld. Witchstone niet helemaal afgerond, maar we waren wel onder de indruk. De uitleg bij beide spellen was echt top! Een plekje vrij bij Oude meesters, leuk om een keer gespeeld te hebben.
Tijdens het laatste uur nog aangesloten op de troon bij King of the Valley. Een duidelijke uitleg met humor gebracht. Fijn dat we het potje na sluitingstijd nog af mochten ronden. Veel spellen gespeeld deze eerste dag. Een hapje, een drankje, een paar roll and writes en nog een keer Witchstone in het hotel.
Door naar dag 2. We gingen zitten bij Connecto, maar er kon ons geen duidelijke uitleg worden gegeven. We hebben zelf maar de regels erbij gepakt. Ik was heel snel klaar met het spel, echt niet mijn ding. Door naar Kingdomino. Het was ontzettend druk, dus we hebben zelf de regels gelezen. De regels waren gemakkelijk te begrijpen, dus we konden het spel wel spelen. Leuk voor tussendoor of met de kinderen.
Bij Game Brewer kwam er net een plekje vrij bij Paris. Het spel met vier personen gespeeld, dus daar hebben we een erg lange tijd gezeten. De uitleg was super. Ik vond het spel erg leuk, weet alleen niet of het spel ook interessant genoeg is om aan te schaffen om voornamelijk met twee personen te spelen.
Tijdens de laatste uurtjes van het weekend El Gaucho en Operation Cuckoo gespeeld. En dan het allerlaatste spel van het weekend, na al tientallen keren gehoopt te hebben op een lege tafel konden we toch nog bij de NSP aansluiten bij Living Forest. Dit spel zal in de toekomst nog wel door één van ons worden aangeschaft.
Een paar t-shirts van bordspelmania inclusief man voorbij zien lopen, maar niemand gesproken. We hebben een erg mooi weekend gehad en boven verwachting veel spellen gespeeld. Er hing echt een fijne sfeer, maar het was wel behoorlijk druk.
Laatst gewijzigd door Iris_ op di 08 nov 2022, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik mocht het spellenspektakel dit jaar een dag als bezoeker en als demo-er meemaken.
Wat ik ook leuk vind om te zien is hoe het publiek steeds diverser lijkt te worden. Tof dat meer mensen hun weg weten te vinden naar de wondere wereld van tabletop gaming.
Iedere speluitleg was ook top trouwens. Hoe moe sommigen ook waren, ze gingen met onverminderd enthousiasme door.
Wat kon beter?
Vergeleken met Spiel vond ik het érg druk en allemaal wat krap opgezet. Volgend jaar hebben we echt meer ruimte nodig voor onze groeiende hobby.
Het was echt vechten om een speluitleg te krijgen bij WBG. De stand was echt onderbezet op zaterdag. Ik schat de verhouding daar ongeveer 1 demo-er per 6 tafels. Ter vergelijking, bij het demo-en op zondag bij Jolly Dutch had iedere demo-er 2 a 3 tafels onder hun hoede.
De 2e hands spellenkraam leek dit jaar aan zijn eigen succes ten onder te gaan. urenlange rijen om in te leveren en om door de shop te gaan. dat moet volgend jaar echt anders want hier werden mensen vooral teleurgesteld van (Heb twee koppels gesproken die uren kwijt waren van hun beursbezoek en daar spijt van hadden)
En qua aanbod: natuurlijk jammer dat 999 games geen nesting boxen had voor Wingspan. Was op zo'n beurs natuurlijk fantastisch geweest. Gemiste kans!
Leuk draadje, dit. Beginners en ervaren beursgangers, goeie demoërs, gemiste kansen en gepakte kansen, leuke sfeertekeningen, veel drukte en veel gespeeld... klinkt als een succes, dit Spellenspektakel...
... en Iris:
Iris_ schreef:
En dan het allerlaatste spel van het weekend, na al tientallen keren gehoopt te hebben op een lege tafel konden we toch nog bij de NSP aansluiten bij Living Forest. Dit spel zal in de toekomst nog wel door één van ons worden aangeschaft.
...
Pura Vida schreef:
Toen we vervolgens toevallig nog even langs de NSP stand liepen, bleek daar óók een tafeltje Living forest te staan. Dat net vrij kwam ook nog. Aldus konden we dat spel toch nog proberen.
...wij zaten toch niet toevallig aan dezelfde tafel op hetzelfde moment bij Living Forest?
Veel demoërs komen een eerste keer uitleg geven. Op basis van deze aanmelding maakt een uitgever een planning en bepaalt de grootte van de stand. Tussentijds blijken er mensen zich af te melden of zijn er zieken/mensen met Corona. Een nieuwe demoër kan dan wat overweldigd zijn door de beurs of erachter komen na een dag dat het op papier makkelijker leek dan in de praktijk. Die persoon is met de beste bedoelingen komen helpen, maar zal dit geen 2e keer doen. Of juist wel en heeft de volgende keer meer ervaring opgedaan.
Je hebt met afmeldingen ook minder mensen op een bepaalde groep spellen. Als dit de zwaardere spellen zijn merk je dit als bezoeker meer omdat de uitleg langer duurt dan bij en snel puzzelspel met 3 minuten uitleg. Bij een spel met 3-5 minuten uitleg vindt ik 1 demoër per 6 tafels ook geen probleem. In principe kun je bij een eenvoudig spel tussen 2 tafels in gaan zitten en 2 tafels tegelijk uitleggen.
Zwaardere spellen kun je niet meer ter plaatse leren als demoër en dan heb je wat onderbezetting. Je kunt niet makkelijk bij overbezetting op een dobbelspel, personen herindelen op een expertspel. Is soms ook incidenteel als meerdere tafels tegelijk een spel afronden (begin van de dag om 10.00 sowieso alle tafels tegelijk) en meerdere tafels ineens uitleg nodig hebben. Ook heb je te maken met dat een demoër ook weleens naar de wc moet of wat eten. Ze hebben ook recht op een korte pauze net als jij op je werk dat ook hebt. Incidenteel heb je dan op sommige momenten mensen te weinig dat klopt.
Maar heb ook het idee dat wat een uitgever doet, het nooit goed is. Want als je voldoende demoërs hebt en ze hebben spellen uitgelegd en staan om zich heen te kijken wie ze kunnen helpen als iedereen speelt, moeten mensen weer meer wachten tot een tafeltje vrij komt. Dan is het probleem dat er te weinig tafels zijn.
Wat vindt je zelf vervelender als bezoeker? Aan een tafeltje alvast gaan zitten en moeten wachten op een uitleg of in de rij gaan staan en wachten op een tafeltje?
Zondag heb ik eigenlijk maar 2 situaties meemaakt waarbij ik als demoer moest kiezen. Ik had 2 tafels 3000 Scoundrels en 1 tafel Sagrada. Een keer waren beide tafels 3000 Scoundrels vrij en werden ze ongeveer tegelijkertijd bezet. Ik heb toen aan een tafel gevraagd of ze eventjes bij de andere tafel mee konden luisteren. Dat scheelt mij 2x uitleg en zij zijn sneller aan het spelen.
Een andere keer waren de tafel van Sagrada en eentje van 3000 Scoundrels vrijwel tegelijkertijd bezet geraakt. Ik heb toen gezegd tegen de mensen die aan de tafel van 3000 Scoundrels zaten dat ik eerst Sagrada uitleg omdat dat veel minder tijd kost en dat ik daarna direct bij hen kom.
Daarnaast probeer ik altijd een tafel met minstens 3 of 4 personen vol te krijgen. Met name bij 3000 Scoundrels is dat van belang vanwege het bluf element en het spel wat langer duurt. Als er 2 personen aanschuiven probeer ik dus altijd nog mensen er eerst bij te zoeken voordat ik begin met uitleggen. Het is goed mogelijk dat een minder ervaren demoer al met 2 personen met de uitleg begint.
Dit zijn wellicht 3 voorbeelden van hoe je als ervaren demoer bepaalde situaties het beste kunt aanpakken.
Verder eens met Edwin. Een expertspel is niet zo maar te leren op de dag zelf. Dat kun je jarig bij inspringen. Ik zou zelf eigenlijk alleen bij 3000 Scoundrels staan, maar Sagrada laag in de buurt en dat stond niet specifiek 1 demoer op ingedeeld. Aangezien ik dat spel zelf ook heb en de regels goed ken kon ik het er goed bij hebben. Samen met nog een jongen demoede we net hoe het uitkwam Sagrada.
@ Eis-T, over krapte. Tafels dichtbij elkaar etc. Dat ligt aan de keuze van de uitgever zelf denk ik. Ik stond bij Asmode en daar zat juist veel ruimte tussen de tafels. Zelfs zoveel dat ze met een karretje rond gingen tussen de tafels om ons te voorzien van drinken. Echter ik heb het bij andere uitgevers veel krapper gezien. Met name bij 999Games en White Goblin vond ik de tafels wel erg dicht op elkaar staan.
Laatst gewijzigd door WTULTC op di 08 nov 2022, 10:33, 3 keer totaal gewijzigd.
En tafels staan zo dicht mogelijk op elkaar zodat mensen er nog wel enigzins door kunnen, dat is gewoon de hoge standhuur zo optimaal benutten op dit soort beurzen. Op bv Zuiderspel is er meestal wat meer ruimte.
Edwin84 schreef:
Wat vindt je zelf vervelender als bezoeker? Aan een tafeltje alvast gaan zitten en moeten wachten op een uitleg of in de rij gaan staan en wachten op een tafeltje?
Leuke analyse, Edwin. En leuke vraag ook. Mijn antwoord op basis van mijn eerste beursgang: wachten op een uitleg vind ik geen enkel probleem, als de spelregels erbij liggen. Doen we het gewoon zelf. Wachten op een tafel vind ik wél jammer, want ik wil zo snel en veel mogelijk spelen.
Zoals alle grote evenementen heden ten dage kan ook een Spellenspektakel aan populariteit en massaliteit ten onder gaan. Ikzelf vond het te druk maar toch erg gezellig, maar de drukte lijkt me wel een aandachtspunt voor komende edities. En ik weet dan niet of een grotere zaal helpt (hoeveel meer demoërs kun je aanslepen?). Minder kaarten verkopen helpt beter, maar dat knaagt natuurlijk wel aan allerlei verdienmodellen...
Iris_ schreef:
Bij Game Brewer kwam er net een plekje vrij bij Paris. Het spel met vier personen gespeeld, dus daar hebben we een erg lange tijd gezeten. De uitleg was super. Ik vond het spel erg leuk, weet alleen niet of het spel ook interessant genoeg is om aan te schaffen om voornamelijk met twee personen te spelen.
Als bezoeker zou ik ook liever wachten op uitleg en al plaats hebben genomen aan een tafeltje. Ondertussen op het wachten kun je dan wel al mooi de componenten van het spel bewonderen.
Overigens als demoer voel ik mij wel altijd een beetje opgejaagd als ik mensen in de regels die bladeren en ik ben met een uitleg bij de buren bezig. Het komt voor mij over of men niet kan wachten op mijn uitleg die ik zo ga geven. Veel mensen hebben drinken of zo bij. Pak dat of praat even met elkaar ipv al door de regels bladeren want voor een demoer kan het over komen dat je niet op zijn uitleg wilt wachten. Al snap ik ook goed dat je nieuwsgierig bent naar het spel. Hoe denken andere demoers hierover?
Als je drukte niet wil dan is Zuiderspel wel een optie, maar die beurs is wel kleiner van opzet. Entree enzo is goedkoper. Ook geen ticket limiet, want het is eigenlijk nog nooit super druk.
Edwin84 schreef:
Leuke analyse, Edwin. En leuke vraag ook. Mijn antwoord op basis van mijn eerste beursgang: wachten op een uitleg vind ik geen enkel probleem, als de spelregels erbij liggen. Doen we het gewoon zelf. Wachten op een tafel vind ik wél jammer, want ik wil zo snel en veel mogelijk spelen.
Zoals alle grote evenementen heden ten dage kan ook een Spellenspektakel aan populariteit en massaliteit ten onder gaan. Ikzelf vond het te druk maar toch erg gezellig, maar de drukte lijkt me wel een aandachtspunt voor komende edities. En ik weet dan niet of een grotere zaal helpt (hoeveel meer demoërs kun je aanslepen?). Minder kaarten verkopen helpt beter, maar dat knaagt natuurlijk wel aan allerlei verdienmodellen...
Klopt helemaal!
Het was redelijk druk, om niet te zeggen te druk. Als ik van de stand naar het toilet wou moest ik zeker 15 minuten uittrekken om dit even te doen. Eender welke gang je inliep je botste op mensen. Dat is echt niet fijn. Laat ons zeggen dat het met momenten echt veel te druk was, zo druk dat ik het soms zelfs benauwd kreeg in de gangen.
Voorbeeldje: normaal wandel ik tijdens mijn luchbreak even over de beurs, eet dan snel iets en ga dan verder werken.
Nu heb ik gekozen om gewoon even de stad in te trekken en daar even lucht te happen.
Gelukkig is Utrecht een mooie en fijne stad, maar ik wandel zo graag over de beurs...
Edwin84 schreef:
Dat is een hele makkelijke. Zonder uitlegger begin ik gewoon zelf met de regels, als er geen tafel beschikbaar is ben ik direct weer weg. In de rij staan voor een tafel vind ik de grootst mogelijke tijdverspilling.