Spellenspektakel 2022: verslagen, foto's, nieuws en geruchten

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Piet
Beheerder

Spellenspektakel 2022: verslagen, foto's, nieuws en geruchten

Bericht door Piet »

Het Spellenspektakel is er weer. Post hier jouw verslagen, indrukken, foto's en zoveel meer.
Piet
Beheerder

Re: Spellenspektakel 2022: verslagen, foto's, nieuws en geru

Bericht door Piet »

Enkele eerste indrukken: alles is netjes opgebouwd. We kunnen er tegen aan.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Vandaag dag 1. Alleen op pad. Al ben ik op een gegeven moment met een bekende een paar rondjes over de beurs gegaan.

Ik vond de drukte goed te doen, pas later in de middag werd het drukker.

Gespeeld: alarun, bohnanza dobbelspel, queensland, Carcassonne de mist, splendor duel, alice's garden.

Splendor duel komt zeker op mijn te kopen op het lijstje.

De stand van white goblin games had zeer goede aanbiedingen! Zeker de moeite waard.

Tijd in de rij gestaan bij de bring and buy. Mee genomen hero realms, miyabi en clever tot de 3de macht.

Was een geslaagde dag!
Morgen ga ik samen met mijn dochter.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Ik was er vandaag een groot deel van de dag met het hele gezin (twee kleine kinderen van 3 en 5).

Er was veel leuks te doen voor kinderen, dat vind ik elke keer weer een groot voordeel. Veel met hen kunnen spelen en ze hebben ook een tijd met veel plezier in het kindergebied gespeeld waar ze het erg naar hun zin hadden. Hierdoor hadden wij weer tijd om wat meer echt te spelen.

Ik heb een paar dingetjes gespeeld, niet zoveel nieuws behalve Challengers die ik van harte afraad.

Ik vond de prijzen in de 4 your games stand vrij hoog, en had daardoor geen interesse om er iets te kopen. Bij ravensburger en WGG waren mooie aanbiedingen, maar niets wat ik wilde (en dus weer met lege handen naar huis gegaan).

Erg geslaagde dag met veel gezelligheid.
Afbeelding
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik was er vandaag met mijn kinderen van 12 en 17. Wij vonden het behoorlijk druk. We wilden graag Flamecraft en Mille Fiori spelen, maar dat is dus helaas niet gelukt. Wel speelden we Splendor duel. Ik twijfel nog over een aanschaf omdat ik het origineel ook heel leuk vind met 2. Verder speelden we So Clover. Ik houd van Codenames en kan ook Just One en Cross Clues waarderen, maar dit vond ik niet leuk. Het verliep stroperig en duurde te lang voor wat het is.

Verder speelden we Slynx. Dat bleek een leuk kaartspelletje te zijn.
Bij Geronimo games speelden we Connecto, maar dat vond ik meer tijdverdrijf dan een spel en Trek 12 Amazonië. Ik denk dat ik die nog iets leuker vind dan het origineel.

Tenslotte speelden we de versie voor gevorderden van de nieuwe editie van Paleizen van Carrara en die beviel goed. Jammer dat die niet als uitbreiding bij de 1e editie is uitgebracht...

Om half 5 hielden we het voor gezien en gingen we weer richting het station. (Lang leve het Spoordeelkaartje)
SvAtje
Standaard moderator

Bericht door SvAtje »

Wij bezochten zondag voor de eerste keer weer sinds drie jaar het SpSp. Het eerste spel wat we speelden was de winnaar van de Nederlandse Spellenprijs in de categorie Expertspellen: Ark Nova. Een prachtig uitgevoerd spel met een interessant actieselectie mechanisme. De vele icoontjes en mogelijkheden waren wel wat overweldigend. Het kostte wel wat beurten om daar efficiënt mee om te gaan. Na een uur hielden we het voor gezien. Voor mij persoonlijk geen kandidaat voor de collectie, gezien de lange speelduur. Die gaat te weinig op tafel komen.

Na enig slenteren tussen de diverse stands liepen we tegen een leeg tafeltje aan met Beetle to the Bubble van de kersverse Nederlandse uitgever H-Town Games. Een leuk racespelletje waarbij je je twee beetles met behulp van het spelen van kaarten naar de finish moet zien te krijgen. Je kunt op andere beetles meeliften, tegels draaien, je tegenstander achteruit verplaatsen, etc.
Vermakelijk spelletje dat gemakkelijk wegspeelt. We speelden dan ook meteen twee potjes na elkaar.

Het was inmiddels al behoorlijk druk op de beurs. Toch hadden we geluk om bij de Game Brewer voorbij te lopen waar men net de herziene editie van De Paleizen van Carrara hadden gespeeld. We konden dus aanschuiven voor een uitleg. Dat ging vrij vlot. De regels zijn niet heel uitgebreid of ingewikkeld. Een echte ouderwetse (?) euro. Bouwstenen kopen op een rondel waarmee je gebouwen of monumenten kunt kopen voor in de steden op je eigen speelbord.
Het leuke is dat je het scoren goed moet timen, want als één van de spelers dat doet, is het het meest efficiënt als de andere spelers dat ook (kunnen) doen, omdat je dan een bonus (3 punten of 5 geld) kunt meepakken. Leuk tactisch spel.

We hadden interesse om de neuzen tussen de tweedehands spellen in de bring ’n buy stand en zijn daar diverse keren langsgelopen. Helaas bleek er iedere keer een lange rij te staan met wachtenden. Dat vonden we zonde van de tijd.

White Goblin Games had een uitgebreide winkel opgetuigd met leuke aanbiedingen. Zo kon je het solospel Grove voor €10 in plaats van €16 meenemen. Mijn vrienden scoorden de 2 speler topper Targi voor slechts €10.

Bij de stand van Jolly Dutch speelden we het kaartspel Unbeetable. In dit spel ga je gedurende drie seizoenen (lente, zomer en herfst) moestuintjes leggen en laten groeien om punten te scoren. In je beurt voer je eerst de seizoenseigenschap uit, zoals in de lente het groeien van een moestuintje. Hoe meer je moestuintjes groeien, hoe meer punten ze kunnen scoren. Vervolgens mag je tot drie kaarten uit je hand van vijf kaarten spelen. Je kunt met kaarten onder andere je moestuin extra bemesten, laten groeien, een tuintje van jezelf of je tegenstander gebruiken om te scoren, maar ook een tuintje bij je tegenstander wegschoffelen of er bladluis op te gooien en zo die moestuin te blokkeren om te scoren. In dat laatste geval moet die speler eerst weer een kaart met een lieveheersbeestje spelen om de bladluis weg te spelen. Kortom een snel kaartspelletje met een leuke pestfactor.

Het laatste spel wat we speelden was Flamecraft op de stand van spellenvereniging Roll The Dice. Daar helpen we draken en winkeliers om de beste handelswaren te maken, waarmee je in een latere beurt punten kunt scoren door de de winkel te betoveren. Gedurende het spel komen er steeds meer draken in de winkels te liggen, waardoor het aantal te ontvangen handelswaren bij een bezoek toeneemt en ook het aantal drakeneigenschappen bij het betoveren. Het voelde een beetje te makkelijk om handelswaren te verzamelen en daardoor een beetje repetetief aan. Eerst veel handelswaren verzamelen en dan diverse keren punten scoren. Wellicht wordt dat anders als je meerdere keren het spel speelt en andere tactieken ontdekt.

Zonder dat we het in de gaten hadden was het inmiddels al na vijven geworden. Moe maar voldaan verlieten we de hallen op weg naar huis.
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Vandaag met mijn dochter geweest. Maar die had meer interesse in de kinderopvang dan in spellen :lol:

Samen gespeeld squirrel away. Erg leuk, maar jammer dat hij maar 2 kan. En dus toch niet mee genomen.

Fonkelschat bij haba gedaan. Wel aardig. Maar ik snap de leeftijdsindicatie van 5 jaar niet, 3 of 4 jaar moet ook kunnen. Helaas was slakkenrace uitverkocht en konden we deze niet proberen. Ik had graag willen weten wat mijn dochter er van vond. Verder vond ik weinig interessants dit jaar bij haba.

Bij 999 speed cups, dodo, klein stukje spookslot gedaan. Speed cups kenden we al. Dodo vond ik wel leuk, zag er mooi uit, maar qua spel niet wauw.

Klein stukje paddie’s zandkastelen gedaan, maar dochter had weinig concentratie. Hij leek mij wel leuk.

Op laatst nog even poepie knor gedaan, erg grappig!

Omdat mijn dochter aldoor bij de opvang zat heb ik nog wat bij 999 kunnen spelen. Mille Fiori,
en Savannah park, beiden wel een leuk / aardig spel.

De temperatuur was in hal 10 echt warm en ook weinig frisse lucht. :(

Nog bij de bring and buy geweest. Voor mijn dochter ttr mijn eerste treinreis, kroko loco en halli galli junior gekocht. En voor mezelf tussie mussie.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Vandaag een dagje gedemoed voor Asmode bij 3000 Scoundrels en uiteindelijk Sagrada erbij gedaan omdat die ook in de buurt lag.
We (ik ging samen met iemand uit de buurt die ik demoed voor Asmode) waren best vroeg aanwezig waardoor we voordat de beurs open ging nog genoeg tijd hadden om toen al rond te kunnen lopen.
Daardoor veel bekende gezien en vaak heel kort gesproken. Ook Piet nog effe. Ik draag de oude naam batch nog steeds. Ideaal vind ik die zo met de magneet.
Toen de beurs open ging kwam het publiek al snel en legde ik 3000 Scoundrels aan een groep Belgen uit Gent uit. Ze hadden er een behoorlijke reis op zitten. Gezellige mensen met zoals de meeste mensen die gedurende de dag aanschoven. Ik heb het spel 3x in het Engels moeten uitleggen ivm Engelse bezoeker. Dat was vond ik wel opvallend tov andere jaren.
We hadden zelf nog wat vrije tijd en aangezien ik Alice Garden al een paar keer elders had gespeeld en deze goed is bevallen met dat spel naar huis gegaan (het wordt wel pas met 5 december uitgepakt).
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Vandaag was mijn allereerste beursgang ooit. Voor de zekerheid nam ik een van onze kinderen mee, zoon van 10, erkend spellenmonster.
Het was meteen om 10 uur al erg druk en in de loop van de dag werd het bijna onaangenaam druk. Maar die drukte gaf ook iets heel leuks, want je ziet duizenden liefhebbers bezig met uitproberen, spelen, struinen, sjouwen met pasgekochte spellen. Eigenlijk gewoon feest.

In alle drukte hebben we niet alles kunnen proberen wat we wilden, maar toch genoeg kunnen spelen.
We begonnen met Wild Serengeti, want die houten dieren waren in de roos bij mijn zoon. Een vriendelijke meneer schoof aan en de uitleg van een al even vriendelijke mevrouw was uitstekend. Leuk spel. Eenmaal thuis nog een keer met drie gespeeld. Mag blijven voorlopig.
Daarna Wonder Woods gespeeld. Dat was met ons tweeën best een keer geinig maar niet echt goed eigenlijk. Met meer spelers komt het meer tot zijn recht. Hoop ik, want hij ging wel in de tas, al was het maar voor ons paddenstoelengekkie thuis (aldus zoon over zijn moeder).
Daarna gingen we op zoek naar Aquatica, maar die tafels zaten vol en daarbij vond zoonlief dat spel veel te blauw. Dat kan kennelijk ook, dat een kleur doet afhaken. Enfin. Dus maar door naar Living Forest, maar ook aan die ene tafel waren ze net begonnen.

Lunchen maar dan. Patat, broodje, pizza? Neh.

Na een enorme bak poffers, waar ik er ook een paar van mocht, hebben we Draftosaurus geprobeerd. Onwijs leuk spelletje is dat. Handje dino's pakken, eentje op je bordje neerzetten en de rest doorgeven. 7 Wonders in het Krijt. Helaas uitverkocht, maar deze gaat zeker op de lijst. Daarna nog eens bij Living forest geprobeerd maar helaas weer vol. 999 maar even opgezocht dan. Clever 4Ever. Leuk maar nóg zo'n doosje in huis halen? Ik weet het niet. Wel blind Slynx aangeschaft (ook die tafels stonden vol dus testen was er niet bij). Kaartspelletjes kun je nooit genoeg hebben.

Toen we vervolgens toevallig nog even langs de NSP stand liepen, bleek daar óók een tafeltje Living forest te staan. Dat net vrij kwam ook nog. Aldus konden we dat spel toch nog proberen. Misschien wel het leukste spelletje van de dag. Erg prima race op maar liefst drie fronten, met een stukje dek opbouwen, tegeltjes plaatsen en bonusjes pakken. En o ja, ook nog je geluk beproeven voor twee acties (en er soms dus maar één krijgen). Ook op de lijst want ook uitverkocht.

Met volle tas terug naar de trein. Zoon zei: volgend jaar weer!
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Wat ben je dichtbij mij geweest Pura? 2 tafels verder dan Living Forest (stand van Asmode) was ik namelijk aan het uitleggen. Ik had je graag effe gesproken over onze gezamenlijke Wingspan verslaving.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Wat ben je dichtbij mij geweest Pura? 2 tafels verder dan Living Forest (stand van Asmode) was ik namelijk aan het uitleggen. Ik had je graag effe gesproken over onze gezamenlijke Wingspan verslaving.
Was leuk geweest inderdaad. Nou heb ik wel even rondgeneusd, maar te zien aan jouw post van gisteren bij de verkeerde stand. Ik dacht ten onrechte dat je bij WGG rondliep. Nou moet ik zeggen dat mijn zoon een lang gesprek niet had geaccepteerd, want hij kwam daar om zoveel mogelijk te spelen, waarvan acte hierboven. :lol:
Afbeelding
skolb
Sojaboon

Bericht door skolb »

Iemand hier die de 4 your games €150 Mystery box heeft gekocht? Ik ben heel benieuwd wat daarin zat :)
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

skolb schreef: Iemand hier die de 4 your games €150 Mystery box heeft gekocht? Ik ben heel benieuwd wat daarin zat :)
Nou ik ook,

Ik vond de prijs wel te gortig. Op spiel had Matagot mystery boxen voor € 50,- en dat vond ik het risico waard, maar € 150,- was me teveel.
Afbeelding
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Wat een fijne beurs is dit toch altijd. Ik vond ze wel net dat tikkeltje te druk.
Ik heb een hele beurs demo gegeven op de stand van "The Gamemaster". Was leuk om zoveel mensen te zien.
Zelf heb ik dus niets kunnen spelen op de beurs... jammer. Wel weer met volle zakken naar huis.... oeps het is sterker dan mezelf! Help me ;)

Enkele top momentjes:
Spelers die vorig jaar met mij een babbel deden die terug komen, zeiden dat ze mijn raad gevolgd hadden en daarmee fijne spellen ontdekt hadden.

Gezinnen met kindjes plezier schenken tijdens een spel

Fijne babbels met uitgevers en demostrateurs

Een leuke borrel op een lege beursvloer

Nette toiletten en gratis

Vriendelijkheid van alle medewerkers! Steeds een lach en een goedendag als je hen tegenkwam.

Wat ik denk dat beter kan:
Prijzen van de winkels, sorry die waren schandalig hoog! Die Duitse winkel was zelfs nog erger dan 4yourgames (gelukkig kon je bij de meeste uitgevers wel aankopen aan OK prijzen) Dit zijn geen beursprijzen, maar woekerwinsten om families (mensen die geen prijzen van spellen vergelijken) veel geld uit hun buidel te halen. Beste mensen VERGELIJK prijzen aub! Graag een voorbeeld hoor ik je zeggen: tuurlijk --> Project L stond voor 39,99 EUR in de rekken! Vind je in elke andere winkel onder de 30...

Prijzen van eten: Sorry maar 8EUR voor een hamburgertje??? 4,50 voor een flesje frisdrank?

Conclusie

Dit is en blijft een super beurs, ik denk dat ze ondertussen haar maximum capaciteit bereikt heeft (er zelf als over is)
Prijzen zijn echt schandalig, maar de vriendelijkheid van iedereen, de netheid van de zalen, de fijne atmosfeer, de fantastische stad maakt veel goed!

Een enorme pluim (geef ze gewoon een hele doos met Wingspanvogels (pluimen genoeg)) voor de medewerkers!
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

pieter.schutz schreef:
skolb schreef: Iemand hier die de 4 your games €150 Mystery box heeft gekocht? Ik ben heel benieuwd wat daarin zat :)
Nou ik ook,

Ik vond de prijs wel te gortig. Op spiel had Matagot mystery boxen voor € 50,- en dat vond ik het risico waard, maar € 150,- was me teveel.

Ik vraag me ook af wat de doelgroep is. Als je nog niet zo een grote collectie hebt is € 150,- wel veel geld als je voor weinig nog veel spellen kunt ontdekken die een paar jaar geleden zijn uitgekomen en voor een zacht prijsje te koop zijn.

|Als je kast al uitpuilt is het risico groot dat het titels zijn die je al hebt of bewust links hebt laten liggen.

Maar net als jij ben ik nu wel nieuwsgierig naar de inhoud.

@Lordyazos: Wat betreft prijzen horeca: Dat is helaas de nieuwe standaard. Bij Burgerking kost een burger met 2 vleesplakken, kaas, bacon en gefrituurde uitjes ook al € 9,25. Een glas cola op terras is ook al snel richting de 3 euro, dus een petfles € 4,50 ligt in dezelfde lijn.
Ik weet ook niet hoeveel zo een foodftruck of stand moet betalen als standplaats op de beurs. Dat zal ook niet mis zijn.