Hoe heb je het Spellenspektakel 2024 beleefd?

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

predator
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: schaakleraar
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Hoe heb je het Spellenspektakel 2024 beleefd?

Bericht door predator »

Ik ging zondag met mijn zoon, waarbij ik op zoek wilde gaan naar een aantal spellen en benieuwd was naar onbekende spelletjes. Missie 1 is mislukt want ik wist geen enkel van de gewenste spellen te vinden. Daar was ik best wel even teleurgesteld over. Ik vond sowieso het aanbod niet gigantisch. Ja, er was heel veel Catan, maar daar word ik zelf niet zo blij van.

Missie 2 ging een stuk beter, we hebben 1,5 uur Huntsman Society zitten spelen (en dus allebei uiteindelijk ook een exemplaar gekocht). Het is een avonturenspel, waarbij je elkaar met spreuken kunt tegenwerken. Daarbij goede en prettige uitleg gehad.

Verder nog een vechtvliegtuigenspel gespeeld (ben de naam vergeten :lol: ), maar dat was heel veel geluk of geen geluk hebben met de dobbelstenen. Mijn basis werd afgesloten en mijn twee vliegtuigen werden vrij rap daarna neergeschoten :cry:
Daarna een computerkaartenspel gespeeld, dat nog in conceptfase zat, maar wel al heel grappig en vlot was.We hebben een aantal nuttige ontwikkeltips gegeven. Tenslotte nog de Betoverde Torens gespeeld, die mijn zoon nog niet kende. Heeft ook een geluksfactor, maar het is wel een heel tof en vrolijk spel. Veel mensen waren er in ieder geval enthousiast over.

Het was een gezellige dag, maar het was op sommige plekken wel erg druk. Het was heel lastig om een plek aan een speeltafel te krijgen. Bij de toiletten waren lange rijen.

Tweedehands had ik graag willen bekijken, maar was bizar druk en we hadden geen zin om een uur in de rij te gaan staan. De geur van de eetkraampjes was op sommige plekken behoorlijk aanwezig. Zitplek om rustig te lunchen was er wel te vinden, zeker bij de kaartenhoek.

Eindoordeel: gezellig, prima sfeer, maar meer ruimte is gewenst. En de tweedehands winkel moet echt anders ingericht worden.
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Ik vond het weer een leuke ervaring.
Ik demo al een aantal jaren beide dagen. Dit jaar op zaterdag stond ik samen met een goede vriend op het onderwijsplein om hem te helpen zijn educatie kaartspel test de tijd uit te leggen. Interessante om te zien was dat daar ook echt veel leraren langs kwamen op zoek naar spellen specifiek voor het onderwijs. Niet zo druk als bij andere demo's maar nog steeds genoeg aanloop en leuke gesprekken gehad.
Op zondag stond ik voor WGG spellen uit te leggen. Daar stond ik bij het expert cluster met spellen als Arnak, Reizigers van de Zuidelijke Tigris en nog een aantal.
Ikzelf heb de hele dag Ark Nova uitgelegd. Erg leuk om te doen, leuk om te zien dat het klikt bij mensen en ze doorhebben hoe het speelt. Het was wel redelijk aanpoten door afmeldingen door ziekte, maar was weer erg gezellig en tof om te doen.

Wel op zaterdag kort rond kunnen lopen en wat dingen gezien, maar veel ook al op Spiel gezien.
Bring and Buy was erg mooi dat het digitaal was, inname ging snel en uitleveren ook. Super geregeld al hoorde ik dat er wat lange rijen waren om binnen te komen. :lol: Uiteindelijk 6 van de 10 verkocht.
Afbeelding
Henri Jans
Jakkiebak!

Bericht door Henri Jans »

Dan waar dit topic eigenlijk voor bedoeld is: hoe heb je het Spellenspektakel beleefd?

Zaterdag heb ik er dus als demoer van Sleeping gods Distant skies voor Keep Exploring Games gestaan. Leuk om een spel waar je zelf heel enthousiast over bent aan anderen te kunnen uitleggen om hun hier ook enthousiast voor te krijgen, al zal het spel zeker niet voor iedereen geschikt zijn. Ondanks dat er 6 tafels voor Distant skies beschikbaar waren, waren de tafels gedurende de gehele dag continu bezet (net zoals de overige tafels overigens). Zelfs om kwart voor 6 mocht ik nog een uitleg geven aan een koppel die nog snel even wilde weten hoe het spel in zijn werk ging. Het spel ging dan ook als warme broodjes over de toonbank begreep ik. Een mooie beloning voor Martin (duiker op dit forum) voor het lef dat hij jaren geleden gehad heeft om Sleeping gods op de Nederlandse markt te brengen! Veel respect voor hem wat hij de afgelopen jaren met Keep Exploring Games opgebouwd heeft!

Zondag hebben we met zeven personen van de Spellenclub het Spellenspektakel bezocht. De groep was misschien wat te groot, omdat ook bij spellen voor 6 personen je hem meestal maar met 4 personen kon spelen, maar desondanks wel een hele gezellige dag gehad! Het was ook op de zondag weer druk, maar vooral tijdens de eerste paar uur veel kunnen spelen. We begonnen bij White Goblin Games met achtereenvolgens Fit to print, Tanuki, Sixto en Wie weet wat. Fit to print is een aardig spelletje, thematisch leuk uitgewerkt, maar ik vrees dat ik hier na een aantal keer spelen op uitgekeken ben en ook niet iedereen bleek het onder tijdsdruk spelen te kunnen waarderen (ook al was deze best ruim). Het simpele kaartspelletje Tanuki had niet veel om het lijf, had naar mijn mening te weinig variatie in de kaarten. Sixto was voor een keer leuk om te spelen, maar gaat het niet winnen van Qwixx, die het wint om zijn eenvoud. Een Qwixx kan ik ook met mijn niet spellen spelende vrienden en familie op tafel krijgen, bij Sixto betwijfel ik dit. Vond het ook een aardige puntenbrij voor zo’n klein, simpel spelletje. Wie weet wat viel me tegen. Het hele blok had dezelfde vragen en ook hier weer de tijdsdruk. Kan bij lange na niet tippen aan een Just one.

Daarna door naar Asmodee waar de nieuwe titel For a crown (gaat pas in 2025 uitkomen) op het programma stond. Toevallig kwam net de tafel vrij toen we er aan kwamen lopen en dus konden we direct spelen. Dit spel viel bij iedereen goed in de smaak! In het spel dat uitgerust is met werkelijk prachtig spelmateriaal begin je met 20 diamanten en probeer je er aan het eind van het spel meer over te houden dan je tegenstanders (die deze van jou afhandig proberen te maken). Tijdens het spel ben je aan het deckbuilden, maar met één gezamenlijk deck. Iedere ronde koop je een kaart uit de markt die je in een sleeve van jouw kleur doet, waarna deze aan het gezamenlijke deck wordt toegevoegd. Als iedereen dit heeft gedaan wordt er nog een nieuwe actiekaart aan toegevoegd en wordt het deck vervolgens geschud en op volgorde afgehandeld. Een originele gameplay en een absolute aanrader!

Na deze topper van de dag gehad te hebben gingen we door naar 999 Games voor Intarsia. Het was niet voor iedereen duidelijk dat ze hier met een wachtrij werkten (voor ons in eerste instantie ook niet) en dat leverde wat gedoe op toen we eenmaal aan de beurt waren, maar anderen daar ook zo over dachten. Intarsia heeft mooi spelmateriaal en speelt lekker weg. Het bord met de doelkaartjes kan wel wat overweldigend overkomen en het is wel even goed kijken om vast te kunnen stellen wat nu combo’s voor jou oplevert. In dat opzicht vind ik Azul overzichtelijker en om die reden ook prettiger en soepeler om te spelen, maar kan me goed voorstellen dat Intarsia bij veel mensen in de smaak zal vallen.

Inmiddels was het goed druk op de beurs geworden en dus werd het tijd voor Jolly Dutch. Door de relatief korte speelduur van de meeste van hun kaartspelletjes weet je eigenlijk altijd zo een plek bij hun te bemachtigen, waardoor we standaard op het midden van de dag, als het het drukste is, hun stand bezoeken. De groep werd in tweeën gesplitst, een aantal gingen Sea or shore spelen en een aantal (waaronder ik) Panda. Beide spellen vielen goed in de smaak en gingen dan ook mee naar huis, samen met Roaring river waar ik op basis van de online uitleg ook heel nieuwsgierig naar ben (en wat een prachtig artwork heeft dit spelletje!). Helaas waren de (3D geprinte?) boxen om de kaartspelletjes in te bewaren, die op de verkoopbalie stonden, niet te koop. Dit is een ideale oplossing om alle kleine kaartspelletjes (niet alleen van Jolly Dutch, al heb ik die inmiddels ook meer dan 10) in te bewaren en te stapelen en ook om mee te nemen naar de Spellenclub! Hopelijk gaan ze deze binnenkort ook in de verkoop brengen (scheelt weer zoekwerk op Temu voor een opbergoplossing😊).

De rest van de dag werd ingevuld met vooral kleinere uitgevers. Allereerst Silly seance van Jumping Turtle Games, waar de bedenker van het spel in een mooi kostuum vol passie zijn spel aan ons aanprees. In dit spel krijgt iedereen een kaart die je om de beurt gaat beschrijven (zonder hem te laten zien aan de andere spelers) waarna je ze gezamenlijk op volgorde gaat proberen te leggen waarin de gebeurtenissen op de kaarten plaatsgevonden hebben. Een aardig spelletje, maar vooral de uitleg maakte ons enthousiast en haalde ons toch over om een exemplaar aan te schaffen, ook al heb je hem na 18 verhalen gespeeld te hebben hem uitgespeeld. Take a seat werd ook nog gespeeld, maar deze variant op Cartographers kon niet aan dit spel tippen.

Daarna werd er nog een praatje gemaakt bij de makers van Koning koelkast (of King fridge in de Engelse versie), de versie van Beverbende voor volwassenen noem ik het altijd (zit meer variatie en uitdaging in de kaarten dan in Beverbende). Één van de makers komt uit hetzelfde dorp als ik en dus werd er even bijgekletst en wat ervaringen over de beurs uitgewisseld.

Vervolgens door naar de buurstand waar het voor mij volledig onbekende expertspel Kingdoms Rise & Fall: Dorian verkocht werd door de Nederlandse maker. Het spel ziet er prachtig uit en mede door zijn overtuigende uitleg en de goede beoordelingen op BGG en van Nox en ik de Nederlandse spellenmakers een warm hart toedraag besloten om dit spel op de gok te kopen.

Als laatste hebben we nog een ander spel van Nederlandse makelij gespeeld (en gekocht): The big five. Dit coöperatieve spel heeft een prachtige cover op de doos en heeft qua gameplay wat weg van spellen als Pandemic en Flash point. Weliswaar kan het misschien niet geheel tippen aan die twee spellen, maar desondanks vonden we hem wel leuk om te spelen en is het zeker geschikt als instap naar die twee spellen en voor de schappelijke prijs van 20 euro kon ik hem dan ook niet laten liggen.
xkneepkens
Grote Dienaar

Bericht door xkneepkens »

Henri Jans schreef: di 12 nov 2024, 19:02 Inmiddels was het goed druk op de beurs geworden en dus werd het tijd voor Jolly Dutch. Door de relatief korte speelduur van de meeste van hun kaartspelletjes weet je eigenlijk altijd zo een plek bij hun te bemachtigen, waardoor we standaard op het midden van de dag, als het het drukste is, hun stand bezoeken. De groep werd in tweeën gesplitst, een aantal gingen Sea or shore spelen en een aantal (waaronder ik) Panda. Beide spellen vielen goed in de smaak en gingen dan ook mee naar huis, samen met Roaring river waar ik op basis van de online uitleg ook heel nieuwsgierig naar ben (en wat een prachtig artwork heeft dit spelletje!). Helaas waren de (3D geprinte?) boxen om de kaartspelletjes in te bewaren, die op de verkoopbalie stonden, niet te koop. Dit is een ideale oplossing om alle kleine kaartspelletjes (niet alleen van Jolly Dutch, al heb ik die inmiddels ook meer dan 10) in te bewaren en te stapelen en ook om mee te nemen naar de Spellenclub! Hopelijk gaan ze deze binnenkort ook in de verkoop brengen (scheelt weer zoekwerk op Temu voor een opbergoplossing😊).
Leuk om te lezen dat je op het drukste moment van de dag bij ons in de stand te vinden bent. Je merkt ook echt dat mensen zo tussen 12u en 14u het heel fijn vinden één of enkele van onze kaartspellen te proberen door de hoge doorloop snelheid.

Over die boxen: die zijn inderdaad ontworpen en 3D geprint door onze medewerkster Esther. Voor de liefhebber, de drie bestanden zijn de komende twee weken hier te vinden: https://we.tl/t-VxBvWNQHcL. Daarna verwacht ik dat we een pagina op onze website zullen hebben waar je ze kan downloaden. Het zijn boxen met het jaartal erin verwerkt, maar zonder verdere Jolly Dutch of Jolly Club merken. Dus ook prima geschikt voor andere kaartspellen. Je hebt alleen nog een vriend/bekende nodig met een printer!
Henri Jans
Jakkiebak!

Bericht door Henri Jans »

xkneepkens schreef: di 12 nov 2024, 22:15
Henri Jans schreef: di 12 nov 2024, 19:02 Inmiddels was het goed druk op de beurs geworden en dus werd het tijd voor Jolly Dutch. Door de relatief korte speelduur van de meeste van hun kaartspelletjes weet je eigenlijk altijd zo een plek bij hun te bemachtigen, waardoor we standaard op het midden van de dag, als het het drukste is, hun stand bezoeken. De groep werd in tweeën gesplitst, een aantal gingen Sea or shore spelen en een aantal (waaronder ik) Panda. Beide spellen vielen goed in de smaak en gingen dan ook mee naar huis, samen met Roaring river waar ik op basis van de online uitleg ook heel nieuwsgierig naar ben (en wat een prachtig artwork heeft dit spelletje!). Helaas waren de (3D geprinte?) boxen om de kaartspelletjes in te bewaren, die op de verkoopbalie stonden, niet te koop. Dit is een ideale oplossing om alle kleine kaartspelletjes (niet alleen van Jolly Dutch, al heb ik die inmiddels ook meer dan 10) in te bewaren en te stapelen en ook om mee te nemen naar de Spellenclub! Hopelijk gaan ze deze binnenkort ook in de verkoop brengen (scheelt weer zoekwerk op Temu voor een opbergoplossing😊).
Leuk om te lezen dat je op het drukste moment van de dag bij ons in de stand te vinden bent. Je merkt ook echt dat mensen zo tussen 12u en 14u het heel fijn vinden één of enkele van onze kaartspellen te proberen door de hoge doorloop snelheid.

Over die boxen: die zijn inderdaad ontworpen en 3D geprint door onze medewerkster Esther. Voor de liefhebber, de drie bestanden zijn de komende twee weken hier te vinden: https://we.tl/t-VxBvWNQHcL. Daarna verwacht ik dat we een pagina op onze website zullen hebben waar je ze kan downloaden. Het zijn boxen met het jaartal erin verwerkt, maar zonder verdere Jolly Dutch of Jolly Club merken. Dus ook prima geschikt voor andere kaartspellen. Je hebt alleen nog een vriend/bekende nodig met een printer!
Ik heb de bestanden gedownload. Nu nog iemand vinden met een 3D printer :D
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

WTULTC schreef: zo 10 nov 2024, 04:26 ...
Ik had zelfs de batch van bordspelmania op waaraan ik te herkennen was.
...
Is er een sjabloon (PDF-bestand) van de badge waar ik zelf mijn naam op kan zetten en afdrukken? Badge kan dan op als ik naar Spel ga.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Geen idee eigenlijk. De batch komt van een bordspelmania meeting van dacht ik inmiddels 15 jaar geleden bij Gameforge in Eindhoven. Destijds kreeg iedereen een batch die aanwezig was dacht ik.

Overigens ga ik ook naar Spel. Ik sta daar 2 dagen voor Geronimo te demoen. Aangezien ik van Geronimo wel een naamkaartje krijg zal ik vermoedelijk niet mijn batch op doen.
Afbeelding
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Ik heb hem denk ik ook nog van rond die tijd ( maar kan ook best eerder of later zijn, de tijd vliegt zo snel..). Je kon toen via BSM opgeven als je er één wilde en hem tijdens de beurs bij de stand ophalen. Met als doel de mede-forumbezoekers te herkennen. Ik weet nog wel dat er toen best veel rondliepen met zo'n badge en er leuke gesprekken ontstonden, en je kon nieuwsgierige mensen gelijk enthousiasmeren voor het forum. Misschien gewoon nog eens doen?
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dat zou inderdaad ook goed kunnen Helena.

Naast een Piet (die had hem dit het niet op want hij was geen zoekgeraakt tijdens zijn verhuizing) ben ik volgend mij een van de weinige die geen nog trouw draagt op beurzen. Overigens is het wel prettig als mensen je gewoon bij naam noemen als je een spel aan ze uitlegd.
Afbeelding
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

WTULTC schreef: vr 15 nov 2024, 13:53Naast een Piet (die had hem dit het niet op want hij was geen zoekgeraakt tijdens zijn verhuizing) ben ik volgend mij een van de weinige die geen nog trouw draagt op beurzen.
Misschien is het een (mislukte) automatische correctie maar deze zin loopt van geen kant. Moeilijk te lezen zo.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Inderdaad auto correct. Die hem trouw draagt
Afbeelding
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

WTULTC schreef:Inderdaad auto correct. Die hem trouw draagt
“Die had hem dit het niet op” loopt ook niet zo lekker Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Viva
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: la Vida

Bericht door Viva »

Nog een verlate reactie dan van een trouwe bezoeker met 3 (volwassen) kinders die het wederom goed naar de zin hebben gehad en redelijk wat spellen hebben kunnen spelen en de nodige spellen mee naar huis hebben genomen.

De beurs was wederom goed georganiseerd. Veel goede speluitleg gehad van betrokken medewerkers. Hulde.

Gespeeld: Scream (gekocht), After Us, Andromeda Escape, Distant Skies, 1793: Patriots & Traitors, Dieren van Baker Street.
Gezien de drukte niet een slecht resultaat.
Meegenomen: The City of Kings, Babel, 7 Days of Westerplatte, VOC.

Een goed idee was bij de stand van Duiker, waar bij Distant Skies een kookwekker werd gezet om mensen te bewegen niet uren achtereen de tafel bezet te houden. Dit idee mag bij andere standhouders, met uitgebreide spellen, ook wel eens gehanteerd worden, naar onze mening.

Wat ons opviel was dat de hoffelijkheid, die we tot nu toe altijd op de beurs hadden ondervonden, nu tot twee keer behoorlijk werd ondermijnd. Een keer werden we door een stel, toen we net wilden aanschuiven bij een spel, gevraagd ruimte te maken voor hen en een ander stel omdat dan de uitleg gelijk bij 2 paar aankwam ipv bij slechts 1 familie van 4 personen...
De andere keer trokken we de stoel onder de tafel vandaan en plofte een persoon, zonder blikken of blozen, pardoes op de stoel neer. Maar goed, zoals eerder gezegd. Wij konden niet klagen over het uiteindelijke resultaat van al dit spektakel.

Enkele verbeterpunten naar onze mening:
-Plattegrond van de beurs uitdelen bij binnenkomst (en misschien, ouderwets, weer eens een leuk presentje of promo)
-Toiletten uitbreiden voor de dames
-Etenswaren en dranken iets vriendelijker prijzen
-Meer aanbiedingen. Ik las dat velen het al beter vonden dan voorgaande jaren, maar hier kan nog wel een inhaalslag worden gemaakt. Juist op een beurs verwacht je een leuke slag te kunnen slaan (en niet alleen in de tweedehands stand).

Al met al geslaagd. Hoewel wij nog steeds Zuiderspel prefereren boven het SpSp vanwege het (nochtans) kleinschaliger karakter.
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

Viva schreef: vr 22 nov 2024, 01:09 Een goed idee was bij de stand van Duiker, waar bij Distant Skies een kookwekker werd gezet om mensen te bewegen niet uren achtereen de tafel bezet te houden. Dit idee mag bij andere standhouders, met uitgebreide spellen, ook wel eens gehanteerd worden, naar onze mening.
Dit doen we sinds de Sleeping Gods gekte sowieso bij de SG spellen. Mensen worden zo in de wereld gezogen dat ze echt niet uit zichzelf weer weggaan. 'Nog 1 beurt', 'Nog even dit verhaal lezen', 'Nog even deze baas verslaan', etc. Ik heb echt het idee dat zonder de kookwekkers of demo'ers die er wat van zeggen sommige mensen van 10 tot 18u Sleeping Gods gaan zitten spelen op een beurs.

Verder bepalen we van te voren altijd een eind-trigger voor een demo. Soms is dit na x rondes/era's/etc, of x punten. Als we er geen handige end trigger van kunnen maken dan hanteren we de kookwekkers ook bij andere spellen.

En de plattegrond heb je niet gekregen omdat het Spel magazine dat je normaal zou krijgen bij de ingang is kwijtgeraakt met de koeriersdienst.
Keep Exploring Games
Iris_

Bericht door Iris_ »

Viva schreef: vr 22 nov 2024, 01:09 Wat ons opviel was dat de hoffelijkheid, die we tot nu toe altijd op de beurs hadden ondervonden, nu tot twee keer behoorlijk werd ondermijnd. Een keer werden we door een stel, toen we net wilden aanschuiven bij een spel, gevraagd ruimte te maken voor hen en een ander stel omdat dan de uitleg gelijk bij 2 paar aankwam ipv bij slechts 1 familie van 4 personen...
:shock:

Wat was jullie reactie?