Hoe heb je het Spellenspektakel 2024 beleefd?

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Hoe heb je het Spellenspektakel 2024 beleefd?

Bericht door Bart »

Vanochtend openden de deuren van het Spellenspektakel in Utrecht. Twee volle dagen uitgebreid spellenplezier!
Eerder vroegen we aan forumgebruikers voor welke spellen ze dit jaar naar het Spellenspektakel trekken?

Maar nu willen we uiteraard van jullie vernemen:
  • hoe jullie Spellenspektakel 2024 beleefd hebben?
  • welke leuke ontmoetingen jullie er hadden
  • welke (spel)ontdekkingen jullie er deden?
  • of er ook misschien spellen waren die niet aan de (hooggespannen) verwachtingen voldeden?
  • met welke spellen jullie huiswaarts trokken?
  • ...
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Re: Hoe heb je het Spellenspektakel 2024 beleefd?

Bericht door siepie »

Het was een gok. We zijn voor het laatst geweest in 2019 en dat was toen niet zo goed bevallen, vandaar dat we een aantal jaren al niet zijn geweest. Nu toch vrij laat besloten het weer een kans te geven. Helaas halverwege de middag het voor gezien gehouden, we liepen er al even rond met het idee laten we maar naar huis gaan, maar kregen toen nog een kans om Ratten van Wistar te proberen.

In de ochtend begon het nog redelijk, we konden bij White Goblin gelijk aanschuiven bij Let's Go to Japan en daarna bij Faraway. Deze 2 spellen wilden we graag proberen. Helaas was de uitleg bij de eerste niet heel goed, maar we hebben wel een redelijk beeld van het spel gekregen.
Vanwege de actie van WGG met munten, hebben we nog een 3e spel gedaan, niet op ons lijstje: Collect a Lotl. Niet helemaal uit gespeeld, maar ik vond het wel een grappig spel voor tussendoor. Niet direct eentje die ik aan wil schaffen, maar wel leuk om zo eens te doen.
We liepen langs Mlem en daar waren nog 2 plekken vrij aan een tafel waar de uitleg net begon. Aangeschoven en 2 rondjes mee gedaan. We hadden echter enorme trek en dit spel ziet er leuk uit, maar is niet iets voor ons. Dus vroegtijdig afgehaakt.

We hebben daarna rond gelopen en hier en daar staan kijken. We wilden graag Ratten van Wistar proberen, maar daar was het steeds erg druk. Maar bij onze laatste poging was er een tafel vrij. Wel helemaal in de hoek, waar je amper kon komen, maar gelukt. We hebben een goede uitleg gekregen, maar we waren gewoon te moe om het echt te gaan spelen nog. Dus even geprobeerd en toen besloten dat we beter naar huis konden gaan.

Ik heb 1 aankoop gedaan, ik had me voorgenomen niets te kopen :lol:

Bureau of Investigation: Investigations in Arkham & Elsewhere voor 20 euro. :thumbup: :thumbup:

We hebben ook bij Keep Exploring Games nog even gekletst met Duiker. Leuk om iemand van dit forum nu eens in het echt te zien. Ik hoop voor hem dat het een geslaagd weekend wordt. :thumbup: :thumbup:

Conclusie voor mij: dit soort beurzen is niets voor mij, ik heb het nu weer geprobeerd maar helaas. Aan de andere kant, maar goed ook dat we niet allemaal hetzelfde zijn. Ik ga wel weer naar een wat kleinere beurs.
Afbeelding
darios4041
Uno

Bericht door darios4041 »

Wij zijn dit jaar weer met dezelfde groep gegaan. Voor mij dit jaar een keer geen spellen brengen bij de bring & buy zodat ik meteen mee kon spelen. Helaas was onze eerste keuze Daybreak niet aanwezig bij de stand van Asmodee. Onze 2e en 3e keuze (Era of Atlantis / Galactic Era) bleek helaas ook niet mogelijk omdat Seajay games er niet was helaas. Uiteindelijk gekozen voor Wyrmspan wat een goede keuze was. In de ochtend was het nog ok qua drukte, maar toen we rond 12 uur klaar waren met Wyrmspan was het eigenlijk al te druk. We hebben nog snel geluncht en hebben toen even rondgelopen, maar alle tafels zaten nagenoeg vol en de winkelstands was ook geen doorkomen aan. Er was zelf een rij voor de heren wc, dat heb ik nog niet eerder gezien in de afgelopen vier jaar dat ik ben geweest.
Uiteindelijk zijn we om 14.00 alsnog naar huis gegaan en ik denk er serieus over om volgend jaar niet meer te gaan. Het is gewoon te druk en er is eigenlijk geen plek waar je even op adem kan komen van alle indrukken of je net gekochte spel even kan spelen. Ik snap dat populaire spellen snel vol zitten qua spelen, maar nu was het ook in de RPG / miniature games plekken zelfs druk. Een andere indeling met meer rustige plekken of extra ruimte (zonder dan weer de aantallen op te hogen) is eigenlijk wel nodig wat mij betreft om het nog prettig te houden.
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

siepie schreef: za 09 nov 2024, 17:54 Het was een gok. We zijn voor het laatst geweest in 2019 en dat was toen niet zo goed bevallen, vandaar dat we een aantal jaren al niet zijn geweest. Nu toch vrij laat besloten het weer een kans te geven. Helaas halverwege de middag het voor gezien gehouden, we liepen er al even rond met het idee laten we maar naar huis gaan, maar kregen toen nog een kans om Ratten van Wistar te proberen.

In de ochtend begon het nog redelijk, we konden bij White Goblin gelijk aanschuiven bij Let's Go to Japan en daarna bij Faraway. Deze 2 spellen wilden we graag proberen. Helaas was de uitleg bij de eerste niet heel goed, maar we hebben wel een redelijk beeld van het spel gekregen.
Vanwege de actie van WGG met munten, hebben we nog een 3e spel gedaan, niet op ons lijstje: Collect a Lotl. Niet helemaal uit gespeeld, maar ik vond het wel een grappig spel voor tussendoor. Niet direct eentje die ik aan wil schaffen, maar wel leuk om zo eens te doen.
We liepen langs Mlem en daar waren nog 2 plekken vrij aan een tafel waar de uitleg net begon. Aangeschoven en 2 rondjes mee gedaan. We hadden echter enorme trek en dit spel ziet er leuk uit, maar is niet iets voor ons. Dus vroegtijdig afgehaakt.

We hebben daarna rond gelopen en hier en daar staan kijken. We wilden graag Ratten van Wistar proberen, maar daar was het steeds erg druk. Maar bij onze laatste poging was er een tafel vrij. Wel helemaal in de hoek, waar je amper kon komen, maar gelukt. We hebben een goede uitleg gekregen, maar we waren gewoon te moe om het echt te gaan spelen nog. Dus even geprobeerd en toen besloten dat we beter naar huis konden gaan.

Ik heb 1 aankoop gedaan, ik had me voorgenomen niets te kopen :lol:

Bureau of Investigation: Investigations in Arkham & Elsewhere voor 20 euro. :thumbup: :thumbup:

We hebben ook bij Keep Exploring Games nog even gekletst met Duiker. Leuk om iemand van dit forum nu eens in het echt te zien. Ik hoop voor hem dat het een geslaagd weekend wordt. :thumbup: :thumbup:

Conclusie voor mij: dit soort beurzen is niets voor mij, ik heb het nu weer geprobeerd maar helaas. Aan de andere kant, maar goed ook dat we niet allemaal hetzelfde zijn. Ik ga wel weer naar een wat kleinere beurs.
Thanks! 't was enorm druk maar als uitgever kan ik daar moeilijk over klagen, voor ons was t een superdag. Ik heb al 90m2 en 21 tafels en voor mijn gevoel had ik ook volle tafels gehad als ik nog dubbel zoveel tafels had genomen. Niet dat dat rendabel was geweest, maar de interesse was groot. En ook bij andere stand heb ik nauwelijks lege tafels gezien.
Keep Exploring Games
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Wij vertrokken vanmorgen vroeg met z'n drieën met de auto naar transferium Westraven waar we voor een klein bedragje konden parkeren en de tram pakken naar de jaarbeurs. We hebben een heerlijke dag gehad. Natuurlijk was het druk, maar dat wisten we van tevoren. We hebben echter genoeg kunnen doen. We begonnen met een hilarisch potje Koning Koelkast, echt heel erg gelachen en de uitlegger en tegelijkertijd één van de ontwerpers van het spelletje deed het superleuk en heeft ons spelletje gesigneerd. Daarna een potje Graantje de Voorste met ook een gezellige demoër. Toen door naar Kasteel in de steigers ( omdat daar een tafeltje vrij was) . Ook deze werd goed uitgelegd en we waren al snel aan het bouwen. Een aardig spelletje maar niet om zelf te kopen. We wilden graag Intarsia uitproberen waar we eerst onbedoeld probeerden voor te dringen omdat we het bordje hadden gemist waarachter een rij stond te wachten :oops: . Dus netjes in de rij gaan staan en na 10 minuten kwam er al een tafeltje vrij. Strak geregeld daar door na 2 ronden de volgende spelers een plekje te gunnen, dat was lang genoeg om een indruk van het spel te krijgen :thumbup: Wederom een prima uitleg waardoor we snel aan het spelen waren. Leuk spel!! Als laatste hebben we Faraway uitgeprobeerd, ook goedgekeurd!
Tussendoor zochten we een plekje in de andere hal waar meer dan genoeg ruimte en lucht was om even te zitten en de inwendige mens te verzorgen en even bij te komen. En ja, de consumpties zijn aan de prijs, maar naast een bakkie koffie zien wij het probleem niet van gewoon zelf een paar broodjes van thuis mee te nemen :wink:
De buit van vandaag was: Koning koelkast( voor ons de ontdekking van de dag ), Intarsia, Faraway, Graantje de voorste, Bonsai, Pompen of verzuipen en Bokken schieten.
We hebben ons uitstekend vermaakt en komen zéker volgend jaar gewoon weer terug.
Positief was ook dat er, gelukkig meer dan voorgaande jaren, weer leuke beursaanbiedingen waren, vooral bij WGG, maar ook bij 4-yourgames en bij verschillende kleine uitgevers.
Het enige wat echt tegenviel was de wachttijd voor de tweedehands-stand. Een uur in de rij staan zagen wij niet zitten, en hebben we dus helaas overgeslagen. We vroegen ons af waarom deze stand niet in de andere hal was ondergebracht waar genoeg ruimte was om het veel ruimer op te zetten. Of misschien zelfs daar i.p.v. het speelgoed? Ik kan niet goed inschatten hoe goed dat bezocht werd, maar ik vond het er niet druk ( zéker niet in vergelijk met de animo voor de tweedehands-stand), geen toegevoegde waarde hebben voor een spellenbeurs en zonde van de ruimte.
Om 17.30 gingen we voldaan weer huiswaarts.
Laatst gewijzigd door helena op zo 10 nov 2024, 09:47, 5 keer totaal gewijzigd.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Siepie, mogelijk heb je de uitleg van MLEM van mij gehad. Ik had zelfs de batch van bordspelmania op waaraan ik te herkennen was. Jammer dat je mogelijk toch niet hebt gezien. Had graag eventjes kort met je gesproken.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd

Bericht door siepie »

WTULTC schreef: zo 10 nov 2024, 04:26 @ Siepie, mogelijk heb je de uitleg van MLEM van mij gehad. Ik had zelfs de batch van bordspelmania op waaraan ik te herkennen was. Jammer dat je mogelijk toch niet hebt gezien. Had graag eventjes kort met je gesproken.
Oh dat zou wel heel suf zijn geweest. Ik heb het vooraf gelezen, maar ter plekke wist ik niet meer bij welke uitgever je aan het werk was. En door alle drukte heb ik er uiteindelijk ook niet meer op gelet. :oops:
Afbeelding
siepie
Stamhoofd

Bericht door siepie »

Oh vergat ik nog, ik las eerder dat bij Spiel die grote rugzakken niet mee naar binnen mochten. Lijk me een goed idee om dat ook op het Spellenspektakel te verbieden.
Afbeelding
Nightdream
PIONier

Bericht door Nightdream »

Het was onze eerste keer Spellenspektakel en we gingen er zonder enige voorbereiding heen. In het begin voelde dat wat overwhelming, maar we zijn maar gewoon gaan rondlopen. Weinig spellen gedaan. In het begin een potje Klesk. Superleuk! Later nog een potje Battle Royale en dat spel ook mee naar huis genomen. Niet echt bewust gekeken of we spellen konden spelen. Door de drukte en de akoestiek was het - voor ons gevoel - toch niet helemaal leuk om te zitten gamen daar. We gingen eigenlijk ook vooral om onze spellencollectie uit te breiden.

En dat is goed gelukt. We hebben ook wat cadeautjes gekocht voor mensen die we kennen (ivm verjaardag en komende kerst) en verder ook wat spellen voor onszelf gekocht.

Dit was onze haul:

- Een Eevee-Pokéball (Voor een goede vriendin die echt van Eevee houdt)
- Senjutsu: Battle For Japan (Voor een goede vriend waar we altijd kerst mee vieren)
- Smallworld
- Flamecraft
- Unmatched Adventures: Tales to Amaze
- The arena of Baradum
- Battle Royale
- Alles aan boord
- Squirrel Away
- 2 setjes dobbelstenen gegrabbeld, voor ieder van ons eentje
- Boek van Iris Compiet

In Combinatie met onze ticket nog:
- Toffe Peer (Gaan we aan een goede vriendin geven, past erg goed bij haar)
- Danger danger

En dit kregen we gratis bij onze aankopen:
- Point Salad
- The Game: Quick and easy
- Blast
- Medical Mysteries - Minigame
- Pokémon trick or trade booster pack (ofzo, geen idee. Geven we ook aan de vriendin die van Pokémon houdt)

The Arena of Baradum gisteravond al gespeeld. Was een leuk spel, niet heel ingewikkeld, maar alsnog lekker boeiend de hele tijd. We denken dat dit met meer spelers nog dynamischer zal worden. We zien ook al mogelijkheden om er eigen spelvarianten van te maken. Ook hebben we Squirrel Away nog gespeeld. Heel simpel kinderspel dat er gewoon superschattig uitziet en eigenlijk nog best vermakelijk is. Zelfs als je geen kind bent.

De rest van de spellen erg benieuwd naar!
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

WTULTC schreef:@ Siepie, mogelijk heb je de uitleg van MLEM van mij gehad.
Ik had zelfs de batch van bordspelmania op waaraan ik te herkennen was.
En je Hawaï shirt toch ook?
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

siepie schreef: zo 10 nov 2024, 11:49 Oh vergat ik nog, ik las eerder dat bij Spiel die grote rugzakken niet mee naar binnen mochten. Lijk me een goed idee om dat ook op het Spellenspektakel te verbieden.
Mee eens!!
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik ben gisteren naar de beurs geweest. Ik heb het er erg naar mijn zin gehad. Er waren heel veel interessante, mooi aangeklede stands waar je leuk spellen kon uitproberen of kopen. Maar ik vond het ook erg druk en stoorde me aan de geurtjes en rookwolken die van (sommige) foodtrucks afkwamen.

Zie hier voor mijn uitgebreide verslag met foto’s:https://www.spellengek.nl/spellenspektakel-2024/
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik stoorde me aan de waren die van de toiletten afkwamen. Het stonk er echt
siepie
Stamhoofd

Bericht door siepie »

Dagmar schreef: zo 10 nov 2024, 13:55 Ik ben gisteren naar de beurs geweest. Ik heb het er erg naar mijn zin gehad. Er waren heel veel interessante, mooi aangeklede stands waar je leuk spellen kon uitproberen of kopen. Maar ik vond het ook erg druk en stoorde me aan de geurtjes en rookwolken die van (sommige) foodtrucks afkwamen.

Zie hier voor mijn uitgebreide verslag met foto’s:https://www.spellengek.nl/spellenspektakel-2024/
Je verslag gelezen, zoals altijd goed geschreven. Maar heb wel een vraag over wat je op het einde schrijft:
"Er is ook nog duidelijk ruimte voor groei voor het aanbod gelet op het grote aantal bezoekers. Er kunnen nog heel wat standhouders bij (of bestaande standhouders kunnen hun stands uitbreiden) zonder dat we bang hoeven te zijn dat het te rustig wordt op de stands."
Als het nu al erg druk is, volgens sommige mensen te druk, bedoel je dan uitbreiden ook in haloppervlakte? Of is er nog ruimte volgens jou in de huidige opzet waarbij er 2 hallen beschikbaar zijn voor uitgevers en winkels? (Ik ben zelf niet eens in hal 12 wezen kijken bedacht ik me later.)
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Inderdaad: meer vloeroppervlakte zodat de spellenliefhebbers allemaal een fijne dag kunnen hebben. Ze hebben in de jaarbeurs nog wel wat ruimte vrij en anders mag voor mij het speelgoedddeel weer weg. Maar ik ga er helaas niet over en moet dus ook afwachten hoe het volgend jaar gaat zijn.