Q&A met Coca en Frank van het Spellenspektakel
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Coca
- Sojaboon
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Q&A met Coca en Frank van het Spellenspektakel
Zijn jullie klaar voor Coca en Frank part II? We schenken nog even snel een glaasje Coca dan wel Frank cola in en buigen ons weer heel nieuwsgierig over jullie vragen...
Spannend!!!
Spannend!!!
Het Spellenspektakel op 9 & 10 november 2013!!!
www.spellenspektakel.nl
www.spellenspektakel.nl
Labels:
-
pleunie.william
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
-
Enrico
- Caballero
Trappel trappel... 
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Ongeduldige bruten. Het is zomer. Gun die mensen hun drankje. 
-
Frank SpSp
- Jakkiebak!
Dank je Erwin, we hebben ervan genoten hoor.
Dan nu, de beloofde muur met tekst!
Frank: Uit de gesprekken met het beursgebouw weet is dat de catering tot veel in staat is. Per beurs bepalen ze in overleg met de organisatie het aanbod, dus als je nog suggesties hebt..
Coca: We richten ons voor een groot deel op gezinnen uit de buurt. We denken dat zij dit festival het meeste missen en niet eens weten dat het vlakbij in de buurt wordt georganiseerd! Voor deze groep gaan we vooral de ‘normale’ paden van promotie bewandelen, zoals huis-aan-huis-blaadjes en bordenreclame. Voor de echte spellenfans, zoals jullie zelf zijn, is dat niet de meest voor de hand liggende weg. Jullie wisten al heel snel dat het Spellenspektakel weer zou plaatsvinden. Dus de veel-spelers benaderen we veel meer via onze website, spellenwinkels en de social media. We hoeven jullie niet meer op de hoogte te stellen van de datum en de locatie…voor jullie is het juist interessant wie er gaan deel nemen en misschien nog wel belangrijker: wat kunnen we bij die deelnemers gaan doen??? Ik denk dat er heel wat uitgevers daar op dit moment keihard over het mediteren, vergaderen en plannen smeden zijn…We doen ons best om jullie zo snel mogelijk meer over al die plannen te laten horen!11. Om weer een succes van het Spellenspektakel te maken, zal reclame gemaakt moeten worden. Via welke kanalen gaan jullie de komende tijd promotie maken? Hebben jullie daar een speciale doelgroep mee voor ogen?
Coca: De pers is meer dan welkom op het Spellenspektakel. We zijn nu al heel erg trots op dit evenement en dat willen we met zo veel mogelijk mensen delen! Ik denk dat we per jaar moeten gaan bekijken waar er behoefte is…van de kant van de uitgevers, maar ook aan de kant van de pers.12. Vroeger was er voorafgaand aan de beurs ook een persbijeenkomst waarbij de uitgevers eveneens aanwezig waren. Om onduidelijke redenen is deze persbijeenkomst komen te vervallen. Zijn er weer plannen om de pers meer bij de beurs te betrekken?
Coca: Ik ben dol op toekomstvoorspellingen!!! Met zijn allen op weg naar World Domination…Ik denk dat we dit jaar nog niet uit onze voegen zullen groeien, maar wie weet? Mocht die situatie zich ooit voor doen, dan gaan we op zoek naar een passende locatie. Uiteindelijk zijn de bezoekers echt het belangrijkste. Het zou toch sneu zijn om een deel te moeten teleurstellen omdat het anders te vol wordt? Maar als we nou allemaal heel erg dol zijn op Eindhoven, dan komen er misschien wel twee edities…of verschillende door Nederland, Europa, de Melkweg and beyond!!!13. Tijdens het topjaar van het Spellenspektakel puilde het beursgebouw uit: de looppaden waren te smal, de stands overvol en het was bloedheet binnen. Als dit weer zou gebeuren, zouden jullie dan overwegen om naar een andere locatie te gaan óf zouden andere maatregelen genomen worden?
Coca: Dat verschilt per standhouder en uiteindelijk heeft dat natuurlijk ook met het huishoudboekje te maken. Dus de kat uit de boom kijken klinkt dan misschien negatiever dan per se de bedoeling is? Niet iedereen kan het zich veroorloven om zijn enthousiasme en steun ook meteen om te zetten in eindeloze meters standruimte. De meeste standhouders juichen de terugkomst van het Spellenspektakel juist toe!14. Het Spellenspektakel begint opnieuw, en niemand weet nog precies wat het gaat brengen in vergelijking met vroegere edities. Betekent dit dat standhouders wat terughoudender zijn qua vloerruimte die ze boeken, met andere woorden, kijken ze eerst de kat uit de boom of staan ze met een representatieve stand?
Coca: ik kom al een jaren in het Beursgebouw van Eindhoven voor Phantasium en ik moet eerlijk zeggen dat ik me nog nooit heb gestoord aan de catering. Nou kan dat natuurlijk goed aan mij liggen, hoor…maar een binnenbeurs heeft nou eenmaal veel interne dingen zelf geregeld, zoals de catering. Vooral het restaurant op de ballustrade biedt een ruimere keus aan warme en koude hapjes. Mocht je er nou toch diep ongelukkig van worden…uit betrouwbare bron weet ik dat de Döner tegenover de ingang heel lekker is! Bovendien zit je in het centrum, dus is er van alles te vinden…15. Één voordeel van de edities in Zwolle t.o.v. Eindhoven was de betere catering. Hoeveel verkooppunten voor eten en drinken zijn er voor de bezoekers, en is er variatie in het aanbod? Meer keuze dan een broodje worst of kaas dus...
Frank: Uit de gesprekken met het beursgebouw weet is dat de catering tot veel in staat is. Per beurs bepalen ze in overleg met de organisatie het aanbod, dus als je nog suggesties hebt..
Het Spellenspektakel op 8 & 9 november 2014!!!
http://www.spellenspektakel.nl
-
Frank SpSp
- Jakkiebak!
Frank: Ja, binnenkort meer. Flauw heh..16. Ik kan me herinneren dat er voorheen een magazine verspreid werd voorafgaande aan het Spellenspektakel (of vergis ik me nu heel erg?). Kunnen we dit jaar weer zoiets verwachten?
Frank: In het verleden bleken uitgevers van kinderspellen, zoals HABA en LEGO, nogal eens gebruikt te worden om een kind te 'dumpen'. Dit is voor niemand leuk, daarom hebben wij ervoor gekozen om professionele kinderopvang uit te nodigen op het Spellenspektakel. Deze mensen runnen de kinderhoeken, leggen de kinderen een spelletje uit en kunnen ook toezicht houden als de ouders liever een spel proberen op een andere stand.17. Kunnen jullie iets vertellen over hoe de kinderopvang geregeld is?
Frank: Op bovengenoemde kinderhoeken liggen spellen die speciaal op de leeftijd van de kinderen zijn afgestemd. Ze kunnen dus lekker spelen en hoeven zich niet te vervelen! Volgens mij wil je als kind liever niets anders, pony's zul je op het Spellenspektakel dus niet tegenkomen.18. Zijn er verder nog speciale activiteiten voor kinderen? (hoeven van mij geen pony's te zijn hoor, zoals ook wel eens gebeurd is volgens mij).
Frank: De meest succesvolle edities van het Spellenspektakel waren altijd kort na Spiel. Veel internationale uitgevers pakken Eindhoven nog even mee na hun bezoek aan Essen en de spellenfans zijn nog helemaal in de stemming. Alle primeurs van Spiel zijn de week erna ook nog nieuw, daarnaast heb je op het Spellenspektakel meer gelegenheid tot het daadwerkelijk kunnen spelen van het allernieuwste spel. Kortom, ik denk niet dat we snel van datum zullen veranderen, tenzij vanuit de uitgevers blijkt dat ze liever in het voorjaar hun producten presenteren aan het Nederlandse en Belgische publiek.19. Het Spellenspektakel vindt nu vlak na Spiel in Essen plaats. Willen jullie dat zo houden?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het Spellenspektakel in een totaal andere periode gehouden wordt, meer uitgevers SpSp zullen kiezen voor hun "wereldprimeur", waar men nu snel voor Spiel zal kiezen. En dat brengt ons dan bij vraag ...
20. Zijn er dit jaar nog primeurs te verwachten?
-
Frank SpSp
- Jakkiebak!
Tot morgen allemaal, veel leesplezier! Mocht je nog moeilijke vragen hebben, kom maar op! 
-
Erwin
- Nieuwsreporter
De catering was met name in 2001 een drama. Volgens mij was het beursgebouw toen niet gewend aan een Spellenspektakel met meer dan 10.000 bezoekers. In de jaren daarna ging de kwaliteit van de catering omhoog.Frank SpSp schreef:Frank: Uit de gesprekken met het beursgebouw weet is dat de catering tot veel in staat is. Per beurs bepalen ze in overleg met de organisatie het aanbod, dus als je nog suggesties hebt..
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Erg verstandig van jullie. Als de uitgevers hun piekperiode willen verplaatsen van het najaar naar het voorjaar, krijg je vooraf ongetwijfeld genoeg signalen (zoals een Elfstedentocht in juli).Frank SpSp schreef:Frank: De meest succesvolle edities van het Spellenspektakel waren altijd kort na Spiel. Veel internationale uitgevers pakken Eindhoven nog even mee na hun bezoek aan Essen en de spellenfans zijn nog helemaal in de stemming. Alle primeurs van Spiel zijn de week erna ook nog nieuw, daarnaast heb je op het Spellenspektakel meer gelegenheid tot het daadwerkelijk kunnen spelen van het allernieuwste spel. Kortom, ik denk niet dat we snel van datum zullen veranderen, tenzij vanuit de uitgevers blijkt dat ze liever in het voorjaar hun producten presenteren aan het Nederlandse en Belgische publiek.
-
Coca
- Sojaboon
Mijn excuses dat ik er opeens vandoor was! Gelukkig had Frank mijn antwoorden al, haalde ik mijn trein en kwam alles toch nog goed!
Fijne avond!
groetjes Coca.
Fijne avond!
groetjes Coca.
Het Spellenspektakel op 9 & 10 november 2013!!!
www.spellenspektakel.nl
www.spellenspektakel.nl
-
cab
- Burgemeester
Volgens mij zijn we bij:
Vraag 35: Op de website staan nu drie winkels kunnen we nog meer winkelplezier verwachten zoals: Fantasy Encounter, The Gamefreak, Spellenwinkel.be of één of meer van de vele andere mogelijke winkels?
Vraag 36: Er waren vroeger ook winkels die tweedehands spellen verkochten, kunnen we zo iets ook verwachten?
Vraag 35: Op de website staan nu drie winkels kunnen we nog meer winkelplezier verwachten zoals: Fantasy Encounter, The Gamefreak, Spellenwinkel.be of één of meer van de vele andere mogelijke winkels?
Vraag 36: Er waren vroeger ook winkels die tweedehands spellen verkochten, kunnen we zo iets ook verwachten?
-
Tamara_Bakker
- Standaard moderator
Leuk, deze thread!
@Coca: de score met judo heet een koka, niet een coca.
Mijn vragen:
Vraag 37: Komt er weer een verenigingenplein zoals in Zwolle?
Vraag 38: Ten opzichte van Spiel was USP van het Spellenspektakel dat er tenminste ruimte was om echt te spelen, ipv in de rij staan tot er een plekje beschikbaar komt. Is er op het Spellenspektakel een "vrije speelruimte" waarbij je zelf je net gekochte spellen kunt spelen?
Vraag 39: Vooral de broodjes Unox waren op het SpSp altijd een succes. Mogen die svp terugkomen in het cateringassortiment? Is meteen een leuk USP ten opzichte van Spiel
Tenslotte nog een tip: lokale tv stations en radiostations vinden evenementen in de buurt doorgaans erg interessant. Voor jullie promotie zou het leuk zijn om die erbij te betrekken, liefst in de week voor het SpSp. Verder zou je het Jeugdjournaal kunnen benaderen. Als je een kind dat van spellen houdt bereid vindt om met een cameraploeg op zaterdag in het SpSp rond te struinen, dan trekt dat wellicht op zondag nog extra bezoekers.
@Coca: de score met judo heet een koka, niet een coca.
Mijn vragen:
Vraag 37: Komt er weer een verenigingenplein zoals in Zwolle?
Vraag 38: Ten opzichte van Spiel was USP van het Spellenspektakel dat er tenminste ruimte was om echt te spelen, ipv in de rij staan tot er een plekje beschikbaar komt. Is er op het Spellenspektakel een "vrije speelruimte" waarbij je zelf je net gekochte spellen kunt spelen?
Vraag 39: Vooral de broodjes Unox waren op het SpSp altijd een succes. Mogen die svp terugkomen in het cateringassortiment? Is meteen een leuk USP ten opzichte van Spiel
Tenslotte nog een tip: lokale tv stations en radiostations vinden evenementen in de buurt doorgaans erg interessant. Voor jullie promotie zou het leuk zijn om die erbij te betrekken, liefst in de week voor het SpSp. Verder zou je het Jeugdjournaal kunnen benaderen. Als je een kind dat van spellen houdt bereid vindt om met een cameraploeg op zaterdag in het SpSp rond te struinen, dan trekt dat wellicht op zondag nog extra bezoekers.
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.
-
Frank SpSp
- Jakkiebak!
Frank: Door Castlefest (25.000 bezoekers) en een aantal kleinere evenementen zijn we niet onbekend met het organiseren van evenementen, maar uiteraard hebben we goed geluisterd naar de mensen die in het begin bij het Spellenspektakel betrokken waren. Daarnaast praten we ook veel met mensen die vroeger een stand hebben gehad, zodat we ook hun ervaringen kunnen gebruiken voor het succesvol maken van het Spellenspektakel21. De beste en succesvolste Spellenspektakels werden in de eerste jaren na de eeuwwisseling georganiseerd door Frank Eimers en Wim de Boer. Hebben jullie op de een of andere manier gebruik kunnen maken van deze expertise?
Frank: Jazeker, vooral voor de echte spellenfans zijn websites zoals Bordspeler.nl en Bordspelmania.eu van groot belang! Daarom nemen we graag de tijd voor deze Q&A en proberen we zo veel mogelijk zelf rond te neuzen op het forum. Van de redactie van Bordspeler.com had ik eigenlijk al een verzoek voor persaccreditatie verwacht.22. Ik onderhoud een webstekje met nieuws en informatie voor spelliefhebbers. Spelen ondergetekende en andere spellensites een rol in jullie promotieaanpak?
Frank: In principe niet, behalve een korte promotoer tijdens Essen. We zien het Spellenspektakel als dé spellenbeurs voor de Nederlandstalige (NL en Vlaanderen) markt, zodat ook de uitgevers zich hierop kunnen instellen. Het kan zijn dat we ons bij volgende edities meer internationaal richten, maar ik verwacht dat er in Nederland en België meer dan genoeg mensen zijn die het Spellenspektakel willen bezoeken.23. Gaan jullie ook voor Engelstalige en/of Duitstalige promotie?
Coca: Mijn eigen collectie past op de bovenkant van boeken- en cd kasten. Ik heb natuurlijk kolonisten, machiavelli, munchkin en boonanza…allemaal met verschillende uitbreidingen. Verder heb ik Carcasonne en War of the Ring, maar ik moet bekennen dat ik die nog nooit heb gespeeld. Ik heb Mysterie van de Abdij, Cuba en Colosseum, maar daar kom ik bijna nooit aan toe (ook al vind ik ze echt heel leuk!!!). Uit de oude doos heb ik nog Incognito en Spookslot. Dan heb ik ook nog een varia aan kaartspellen, zoals Tavern en Monty Python Flux. En natuurlijk is geen enkel huis compleet zonder een paar kaartspellen en een schaakspel. Bij mijn moeder liggen alle klassiekers zoals Rummikub, Monopoly, Ganzenbord en meer van dat. Bovendien heb ik het geluk dat een van mijn beste vrienden bij Boosterbox werkt en bij mij om de hoek woont, want via hem leer ik ook altijd veel nieuwe spellen kennen. Die nog geen deel uit maken van mijn collectie…25. Naar aanleiding van vraag 3 (of jullie veel spellen spelen) zijn we ook benieuwd hoe groot jullie eigen collectie is?
Frank: De spellen van vraag 3 staan uiteraard allemaal in de kast, daarnaast bezit ik een imposante (vind ik zelf) stapel RPG boeken. Shadowrun, (Advanced) Dungeons & Dragons, GURPS, White Wolf, noem maar op. Het meeste heb ik verzameld als jonge bezoeker van het Spellenspektakel en Ducosim
Dan natuurlijk nog veel kleine spelletjes die ik cadeau krijg bij iedere verjaardag ‘omdat je toch zo van spelletjes houdt’. Klinkt dat bekend?
-
Frank SpSp
- Jakkiebak!
Vandaag een korte sessie, morgen beantwoorden we het merendeel van de resterende vragen die al zijn gesteld. De resterende en eventuele nieuwe vragen zullen we dan vrijdag beantwoorden. Tot morgen!
-
WTULTC
- Elfenkoning
Vraag 40: Welke toevoegingen op de site van Spellenspektakel kunnen we binnenkort nog verwachten? (bijv. plattegrond en eventueel nog andere info etc.)
Vraag 41: Zullen er speciale akties (kortingen) zijn op spellen tijdens Spellenspektakel? (Bij de uitgevers of andere stands)
Vraag 42: Even voor de duidelijkheid: Is een dagkaart van zaterdag ook geldig op zondag? Met andere woorden kun je 2 dagen gaan voor 1x te betalen? (zelf denk ik van wel, maar het staat niet heel duidelijk op de site geschreven)
Vraag 43: Zullen er pre-releases zijn op Spellenspektakel? (Met andere woorden, nieuwe spellen die voor het eerst op Spellenspektakel verkocht gaan worden en bijv. een maand later pas in de winkel) Zo, ja.. Welke titels? Bijv. Oh no... Invasion (wordt bij Spiel als eerste vertoond en is van de Nederlandse uitgever FableSmith)
Vraag 41: Zullen er speciale akties (kortingen) zijn op spellen tijdens Spellenspektakel? (Bij de uitgevers of andere stands)
Vraag 42: Even voor de duidelijkheid: Is een dagkaart van zaterdag ook geldig op zondag? Met andere woorden kun je 2 dagen gaan voor 1x te betalen? (zelf denk ik van wel, maar het staat niet heel duidelijk op de site geschreven)
Vraag 43: Zullen er pre-releases zijn op Spellenspektakel? (Met andere woorden, nieuwe spellen die voor het eerst op Spellenspektakel verkocht gaan worden en bijv. een maand later pas in de winkel) Zo, ja.. Welke titels? Bijv. Oh no... Invasion (wordt bij Spiel als eerste vertoond en is van de Nederlandse uitgever FableSmith)
Laatst gewijzigd door WTULTC op do 06 sep 2012, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.