Days of the Dice

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Laten we het gezellig houden

Bericht door Erwin »

de koperen pion schreef: Zoals ik al zei, iets afkraken is altijd makkelijk.
Doel je hiermee op het feit dat organisator Eternal War op het forum van GWhobby stelselmatig het Spellenspektakel afkraakt, of begrijp ik je nou verkeerd?

:wink:
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Nadat ik vanmorgen in alle vroegte eerst een bezoek heb gebracht aan de outlet van 999games ging ik daarna met vrouw en drie kinderen door naar Rijswijk. Om 11.15 uur arriveerden we daar na een voorspoedige reis.

Zoals Tamara al aangaf werd er naast de de hal waar DOTD zitting had een rommelmarkt georganiseerd, in de regio beter bekend als "de Neuzelbeurs". Voor de kinderen van 2-10 jaar was er verder een soort "Ballorig" (voor degenen die dat niets zegt: een overdekte kinderspeeltuin). Dit alles voor de prijs van EUR 4,00 per peroon.
Ik had mijn vrouw dan ook meegelokt onder het mom van dat neuzelen is echt iets voor jou en ook aan de kinderen is gedacht :D .

De speelruimte was inderdaad vrij somber, maar ik moet zeggen dat ik me daar niet echt aan gestoord heb. Wel was het vrij rustig. Het deed me wat denken aan de Games&Toys spellenbeurs in Gent van vorig jaar. Daar was het toen ook zo rustig. Ik hoop voor de organisatie dat dat verder de enige overeenkomst is aangezien deze beurs dit jaar niet opnieuw werd georganiseerd :( .

Zoals gezegd mijn vrouw en dochter vertrokken richting Neuzelbeurs terwijl ik met mijn twee zoons de speelruimte betrad. Wat direct opviel was de ruime vertegenwoordiging van Wargames (nog steeds niet echt mijn genre) maar ook de Gamemaster was prominent aanwezig (De Ontembare Stad, Blokus, Section X en natuurlijk Rotterdam). Verder zag ik PS-Games (Spel des Torens, Franks Ark, Legendes van Camelot) en Identitygames met een gloednieuw spel (Het goud van de Farao).

Mijn oudste zoon wilde graag nog een keer Franks Ark spelen. Dit hadden we vorige week op Ducosim ook gedaan en was hem goed bevallen. Er was vreemd genoeg geen speluitlegger van PS-games aanwezig maar gelukkig kenden we de regels. Leuk spel :D .

Helaas bleek geen van de aanwezige beurshandelaren Franks Ark te hebben meegenomen :( . Blijft dus op mijn lijstje staan. Wel even gebabbeld met een van de standhouders over de outlet bij 999games. Men was toch wel wat onaangenaam verrast over de EUR 20,00 die ik daar voor Shogun heb neergeteld. "Dat is onder onze inkoopprijs" was de reactie.

Daarna naar de stand van de Gamemaster, waar een prijsvraag ingevuld kon worden om een spel te winnen. Vooral de laatste vraag: "Hoeveel etages van Skyline zitten er in deze glazen pot?" was vrij lastig.
Daarna kennis gemaakt met Rotterdam. Gelukkig was Hans van Tol zelf aanwezig samen met twee vrouwelijke assistentes. Het spel was eigenlijk best aardig, vrij eenvoudig aan te leren en toch ook wel enige diepgang. Een echt familiespel en dat tegen een schappelijke beursprijs van EUR 22,50. Ik heb het toch maar laten liggen.

Daarna even een praatje gemaakt met Michiel van Spelgroep Phoenix. Op Ducosim had hij me namens Phoenix Arkadia uitgelegd en nu was hij namens speltegoed.org aanwezig en demoode o.a. Franks Ark :D .
Hij dacht me nog te kunnen helpen aan een exemplaar, maar helaas. Hij nodigde me ook nog uit voor Pinksterspel op 2 juni in Leiden (De PR bij Phoenix is in elk geval goed geregeld Tamara :wink: )

Het viel me overigens op hoe flexibel demoers zijn. Stef Noordermeer, op Ducosim voor Hodin aan het werk, nu voor Boosterbox.nl. Ach wat maakt het ook uit als je maar spellen kan spelen :wink: .

Daarna even de Neuzelbeurs over geweest. Daar bleek helemaal achterin waarempel ook nog spellenspeciaalzaak te staan. www.onlinespellenshop.nl. De dame achter de tafel vertelde dat ze sinds 1 januari een zaak zijn gestart die alleen via internet en dus via de neuzelbeurs verkoop. Ze klonk erg enthausiast en ik heb haar uiteraard veel succes gewenst, maar het lijkt me toch moeilijk om je in deze markt staande te houden.

Tot slot nog even aangeschoven bij Identitygames om "Het goud van de Farao" te proberen. Het spel ziet er mooi uit, maar het lange wachten tussen de beurten bleek voor mij al snel "killing". Geen spel om te spelen met mensen die alle mogelijkheden helemaal willen doordenken. Het materiaal zag er fraai uit en de (beurs)prijs van EUR 20,00 vond ik schappelijk Het is ook zeker geen slecht spel, maar toch denk ik niet dat dit een topper gaat worden.

Het was ondertussen 15.00 uur geworden. Tijd om weer te vertrekken.

Conclusie: (Te) Weinig mensen, ik heb even geturfd en op het hoogtepunt van de dag zag ik ongeveer 100 mensen in de speelruimte. Vrij mager speelaanbod. Geen 999games, geen QWG, weinig handelaren. Toch hoop ik dat dit opstartproblemen zijn en dat dit uit zal groeien tot een mooie voorjaarsbeurs. Het tijdstip van de beurs vind ik namelijk perfect gekozen.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Dierik schreef:Het tijdstip van de beurs vind ik namelijk perfect gekozen.
Het tijdstip is volgens mij allesbehalve perfect. Het Spellenspektakel begon ooit als een beurs in het weekeinde van Pinksteren (volgens mij noemde men de beurs eerst nog Pinkplay of iets dergelijks). De toenmalige organisator had vrij snel door dat het niet snugger was om tijdens de Pinksterdagen (een vakantieperiode) een beurs te houden. Een verhuizing naar april leverde meer volk op. De verhuizing naar oktober/november zorgde daarna voor een forse stijging van het bezoekersaantal (en de deelname van uitgevers als Ravensburger en Hasbro).

Een (professioneel georganiseerd) evenement in het voorjaar is een leuk extraatje voor veelspelers, maar zal nooit een commercieel succesvolle spellenbeurs opleveren.

Voor ik het vergeet: bedankt voor het beursverslag!
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Leuk verslag, dank je.
Dierik schreef:Wat direct opviel was de ruime vertegenwoordiging van Wargames
Bedoel je daarmee miniatuurspellen (zoals die van Games Workshop) of werd er ook met kartonnen vierkantjes over landkaarten geschoven?
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Tsaar schreef: Bedoel je daarmee miniatuurspellen (zoals die van Games Workshop) of werd er ook met kartonnen vierkantjes over landkaarten geschoven?
Ik heb beide varianten waargenomen, de eerste had volgens mij de overhand maar nogmaals ik ben geen kenner op dit gebied :oops: .
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Dierik schreef:maar nogmaals ik ben geen kenner op dit gebied :oops: .
Poppetjes of kartonnetjes :lol:

Bedankt voor je reactie!
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Tijdens mijn bezoekje aan de beurs heb ik een paar fotootjes gemaakt. Deze zijn zojuist in Spelmagazijn geplaatst.
http://www.spelmagazijn.nl/nl/foto0123.html