The Resistance / Avalon / Panic Station / ...

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: The Resistance / Avalon / Panic Station / ...

Bericht door 16 Feet Pauly »

EEMBC schreef:Eventjes iets recht zetten Seabie: Ik ben er van overtuigd dat Bartjes allesbehalve agressief wilde reageren op je betoog. Het is mijns inziens een reactie om terug te keren naar het begin van de discussie die Bartjes zelf aanzwengelde over de opmerking van 'het ontbreken van balans in Panic Station'. Duidelijk is dat er voor- en tegenstanders zijn van de betreffende spellen (net zoals van ieder ander spel) en daar speelt een persoonlijke voorkeur maar natuurlijk ook opgedane ervaringen een grote rol.

Ik ben in ieder geval verheugd over de vele reacties, met daarin diverse meningen over de spellen. Mijn interesse is nog meer gewekt: ik wil ze allemaal wel eens spelen. Ik ken ze tenslotte nog niet, maar mij lijken ze als afsluiter na een langdurend en strategisch bordspel een lekker toetje. Misschien zelfs wel als hoofdmaaltijd!

Dan nog dit: Er zijn verschillende spellen als alternatief geopperd. Van 'Coup' is echter geen review te vinden op bordspelmania. Kan daar voor gezorgd worden. Want ook die heeft mijn interesse!

Oh, en spellenclub midden-limburg: ik ben verhinderd op 25 mei, anders was ik er bij geweest! (Als ik had gemogen van moeder de vrouw...)
Ik heb hier een tijdje geleden een stukje geschreven over dit spel (COUP) maar ik kan het niet meer terug vinden, was meen ik niet in een topic over Coup. Maar goed als ultimate fanboy van dit spel zal ik morgen een waagje doen om het aan je te vertellen ;).

Het is in ieder geval hartstikke gaaf!? haha, the Resistance en Panic Station zijn er niks bij. ;). welteruste...
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

Bartjes: Prima, ik kan je opmerking nu ook beter in de context plaatsen. Lag aan mij dat het zo over kwam. Duidelijk nu, is dus verder ook geen probleem.

:thumbup:
Afbeelding
16 Feet Pauly
Critico

Nou fijn dat de jongens de strijdbijl hebben begraven :D.

Zal ik even kort uitweiden over Coup dan? Coup is een deductie/bluff spel voor 3 tot 6 personen. Iedere speler krijgt 2 personagekaarten, deze kaarten representeren meteen de speler zijn "levens" als de 2 personages zijn geëlimineerd lig je uit het spel. Er zijn 5 verschillende personages, met ieder zijn eigen actie, zo mag de duke snel geld vergaren en kan de assassin iemand omleggen voor weinig geld, de contessa kan dit dan blokeren e.d.

Wat ik bijzonder mooi vind aan het spel is dat je iedere actie die je wil uit kan voeren, zonder dat je dus de personagekaart voor je hebt liggen. In plaats van dat je dus aan't praten bent over het spel probeer je uit te vinden aan de hand van de acties die iemand doet welke kaarten hij voor zich heeft liggen. degene die als laatste over is die wint het spel :D. Ik speel het spel maar al te graag omdat het een heerlijke filler is. maar met 3 als met 6 en alles daartussenin is het spel een goede matchup. met 3 speelt het welliswaar anders als met 6 maar op een goede manier. Met 6 spelers wordt de ambasadeur (ruil je personage kaarten met de trekstapel) bijvoorbeeld een vele krachtigere kaart omdat de trekstapel uit maar 3 kaarten bestaat, dus kun je informatie inwinnen door dit te doen. enz. enz. enz.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad ;). Als je nog vragen hebt kom maar op!!? het enige nadeel van dit spel op dit moment is dat er moeilijk aan te komen is, maar daar komt over een tijdje verandering in.
kolonist
Wereldkampioen Kolonisten 2011

Bericht door kolonist »

Bartjes! schreef:
kolonist schreef:Dat is precies wat ik bedoelde met de ontbrekende balans. Vrijwel alle mensen die ik ken spelen naast de gezelligheid om te winnen. Panic Station is enorm makkelijk te winnen als je je simpelweg laat infecteren door de host. Als de host wint, wint namelijk - op de laatste na - iedereen die geinfecteerd is. Met die speelstijl wint de host extreem makkelijk, want het is snel 3 tegen 1.
Los van het feit dat dit niet waar is, heeft dit nog steeds niets met balans te maken.
Zou je hier verdere opheldering over kunnen geven? Om te beginnen ben ik benieuwd wat ik speltechnisch verkeerd heb geinterpeerd. Teven ben ik benieuwd waarom in jouw optiek het bovenstaande geen betrekking heeft op de balans. Als de ''slechte'' kant betreden je winkans vergroot, en dat veel spelers stimuleert zich te laten infecteren, is daardoor de balans zoek. Dit komt toch door de spelregels en niet de spelers?
kolonist
Wereldkampioen Kolonisten 2011

Bericht door kolonist »

16 Feet Pauly schreef: Het is in ieder geval hartstikke gaaf!? haha, the Resistance en Panic Station zijn er niks bij. ;).
Ik ben benieuwd! Ik ga Coup vanavond voor het eerst spelen en heb er zin in! :)
Braadzak
Uno

Bericht door Braadzak »

kolonist schreef:Dat is precies wat ik bedoelde met de ontbrekende balans. Vrijwel alle mensen die ik ken spelen naast de gezelligheid om te winnen. Panic Station is enorm makkelijk te winnen als je je simpelweg laat infecteren door de host. Als de host wint, wint namelijk - op de laatste na - iedereen die geinfecteerd is. Met die speelstijl wint de host extreem makkelijk, want het is snel 3 tegen 1.
Dit hoeft niet zo te zijn met de master and servant variant: als je geinfecteerd bent, kan je pas winnen als je óf een andere speler infecteert óf als je het laatste karakter van een 'goede' speler vermoord. Dit zorgt ervoor dat je als geinfecteerde ook je best moet doen.

Alhoewel ik het wel eens ben met dat het begin te belangrijk is bij Panic Station (de host moet iemand kunnen infecteren), vind ik het persoonlijk wel een veel leukere ervaring als dat begin wel goed gaat. Als je het met de goede groep speelt is het een paranoide ervaring die ik niet eerder heb meegemaakt in spellen.

The Resistance is daarnaast meer een zeer goede en spannende filler, maar zeker niet zo spannend en zeker niet zo'n ervaring als Panic Station in mijn ogen!
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

Hey kolonist,

Wil je please je bevindingen met ons delen betreffende COUP? Pauly heeft me wel heel niewsgierig gemaakt.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Zeg, Pauley; menneke, toch! Ik heb geen strijdbijl voorbij zien komen, hoor! :lol:
Ik zie een goede, inhoudelijke discussie met Seabie niet als iets waar 'strijd' aan te pas komt. Hopelijk heeft het nog een beetje interessant leesvoer opgeleverd.
kolonist schreef:
Bartjes! schreef:
Los van het feit dat dit niet waar is, heeft dit nog steeds niets met balans te maken.
Zou je hier verdere opheldering over kunnen geven? Om te beginnen ben ik benieuwd wat ik speltechnisch verkeerd heb geinterpeerd. Teven ben ik benieuwd waarom in jouw optiek het bovenstaande geen betrekking heeft op de balans. Als de ''slechte'' kant betreden je winkans vergroot, en dat veel spelers stimuleert zich te laten infecteren, is daardoor de balans zoek. Dit komt toch door de spelregels en niet de spelers?
Hallo Erwin, jazeker kan ik verheldering in mijn standpunt geven. Ik ben het namelijk niet met je eens dat het aan de spelregels ligt (waarmee ik overigens niets wil zeggen of suggereren over de kwaliteit van de spelregels; da's namelijk een heel andere discussie); het ligt júist aan de spelers. Zoals al door velen terecht is gemeld, bevat Panic Station veel elementen van een rollenspel. Bij aanvang van het spel krijg je een doel voorgeschoteld en een bepaalde rol toebedeeld (onderdeel van het eliteteam). Je behoort je in principe naar die rol te gedragen. Jezelf bewust laten infecteren hoort niet bij die rol, maar is zelfs compleet in strijd met die rol en met de verhaallijn. Dat je als speler een voorschot neemt op iets wat mógelijk in het spel gaat gebeuren (namelijk geinfecteerd raken, waarmee je doel uiteindelijk 180 graden draait; er zijn niet veel spellen waarbij dat gebeurt) hoort daar niet bij: uiteraard kan het niet anders dan dat je bij aanvang van het spel over deze voorkennis (dat je doel mogelijk tijdens het spel verandert) beschikt, maar het hoort nog steeds niet bij je rol en de verhaallijn om hier moedwillig mee om te gaan.

Heel flauw gesteld: als mensen bij The Resistance stiekem óók hun ogen openen of door hun wimperharen gaan gluren op het moment dat zij niet bij die groep horen die dat bij aanvang van het spel mag doen (kortom; iets doen dat niet bij hun rol hoort), is de lol er ook snel af.
Nu kunnen we nog dagenlang gaan discussieren over welke ruimte de spelregels van Panic Station je laten om je inderdaad anders te gaan gedragen dan je rol en je doel bij aanvang van het spel je 'opdragen' (en in hoeverre de regels van The Resistance die ruimte laten; zal veel minder zijn, omdat het een rechtlijniger spel is), maar in elk rollenspel heb je nu eenmaal een grote mate van vrijheid om je rol te vervullen; echter wel binnen de kaders die de rol je geeft. Blijft dus staan dat je naar een doel toe moet werken dat in de verhaallijn én bij je rol past/hoort, zoals je aan het begin van het spel wordt opgedragen.

Over de 3-tegen-1 situaties en dat dat eenvoudig te winnen is: ik zie heel wat mensen die bij Panic Station té gefocust zijn op het infecteren van anderen. De meeste mensen zijn daar zo op gefocust, dat ze vergeten dat het doel van het spel niet is om zoveel mogelijk mensen te infecteren. Het is slechts een middel, een manier, die je als host helpt om het spel te winnen. Maar infecteren is geen doel an sich. Er zijn nog veel meer manieren om te saboteren en te dwarsbomen, al is infecteren misschien wel één van de leukste én meest spannende (slaagt de infectie of niet?). Dat gezegd hebbende; ik heb meer dan eens mensen in hun eentje het spel zien winnen, hetzij als host, hetzij als 'mens'. 3-tegen-1 vergroot misschien je kansen op de overwinnig, maar is absoluut geen garantie, omdat veel meer factoren van invloed (kunnen) zijn (hoeveelheid gas cans en wie deze bezit, waar de hive zich bevindt, waar zijn de gesloten deuren en wie heeft de keycards, wie heeft zijn human en/of android nog in leven, wie heeft kogels, hoeveel levenspunten heeft iemand nog en wie beschikt er nog over kogels, etc). Het is geen rechtlijnig spel waarbij als je A doet, je B krijgt wat je in vervolgens in C kunt investeren, zodat je terug bij A weer meer of nieuwe mogelijkheden hebt. Het is een verhaal, een avontuur en het loopt telkens weer anders af. Dát is Panic Station. Neem een foto van een willekeurige spelsituatie en vertel mij wie er het beste voor staat; dat is bij dit spel nauwelijks te doen.
16 Feet Pauly
Critico

Bartjes! schreef:Zeg, Pauley; menneke, toch! Ik heb geen strijdbijl voorbij zien komen, hoor! :lol:
Ik zie een goede, inhoudelijke discussie met Seabie niet als iets waar 'strijd' aan te pas komt. Hopelijk heeft het nog een beetje interessant leesvoer opgeleverd.
kolonist schreef:
Bartjes! schreef:
Hallo Erwin, jazeker kan ik verheldering in mijn standpunt geven. Ik ben het namelijk niet met je eens dat het aan de spelregels ligt (waarmee ik overigens niets wil zeggen of suggereren over de kwaliteit van de spelregels; da's namelijk een heel andere discussie); het ligt júist aan de spelers. Zoals al door velen terecht is gemeld, bevat Panic Station veel elementen van een rollenspel. Bij aanvang van het spel krijg je een doel voorgeschoteld en een bepaalde rol toebedeeld (onderdeel van het eliteteam). Je behoort je in principe naar die rol te gedragen. Jezelf bewust laten infecteren hoort niet bij die rol, maar is zelfs compleet in strijd met die rol en met de verhaallijn. Dat je als speler een voorschot neemt op iets wat mógelijk in het spel gaat gebeuren (namelijk geinfecteerd raken, waarmee je doel uiteindelijk 180 graden draait; er zijn niet veel spellen waarbij dat gebeurt) hoort daar niet bij: uiteraard kan het niet anders dan dat je bij aanvang van het spel over deze voorkennis (dat je doel mogelijk tijdens het spel verandert) beschikt, maar het hoort nog steeds niet bij je rol en de verhaallijn om hier moedwillig mee om te gaan.

Heel flauw gesteld: als mensen bij The Resistance stiekem óók hun ogen openen of door hun wimperharen gaan gluren op het moment dat zij niet bij die groep horen die dat bij aanvang van het spel mag doen (kortom; iets doen dat niet bij hun rol hoort), is de lol er ook snel af.
Nu kunnen we nog dagenlang gaan discussieren over welke ruimte de spelregels van Panic Station je laten om je inderdaad anders te gaan gedragen dan je rol en je doel bij aanvang van het spel je 'opdragen' (en in hoeverre de regels van The Resistance die ruimte laten; zal veel minder zijn, omdat het een rechtlijniger spel is), maar in elk rollenspel heb je nu eenmaal een grote mate van vrijheid om je rol te vervullen; echter wel binnen de kaders die de rol je geeft. Blijft dus staan dat je naar een doel toe moet werken dat in de verhaallijn én bij je rol past/hoort, zoals je aan het begin van het spel wordt opgedragen.

Over de 3-tegen-1 situaties en dat dat eenvoudig te winnen is: ik zie heel wat mensen die bij Panic Station té gefocust zijn op het infecteren van anderen. De meeste mensen zijn daar zo op gefocust, dat ze vergeten dat het doel van het spel niet is om zoveel mogelijk mensen te infecteren. Het is slechts een middel, een manier, die je als host helpt om het spel te winnen. Maar infecteren is geen doel an sich. Er zijn nog veel meer manieren om te saboteren en te dwarsbomen, al is infecteren misschien wel één van de leukste én meest spannende (slaagt de infectie of niet?). Dat gezegd hebbende; ik heb meer dan eens mensen in hun eentje het spel zien winnen, hetzij als host, hetzij als 'mens'. 3-tegen-1 vergroot misschien je kansen op de overwinnig, maar is absoluut geen garantie, omdat veel meer factoren van invloed (kunnen) zijn (hoeveelheid gas cans en wie deze bezit, waar de hive zich bevindt, waar zijn de gesloten deuren en wie heeft de keycards, wie heeft zijn human en/of android nog in leven, wie heeft kogels, hoeveel levenspunten heeft iemand nog en wie beschikt er nog over kogels, etc). Het is geen rechtlijnig spel waarbij als je A doet, je B krijgt wat je in vervolgens in C kunt investeren, zodat je terug bij A weer meer of nieuwe mogelijkheden hebt. Het is een verhaal, een avontuur en het loopt telkens weer anders af. Dát is Panic Station. Neem een foto van een willekeurige spelsituatie en vertel mij wie er het beste voor staat; dat is bij dit spel nauwelijks te doen.
Kijk klare taal, ik wil het graag eens met jou spelen Bart (Panic station he ;) smeerlapperij), ik heb dit spel met de verkeerde groep gespeeld denk ik. Tenminste de host wist niet helemaal hoe of wat, iedereen liep maar wat in het rond en ik zat gefrustreerd in een hoekje te huilen om wapens/ammo. Maar hetzelfde gebeurde bij the Resistance die hard in de soep liep, doordat de spionnen teveel hun mond hielden of teveel praatte!! Was dat potje van vorige week toch stukken beter, was tevens de eerste keer dat ik de blauwe boys zag winnen. Maar ook bij Coup en Cosmic Encounter is dit een probleem, je moet mensen aan tafel hebben die houden van een discussie, een accusatie (anglicisme hoezee!!) en het spel an sich, of die je een loer kan draaien. Dus niet mensen die zich blind willen staren op hun bordje en hun eigen plannetje willen smeden, vieze stink....ken ;0 haha. sorry, ook leuk natuurlijk maar ik hou ook van de interactie.

Wat dat betreft kan ik nog wel even doorgaan, maar wat ik dus wil zeggen is de groep is erg afhankelijk voor de gang van het spel. Bart heeft me zowaar met zijn betoog gemotiveerd om Panic Station een nieuwe kans te geven. (hopelijk gaat ie op me uitnodiging in.) Dus ook al ben ik in Limburg dit weekend je kunt hem niet van me overnemen EEMBC ;).

Goed. Over die strijdbijl ik ben natuurlijk een beetje een stokertje, maar nog 1 zo een opmerking Bart en ik moet hem opgraven!!? :P hahaha :0 Vlerkmans!