OK, laat ik mijn vraag voorzichtiger formuleren, hoe kom je tot je tot deze mening? Het afgelopen jaar heeft men ruim 12.000 bezoekers getrokken en dat waren er toch ongeveer 3.000 meer dan het jaar daarvoor dus de cijfers hebben ze in elk geval mee wat mij betreftBartjes! schreef:Dit is geen conclusie, dit is een gevoel. Een mening (de zin begint immers met 'volgens mij'). Waarmee je het niet eens hoeft te zijn, maar bij mij ontstaat dat idee. En natuurlijk hoop ik dat ik er GIGANTISCH naast zit.Dierik schreef:Hoe kom je tot deze conclusie, Libema geeft mij in de gesprekken juist het beeld dat ze voldoende groeipotentieel zien voor het SSP.Bartjes! schreef:Volgens mij ziet Libéma weinig groeikans in dit evenement en zijn de inspanningen daar dus ook naar.
Spellenspektakel 2009: Brainstormsessie!
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Dierik
- Erelid
-
Bartjes!
- Uitgever
Ik heb simpelweg het idee dat er niet vanuit de doelgroep (en dan bedoel ik in de eerste plaats bezoekers) nagedacht wordt, maar vanuit de eigen organisatie en de standhouders. Ik krijg sterk de indruk dat er vooral naar de standhouders geluisterd wordt. En dan vraag ik me af: waar is de marketing gedachte? De makkelijkste manier is inderdaad om de vrijdag te skippen. Hoppa, weg er mee. Toedeledokie. Maar ik betwijfel of het ook de beste manier is als je doelstelling groei is. Ik zal dat nader toelichten. Als je denkt vanuit de groeidoelstelling, kom je wellicht namelijk tot hele andere conclusies, waarvan ik me afvraag of ze de revue zijn gepasseerd.
Als standhouders prefereren om de vrijdag te laten vervallen, kun je twee dingen doen: met ze mee gaan en de vrijdag skippen, of zorgen dat die vrijdag weer interessant wordt voor je standhouders. Dat het een daverend succes wordt en uitgroeit tot een dag die zich kan meten met de zaterdag en zondag. Ik heb het idee dat over die laatste optie bijvoorbeeld totaal niet nagedacht is. Als we willen dat het Spellenspektakel volgend jaar wéér met 3.000 bezoekers groeit, hebben we die vrijdag juist misschien wel keihard nodig! Ik moet er niet aan denken, Dierik, dat deze groeitrend zoals die nu is ingezet (dank voor de cijfers!) zich doorzet maar dat de beurs steeds kleiner en korter wordt!
Kortom; de volgorde is volgens mij:
1. Zorg in de eerste plaats dat je een interessante beurs hebt voor bezoekers (marketinggedachte: ga uit van je doelgroep)
2. Als die bezoekers komen, wordt het voor de standhouders vanzelf interessant om óók te komen.
(Je kunt immers veel standhouders hebben, maar als de beurs totaal niet aantrekkelijk is voor je doelgroep, schiet je je doel voorbij en gaat de beurs op termijn alleen maar krimpen. En denken we echt dat er opeens veel meer standhouders komen op het moment dat de vrijdag wegvalt? Of dat er juist heel veel wegvallen op het moment dat we de vrijdag handhaven? Kom op, denk vanuit de doelgroep!)
Natuurlijk is het in de praktijk niet zo eenvoudig als ik nu stel (het een hangt immers met het ander samen; hoe meer standhouders, hoe interessanter het voor de potentiële bezoeker is om te komen), maar met de huidige basis (12.000 bezoekers en de groeilijn die in 2008 is ingezet), kan ik me niet voorstellen dat het gros van de standhouders plots wegvalt als je de vrijdag handhaaft.
P.S. Nee, ik heb geen emotionele band met de vrijdag
Sterker nog; ik ben van alle keren dat ik er geweest ben, maar één keer op vrijdag geweest. Afgelopen jaar was ik er op zondag. Het gaat me meer om het principe dat we van 3 dagen terug gaan naar 2 dagen en dat kan volgens mij voor de beoogde groei van het evenement en de promotie van het betere bordspel niet snel in positieve zin uitpakken.
Als standhouders prefereren om de vrijdag te laten vervallen, kun je twee dingen doen: met ze mee gaan en de vrijdag skippen, of zorgen dat die vrijdag weer interessant wordt voor je standhouders. Dat het een daverend succes wordt en uitgroeit tot een dag die zich kan meten met de zaterdag en zondag. Ik heb het idee dat over die laatste optie bijvoorbeeld totaal niet nagedacht is. Als we willen dat het Spellenspektakel volgend jaar wéér met 3.000 bezoekers groeit, hebben we die vrijdag juist misschien wel keihard nodig! Ik moet er niet aan denken, Dierik, dat deze groeitrend zoals die nu is ingezet (dank voor de cijfers!) zich doorzet maar dat de beurs steeds kleiner en korter wordt!
Kortom; de volgorde is volgens mij:
1. Zorg in de eerste plaats dat je een interessante beurs hebt voor bezoekers (marketinggedachte: ga uit van je doelgroep)
2. Als die bezoekers komen, wordt het voor de standhouders vanzelf interessant om óók te komen.
(Je kunt immers veel standhouders hebben, maar als de beurs totaal niet aantrekkelijk is voor je doelgroep, schiet je je doel voorbij en gaat de beurs op termijn alleen maar krimpen. En denken we echt dat er opeens veel meer standhouders komen op het moment dat de vrijdag wegvalt? Of dat er juist heel veel wegvallen op het moment dat we de vrijdag handhaven? Kom op, denk vanuit de doelgroep!)
Natuurlijk is het in de praktijk niet zo eenvoudig als ik nu stel (het een hangt immers met het ander samen; hoe meer standhouders, hoe interessanter het voor de potentiële bezoeker is om te komen), maar met de huidige basis (12.000 bezoekers en de groeilijn die in 2008 is ingezet), kan ik me niet voorstellen dat het gros van de standhouders plots wegvalt als je de vrijdag handhaaft.
P.S. Nee, ik heb geen emotionele band met de vrijdag
Sterker nog; ik ben van alle keren dat ik er geweest ben, maar één keer op vrijdag geweest. Afgelopen jaar was ik er op zondag. Het gaat me meer om het principe dat we van 3 dagen terug gaan naar 2 dagen en dat kan volgens mij voor de beoogde groei van het evenement en de promotie van het betere bordspel niet snel in positieve zin uitpakken.
-
Jerome
- Gouverneur
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Informatieve discussie, en ik kan me vooral vinden in de meningen van Bartjes en Cymric, maar ik moet daar meteen bij zeggen dat de kans dat ik naar Zwolle zou rijden al niet zo groot was, en nihil als dat in het weekeinde zou moeten gebeuren.
Ik vroeg me onderwijl af wat Dierik's rol eigenlijk is: vertegenwoordiger van Libema, intermediair tussen Libema en dit forum? De reden is dat Dierik tot nog toe kritiekloos en met zeker enthousiasme alle beslissingen van Libema heeft overgebracht. Dat is zijn goed recht, maar tot voor kort was ik in de veronderstelling dat Dierik vrijwillig speldemonstrator voor QWG was, maar de titel 'webmaster' was me dan ook nog niet eerder opgevallen.
Mocht ik aankondigingen hierover hebben gemist dan spijt me dat, ik heb de laatste maanden niet zo veel gevolgd op het SpSp-forum.
Ik vroeg me onderwijl af wat Dierik's rol eigenlijk is: vertegenwoordiger van Libema, intermediair tussen Libema en dit forum? De reden is dat Dierik tot nog toe kritiekloos en met zeker enthousiasme alle beslissingen van Libema heeft overgebracht. Dat is zijn goed recht, maar tot voor kort was ik in de veronderstelling dat Dierik vrijwillig speldemonstrator voor QWG was, maar de titel 'webmaster' was me dan ook nog niet eerder opgevallen.
Mocht ik aankondigingen hierover hebben gemist dan spijt me dat, ik heb de laatste maanden niet zo veel gevolgd op het SpSp-forum.
-
Dierik
- Erelid
Nou Jerome, om te beginnen ben ik gewoon spellenliefhebberTsaar schreef:Ik vroeg me onderwijl af wat Dierik's rol eigenlijk is: vertegenwoordiger van Libema, intermediair tussen Libema en dit forum? De reden is dat Dierik tot nog toe kritiekloos en met zeker enthousiasme alle beslissingen van Libema heeft overgebracht. Dat is zijn goed recht, maar tot voor kort was ik in de veronderstelling dat Dierik vrijwillig speldemonstrator voor QWG was, maar de titel 'webmaster' was me dan ook nog niet eerder opgevallen.
Laat het verder duidelijk zijn dat niemand foutloos is, dus ook door Libema zullen fouten worden gemaakt, maar laat niemand denken dat Libema met een of ander afbouwscenario bezig is want het tegenovergestelde is eerder het geval
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Wat nog niemand genoemd heeft is dat de IJsselhallen groot genoeg zijn om extra bezoekersaantallen op te vangen door de ruimte waarin gespeeld kan worden uit te breiden. Als je kijkt naar het oude spellenspektakel dan had 999 veel grotere stands dan nu. Ze zouden bijvoorbeeld de hele zaal waar nu de miniaturen stonden volgens mij wel kunnen vinden.
De nieuwe spellen van 999 zijn altijd populair en daar zie je dus vaak wachtenden, als ze meer ruimte zouden huren zouden meer mensen het spel van hun keus kunnen doen.
En in de hoofdzaal zou ook meer ruimte over zijn voor de andere uitgevers. Misschien zou Libema kunnen stimuleren dat de standhouders grotere stands vullen door iets met de prijzen te doen (oplopende kwamtumkorting per m2).
Misschien zou je zelfs een speed-date gedeelte kunnen maken waar mensen de kans krijgen om een half uurtje een complex spel te spelen om zo een idee van het spel te krijgen. Als je een snuffelaar bent weet je dan waar je terecht kan en mensen die gewoon een spel willen uitspelen kunnen dan in de reguliere stand terecht. Als je duidelijk maakt wat de bedoeling is van een plek, is dit vast ook geen probleem.
Verder zou een golden-oldie zaal ook leuk zijn. Hier zouden de spellen gespeeld kunnen worden die al langer op de markt zijn. Voor de liefhebber is dit misschien niet zo interessant (want die kent die spellen al en die wil vooral nieuwe spellen spelen), maar voor gelegenheidsspelers is het wel interessant om kennis te maken met de spellen die zich al bewezen hebben. Op deze locatie zou je wellicht samen kunnen werken met spellenverenigingen of websites om mensen ook een beetje wegwijs te maken in de enorme lading spellen die blijkt te bestaan.
En natuurlijk moet er echt een kinderhoek komen, maar als de uitgevers niet willen houd het helaas op.
De nieuwe spellen van 999 zijn altijd populair en daar zie je dus vaak wachtenden, als ze meer ruimte zouden huren zouden meer mensen het spel van hun keus kunnen doen.
En in de hoofdzaal zou ook meer ruimte over zijn voor de andere uitgevers. Misschien zou Libema kunnen stimuleren dat de standhouders grotere stands vullen door iets met de prijzen te doen (oplopende kwamtumkorting per m2).
Misschien zou je zelfs een speed-date gedeelte kunnen maken waar mensen de kans krijgen om een half uurtje een complex spel te spelen om zo een idee van het spel te krijgen. Als je een snuffelaar bent weet je dan waar je terecht kan en mensen die gewoon een spel willen uitspelen kunnen dan in de reguliere stand terecht. Als je duidelijk maakt wat de bedoeling is van een plek, is dit vast ook geen probleem.
Verder zou een golden-oldie zaal ook leuk zijn. Hier zouden de spellen gespeeld kunnen worden die al langer op de markt zijn. Voor de liefhebber is dit misschien niet zo interessant (want die kent die spellen al en die wil vooral nieuwe spellen spelen), maar voor gelegenheidsspelers is het wel interessant om kennis te maken met de spellen die zich al bewezen hebben. Op deze locatie zou je wellicht samen kunnen werken met spellenverenigingen of websites om mensen ook een beetje wegwijs te maken in de enorme lading spellen die blijkt te bestaan.
En natuurlijk moet er echt een kinderhoek komen, maar als de uitgevers niet willen houd het helaas op.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
-
Dierik
- Erelid
Zou je dat idee wat concreter kunnen invullen Erwin, want ik ben wel nieuwsgierig naar jouw invalshoek.Erwin schreef:Als een beurs echt een stevige kinderhoek wenst, komt die er. Dat kost dan wat geld en moeite, maar zo'n investering verdien je uiteindelijk wel terug.Dagmar schreef: En natuurlijk moet er echt een kinderhoek komen, maar als de uitgevers niet willen houd het helaas op.
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Denk autorai, ik ben er niet begreep maar er is veel aandacht geweest voor de veranderde opzet. Niet langer naar merk maar naar soort auto zodat je makkelijk kan vergelijken.
Vertaald naar het spellenavond zou je aparte hoeken kunnen maken voor kinderspellen, abstracte spellen, snele kaartspelletjes, tweepersoonsspellen, wargames, ctg's en liefhebberspellen. Iedere hoek kan je dan aanpassen aan je doelgroep. Voor de kinderhoek zou je dus lage tafeltjes met kleine stoeltjes kunnen doen en misschien wat zachtere materialen. Of juist de maxi-versies van de bekende spellen.
Het zou een leuke opzet zijn, maar voor de uitgevers zou het wel betekenen dat ze af moeten zien van hun vaste hoekjes en daar veel kleine stukjes voor terug krijgen.
Vertaald naar het spellenavond zou je aparte hoeken kunnen maken voor kinderspellen, abstracte spellen, snele kaartspelletjes, tweepersoonsspellen, wargames, ctg's en liefhebberspellen. Iedere hoek kan je dan aanpassen aan je doelgroep. Voor de kinderhoek zou je dus lage tafeltjes met kleine stoeltjes kunnen doen en misschien wat zachtere materialen. Of juist de maxi-versies van de bekende spellen.
Het zou een leuke opzet zijn, maar voor de uitgevers zou het wel betekenen dat ze af moeten zien van hun vaste hoekjes en daar veel kleine stukjes voor terug krijgen.
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
kaartverkoop voor Spellenspektakel 2009
De kaartverkoop voor Spellenspektakel 2009 is gestart.
Tot 31/8 krijgen vroegboekers een extra korting.
Tot 31/8 krijgen vroegboekers een extra korting.
Let wel op: je betaalt € 1,65 administratiekosten per ticket bij bestelling via internet.Spellenspektakel website schreef:Kaartverkoop is gestart!
Wil je toegangskaarten bestellen voor het Spellenspektakel? Dat kan! En tot en met 31 augustus krijg je ook nog eens € 3,50 korting op het volwassenentarief. Nieuw dit jaar is de gezinskaart. Hiermee kunnen 2 volwassenen en 2 kinderen van 5 tot en met 12 jaar voor een speciaal tarief het Spellenspektakel bezoeken. Klik op de banner om de toegangskaarten te bestellen!
-
rudyc
- PIONier
ik ben het helemaal met dagmar eens een golden oldie zaal zou voor mensen zoals ik wenselijk zijn.Dagmar schreef:
wij houden graag van een bordspel maar zitten niet bij een vereniging of wat dan ook en hierdoor blijf je niet op de hoogte wat betreft de spellen.
voordat je dan een nieuw spel koopt gaat er dan ook een tijd over heen, omdat je het een keertje gespeeld wilt hebben.
in zo'n hoek zou ik dan bv de spellen zien tot 10-15 jaar terug dus onder andere Carcassonne, puerto rico enz.
het is nu nog maar ruim een maand van het spellenspektakel vandaan.
en als ik op de site kijk en klik op bijvoorbeeld bezoekrsinfo-programma.
dan staat er dat het programma zo spoedig mogelijk volgt. nu ben ik nog nooit naar het pellenspektakel geweest dus ik zou wel een beetje willen weten wat ik kan verwachten.
is het misschien idee ook voor volgende jaren om eerst een abstracter en onder voorbehoud programma te bieden en dan naar mate je de datum van de beurs nadert steeds specifieker worden.
zelfde geld voor speldemonstraties.
Hier kan namelijk de beslissing voor mensen die er niet zo veel van af weten wat het spellenspektakel is toch van afhangen of ze wel of niet hier naar toe gaan.
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Een voorlopig programma dat uiteindelijk te sterk zou kunnen afwijken lijkt me niet goed.rudyc schreef:... is het misschien idee ook voor volgende jaren om eerst een abstracter en onder voorbehoud programma te bieden en dan naar mate je de datum van de beurs nadert steeds specifieker worden.
zelfde geld voor speldemonstraties.
Hier kan namelijk de beslissing voor mensen die er niet zo veel van af weten wat het spellenspektakel is toch van afhangen of ze wel of niet hier naar toe gaan.
De beste manier om je te laten overtuigen is gewoon naar het Spellenspektakel gaan. Op een beurs is steeds gelegenheid om spellen te bekijken, te vergelijken en uit te proberen.
Lees ook even het antwoord van Cymric elders op dit forum:
http://speel.spellenspektakel.nl/forum/ ... 7981#17981
-
ErwinC
- Matroos
En ? Gaat de Nederlands Go Bond er zijn ? 'k zou het wel leuk vinden. 'k startte zelf vorig jaar met GO spelen en ben er ondertussen redelijk verslaafd aan geraakt.Dierik schreef:knip
4) Aanwezigheid denksporten
Libema gaat in elk geval proberen om het aandeel van de denksporten op het komende SSP te verhogen t.o.v. vorig jaar. Ik heb onder andere de Nederlandse Govereniging als tip aangedragen.
knip
http://www.boardgamegeek.com/user/MateE