Wingspan nieuwtjes afgelopen week: Nesting Box!
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
WTULTC
- Elfenkoning
Re: Wingspan nieuwtjes afgelopen week: Nesting Box!
Het logo is toch al herkenbaar genoeg?
Zo niet dan is het wellicht een idee dat ze het logo eens aan gaan passen. Dat is al erg oud en persoonlijk vind ik die op een doos niet echt opvallen. Van een afstandje lijkt het namelijk een doffe rechthoekige vlek, omdat in het logo niet echt felle kleuren worden gebruikt. De letters van het logo niet veel verschillen van de achtergrond/joker.
Dan is het logo van White Goblin, Geronimo, Repos, Days of Wonder etc... duidelijker.
Ik weet dat het gevoelig kan zijn voor een onderneming om een logo aan te gaan passen, maar persoonlijk vind ik dat het logo van 999Games wel een opfrisbeurt kan gebruiken en eigenlijk niet meer modern is tov de andere logo's in bordspellenland.
Heel moeilijk is het denk ik ook niet om deze er frisser uit te laten zien. Gebruik geen rechthoekige kader meer, maar een leuke felle kleurrijke joker met daaronder de letters van 999Games en je bent klaar volgens mij.
Dan is wellicht die rode lijn op de doos ook niet meer nodig.
Zo niet dan is het wellicht een idee dat ze het logo eens aan gaan passen. Dat is al erg oud en persoonlijk vind ik die op een doos niet echt opvallen. Van een afstandje lijkt het namelijk een doffe rechthoekige vlek, omdat in het logo niet echt felle kleuren worden gebruikt. De letters van het logo niet veel verschillen van de achtergrond/joker.
Dan is het logo van White Goblin, Geronimo, Repos, Days of Wonder etc... duidelijker.
Ik weet dat het gevoelig kan zijn voor een onderneming om een logo aan te gaan passen, maar persoonlijk vind ik dat het logo van 999Games wel een opfrisbeurt kan gebruiken en eigenlijk niet meer modern is tov de andere logo's in bordspellenland.
Heel moeilijk is het denk ik ook niet om deze er frisser uit te laten zien. Gebruik geen rechthoekige kader meer, maar een leuke felle kleurrijke joker met daaronder de letters van 999Games en je bent klaar volgens mij.
Dan is wellicht die rode lijn op de doos ook niet meer nodig.
Labels:
-
Pura Vida
- Kardinaal
Enorm is ie: 430x306x207mm. Maar ja, drie en straks vier losse dozen kost ook nogal wat kast....Jerome schreef: Dikke doos trouwens, wat is het formaat eigenlijk?
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Sommige uitgevers hebben inderdaad een meer aanwezige huisstijl dan anderen, maar daarover hebben we het toch al -tig keren gehad. Laat ons terugkeren naar de essentie van dit draadje, de Wingspan: Nesting Box.
-
999 Games
- Uitgever
Twee redenen:Aangezien 999Games hier mee leest ben ik wel benieuwd of ze hier eens willen aangeven waarom er ooit voor die rode streep is gekozen en wat de achterliggende gedachte daarvan is.
Merkherkenbaarheid en consistentie.
We willen dat ons merk herkenbaar is. Als mensen je naam herkennen en op nieuwe spellen zien verschijnen, zal er ook sneller interesse in die nieuwe spellen ontstaan. We zijn iets minder dan 10 jaar geleden begonnen met de rode streep, omdat hiermee ook op dozen met hele drukke artwork ons merk herkenbaar bleef.
Een mooi voorbeeld is het spel Dodo. De voorzijde van Dodo is heel kleurrijk, vrolijk en druk. Zonder de rode band zou ons logo met de clown in deze drukte minder opvallen, zeker niet op bijvoorbeeld een paar meter afstand in het schap van een grote speelgoedretailer. De rode streep zorgt ervoor dat desondanks toch aandacht getrokken wordt naar het logo.
Maar waarom zouden we dan de rode streep bij stilistisch meer "rustige" dozen zoals Wingspan toepassen? Dat brengt ons op consistentie. Als we bij één bepaald spel ons merk zo profileren en bij de rest niet heeft dit qua branding geen effect. Consistent zijn dwingt ons daarom ertoe om ook bij dozen die dit misschien op zich niet echt nodig hebben ook de rode streep te gebruiken. Ik snap overigens wel waarom niet iedereen dit even prettig vindt bij een titel als Wingspan, maar in de context van onze bredere strategie voor branding blijven we voorlopig hierop inzetten.
Onderschat vooral de kosten van het veranderen van je logo niet. Het is meer dan alleen een ander plaatje ontwerpen. We zouden op zijn minst een forse marketingcampagne nodig hebben om qua herkenbaarheid weer op ons oude niveau te komen en dat kost geld. Onze brand staat op dit moment zo sterk, dat we meer te verliezen dan te winnen hebben bij een rebranding.
^Peter
-
WTULTC
- Elfenkoning
Bedankt Peter voor je uitgebreide antwoord en nooit geweten dat de figuur in de logo eigenlijk een clown voorstelt ipv een joker. Weer wat geleerd, naast merkherkenbaarheid en consistentie. Ik snap het van jullie kant wel overigens, maar wij als echt bordspelliefhebbers die zuinig zijn op onze dozen en de bordspellencollectie als een soort van kunstwerk in onze woonkamers hebben staan vinden die rode streep op de doos niet mooi en overbodig.
Uiteraard snap ik het wel vanuit jullie oogpunt.
Uiteraard snap ik het wel vanuit jullie oogpunt.
-
999 Games
- Uitgever
Herstel: het is inderdaad een joker 
-
Edwin84
- Elfenkoning
Ik dacht altijd dat het een nar was.999 Games schreef: Herstel: het is inderdaad een joker![]()
-
Jerome
- Gouverneur
Vandaag zijn mijn setjes gearriveerd. Ik had verwacht nog invoerrechten en btw te moeten betalen, maar kennelijk was het okee zo. Op de envelop stond overigens dat de totale waarde $49 was.WTULTC schreef: Leuk om te lezen dat jullie nav mijn reactie de tokens in Oekraïne hebben besteld.
Daar ga je geen spijt van krijgen. Ik heb wel eens waar alleen de foodtokens daar gekocht, maar het geeft zoveel meer spelvreugde om de juiste vorm en het hout te voelen van de tokens.
Ik heb de tokens vluchtig bekeken en ben er erg blij mee: ze zien eruit alsof ze gewoon bij Wingspan horen. Gauw spelen dan maar.
-
Lucky Jack
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Dat is toevallig, die van mij zijn ook vandaag binnen gekomen en hier ook geen BTW of invoerrechten.Jerome schreef:Vandaag zijn mijn setjes gearriveerd. Ik had verwacht nog invoerrechten en btw te moeten betalen, maar kennelijk was het okee zo. Op de envelop stond overigens dat de totale waarde $49 was.WTULTC schreef: Leuk om te lezen dat jullie nav mijn reactie de tokens in Oekraïne hebben besteld.
Daar ga je geen spijt van krijgen. Ik heb wel eens waar alleen de foodtokens daar gekocht, maar het geeft zoveel meer spelvreugde om de juiste vorm en het hout te voelen van de tokens.
Ik heb de tokens vluchtig bekeken en ben er erg blij mee: ze zien eruit alsof ze gewoon bij Wingspan horen. Gauw spelen dan maar.
Ze zien er inderdaad prachtig uit en voelen goed aan.
-
SuSuQie
- Regenmaker
999 Games schreef: Herstel: het is inderdaad een joker![]()

Het was/is bij "kinderspellen" een clown.
Maar terug on topic: maak die nestingbox!
-
Harleyman
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!
Het is van origine toch echt een hofnar! https://www.999games.nl/nieuws/waar-onz ... daan-komen
Vaak is rond beter, soms vierkant!
-
Edwin84
- Elfenkoning
Had ik toch gelijk
-
Pura Vida
- Kardinaal
Hofnar, nar, clown of joker... het scheelt allemaal vrij weinig, qua betekenis. Hij zal in elk geval dus niet op de Nesting Box prijken.
-
Harleyman
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!
Ach ze staan wel vaker voor joker en er werken blijkbaar ook de nodige clownsEdwin84 schreef: Had ik toch gelijk
Ook de argumentatie van merkenherkenbaarheid en consistentie gaat nergens over. Alsof een Douwe Egberts haar logo nog nooit heeft veranderd in die 100'er jaren, terwijl dat een heel eenvoudige is en niets anders dan de letters DE op een rode achtergrond. Maar je moet als onderneming wel met de tijd mee gaan natuurlijk (en ja dat kost wat), anders kost het je namelijk ook geld (oubollig imago oa).
Het voorbeeld wat wordt aangehaald tav het spel Dodo slaat ook kant noch wal. Alsof het spel in dezelfde winkel ook in de Engelse of Duitse versies van Kosmos dan wel de Spaanse/Baskische/Portugese versie aanwezig is
Vaak is rond beter, soms vierkant!
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
We gaan wel erg buiten het onderwerp om zo. Maar anyway, hier ben ik het niet geheel mee eens. Ik heb hele goede ervaringen met de klantenservice van 999 (hulde voor hoe zij verloren onderdelen opsturen, al dan niet tegen een kleine vergoeding) en die van White Goblin heb ik nooit nodig gehad (dus is nog beter). En als je twee partijen noemt dan is het minimaal een duopolie en geen monopolie. En aangezien er toch nog flink wat andere uitgevers in Nederland actief zijn (Geronimo, Asmodee, Ravensburger, Quined en ga nog maar even door), is het zeker ook geen duopolie.Harleyman schreef: Ach ze staan wel vaker voor joker en er werken blijkbaar ook de nodige clowns... ...oftewel 999 Games (en dat geldt onderhand ook wel voor White Goblin Games) heeft het voor mij al een flink aantal jaren verbruid. De onzekerheid of een uitbreiding wel of niet door ze uitgebracht gaat worden, het niet plezierige klantencontact, slechte vertalingen en het monopolistische handelen van deze uitgevers op de Nederlandse markt hebben me daartoe wel gebracht.
Ik snap dat het flink balen is als een uitbreiding niet in het Nederlands uitkomt en dat je dat liever van te voren had willen weten. Van goedlopende spellen komen volgens mij de uitbreidingen ook altijd/meestal wel uit. Maar het Nederlands taalgebied is klein en als een spel dan minder goed loopt, dan snap ik ook wel dat het voor een uitgever niet rendabel is om de uitbreiding uit te brengen. Dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen.