Het weekend van Dennis!

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Het weekend van Dennis!

Bericht door siepie »

Welkom terug Dennis! En gelijk bespreek je 2 spellen die hier thuis ook de interesse gewekt hebben. Vooral Emberleaf vanwege de looks. Pondscape eerst totaal niet maar we hoorden er de afgelopen week veel positiefs over en willen het eens zelf proberen.

Hoe is zo'n weekend eigenlijk?
Afbeelding
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Zelf proberen is altijd het beste! Wat bij de een helemaal niet klikt, kan bij iemand anders juist wel helemaal aanslaan. Voor mij persoonlijke de leukste ontdekkingen van dit weekend moeten in ieder geval nog langskomen.

Het weekend is wel echt tof. Je zit sowieso op een vakantiepark en je kunt van alle faciliteiten van het park gebruik maken. Vennenbos heeft best een leuk centrum met een tof zwembad. Maar ik moet wel zeggen dat wij daar nooit gebruik van maken tijdens een spelletjesweekend. DSV heeft een centrale ruimte, waar veel tafels en stoelen staan. Ze brengen veel spellen mee en je mag ook vooraf een aantal verzoekjes doen. Op zaterdag en zondag ochtend is er een quiz waar je iets kunt winnen. Verder organiseren ze ook iets. Dit kan een avond weerwolven zijn, dit keer was het een Carnaval of Sins toernooi, waar ook een prijs mee viel te verdienen. Er staat altijd een flip-over waarop je kunt aangeven dat je spelers zoekt om een spel te spelen, of je kunt je naam opschrijven als iemand anders dit al heeft gedaan.

Voor ons bestaat een weekend uit zo veel mogelijk (nieuwe) spellen spelen. We zitten in principe de hele openingstijd in die ruimte. We kiezen spellen uit en gaan ze spelen. In zo’n zaal hangt toch altijd een prettige sfeer. Geert en Marieke komen regelmatig even langs om een praatje te maken en je kunt aan hen (of aan de andere helpers) altijd om hulp of een speluitleg vragen. Je kunt zelf maken van het weekend wat je er van wilt maken! We gingen dus voor de vierde keer, ons bevalt het goed.
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

De zaterdag speelden we zes spellen voor het eerst. Hierbij de eerste drie van de dag!

Saltfjord
In Saltfjord wil je, net als in veel spellen, de meeste punten scoren. Het leuke aan Saltfjord, is dat dat op meerdere manieren kan. Het is in de kern een worker (dice) placement en resource management spel.

Iedereen begint met een persoonlijk tweedelig spelersbord. Één deel is een dorpje, met wat start gebouwen, welke je kunt uitbreiden door er tegels op te leggen. Een ander deel is je resource bord. De resources staan er op aan gegeven en je hebt algemene blokjes waarmee je aangeeft welke en hoeveel resources je hebt. Daarnaast krijg je nog een schip om mee te kunnen vissen en de vangst op te bewaren. Elke ronde worden er per speler drie witte dobbelstenen gedobbeld. Daarnaast voor elke speler een aantal oranje dobbelstenen gelijk aan de ronde. In de tweede ronde heb je dus per persoon drie witte en twee oranje dobbelstenen. Een spel bestaat uit drie rondes, dus iedereen kan 15 keer een dobbelsteen plaatsen. Naast het plaatsen van een dobbelsteen is er ook een actie ‘grote’ gebouwen bouwen. Je pakt dan geen dobbelsteen, maar plaatst een tegel van drie vakken met daarop twee gebouwen. Dit vergroot het aantal acties wat je met de dobbelsteen in de betreffende kolom kunt doen. In de meeste gevallen kiest ieder kiest om de beurt een van de beschikbare dobbelstenen en daarmee kun je in je dorp gebouwen activeren. Witte dobbelstenen laten je alle gebouwen in een kolom activeren, oranje dobbelstenen in een rij. Er zijn twee soorten gebouwen: de ene soort levert resources op, de ander een actie. Als je een dobbelsteen hebt gekozen, kun je álle gebouwen activeren die in de betreffende kolom of rij staan. De laatste actie die je doet, daar blijft de dobbelsteen liggen (en dat gebouw is voor de rest van de ronde geblokkeerd). Resources geef je aan op het resource tableau. Wat leuk gedaan is, is dat je ten alle tijden resources kunt upgraden of downgraden. De laagste resource is vis. Maar als je twee vissen betaald, mag je van een derde vis bijvoorbeeld graan maken. Of van een hout kun je planken maken. Stel dat je maar één vis hebt, dan mag je graan downgraden naar vis, waardoor je toch twee vis hebt en je van een hout alsnog planken kunt maken door de twee vis te betalen. Dit geeft de hele game een leuk extra puzzelelement.

De acties die je kunt doen zijn heel verschillend, maar kosten vrijwel altijd resources. Je kunt technologie ontwikkelen, deze geven je altijd permanente voordelen en leveren ook punten op aan het einde van het spel. Je kunt gaan vissen en uiteindelijk je vangst (vis en/of overwinningspunten) binnenhalen. Je kunt kleine gebouwen bouwen in het dorp. Als laatste mogelijkheid kun je contracten afsluiten, welke je acties geven tijdens de laatste pas fase van jouw ronde.

Met deze tekst die ik het spel nog niet helemaal eer aan, want er valt meer over te vertellen. Saltsfjord beviel ons allemaal ontzettend goed. Veel verschillende mogelijkheden, veel manieren om punten te scoren, waardoor je moet kiezen wat je gaat doen. Je kunt ook spelen met je strategie. Het is een leuke puzzel om te je score te maximaliseren. Absoluut een aanrader! Wat ons betreft was dit de grootste winnaar van de spellen die we gespeeld hebben.

Nocturne
Nocturne is een bied spel in twee rondes. Je maakt een grid van kaarten. Kaarten stellen mysterieuze voorwerpen en paddestoelen voor. Elke kaart heeft een manier om punten te scoren. Over het algemeen geldt: hoe meer dezelfde kaarten, hoe meer punten. Hoewel daar uitzonderingen op zijn. Soms is bijvoorbeeld één kaart drie punten, twee kaarten nul punten en drie kaarten dertien punten.

Iedereen krijgt fiches, waarde 1-7, een ster en een pas fiche. Daarmee ga je tegen elkaar op bieden. De startspeler legt zijn laagste fiche op een kaart naar keuze. Daarna mag de volgende speler een hoger fiche leggen op een nabij gelegen kaart. Dit gaat zo door tot ofwel iedereen past, ofwel iemand zijn of haar ster fiche speelt. Dit fiche zorgt er voor dat de beurt direct stopt en de kaart waar het fiche op ligt wordt gewonnen. De kaart wordt door de winnende speler gepakt, terwijl het fiche blijft liggen. Met deze fiches en de manier waarop ze liggen, kunnen ook punten worden behaald, met behulp van doelkaarten waar er per ronde drie van liggen. Alle overige fiches hebben de keuze: ga je terug in de voorraad of naar het extra bord met kaarten? Aan het einde van de ronden kunnen daar nog extra kaarten verdiend worden.

Nocturne is in de basis best vermakelijk, maar een grid is best klein. En afhankelijk van hoe een ronde verloopt, werkt het bieden alleen in de eerste fase op een leuke manier. Als er alleen nog versnipperde eilandjes over zijn, dan kun je niet echt veel tegen elkaar opbieden. Dan is het meer geluk dan strategie waar je mee eindigt. Helemaal niet erg om een keer te spelen, maar een topper vind ik het niet.

Shallow Sea
Shallow see is een legspel. Ieder krijgt aan het begin een leeg stukje oceaan. In de voorraad liggen vijf doel-tegels, vijf koraal tegels en vijf vissen. Je pakt altijd een vis en een van de twee bijbehorende tegels. Dus óf een koraaltegel óf een doel tegel. Een koraaltegel leg je op je oceaan. Deze heeft altijd vier zijdes, twee tot vier er van zijn gekleurd in dezelfde kleuren als er vissen zijn. De vis leg je aan één van je (eventueel eerder) gelegde tegels. In het midden van de tegel staat een koraal afgebeeld in één van de kleuren. Zodra je aan elke gekleurde zijde de juiste vis hebt liggen, kun je het koraal scoren. Je draait deze dan om én je legt er één van de aangrenzende vissen op. Met de kleuren van het koraal en de vissen, kun je de doelen van de doeltegels behalen. Heb je een doel tegel behaalt, dan draai je deze ook om. Deze geeft dan de punten die er op staan én het toont een zeedier. Aan het einde van het spel krijgt je ook twee punten per uniek zeedier in jouw oceaan.

Elke keer dat je een tegel mag omdraaien, krijg je een schelp. Je krijgt er ook twee bij de start. Als je een schelp betaald, mag je een vis en een tegel pakken die niet naast elkaar liggen. Als je twee vissen betaald, mag je een vis laten zwemmen (verplaatsen). Ook worden er aan het begin van het spel twee doelkaarten getrokken. Bijvoorbeeld: aan het einde van het spel krijg je drie punten voor elke koraaltegel die een vis in dezelfde kleur op zicht heeft liggen. Ik hou van puzzel elementen in spellen en Shallow Sea doet dat wat mij betreft precies goed. Ik vind het ontzettend leuk om te spelen en om te kijken welke tegels het beste iets toevoegen aan mijn oceaan. Het gebruiken van de schelpen voegt een extra element toe, waardoor je puzzel mogelijkheden vergroot worden. Een echte aanrader en deze gaat er wel komen, al wacht ik waarschijnlijk wel op de Nederlandse versie.
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

De tweede helft van de zaterdag!

Windmill Valley
Een spel over molens en tulpen. Nederlandser wordt het niet, al is de titel in het Engels. Het is een mooi en kleurrijk spel. Iedereen speelt met een persoonlijk spelersbord en een tweetal geschakelde tandwielen. Ook is er een groot algemeen spelersbord.

Alles wat je doet levert punten op en dit groeit vaak exponentieel. De tandwielen bepalen je mogelijke acties. Deze acties kun je aanpassen door tegels met nieuwe acties te kopen en te plaatsen. Normaal mag je maar één actie kiezen van de twee beschikbare tandwielen, maar je kunt ook tegels kopen die maken dat je beide acties mag doen. De beschikbare acties zijn gelinkt aan het algemene spelersbord. Iedereen heeft een aantal windmolens op zijn persoonlijke spelersbord. Een van de acties is het bouwen van molen(s). Dit doe je op het daarvoor bestemde gebied op het speelbord en dit levert je altijd een bonus op. Dit kunnen inkomsten zijn, tulpen of extra acties. Je hebt de mogelijkheid een kleine engine te bouwen met hulp van de ontwikkelingskaarten. Deze bieden je een permanente bonus tijdens het spel of je kunt ze gebruiken als contract, waarmee je aan het einde van het spel punten scoort. Hier zit wel een geluksfactor. Want als je een goede kaart aan het begin krijgt, behaal je direct een heel groot voordeel. Maar je kunt dus ook werken aan een kleine engine, door de drie mogelijk kaarten te koppelen aan dezelfde actie, welke je aan zoveel mogelijk gaat uitvoeren.

Want je hebt hierin keuzes. De tandwielen draaien standaard één positie. Maar je kunt de molen sneller laten draaien. Uiteindelijk kun je kiezen voor één, twee of drie posities. En met behulp van een fiche, kun je tot maximaal vier gaan. Hierdoor kun je bepaalde acties een voorkeursbehandeling geven. De lengte van het spel is echter wel gekoppeld aan het draaien van de tandwielen. Als de tandwielen vier keer helemaal rond zijn geweest, gaat het spel de eindfase in. Je hebt dus als speler direct invloed op hoe lang het spel duurt.

Verder heb je nog je persoonlijke spelersbord waarop je tulpen verzamelt en plant. Doe je dit op een goede manier, kun je veel punten verdienen. Ik kan me voorstellen dat als het spel niet kent, je van mijn tekst niet veel wijzer wordt. Het is lastiger uit te leggen met alleen tekst merk ik. Ik vond het in elk geval een leuk spel om te spelen. Maar in vergelijking met bijvoorbeeld het eerder genoemde Saltsfjord, is de strategie in deze game wat beperkter. Je doet feitelijk telkens hetzelfde en je hoopt op betere ontwikkelingskaarten dan je tegenstander. Leuk spel, maar ik zet vraagtekens bij de herspeelbaarheid.

Bomb Busters
Geen idee wat ik van dit spel moest verwachten, maar het was een prijswinnaar, dus maar blind gepakt en uitgeprobeerd.

In Bomb Busters moet je een bom ontmantelen door draden ‘door te knippen’. Tenzij het een rode draad betreft, dan juist niet. Alle blauwe draden (1-12) worden verdeeld over de spelers. Daarnaast worden er in spellen gele en / of rode draden toegevoegd. Het basis idee is dat er van alle blauwe draden vier in het spel zitten. En je moet als speler een draad die jij hebt, koppelen aan een draad met het zelfde nummer bij een andere spelers. Dit heet een duo knip. Stel dat dit een keer lukt en op deze wijze liggen er twee vieren, dan kan een speler die de andere twee blauwe vieren heeft een solo knip doen. Niemand anders kan die namelijk nog raden en dus mag je ze neerleggen. Het is feitelijk een soort kwartet voor gevorderden. De gele en rode draden hebben aangepaste regels, maar het blijft een raad en match spelletje. En eerlijk gezegd, niet zo aan mij besteed. Om je te helpen zijn er nog wel hulpmateriaal. Die ga je uiteindelijk wel nodig hebben, om een ronde de behalen. Want de game bestaat uit missies. Geen idee of er veel veranderd als je bij missie 50 bent aangekomen, maar er is bij mij weinig motivatie om daar achter te komen.

Piña Coladice
Dit is een spel wat grote gelijkenissen vertoonde met het klassieke Yahtzee. Alleen is de vormgeving een stuk moderner. Je maakt een grid met viltjes. Elk van deze viltjes heeft een opdracht. Dit kan zijn een full house, drie keer een zes of een score van minimaal 26. Ook klassiekers als een straat en yahtzee zijn mogelijk. Ieder heeft de beschikking over een aantal cocktail-meeples, welke je kunt plaatsten op een viltje als je voldoet aan de voorwaarde. Deze viltjes hebben één of twee posities en beide leveren punten op. Deze houdt je bij op je persoonlijke score viltje. De eerste persoon die 20 punten haalt wint. Ook is er een shortcut: lukt het je om met jouw ‘cocktails’ vier op een rij te krijgen, win je ook direct!

Hoewel het wel erg veel overeenkomt met het klassieke Yahtzee, geeft net genoeg een spin aan het concept om het spel te rechtvaardigen. En het oog wil natuurlijk ook wat. Het ziet er erg leuk en kleurrijk uit. Deze staat wel op mijn wishlist, omdat het een makkelijk en toegankelijk dobbelspelletje is wat je makkelijk op tafel kan leggen. Maar ik zal er niet de volle prijs voor betalen, want voor een dobbelspelletje is het aardig aan de prijs.
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Op de zondag speelden we wat minder nieuwe games en speelden we met name onze favoriete ontdekkingen van de afgelopen twee dagen. Uiteindelijk speelden we nog 8 potjes, waarvan toch nog drie nieuwe spellen. Dus hier de laatste ronde!

Vlooot
Vlooot is een tegel-leg-spel. De tegels om te leggen verdien je met een worker placement systeem. Door je meeples te plaatsen verdien je dus die tegels. Er zijn tegels die je krijgt, alleen door er op te gaan staan. Daarnaast krijg je een huis als je aangrenzend een meeple plaatst, een kasteel als je een groep van vier meeples in jouw kleur aangrenzend weet te plaatsen en je krijgt direct twee torens als je twee torens met elkaar weet te verbinden met een rij van jouw meeples. Als laatste zijn er nog twee bijzondere tegels. Één tegel mag je opeisen als je voldoet aan de militaire kracht. Als je zes militaire tegels hebt geplaatst, kun je de beste tegel opeisen. Wie het eerst komt… Als laatste zijn er de doeltegels. Aansluitend aan deze tegels moet je specifieke tegels leggen om deze om te mogen draaien en de punten te scoren. Iedere speler start ook met drie bijzondere doeltegels, die al op je spelersbord liggen.

Het verzamelen en plaatsen van de tegels is een leuke puzzel. Het spelletje gaat best vlot en dat past ook wel bij de relatief eenvoudige regels. Het is niet een spel die ik nu meteen in mijn kast wil hebben staan, maar ik vond het wel aangenaam om te spelen.

Aquaria
Het concept zag er erg leuk uit. Een andere manier van acties doen en wie houdt er niet van de kleurige aquarium kaarten? Het zou een relatief complex verhaal worden om dit spel in een stukje tekst te vatten, dus ik ga maar meteen verder met de conclusie.

Echt. Niet. Mijn. Spel. Het ziet er goed uit, met verschillende elementen. Maar het spelen voelt als een soort van lapjesdeken. Afzonderlijk zien de mechanismes er leuk uit, maar het voelt niet als een geheel. Ik vond ook dat het spel voor mijn gevoel te snel gaat om daadwerkelijk goed gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden die het spel biedt. Dit blijft bij een playthrough.

Coffee Rush
In coffee rush verzamel je ingrediënten om koppen koffie of thee te zetten. Er is een centraal bord, waarop de ingrediënten staan afgebeeld. Elke speler heeft er een meeple staan. Elke beurt mag je drie stappen doen, meer als je rush muntjes in je bezit hebt. Op elke locatie waar je eindigt, mag je de grondstof pakken. Je verzamelt de ingrediënten uit je beurt en deze plaats je in één of meer van je drie kopjes. Je probeert zo snel mogelijk de recepten te maken en zo de koffie of thee te serveren. Nadruk op zo snel mogelijk, want na elke beurt zakken alle kaarten een positie naast je speelbord. Je hebt maximaal vier beurten om een drank te bereiden. Lukt het, dan krijg je een ‘like’ en een punt. Lukt het niet, dan krijg je een ‘dislike’ en dat is dan weer een minpunt. Op je spelersbord liggen vier bonus tegels. Deze mag je omdraaien en activeren door drie ‘like’ kaarten in te wisselen. De bonussen zorgen ervoor dat je meer grondstoffen kunt verzamelen in je beurt. Daarnaast zijn sommige bestellingen speciaal. Als je deze weet te serveren, ontvang je een rush muntje. Deze kun je inleveren om een extra stap te zetten, en zo dus extra ingrediënten te verzamelen.

Het Rush gedeelte in de titel is meer dan terecht. Elke keer dat je een drank op tijd weet te breiden, ontvangen je medespelers een nieuwe bestelling. Dus de kaarten komen sneller dan je kunt weg spelen. Ik won het potje met slechts zes punten. Je bent dus een heel potje hard aan het werk om vervolgens te proberen in ieder geval in de plus te eindigen. Wat niet vanzelfsprekend is.

Het spel is eenvoudig: je verzamelt ingrediënten en stopt ze in het juiste kopje. Maar door de continue aanvoer van bestellingen, het gebruik maken van de rush muntjes, wordt het een geweldige puzzel om te kijken hoe je kunt maximaliseren. Wat mij betreft een aanrader en deze gaat er binnenkort wel komen!
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Er is natuurlijk al weer een weekend voorbij. Het was een druk weekend, omdat ik ook een dag jarig was. Maar wel ook nog een avond spelletjes kunnen spelen!

Tapestry
Tapestry wordt gezien als een civilisation builder, maar dat rekt het begrip wel wat op. Wat mooi is in dit spel, is dat je eigenlijk maar één actie mogelijkheid hebt. Je kunt, mits je het met je grondstoffen kunt betalen, net zolang acties doen tot je wil of moet passen. Een actie is simpel: zet een stap op één van de vier sporen. Elk spoor staat voor een eigen tak (Technologie, Wetenschap, Technologie en Ontdekking. Dit is in de basis alles wat je doet.

Maar elke stap die je doet, levert je een actie en een eventuele bonusactie op. Deze acties zijn heel divers en te veel om hier te omschrijven. In het spel probeer je zo goed mogelijk gebruik te maken van deze acties en je kunt hiermee voor kleine engines zorgen. Er is ook enige interactie, omdat je op het centrale speelbord ruimte hebt voor het ontdekken van gebieden en de gebieden te bezetten. Je kunt zo ook gebieden van een andere speler over nemen.

Het civilisation gedeelte komt vooral van de start kaarten. Naast je persoonlijke spelersbord krijg je een dorp én een beschavingskaart. Elke beschavingskaart is anders, maar bied je altijd voordelen. Soms hangen deze samen met een van de algemene sporen. Ze kunnen dus een wezenlijk onderdeel van je strategie vormen. Hoewel er soms wat kritiek is op de balans van deze kaarten, zijn ze wel welkom. Want hierdoor verandert elk potje, of althans, de strategie die je gaat volgen.

We speelden het spel dit keer met een uitbreiding, wat leuk was. Ik vind het spel fantastisch, vooral omdat er ondanks de “simpele” één actie per beurt, best veel in zit. Dit potje ging ik bewust voor het ontdekkingsspoor. Ik verwachtte niet te kunnen winnen (in het militaire spoor zitten veel meer punten), maar uiteindelijk wist ik de juiste engines te benutten om alsnog te winnen. Maar dat vind ik dus tof. Welke beschaving heb ik, welk spoor of combinatie van sporen ga ik dit potje gebruiken en werkt dat? Ik vind het echt een topper.

Mycelia
Mycelia van Ravensburger is al eerder wel eens langs gekomen. Een leuk familiespel, een deckbuilding game, waarbij je kaarten verzamelt om druppels van je persoonlijke bordje te spelen. Dit bordje bestaat uit gekleurde vakken, welke gekoppeld zijn aan de acties die je met je kaarten kunt doen. Verschuif een druppel vanaf een groen vakje. Vernietig een druppel van een rood vakje. Je kunt soms direct druppels vernietigen, of je kunt ze schuiven naar het ‘exit’ vakje. Je verzamelt ook blaadjes, de currency in de game, waarmee je nieuwe en sterkere kaarten kunt kopen. Dit is in het notendop het spel, wat er overigens ook erg mooi uitziet. Met mijn verjaardag de uitbreiding gekregen, dus daar ben ik erg benieuwd naar. Na een potje tapestry is dit effe een lekker ontspannen toetje.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door siepie »

Wij hebben toevallig begin deze maand de uitbreiding voor het eerst gespeeld, erg leuk! Ik vind Mycelia ook gewoon een leuk spel, genoeg uitdaging, maar niet te zwaar en makkelijk even gespeeld.
Afbeelding
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Weekend weer voorbij. Dit keer geen speelafspraken, maar kwam er toch af en toe wat op tafel.

Mycelia met Prisma uitbreiding
Dit weekend voor het eerst de uitbreiding gespeeld. In de uitbreiding vind je nieuwe kaarten. Een aantal zijn gewoon nieuwe actie kaarten voor in je stapel, maar ook zijn er cadeaukaarten. Deze kaarten liggen in open stapels en hangen samen met het nieuwe “gunst” mechanisme.
Naast de bekende blauwe druppels zijn er nu de roze prisma druppels. Elke keer dat je een prisma druppel vernietigd, krijg je een ‘gunst’.

Op de tempel komt een extra ring te liggen, met hierop diverse kleuren. Ieder krijgt een paddenstoel in zijn kleur, waarmee je over het spoor beweegt. Je begint in standaard bruin, vervolgens kom je na enkele stappen in groen, dan oranje en als laatste in paars. Elke gunst die je verdient, laat je een stap verder komen op het spoor. Als je één van de kleuren velden bereikt, kun je een cadeaukaart kopen. Sta je in groen, dan mag je een groene cadeaukaart kopen. Sta je in paars, dan heb je een vrije keuze. Uiteraard zijn paarse kaarten sterker dan de oranje, welke weer sterker zijn dan de groene. Toch heeft elke kleur nut en is het ook afhankelijk van hoe je wilt spelen. De nieuwe kaarten komen net als anders op je trekstapel, maar werken heel anders. Trek je deze kaart, leg je deze in een nieuwe zone boven je spelersbord. Deze kaarten leveren altijd een voordeel op, die de hele ronde blijft gelden. Als je de cadeaukaart hebt gespeeld, mag je meestal een nieuwe kaart trekken en soms zelfs twee. Je hebt dus over het algemeen nog steeds minimaal drie acties.

De voordelen van de cadeaukaarten brengen wel een kleine geluksfactor met zich mee. Want soms trek je net een kaart die je deze beurt niks oplevert. En soms maakt een beurt juist onevenredig sterk, omdat nét alles goed valt. Dit was met het deckbuilding mechanisme natuurlijk altijd al zo, maar de nieuwe kaarten versterken dit. Of het spel er nou beter van word, durf ik niet te zeggen. Wel was het leuk om het nieuwe mechanisme te ontdekken en uit te testen. Deze gaat wel vaker op tafel komen.

Yahtzee
Mijn zoon kwam thuis van een weekend bij zijn vriendin, waar ze Yahtzee hadden gespeeld. En nu wilde hij het ook met ons spelen. Ik zou er zelf nooit opgekomen zijn, maar als je het dan eenmaal doet, is het gewoon weer even een leuk dobbelspelletje.

Piña Coladice
We hebben wat spellen aangeschaft voor onder de kerstboom. Dat was hier eigenlijk ook de bestemming, maar we vonden dat we met dit spelletje niet tot 25 december hoefden te wachten. En dat kwam mooi uit, want na een potje Yahtzee wilde we deze ook graag met onze zoon spelen. Yahtzee met een twist. Gek genoeg gaf hij de voorkeur aan het traditionele Yahtzee!

Al met al een rustig weekend, maar een spelletje kan sowieso altijd wel tussendoor. Tot de volgende!
Plaats reactie