Het weekend van Dennis!

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Dennis77
Veenboer

Het weekend van Dennis!

Bericht door Dennis77 »

Spelletjes worden hier met name in het weekend gespeeld. En hoewel ik niet élk weekend spelletjes speel, is dat toch wel erg vaak wel zo. Als je benieuwd bent naar mijn weekend, lees dan vooral verder!

Bitoku
Ik heb een groepje waarmee ik regelmatig afspreek om de wat uitgebreidere spellen te spelen. Afgelopen vrijdag was het weer zo ver. Dit keer kwam Bitoku op tafel. Hoewel ik dit spel al sinds kerst vorig jaar in huis had, heb ik het spel pas een paar weken geleden voor het eerst gespeeld. De eerste keer is het aardig overweldigend. De moeilijkheidsgraad an sich is niet zo hoog, maar je hebt veel mogelijkheden in het spel en het kan dan nog wel eens lastig zijn om te bepalen welke strategie, of liever gezegd strategieën, je wil gaan volgen. In het kort is Bitoku een combinatie van deckbuilding en dice-placement, hoewel de nadruk op het laatste ligt. De artwork is prachtig en het is een geweldig spel om te spelen.

Alice’s Garden
Zaterdag hadden we met vrienden afgesproken. Met deze vrienden spelen we meestal toegankelijkere spellen. Als eerste speelden we Alice’s Garden. Een relatief simpel leg spelletje, waarin je tegels in de bekende Tetris vormen op je speelbordje legt. Het is spel is makkelijk te overzien en het is ook snel gespeeld. We begonnen dit keer de avond er mee, maar het is ook een ideaal spelletje om een avond mee af te sluiten.

Mercado
Mercado was altijd ontzettend goedkoop in de White Goblin sale. Nooit gekocht omdat de doos nou niet erg uitnodigend oogt en de gameplay er een beetje oubollig uit zag. Totdat ik deze game een keer daadwerkelijk ging spelen. Het bleek een toegankelijk, leuk spel te zijn. Een potje gaat ook relatief snel. Je bent allemaal handelaren, met een buidel voor handelswaar. Op tafel ga je aanbetalen op voorwerpen of verleidelijke geuren. Je trekt drie handelswaren uit je buidel en kiest de meest geschikte plek om deze te plaatsen. Dit doet iedereen totdat iemand aan de kosten van een voorwerp of geur heeft voldaan. Soms is een simpel concept meer dan voldoende om plezier op te leveren. Dat doet dit spel erg goed. Vandaag het spel nog een aantal keren gespeeld. Erg lekker!

Tot volgend weekend!
Dennis77
Veenboer

Re: Het weekend van Dennis!

Bericht door Dennis77 »

Dit weekend gespeeld:

Mercado
De Mercado fase is nog niet over. We hebben het met twee en met vier spelers gespeeld. Het is natuurlijk niet een al te uitgebreid spel, maar we vermaken er ons wel goed mee. Het scorebord is dubbelzijdig en heeft invloed op het spel door dat je er soms acties op terug vindt. Ik zit er nu over te denken om een eigen, langer speelbord te maken. Met nog meer invloed op het spel en dus wat langer om het spel ook wat langer te maken.

Kwakzalvers van Kakelenburg
Deze komt één keer in de zoveel tijd weer voorbij. Blijft een leuke push your luck game. Gisteren gespeeld met de uitbreiding Kruidenheksen. Ik had een geweldige avond en won deze, uiteraard met een beetje geluk.

Dobbelland
Als je op een spelletjes avond al wat spellen hebt gedaan, is dit een leuk tussendoortje of afsluiter. Simpel dobbelspelletje, waarbij geluk al helemaal benodigd is om te winnen. Wel lekker luchtig en een fijn klein spelletje om een avond mee af te sluiten.

De Dief van Bagdad
Dit weekend aardig wat kringloop winkels bezocht en onder andere dit spel gevonden. Je hebt zes paleizen met schatten en wachters. Door wachters slim te plaatsen kun je jouw dieven naar binnen loodsen om schatten te stelen. Het aantal benodigde dieven begint bij vier, maar loopt op tot zeven. In totaal heb ne twaalf dieven tot je beschikking. Je kunt wachters verplaatsen en dieven naar binnen loodsen met paleiskaarten in de beledigde kleur. Dit werkt op een zelfde manier als bij Ticket to Ride. Het spel is snel uitgelegd, maar er komt wel wat strategie bij kijken. Vermakelijk spel.

Tot volgend weekend!
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Dank voor het delen. Ik lees altijd graag korte spelimpressies.
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Graag gedaan! Altijd leuk als iemand het daadwerkelijk leest!
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

We kwamen er vrijdag tot onze grote schok achter dat we dit weekend géén afspraken hadden staan. Gelukkig bracht een neef van me redding! Dit hebben we dit weekend gespeeld:

Orleans
Het spel bestaat al even, maar dit was de eerste keer dat ik hem speelde. Op BGG krijgt deze game een 8,1. Nou zegt een rating niet alles, maar de ratings van bgg komen toch regelmatig overeen met mijn eigen bevindingen. Orleans is een spel waarin je op een originele manier doet aan deckbuilding en worker placement. Je start met vier fiches, elke fiche is een persoon met een ambacht. Een schipper, een monnik of een bijvoorbeeld een wetenschapper. Deze personen kunnen in de juiste combinatie een actie uitvoeren. Het speelbord is in twee delen ingedeeld: een kaart, waarop je kunt reizen per boot of per wagen. De kaart bied je de mogelijkheid goederen te verzamelen en gildenhuizen te bouwen. Beide leveren punten op. De andere zijde van het speelbord bevat een aantal sporen die je een voordeel geven als je verder komt op het spoor. Kies je voor de rode actie, dan krijg je een rood fiche, een ridder, om in je buidel te doen. Daarnaast mag je jouw speelstuk een stap verder zetten op het rode spoor. Dit leidt er toe dat je in je volgende beurt een extra fiche mag trekken om vervolgens acties mee te doen. Het is een erg interessant spel, hoewel het er op lijkt dat om te winnen iedereen dezelfde strategie najaagt. In dat opzicht zit er dus ook een race element in. Ik heb in ieder geval zin om het nog eens te spelen en ben benieuwd naar de uitbreidingen.

Imhotep
Imhotep vind ik een erg tof spel. Het is relatief eenvoudig, maar er zit veel interactie in. In Imhotep leg je ‘stenen’ op boten. Deze boten, vier stuks per ronde, meren aan bij bepaalde locaties. Zo bouw je bv een piramide of een obelisk. Er zijn in totaal vijf plaatsen waar boten kunnen aanmeren, elk met een eigen manier om punten te scoren. Schepen hoeven niet altijd helemaal vol te zijn om ze te mogen verplaatsen. Dit brengt wat tactiek met zich mee. Plaats ik een nieuwe steen? Of laat ik een boot varen naar zijn bestemming? De interactie is niet direct, maar zit er vooral in dat je net zoveel bezig bent met je eigen spel als met dat van de andere spelers. Want wat is iemand van plan? Kun je dat voorkomen? Of kun je de stenen van een andere speler verplicht laten plaatsen, zodat weer een andere speler er nadeel van ondervindt? Het is een spel waarbij je veel aan het rekenen en puzzelen bent.

Bever Gang
Bever Gang is een snel en eenvoudig kaartspelletje waarbij je vooral veel geluk moet hebben. Ieder krijgt acht kaarten welke je in twee rijen onder elkaar legt. Het doel is om zo min mogelijk punten te scoren. Hebben je twee gelijke cijfers onder elkaar, is dit nul punten. Heb je twee rijen met dezelfde cijfers onder elkaar, krijg je zelfs minpunten. Heb je een vier en 8 boven elkaar, dan krijg je 12 punten. Na elke ronde tel je zo de score van jouw kaarten. Na vijf rondes wint de persoon die het minste aantal punten heeft. In het spel zitten ook bevers die gelden als jokers. Ik had dit weekend het potje van mijn leven. Er zitten vier bevers in het spel en in de eerste twee rondes had ik in elke ronde drie bevers voor me liggen. Dat gaat nooit meer gebeuren.
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Dit was even een gek weekend, want ik vierde mijn verjaardag. Daardoor niet aan spellen spelen toegekomen, wel heb ik een paar spellen/uitbreidingen cadeau gekregen.

Bitoku: Resutoran
Uitbreiding in drie modules voor Bitoku.

Pick-a-pen De Tuinen level 4/5/6
Nieuwe levels voor de eerste versie van Pick-a-pen. Nieuwe blocnotes.

Pick-a-pen Hackers
De nieuwste versie, erg benieuwd naar!

Kwakzalvers: Het Duel
Groot fan van de normale versie en ik hoorde goede dingen over deze speciale versie voor twee personen.

Tot volgend weekend!
hoelegang
Locomotief

Bericht door hoelegang »

Bedankt voor de vaste updates, Dennis! Leuk!
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Merci!
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Het weekend zit er weer bijna op, en voor ik ga kijken naar wat ik heb gespeeld, nog een verjaardag update. Er waren namelijk wat leveringsproblemen voor sommige mensen.

Sagrada: Life
Onderdeel van (3)The Great Facades uitbreidingen. Één ervan is in het Nederlands uitgegeven, de andere twee heb ik nooit in het Nederlands gezien. Dus uiteindelijk toch maar de andere twee in het Engels op mijn wishlist gezet. Ik heb ze nu alle drie, maar de twee Engelse moet ik nog spelen.

Dune Imperium: Immortality
Met dit cadeau heb ik beide uitbreidingen compleet. Goede reden om het spel er weer eens bij te pakken. Niet iedereen is fan van dit spel, dus het is niet altijd makkelijk om “slachtoffers” te vinden.

Dan nu het weekend!

Dwar7s Fall
Eerste keer dat ik dit spel heb gespeeld. Het ging niet helemaal soepel, spelregels waren ook niet helemaal duidelijk. Het is een combinatie van territorium building en worker placement, met zelfs een beetje deck building. De eerste keer ging niet van een leien dakje, maar ik hoop dat dit de tweede keer beter gaat. En hopelijk ook beter gaat bevallen.

De Dief van Bagdad
Voor het eerst met drie spelers gespeeld. Het spel is vrij eenvoudig. Met behulp van hand kaarten en ‘wachters’ probeer je dieven een paleis binnen te smokkelen. Heb je voldoende dieven kun je een schat stelen. Met elke gestolen schat wordt het aantal benodigde dieven hoger. Het is geen diepgaande game, maar wel een leuk tussendoortje. Met drie personen duurde de game in dit geval alleen best wel lang om als tussendoortje te dienen.

Harmonies
Deze was voor ons ook helemaal nieuw. Maar de game beviel meteen goed. Er is sprake van tile drafting en patronen maken op je persoonlijke speelbord. De patronen die je moet maken worden aangeven op kaarten die je uit een markt kunt selecteren. Hoe makkelijker het patroon, des te vaker je het patroon moet maken om tot de maximale score te komen. Het zit ingenieus in elkaar en smaakt naar meer!

En dan nog een ander soort spelletje. We zijn hier ook liefhebbers van escape rooms. En daar hebben we er dit weekend twee van gedaan. Beide waren van Dark Park in Zoetermeer. Dark Park staat bekend om spannende kamers. We speelden Honeymoon Hotel en The Orphanage. Beide waren de moeite waard, maar vooral The Orphanage was helemaal top.
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Bijna weer een weekend achter de rug. Dit hebben we dit weekend gespeeld:

Scrabble
Onze dochter was er vrijdag en haalde ons over om Wordfeud te spelen. Toen zei ik dat we dat ook in het ‘echt’ konden doen. Het is niet voor niet klassieker! Leuk om weer met de steentjes te spelen, al is automatisch tellen op de telefoon wel makkelijker 😀.

Istanbul
Na het potje scrabble stapten we over op Istanbul. Dit spel is lang een favoriet geweest, maar stond nu alweer een tijdje in de kast. Het spel waarbij je kaarten neerlegt, welke locaties in de stad Istanbul voorstellen. Samen met je assistenten trek je langs de locaties om te proberen zo snel mogelijk vijf robijnen te verdienen. Erg lekker om weer te spelen.

111 Antz
Deze kwam vrijdag avond als laatste nog even op tafel. Een simpel en snel kaartspelletje waarbij het de bedoeling is dat je de kaarten allemaal in volgorde krijgt, of oplopend of aflopend. Je mag hierbij de volgorde van de kaarten niet veranderen. Je ruilt je kaarten met een markt in het midden van de tafel. Deze markt begint met drie dichte kaarten. Na het ruiken leg je een kaart open terug. Als er drie open kaarten liggen mag je óf een kaart ruilen óf alle drie de kaarten vervangen voor een nieuwe markt (drie gesloten kaarten).

Bitoku
Zaterdag kwam Bitoku gelukkig weer op tafel. Er was een speler bij die het spel voor het eerst ging spelen. Klaar leggen van het spel en de uitleg er van zorgde er voor dat we al drie kwartier verder waren 🙃. Bitoku is een spel van veel mogelijkheden, het is ook moeilijk om alles te blijven overzien. Maar het is wel ook een ontzettend leuk spel om te spelen.

Dat was em, tot volgend weekend!
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Wat leuk dat je Scrabble gespeeld hebt. Dat spel krijgt echt te weinig liefde in de spellenwereld. Spread the letter-love!
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Dagmar schreef: zo 15 dec 2024, 22:10 Wat leuk dat je Scrabble gespeeld hebt. Dat spel krijgt echt te weinig liefde in de spellenwereld. Spread the letter-love!
Het blijft ook gewoon een leuk spel om op tafel te leggen. Wordfeud is ook altijd maar met twee spelers. En om de steentjes echt in je hand te hebben maakt het toch een hele andere ervaring dan effe snel tussendoor digitaal een woordje leggen. Een ander groot pluspunt aan het bordspel is dat je het ook samen meteen afmaakt.
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Het weekend is weer bijna voorbij en er zijn weer spellen gespeeld!

Alpaca
Alpaca is een deckbuilding game. Er is een centrale markt met kaarten en (vrijwel) elke kaart kun je gebruiken als actie of als geld. Je zou het haast kunnen zien als een Dominion light. Verschil in deze game, is dat er in je begin deck vier actie kaarten hebt, waarmee je een hek kunt bouwen. Per hek kun je twee alpaca kaarten in je boerderij leggen. Zodra de kaarten in de boerderij liggen scoren ze de punten die er op staan. Je kunt maximaal acht kaarten spelen, zodra iemand dit heeft wordt de ronde afgemaakt en eindigt het spel. Ik speelde het voor het eerst, maar was niet echt overtuigd. Er zitten een aantal mechanismes in die ik echt een afknapper vond. Zo is er een actie kaart die zegt dat alle andere spelers de kaart met de hoogste waarde terug in de markt moeten leggen. Dat is voor mijn gevoel dan te random. Er zijn meerdere kaarten, zodat je de markt kunt afwisselen. Wellicht ligt hierin voor mij de redding van het spel. Maar zoals ik er nu naar kijk, speel ik liever een potje dominion.

Harmonies
Weer twee potjes Harmonies gespeeld. Dit keer ook eenmaal met de natuur geest kaarten. Die voegen een andere manier van punten score toe. Ik hou echt van het puzzel element in dit spel. Het zoeken naar de juiste combinaties, heerlijk.

Orleans
Wat een topper is dit. Ook hier zit weer een puzzel element in, waar ik toch echt van hou. Welke fiches heb ik getrokken? Welke acties zijn er mogelijk? Hoe kan ik zo veel mogelijk acties doen? Welk spoor geef ik voorrang? En dan heb ik het spel tot nu toe alleen nog zonder de uitbreidingen gespeeld!

Binnenkort Kerst! En hoewel we eigenlijk genoeg te doen hebben, ligt daar toch ook het nodige weer onder. Ik heb in ieder geval al weer zin in het volgend weekend 😀!

Iedereen een fijne kerst gewenst!
reherw
Sojaboon

Bericht door reherw »

Leuk om je berichten te lezen Dennis. Van je gespeelde spellen heb ik de meeste nog niet gespeeld. Dominion en Orleans heb ik wel. Orleans met de tweede uitbreiding (vind ik erg leuk). Ik blijf je berichtjes lezen!
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

reherw schreef: di 24 dec 2024, 07:28 Leuk om je berichten te lezen Dennis. Van je gespeelde spellen heb ik de meeste nog niet gespeeld. Dominion en Orleans heb ik wel. Orleans met de tweede uitbreiding (vind ik erg leuk). Ik blijf je berichtjes lezen!
Fijn om terug te horen! Tof dat je ook Orleans hebt. Ik begin een beetje verliefd te worden op dat spel!
Plaats reactie