Dominion - Basisspel

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Davio
Nederlands Kampioen Dominion 2012

Re: Dominion - Basisspel

Bericht door Davio »

Hijs de Zeilen is natuurlijk gewoon de leukste set en Fishing Village (Vissersdorp?) is gewoon de liefste kaart.

Maar inderdaad vergeet je wel eens wat te laten liggen. :D

Helemaal leuk wordt het met Troonzaal of Koningshof omdat je die dan ook moet laten liggen om aan te geven dat je de bonus vaker krijgt. Tenzij je het met een Strateeg speelt omdat je dan al gelijk weet dat je geen dubbele bonus krijgt. Maar met Outpost (Buitenwacht??) weet je nog niet dat je geen 3e beurt krijgt (pas na de 2e) en moet 'ie wel blijven liggen.

Als er nog scheidsrechters voor het NK gezocht worden... :lol:

Labels:
Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Suzan »

Ook maar eens een foto gemaakt dan :)

Het blijken ondertussen toch al drie dozen te zijn... Ik denk dat er nog wel ruimte is voor 2 uitbreidingen, maar dat er dan geen plaats meer is voor de placeholders.
Afbeelding
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!

Bericht door 16 Feet Pauly »

Davio schreef:Hijs de Zeilen is natuurlijk gewoon de leukste set en Fishing Village (Vissersdorp?) is gewoon de liefste kaart.

Maar inderdaad vergeet je wel eens wat te laten liggen. :D

Helemaal leuk wordt het met Troonzaal of Koningshof omdat je die dan ook moet laten liggen om aan te geven dat je de bonus vaker krijgt. Tenzij je het met een Strateeg speelt omdat je dan al gelijk weet dat je geen dubbele bonus krijgt. Maar met Outpost (Buitenwacht??) weet je nog niet dat je geen 3e beurt krijgt (pas na de 2e) en moet 'ie wel blijven liggen.

Als er nog scheidsrechters voor het NK gezocht worden... :lol:
Iedereen heeft goeie dozen gemaakt :D

Niks van, je moet gewoon meespelen!! :D :P hmm ja voorpost heet die kaart in het Nederlands :D. Hoe heet die oude bekende nou ook weer in het Engels hahahaha familiar of zoiets toch?
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

thexkid schreef:Dominion is inderdaad een heerlijk spel dat zonder probleem na een tijd niet meer spelen weer op tafel komt. Als ik met mijn vriendin speel schiet het nu ook lekker op waardoor we er ook zo een paar potjes van achter elkaar spelen. Met de basis set, welvaart en de promo kaarten zijn we wel even zoet, dus die andere uitbreidingen komen nog wel. Toch heb ik last van verzameldrang, dus het kriebelt wel... :?
Die opberg koffer voor dominion zie ik er ook nog wel eens komen, maar dan zal hij niet goedkoop zijn. De doos die ik gebruik vind ik niet geweldig, maar ik ga hem nog wel opleuken ofzo. Ondertussen hou ik mijn ogen open voor een houten koffer waar het in zou kunnen.
Nog even een vraag; welke uitbreiding raden jullie aan;
-hijs de zijlen
-het achterland
-intrige
-overvloed
-de alchemisten
(Ik heb ze in de volgorde gezet waarin ik nu denk dat ik ze wil kopen)
Ik heb ze allemaal, maar alleen basis, intrige, overvloed en die met de zilveren puntenfiches gespeeld. Ik vond vooral overvloed erg leuk. Toernooi vind ik een ergleuke kaart. Overvloed met intrige heeft veel aanvalskaarten, maar geen gemene aanvallen vind ik.
Afbeelding
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

thexkid schreef: Ik was me lang niet bewust van het concept van "deck-trimming"; het vernietigen van kaarten om de kans te verhogen dat je kaarten trekt waar je echt wat aan hebt.
Ik heb dit tot mijn schade en schande moeten ontdekken op het Nederlands Kampioenschap in Den Haag vorig jaar in september. Ik trok mijn ogen open toen ik zag dat er mensen overwinningspunten en koper en dergelijke vernietigden. Maar sindsdien speel ik dus helemaal anders.

Ik vind vooral Welvaart en Achterland zeer leuke uitbreidingen.

Voorlopig ziet alles bij mij nog in de orignele dozen. Gevolg is wel dat dit ondertussen al zeer veel plaats inneemt in mijn spellenkast (op overvloed na heb ik alle uitbreiding, maar ondertussen is overvloed al besteld). Ik moet dus mss ook maar eens nadenken over een andere manier om alles te bewaren. De manier van Pauly lijk mij wel iets. Vind het namelijk leuk om toch nog ergens de originele doos te gebruiken.
Afbeelding
16 Feet Pauly
Critico

Pedro777 schreef:
thexkid schreef: Ik was me lang niet bewust van het concept van "deck-trimming"; het vernietigen van kaarten om de kans te verhogen dat je kaarten trekt waar je echt wat aan hebt.
Ik heb dit tot mijn schade en schande moeten ontdekken op het Nederlands Kampioenschap in Den Haag vorig jaar in september. Ik trok mijn ogen open toen ik zag dat er mensen overwinningspunten en koper en dergelijke vernietigden. Maar sindsdien speel ik dus helemaal anders.

Ik vind vooral Welvaart en Achterland zeer leuke uitbreidingen.

Voorlopig ziet alles bij mij nog in de orignele dozen. Gevolg is wel dat dit ondertussen al zeer veel plaats inneemt in mijn spellenkast (op overvloed na heb ik alle uitbreiding, maar ondertussen is overvloed al besteld). Ik moet dus mss ook maar eens nadenken over een andere manier om alles te bewaren. De manier van Pauly lijk mij wel iets. Vind het namelijk leuk om toch nog ergens de originele doos te gebruiken.
Ja is zeker handig maar het probleem speelt nu dat ik alchemisten er nog bij kan doen maar dan is het denk ik wel vol en moet ik nog een doosje gaan vullen. Nu denk ik dat als je dunnere dividers gebruikt je er zeker nog een set bij kan krijgen. Stomme fout geweest :D maar ik dacht ik maak het lekker massief hmm heerlijk :D. ach ja.

Ja er zijn een aantal leuke truukjes uit te halen met verschillende kaarten, achterland heeft zo weer zijn eigen grappige truukjes bijvoorbeeld de landbouwgrond geeft die mogelijkheid om zichzelf te recyclen in een provincie :D moet je er wel 1 op handen hebben :D.
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Nog even een vraagje voor morgen. Wij spelen altijd bij het spelen van de spion dat de persoon de keuze moet maken voor iedereen tegelijk, zo heb ik hem ooit opgevangen bij lezen van de kaart en de handleiding is er niet duidelijk over. Echter online en op de iphone versie kies je per persoon of die hem houdt of af moet legen. De laatste manier van de iphone ed is zeker de juiste ?
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

missiloon schreef:Nog even een vraagje voor morgen. Wij spelen altijd bij het spelen van de spion dat de persoon de keuze moet maken voor iedereen tegelijk, zo heb ik hem ooit opgevangen bij lezen van de kaart en de handleiding is er niet duidelijk over. Echter online en op de iphone versie kies je per persoon of die hem houdt of af moet legen. De laatste manier van de iphone ed is zeker de juiste ?
Ja. Je moet overigens ook je eigen kaart aan iedereen laten zien voor je hem terug- of aflegt.
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Peter Hein schreef:
missiloon schreef:Nog even een vraagje voor morgen. Wij spelen altijd bij het spelen van de spion dat de persoon de keuze moet maken voor iedereen tegelijk, zo heb ik hem ooit opgevangen bij lezen van de kaart en de handleiding is er niet duidelijk over. Echter online en op de iphone versie kies je per persoon of die hem houdt of af moet legen. De laatste manier van de iphone ed is zeker de juiste ?
Ja. Je moet overigens ook je eigen kaart aan iedereen laten zien voor je hem terug- of aflegt.
Dat van ook je eigen kaart laten zien en terugleggen of afleggen doen we juist, maar voor iedereen gezamenlijk kiezen dus niet :(
Afbeelding
16 Feet Pauly
Critico

missiloon schreef:
Peter Hein schreef:
Dat van ook je eigen kaart laten zien en terugleggen of afleggen doen we juist, maar voor iedereen gezamenlijk kiezen dus niet :(
Klopt dan toch ook, je kiest per kaart of men hem aflegt of behoud. ;) ahha dus jij doet morgen ook mee? Dan zien we ons daar weder ;). Zal wel een grote reunie worden dan in De Haag!!? :D

Tot morgen allemaal!?
Legolias
Professor Pimpel

Bericht door Legolias »

Leuk om te zien dat je mijn systeem hebt overgenomen, pauly! Ik heb nu in de intrige doos eigenlijk alle sets behalve hijs de zeilen zitten (die heb ik namelijk niet), maar die zou er nog wel bijkunnen.
Tabjes moet je idd niet te dik maken. Daarvoor heb ik stevig papier bij de boekhandel gekocht. Ik doe morgen voor het eerst mee met het NK. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen en hoe ver iedereen komt.
Yawg81
PIONier
Persoonlijke Ondertitel: music is math

Bericht door Yawg81 »

Legolias schreef:Leuk om te zien dat je mijn systeem hebt overgenomen, pauly! Ik heb nu in de intrige doos eigenlijk alle sets behalve hijs de zeilen zitten (die heb ik namelijk niet), maar die zou er nog wel bijkunnen.
Tabjes moet je idd niet te dik maken. Daarvoor heb ik stevig papier bij de boekhandel gekocht. Ik doe morgen voor het eerst mee met het NK. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen en hoe ver iedereen komt.
Heej! Kan je bovenstaande even verduidelijken met details? Begrijp ik het goed en heb je dus zowel:
  • Basis (500)
  • Intrige (500)
  • De Alchemisten (150)
  • Welvaart (300)
  • Cornuocopia (150)
  • Overvloed (150)
  • Het Achterland (300)
allemaal netjes in de doos van Intrige gekregen? Dus 2050 kaartjes in principe. Ik neem aan dat die niet sleeved zijn?

Ik ben namelijk momenteel een beginnende Dominion speler en heb voorlopig enkel Intrige, maar ik overweeg om ook de Basis + Welvaart aan te schaffen. Ik heb reeds 1000 sleeves gekocht via http://www.sleevedominion.com en ben nu dus eigenlijk op zoek naar een mooie oplossing en liefst nog met behoud van 1 originele doos.

Dus ik vermoed dat ik ook wel de Intrige doos kan gebruiken om alles sleeved in te bewaren en dan dus zelf nieuwe dividers te maken? Ik dacht mss zelfs ook te werken met ziplock bags?

Nog leuke suggesties? En kan je misschien wat foto's maken van hoe het er bij jou uitziet? Thanks!
AfbeeldingAfbeelding
DonCorleone
Meeple
Persoonlijke Ondertitel: wie dit leest is gek

Bericht door DonCorleone »

Hallo,

Kan iemand mij helpen ? Ik heb dit spel vorige week gekocht, omdat ik deze hoog zag staan bij de top zoveel in bordspellen en omdat we nog een spel zochten voor de vakantie om met zijn tweeen te spelen.

Dus we spelen het bijna alleen met zijn tweeen tot nu toe. MAARRRRRRRR
Het doel van het spel is om uiteindelijk zoveel mogelijk overwinningspunten te hebben om het spel te winnen.

Dus wat heb ik nu 4 x achter elkaar gedaan? met welke deck dan ook :

1e ronde : ik koop een zilverkaart 2
2e ronde : koop ik een kaart met 1 extra actie en/of 1 of meerdere extra kaarten.
en dan t/m de 10e ronde : probeer ik zoveel mogelijk goud te kopen en in 10 rondes kan je volgens mij al gauw 4-6 goudkaarten hebben.

Dus, dan heb ik soms rondes dat ik meer dan 8 punten heb en koop meteen de provinci. En zo doe ik dat elke beurt als ik kan en dan is die stapel zo op.
Natuurlijk heb je rondes dat je geen 8 punten hebt en dan koop je uiteraard actie kaarten o.i.d.

En stel ik koop dan meer actiekaarten met + 3 kaarten of +2 acties + 1 kaart, dan koop je dus weer een actie kaart, een Smidse bijvoorbeeld en dan heb je dus weer +3 kaarten en heb je zo al gauw 8 geld. en koop je dus snel een provincie.

en als ik dan even globaal naar t spel kijk, dan denk ik, ok , ik heb maar een paar actiekaarten in mijn deck en verder heb ik veel goud en daardoor de meeste provincies, dus ik zie dat een beetje als een soort lek in het spel. Maar aangezien dat bijna niet mogelijk is, denk ik dat wij gewoon iets gruwelijk verkeerds doen.

Want als ik bijvoorbeelde de volgende ronde speel, dan weten wij niet zeker of het zo is dat :
ik speel militie of een andere kaart waar staat +2 (geld) (zoals Festival of Raadsheer zoals hieronder te zien is +2 (geld)

Afbeelding

dan neem ik een zilverkaart van de voorraadstapel en hou deze in mijn hand, dus aan het eind koop ik iets van het totale geld wat ik die beurt te besteden hebt. En zo kom je al snel aan veel geld, vooral met Smidse kaarten of Dorp e.d. (dus kaarten waar je +3 of +2 kaarten mag trekken.
Maar klopt het wel dat je een zilverkaart van de voorraadstapelmag pakken wanneer je een militie speelt ? of een houthakker , + 1 aanschaf +2 (geld)
Of is het de bedoeling dat je 2 losse koperkaarten pakt ? of is het alleen voor deze beurt +2 zonder dat je een kaart pakt en uiteindelijk op je aflegstapel legt en later in je trekstapel terecht komt ? ????

Ik zie namelijk gebeuren dat we dit spel straks aan de kant leggen, omdat hier de lol van af gaat, omdat je bijna geen actiekaarten hoeft te kopen naar mijn idee..

ik hoop dat het allemaal niet te vaag is neergezet...... en iemand mij kan helpen :)
larsje86
Hazelnoot Ridder

Re: HELP ! wij doen iets verkeerds met het basisspel Dominio

Bericht door larsje86 »

|Even kijken je doet het niet helemaal goed in ieder geval.

Als je iets koopt, gaat dat nooit naar je hand, maar naar de aflegstapel. Behalve bij de mijn, want daar staat neem de kaart in je hand.

Daarnaast snap ik niet hoe je met een militie zilver kan kopen. Een zilver kost namelijk 3.

Maar je kan met een militie het bedrag waar je voor kan kopen met 2 verhogen.

Basisprincipe: Je trekt 5 kaarten.
- Zit daar een actie in dan kan je die spelen. (als je meer acties krijgt door die kaart meer natuurlijk)
- heb je een actie kaart (werkplaats bijvoorbeeld) dat je iets mag pakken wat maximaal 4 of 3 kost pak je dit en leg het op de aflegstapel.
- dan koop je wat voor het geld in je hand + het geld wat je via + 2 aanschaf krijgt (bijvoorbeeld militie). en legt deze kaart ook op de aflegstapel.
- dan leg je de overgebleven kaarten in je hand ook op de aflegstapel.

en trek je weer 5 kaarten van je trekstapel. Is die op dan schut je de aflegstapel en wordt dat je trekstapel.

Denk dat je zo wel je problemen hebt opgelost.

O ja de +1 aanschaf betekend dat je in plaats van 1 ding per beurt 2 dingen mag kopen. Niet iets van een waarde van 1 meer dus.
Afbeelding
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

zie je andere topic! hoop dat je er uit komt. Maar ik zou de regels nog eens lezen denk ik.

want aanschaf en + geld is iets totaal anders. En gekochte/gepakte kaarten gaan nooit meteen naar je hand (behalve als het uitdrukkelijk aangegeven wordt)
Laatst gewijzigd door Elsje07 op di 20 aug 2013, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Beide onderwerpen samengevoegd
Afbeelding