Jaarlijstjes 2011

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Jaarlijstjes 2011

Bericht door henk.rolleman »

Titels die indruk maakten.
1.Panic Station
(Ondanks de dat de regels nog niet helemaal duidelijk waren
schuilt hier een mooi spel in).
2.Saboteur 2 (sterke uitbreiding die het spel beter maakt en meer mogelijkheden geeft. Regelmatig gespeeld met een grote groep).
3.Alien Frontiers (Het orginele sterke element v/d dobbelstenen van Troyes verwerkt in een luchtig Sience Fiction Thema. Dit spel heeft mij aangenaam verast door
duidelijke regels en het speelt veel soepeler dan Troyes).
4.Lancaster (Verrassend goed, mooi, korte speelduur met veel diepgang).
5.Civilization (de beste civilization tot nu toe, mooie groeimechanisme, spannend en lekker creatief je rijk opbouwen. Ik wou dat ik wat meer tijd had ;)
Familie
6. K2 en de Dweebies werden ook erg gewaardeerd door mijn zoon en ik.
Dwiebees kwam het meeste op tafel met zijn zoon van vier.

Lino, Space Maze en Champions 2020 waren sterke titels van Nederlandse bodem.

Wat was de leukste beurs van 2011:Elke beurs ga ik graag naar toe, maar Spiel en Spel waren toch de leukste.

Spiel bracht leuke ontmoeten met forumleden, spelaulteurs, illustratoren en mooie foto's. Optrekken met het Quined Team was ook erg leuk en gezellig!

Spel was warm en goed toeven en duurde de dag helaas te kort.
Hier heb ik The Last Will en Tournay gelukkig nog kunnen spelen.
Met David Ausloos, Bartjes (WGG) en Corne van Moorsel kunnen praten of hun nieuwe titels.
Ook de autorit met Erwin, Patricia en Jan was lekker kletsen over bordspellen e.d.

Wat was je leukste speelmoment van 2011:Ik heb genoten van Cilivization op de Ducosim beurs.
Helaas weinig tijd voor lange titels maar die wil ik zeker nog een keer spelen.

Met mijn oudste zoon voor het eerst Kolonisten van Catan gespeeld.
Ik zou zeggen dat is bijna je ouderlijke plicht ;) maar met veel plezier.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2011:
Monopoly, mijn zoons vinden er erg leuk dus kwam het ook vaak op tafel. Van vrienden kreeg ik nog een mooie ook nog prompt fraaie houten uitgave met verzwaarde stukken.Bij de spelotheek hebben we dit jaar ook al de Disney en de Sealife editie dit jaar geleend en gespeeld. Ik hoop niet dat ze nog meer edities hebben. Begin dit jaar kwam de junior editie vaak op tafel die duurt niet zo lang ;) maar daar krijg ik mij zoons niet meer zo snel aan :)

Welk spel was dit jaar een echte miskoop:
Mega Mindy Spel, mijn vrouw kwam er mee thuis en zie goh wat kijk je enthausiast zei ze :) Neem ik een keer een spelletje mee ;) Hij was maar 2,50. Phoe dat viel nog mee. Na een keer spelen heb ik hem ook niet meer op tafel gezien.

Is je verwachting van 2011 uitgekomen:
Nee, 15x monopoly had ik niet in mijn planning. Maar die genietende en soms fanatieke oogjes maken het wel dragelijk.
Ja, Mondo, Dweebies, K2, Stef Stuntpiloot, Jakkibak Kippenkak, Saboteur2, Junior Catan, Spoken Trap, Halli Galli, Verboden Eiland, Het kaaskasteel en het Magische Doolhof brachten veel lol en plezier!

Wat is je verwachting voor 2012:De nieuwe titels van 2011 spelen.
Aantonen aan mijn zoons dat Catan, Zooloretto en Mondo veel leuker zijn dan Monopoly.
Nederland Europees Kampioen.

Labels:
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door pleunie.william »

Top 5:
1. Automobile.
2. Drum Roll.
3. Coney Island.
4. Goldbräu.
5. Liebe & Intrige.

Wat was de leukste beurs van 2011:
Dat had het Spellen Spektakel moeten worden, maar gelukkig was Spiel in Essen zoals altijd super!

Wat was je leukste speelmoment van 2011:
Geen voorkeur.

Kolonisten van Catan - Het Snelle Kaartspel.

Kolonisten van Catan - Het Snelle Kaartspel.

Ja, want ik had er geen eisen aan gesteld.

Wat is je verwachting voor 2012:
Meer ongespeelde spellen spelen.
Afbeelding
woozle
Stamhoofd

Bericht door woozle »

Top 5:
1. Letters from Whitechapel: Scotland Yard op steroïden. Kan wat langer duren, maar blijft spannend.
2. Panic Station: Geweldig spel dat de paranoia-gevoelens na enkele rondes sterk de hoogte in jaagt. Wel een gedoe met de spelregels, maar met de nieuwe versie ervan zit dit wel goed.
3. Revolver: Leuk 2-persoonsspel dat iedere keer weer anders speelt. Wel aartsmoeilijk om als de Colty-speler te kunnen winnen.
4. Survive: heerlijk pest-spel dat zo gemakkelijk speelt.
5. Jaipur: Opnieuw een 2-persoonsspel. Favoriet van mijn vrouw en mij

Kids Top 5:
1. Carcassonne Junior
2. Monza
3. Jakkiebak Kippenkak (Waarbij mijn 4-jarige zoon mij altijd vakkundig inmaakt)
4. Gulo Gulo
5. Nino Conillo
6. Matroos Ahoi

Ik ben naar Spiel en Spel geweest. Beiden waren een heel verschillende ervaring. Spiel heb ik bezocht met mijn vrouw en daar hebben we samen een aantal spellen gespeeld en mijn wish-list afgelopen :D
Spel heb ik met mijn vrouw en twee kleine kinderen bezocht. De nadruk lag daar dus op het spelen van kinderspellen. En het belangrijkste, ik ben niet bezweken voor enkele koopjes :wink:
Mijn voorkeur gaat licht uit naar Spiel, gewoon voor de omvang van de beurs.

In 2011 heb ik me bij één van de Forum-kernen aangesloten om wat regelmatiger (nieuwe) spellen te kunnen spelen. Die maandelijkse avonden zijn mijn leukste speelmomenten. Omdat je er ook meer vrienden leert kennen die met spellen bezig zijn, schiet het aantal speelmomenten buiten de maandelijkse spelavonden ook de hoogte in.

De deckbuilder Eaten by Zombies. Ik had er iets meer van verwacht dan wat uit het eerste spel naar voren kwam. Ik had het gevoel dat het spel niet echt op gang kwam. Ik heb het sindsdien niet meer gespeeld, misschien dat mijn mening nog verandert als we het eens met vier spelen.

Voorlopig Eaten by Zombies - afhankelijk van hoe de volgende spellen verlopen. Verder ben ik iets kritischer geworden bij aankopen en laat ik mij iets minder vangen aan impuls-aankopen.

Ja, ik had gehoopt regelmatiger bordspellen te kunnen spelen en nog eens naar Spiel te kunnen gaan en dat is gelukt.

Nog regelmatiger spelen en Spiel nog eens bezoeken.

Ik heb me ook voorgenomen om na de feestdagen, waar er nog aantal spellen onder de kerstboom zullen wachten, en mijn verjaardag in februari geen spellen meer te kopen en alles te bundelen op Spiel en spel. Ik ben eens benieuwd of me dat gaat lukken :mrgreen:
Spellen voor de kids vallen hier buiten, dat zal ik toch niet kunnen laten.
Afbeelding
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

woozle schreef: Welk spel was de grootste tegenvaller van 2011:
De deckbuilder Eaten by Zombies. Ik had er iets meer van verwacht dan wat uit het eerste spel naar voren kwam. Ik had het gevoel dat het spel niet echt op gang kwam. Ik heb het sindsdien niet meer gespeeld, misschien dat mijn mening nog verandert als we het eens met vier spelen.
Oei, deze was ik helemaal vergeten. Ik heb 'm ook opgehaald op Essen, maar heb het spel nog niet gespeeld. Maar scoort hoog in miskoop categorie alleen al vanwege de spelfouten op de kaarten (de promo in het bijzonder).
woozle
Stamhoofd

Bericht door woozle »

Wyckyd schreef:
woozle schreef: Welk spel was de grootste tegenvaller van 2011:
Oei, deze was ik helemaal vergeten. Ik heb 'm ook opgehaald op Essen, maar heb het spel nog niet gespeeld. Maar scoort hoog in miskoop categorie alleen al vanwege de spelfouten op de kaarten (de promo in het bijzonder).
Aan de spelfouten stoorde ik me nog niet echt. De handleiding viel ook tegen.
Afbeelding
atarki
Rooster Booster

Bericht door atarki »

Top 5:
1. Endeavor – Genoeg interactie, maar ook ruimte om er stilletjes met de overwinning vandoor te gaan.
2. Infarkt – Tsjechisch spel over hoe je andere de dood injaagt, vol zwarte humor
3. For Sale – uit 1997 komt deze klassieker, klein maar zeker heel fijn
4. Die GulliPiratten – Grappig, strategisch en makkelijke regels maken dit tot een succes
5. Rattus – eerste keer viel hij tegen met 2 spelers, met 4 is het een heel leuk spel

Eervolle vermelding voor Regenwormen BBQ waar mijn ouders verslaafd aan zijn, en daardoor zeker 40x gespeeld dit jaar.
Waarvan maar 2 gewonnen…

Helaas (door verschillende redenen) geen beurs bezocht dit jaar

Je medespelers om zeep helpen door ze Leverpaté voor te schotelen op mijn feest tijdens een potje Infarkt.

Get Nuts, had er wel wat meer van verwacht

Get Nuts, 1x gespeeld

Nee, had meer beurs bezoeken verwacht

(Altijd) Meer spelen + zeker 3 beurzen bezoeken. En Spellenspektakel moet echt een knaller worden…
Wat spelen we vandaag?
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

henk.rolleman schreef:Welk spel was dit jaar een echte miskoop:
Mega Mindy Spel, mijn vrouw kwam er mee thuis en zie goh wat kijk je enthausiast zei ze :) Neem ik een keer een spelletje mee ;) Hij was maar 2,50. Phoe dat viel nog mee. Na een keer spelen heb ik hem ook niet meer op tafel gezien.
Mega Mindy: De ontsnapte boef ? Vet spel! 8)
Afbeelding
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Top 5 ontdekkingen voor 2011, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 6 in willekeurige volgorde
1. (partyspel) Infarkt (CBG): voor onze club meegenomen uit Essen op basis van een korte regeluitleg. Sindsdien is dit een absolute topper in onze spellenclub. Gewoon heel plezant om jouw gasten op een feestje een sloot alcohol en sigaren voor te schotelen. Dit zal waarschijnlijk maar een tijd meegaan, maar we zullen er in die tijd wel heel wat lol aan beleefd hebben.
2. (2-spelers) Revolver: The Wild West Gunfighting Game: de laatste jaren zag ik geen enkel themaspel voor 2 spelers dat zo leuk wegspeelt en bovendien elke keer opnieuw spannend is. Dit zou wel eens een blijvertje kunnen worden.
3. (collectief) Yggdrasil: bij het verschijnen van het spel, gunde ik het geen blik. Een thema dat te veel aansluit bij fantasy. Maar dit jaar kwam het spel op tafel en ik vond het meteen heel goed: het thema zit heel goed verweven in het spelmechanisme.
4. (superlicht) Zombie Dice en Dweebies strijden hier om de voorrang. Ik speelde deze lichte vullertjes allebei een heel aantal keren en telkens hetzelfde gevoel: wat keuvelen, wat lachen, wat spelen. Mooie combinatie om een spelavond mee af te sluiten. Of op te starten.
5. (familiespel) K2: helemaal goed, ook voor een redelijk breed publiek.
6. (spelerspel) Strassbourg (Pegasus): ik heb het maar 2 keer gespeeld, maar het spel heeft me helemaal kunnen bekoren. Wellicht blijft dit zo als ik het meer speel.

Daarnaast speelde ik nog een heel aantal spellen die ik eigenlijk ook wel zou moeten vermelden, omdat ze voldoende spelplezier opleverden. Misschien later in andere lijstjes.

Ik blijf een enorme fan van Spiel. De omvang van de beurs, in combinatie met een leuk hotelletje, wat aankopen, ontmoeting met mensen,... zorgen ervoor dat ik de komende jaren niet afhaak.
Ik blijf echter ook fervent fan van Spel. Ik kom er al 10 jaar en je kan er mij de komende jaren ook ontmoeten. Altijd gezellig, heel veel kennissen ontmoeten,...

Voor het 15-jarig bestaan van onze spellenclub Incognitotrokken we er een weekendje op uit met de medewerkers en hun gezinnen. Fantastisch: een heel weekend met overwegend spellenfans en een paar 100 spellen. Daar moest je niemand overtuigen om een spelletje te spelen.

Echt tegenvaller kan ik niet zeggen, maar ik vond spellen als Lost Temple en Het verboden eiland niets voor mij, gezien ik de grote broers al kende.

Niets gekocht dat ik niet wilde.

Ja, hoewel er altijd nog wat meer gespeeld kan worden.

Niets bijzonders.
andy
Stamhoofd

Bericht door andy »

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2011, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Puerto Rico
2. Quarriors
3. King of tokyo
4. Caylus
5. Atlantis

Spel'11 Broechem

Ik ben al blij als ik spellen kan spelen in leuk gezelschap.

7 wonders.

Niet echt een miskoop gedaan volgens mijn eigen mening.

Niet echt een verwachting.

Hopelijk weer regelmatig in goed gezelschap spellen spelen.
KeesK
Hazelnoot Ridder

Bericht door KeesK »

[quote="cab"]Na vorige jaren de jaarlijstjes gepost en gelezen te hebben op bordspelforum.com wilde ik deze traditie voortzetten hier op het forum.

top 5 ontdekkingen:
Top 5:
1. Long shot
2. Railways of the world THE cardgame
3. Ascention (op de iPad)
4. Seven Dragons
5. Ticket to Ride asia, nu al mijn fav. 2 spel ttr

Goede 6e is de gehele crayon rail serie (heb nippon rails gespeeld op Essen). Erg leuk om te spelen, maar moeilijk om binnen mijn kennissenkring er meespelers en tijd voor te vinden, dus niet gekocht op Essen.

Spiel (de enige beurs dit jaar)

Geen idee

De laatste versie van mijn mystery rummy collectie, Al capone. Het grootste meh gevoel van 2011.

Zie tegenvaller 2011

Tuurlijk!

Nog meer uitbreidingen! een twee persoons spel ala Jambo (net zo medium licht en net zo leuk)
Sjoelen gaat helemaal groot worden in 2012........ Op de iPhone, net zoals scrabble een wordfeut revival heeft gekregen.
Afbeelding
cherksken
Professor Pimpel

Bericht door cherksken »

Het jaar is nog niet helemaal om, maar ik vermoed dat er geen al te grote wijzigingen meer zullen optreden de laatste weken.

Top 5:
1. Yomi
(heel mooie en superverslavende variante op blad-steen-schaar)

2. Monopoly Deal (ik moest wat overtuigd worden omwille van de titel, maar het werd dit jaar zeker mijn favoriete tussendoortje)

3. Innovation - Echoes of the Past
(Een maat van mij bracht dit als verjaardagscadeau mee uit de States. Deze uitbreiding zorgde ervoor dat een goed spel in één klap een fantastisch spel werd en zonder twijfel in mijn top 10 mocht staan)

4. Biblios
(alweer een heel mooi, eenvoudig tussendoortje, ik sla zeker nooit een spelletje af)

5. Flash Point - Fire Rescue
(Mijn eerste schuchtere poging tot het ondersteunen van een Kickstarter project. Afgehaald in Essen en sedertdien al een aantal keer geprobeerd. Telkens gefaald, maar het is heel leuk. Een sterke nummer 2, na Pandemic, in mijn persoonlijke Coöperatieve spelentop).

Enkel een weekendje Essen, en het was alweer fantastisch. Ik zou het niet kunnen missen.

De spellenmarathon op weg naar London, het Spel Kubb op het grasveld in het midden van de wielerbaan van Roubaix, de World Cup Game waar een hond ineens met het spelbord van het WK 94 ging lopen, een collega van me die totaal uit zijn dak ging toen hij een Whole in One behaalde in Tichu, de lachstuip tijdens de Black Story van 'de man met de vis in de telefooncel, ...

Waar ik het ook moeilijk mee heb is 'Hammer of the Scots'. Gekocht op reis in Edinburgh. Een stevige duit voor betaald en eigenlijk niet slecht, maar ook niet helemaal naar mijn goesting. Het is een heel eenvoudig en intrigerend spel dat wel heel vlot speelt eens je er weg mee bent, maar ineens wat langdradig en eentonig wordt. Mijn vrouw, die graag speelt was onverbiddelijk: Het was goed voor een keertje. Het zit hier nog op de wip, zoals we zeggen, want ik had er meer van verwacht. Alleen iemand vinden die het niet erg vindt om het jaarlijks eens te spelen zodat de investering toch zin had.

Ik kocht onder invloed van 'De Tafel Plakt' een reeks spellen uit de Small Box Reeks (Bhazum en Bhazum Ksari, A Lone Banner, Potlach, Irondale) en ze vielen zo ongeveer allemaal ferm door de mand.

Mijn spellencollectie bestaat uit iets meer dan 300 spellen en ik had me eind 2010 voorgenomen om ze binnen het jaar allemaal minstens 1 keer te spelen. Dat is me dankzij de hulp van Piet, Pascal, Jos, Bart, Goderik, drie verschillende Tommen, Thomas, Simon, tal van collega's en vooral ook mijn vrouw en dochter vrij vlotjes gelukt. Bedankt daarvoor !!!

Niks bijzonders... eens al mijn uitbreidingen gespeeld krijgen... leuke spelervaringen opdoen... op Spiel in Essen mijn 6000ste spel spelen...
Afbeelding
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

cherksken schreef: Ik kocht onder invloed van 'De Tafel Plakt' een reeks spellen uit de Small Box Reeks (Bhazum en Bhazum Ksari, A Lone Banner, Potlach, Irondale) en ze vielen zo ongeveer allemaal ferm door de mand.
Vijf miskopen door mijn schuld. Daar moet ik toch even van bekomen. Al kan ik me niet herinneren Bhazum, Bhazum Ksari en Potlach ooit te hebben aanbevolen.

Ik mag hopen dat je toppers Yomi, Innovation en Biblios (Scriptorium) ook onder invloed van "De Tafel Plakt!" werden aangekocht?
https://detafelplakt.com/
cherksken
Professor Pimpel

Bericht door cherksken »

Neen, die drie heb je niet aanbevolen, maar ik dacht even wat verzendingskosten te sparen, van het Cortenspad af te dwalen en een stoere Cavalier Seul te spelen... en wat voor een Sul bleek ik te zijn. 't zal mij leren van altijd te willen overdrijven.

Biblios en Innovation werden op eigen initiatief aangekocht, maar ik las met veel plezier de bevestiging van mijn eigen ervaringen.
(Net zoals met Triumvirate overigens...)

Ik ben je wel eeuwig dankbaar voor het aanbevelen van Yomi en Defenders of the Realm. Ze zijn allebei hun investering meer dan waard. Trouwens, volgend kalenderjaar (over een week of drie) proberen we onder collega's een Yomi-competitie van de grond te krijgen.
Iets waar mijn Alter Ego, Lum, the Gambling Panda al enorm naar uitkijkt.
Afbeelding
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

cherksken schreef: Ik ben je wel eeuwig dankbaar voor het aanbevelen van Yomi en Defenders of the Realm. Ze zijn allebei hun investering meer dan waard. Trouwens, volgend kalenderjaar (over een week of drie) proberen we onder collega's een Yomi-competitie van de grond te krijgen.
Iets waar mijn Alter Ego, Lum, the Gambling Panda al enorm naar uitkijkt.
Oef, een pleister op mijn schuldgevoelwonde.

Moest je de bonuskaarten van Yomi nog niet hebben stuur me dan gerust een pb.
https://detafelplakt.com/
cherksken
Professor Pimpel

Bericht door cherksken »

't is heel vriendelijk... maar ik heb ze al in mijn bezit. Handig voor de Noobs.
Afbeelding