Q&A met Coca en Frank van het Spellenspektakel
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Seabie
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Q&A met Coca en Frank van het Spellenspektakel
Van mij geen vraag, maar ik wil gewoon even zeggen dat ik met veel plezier de uitgebreide reacties in dit topic lees!

Labels:
-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Ik ook! Doe zo voortSeabie schreef:Van mij geen vraag, maar ik wil gewoon even zeggen dat ik met veel plezier de uitgebreide reacties in dit topic lees!
-
Flash
- Wu Feng
En ik krijg ook steeds meer zin het in Spellenspektakel.ditterio schreef:Ik ook! Doe zo voortSeabie schreef:Van mij geen vraag, maar ik wil gewoon even zeggen dat ik met veel plezier de uitgebreide reacties in dit topic lees!
(jammer dat het nog zo lang duurt)
-
Coca
- Sojaboon
Oh, wat een lieve reacties! Wij gaan nu nog even hard aan de slag, maar vanmiddag pakken we er een kopje koffie en een broodje bij en dan gaan we zitten voor de laatste slag vragen...Tot vanmiddag! groetjes Coca.
Het Spellenspektakel op 9 & 10 november 2013!!!
www.spellenspektakel.nl
www.spellenspektakel.nl
-
Coca
- Sojaboon
Zo, wij zitten er helemaal klaar voor! Jullie ook?

Je kan op het Spellenspektakel vooral heel erg veel spellen verwachten. De uitgevers zijn er om hun nieuwste spellen te demonstreren (en de grootste hits uit de familie); de spelverenigingen hebben de ruimte om spellen te spelen, vragen te stellen en een community voor spelliefhebbers te bieden; tenslotte zijn er natuurlijk ook winkels waar je spellen kan kopen…Er worden verschillende toernooien georganiseerd gedurende het hele weekend, er zijn workshops en er is nog veel meer te doen!!! Dit gebeurt allemaal in het Beursgebouw in Eindhoven. Dus als het buiten guur en koud en nat is, dan hebben wij het nog heerlijk binnen. Er is catering, toiletten en een garderobe…dus eigenlijk ben je van alle gemakken voorzien en kan je naar hartelust spellen spelen! En overal gonst het welk spel favoriet is, welke dingen je moet uitproberen en welke stand je niet mag missen. Een soort spanning van een schoolreisje…
Frank: Doordat het Spellenspektakel een stuk groter is dan de andere Nederlandse beurzen, zijn er meer uitgevers en winkels met een eigen stand en worden en flink wat toernooien georganiseerd. Er is dus behoorlijk meer te zien dan op lokale evenementen. Ten opzichte van het gigantische Essen bieden wij juist meer ruimte waar je zelf je vers gekochte spel kan spelen, zonder dat je meteen door een woeste Duitse horde aan de kant wordt geduwd.
Frank: Voor mij is het organiseren van beurzen en festivals een full-time bezigheid. Daarbij zijn Castlefest en het Spellenspektakel de evenementen die het hele jaar door veel meeste tijd slurpen. De kleinere externe opdrachten, zoals het Fantasy Festival bij Walibi, kosten minder tijd en zijn goed te combineren met de grote feesten. Ook al mag ik de evenementen ‘werk’ noemen, het blijft iets waar ik uit enthousiasme in ben gerold. Het is dan ook erg fijn om te kunnen zeggen dat ik dagelijks met mijn hobby aan de slag mag.
Frank: Vanaf m’n 15e heb ik bijna iedere editie van het Spellenspektakel in Eindhoven meegemaakt. Als jonge fan van Magic, D&D en Warhammer had ik altijd wel een excuus om het evenement te bezoeken. Toen het Spellenspektakel naar Zwolle verhuisde ben ik niet meer geweest.
Coca: Oh, wat spannend!!! Dan is alles nog helemaal vers en nieuw voor je…ik denk dat er hier veel mensen nu wel een beetje jaloers op je zijn.26. Als beginnend spellenliefhebber ben ik nog nooit naar het Spellenspektakel geweest. Wat valt er allemaal te beleven?
Je kan op het Spellenspektakel vooral heel erg veel spellen verwachten. De uitgevers zijn er om hun nieuwste spellen te demonstreren (en de grootste hits uit de familie); de spelverenigingen hebben de ruimte om spellen te spelen, vragen te stellen en een community voor spelliefhebbers te bieden; tenslotte zijn er natuurlijk ook winkels waar je spellen kan kopen…Er worden verschillende toernooien georganiseerd gedurende het hele weekend, er zijn workshops en er is nog veel meer te doen!!! Dit gebeurt allemaal in het Beursgebouw in Eindhoven. Dus als het buiten guur en koud en nat is, dan hebben wij het nog heerlijk binnen. Er is catering, toiletten en een garderobe…dus eigenlijk ben je van alle gemakken voorzien en kan je naar hartelust spellen spelen! En overal gonst het welk spel favoriet is, welke dingen je moet uitproberen en welke stand je niet mag missen. Een soort spanning van een schoolreisje…
Coca: Bij ons staan spellen centraal. Bordspellen, card games, roleplaying games, miniature war games…alle spellen zonder stekker. Ja zal bij ons dus geen comics of LARP tegen komen. We sluiten niet uit dat we dat in de toekomst misschien niet weer gaan oppakken, maar voor dit jaar willen we graag de spellen weer centraal stellen. Dat is volgens ons de kracht van het Spellenspektakel en die moeten we stevig vasthouden!27 & 30 Hoe onderscheiden jullie zich van andere spellenbeurzen? Wat is jullie ‘UPS’?
Frank: Doordat het Spellenspektakel een stuk groter is dan de andere Nederlandse beurzen, zijn er meer uitgevers en winkels met een eigen stand en worden en flink wat toernooien georganiseerd. Er is dus behoorlijk meer te zien dan op lokale evenementen. Ten opzichte van het gigantische Essen bieden wij juist meer ruimte waar je zelf je vers gekochte spel kan spelen, zonder dat je meteen door een woeste Duitse horde aan de kant wordt geduwd.
Coca: ik ben per toeval begonnen aan het organiseren van evenementen. Ik ben er via mijn stage bij Elf Fantasy magazine en later de Elf Fantasy Fair ingerold. Ik heb mijn baan daar vaarwel gezegd, omdat de muziek op mijn pad kwam. Ik speel harp in een aantal folkbands (en natuurlijk solo op bruiloften en partijen) en daar verdien ik mijn geld mee. Dus nu beleef ik festivals voornamelijk van de andere kant en dat is een heel grappige ontwikkeling! Muziek is echt mijn passie, maar ik vind het ook heel leuk om weer betrokken te zijn bij de organisatie van een beurs. Ik ben goed in regeldingetjes en ik ben een ontzettende bemoeial. Dus waar ik als muzikant me niet met de organisatie mag bemoeien, mag ik dat nu naar hartelust doen…heerlijk!!! Dus het is geen hobby, maar juist werk dat ik heel erg leuk vind!28. Is het organiseren van het Spellenspektakel en de andere evenementen die jullie doen, jullie dagelijks werk of meer een uit te hand gelopen hobby? En in het geval van het laatste, wat doen jullie dan voor werk in het dagelijks leven?
Frank: Voor mij is het organiseren van beurzen en festivals een full-time bezigheid. Daarbij zijn Castlefest en het Spellenspektakel de evenementen die het hele jaar door veel meeste tijd slurpen. De kleinere externe opdrachten, zoals het Fantasy Festival bij Walibi, kosten minder tijd en zijn goed te combineren met de grote feesten. Ook al mag ik de evenementen ‘werk’ noemen, het blijft iets waar ik uit enthousiasme in ben gerold. Het is dan ook erg fijn om te kunnen zeggen dat ik dagelijks met mijn hobby aan de slag mag.
Coca: Ja, ik ben in Eindhoven geweest toen ik voor Elf Fantasy Magazine werkte. We kwamen daar als pers en namen de nieuwste spellen mee om te recenseren. Ik vond de sfeer die daar hing echt geweldig! In Zwolle ben ik ook geweest, maar dan als demo-meisje voor Boosterbox. Ik kan me nog vooral het jaar herinneren dat ik Colosseum uit legde. De sfeer was daar zeker heel anders. Ik ben blij dat ik beide locaties ken en ook verschillende taken heb gehad. Dat geeft me nu een breder beeld van wat het Spellenspektakel was en wat ik vind dat het nu zou moeten zijn.29. Zijn jullie eigenlijk zelf wel eens op een eerdere editie van het spellenspektakel geweest?
Frank: Vanaf m’n 15e heb ik bijna iedere editie van het Spellenspektakel in Eindhoven meegemaakt. Als jonge fan van Magic, D&D en Warhammer had ik altijd wel een excuus om het evenement te bezoeken. Toen het Spellenspektakel naar Zwolle verhuisde ben ik niet meer geweest.
www.spellenspektakel.nl
www.spellenspektakel.nl
-
NielsZW
- Hazelnoot Ridder
44 Ik houd zelf wel van het organiseren van evenementen. Heb tijdens mijn studie veel studentenevementen georganiseerd. Hebben jullie een plek voor een commercieel organisatietalent met affiniteit met spellen?
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.
-
Enrico
- Caballero
Als eerste mijn complimenten over de manier waarop jullie alle vragen beantwoorden. Als jullie (in verhouding) net zoveel tijd aan de organisatie van het Spellenspektakel steken, komen jullie niet eens meer aan nachtrust toe!
En als ik dan tóch een opmerking moet maken: vraag 10 hebben jullie overgeslagen...
Als mijn vraag te lastig was, dan is het geen probleem hoor, maar ik kan me voorstellen dat deze vraag er tussendoor is geglipt. 
En als ik dan tóch een opmerking moet maken: vraag 10 hebben jullie overgeslagen...
-
Frank SpSp
- Jakkiebak!
Frank: Hangt er van af wat je bedoelt met ‘extra’. We doen zeker veel moeite om onze Zuiderburen weer warm te maken voor het Spellenspektakel. Het terugverhuizen naar Eindhoven is één van de reden waarom we hopen dat we weer veel Vlamingen mogen verwelkomen. Voor de rest gaan de Belgische ‘veelspelers’ mee in dezelfde campagne als de Nederlandse, dus via winkels, social media etc. Hopelijk kunnen we volgend jaar een actie doen voor goedkoper OV, vanuit Antwerpen bijvoorbeeld.31. Doen jullie extra inspanningen om Belgen te verleiden naar Nederland te komen?
Frank: Daar kan ik kort over zijn: als je houd van spellen spelen, dan heb je zelfs aan twee dagen Spellenspektakel nog lang niet genoeg!32. Deze beurs duurt twee dagen. We overwegen om effectief twee dagen te komen en dus een overnachting in de buurt te regelen. Is er meer dan voldoende content om helemaal zoet te blijven?
Frank: De beurs duurt tot 18:00, dus daarna is er vanuit ons weinig geregeld. Ik weet wel dat de voorgaande jaren in het Holiday Inn ruimte ter beschikking werd gesteld voor de mensen die wilden doorspelen. Als ze geen groot congres meer krijgen, dan kan je ook dit jaar bij hen terecht. In de buurt zit GameForce, je kan ook eens bij hen informeren.33. Valt het effectief stil na 18h of zijn er mogelijkheden om elders verder te gaan spelen? Hoe werd dit vorige jaren opgevangen?
Frank: Aan de toernooien zijn (soms flinke) prijzen verbonden! Daarbuiten beloof ik nog even niets, maar misschien dat we daar voor kiezen. Oh, en de eerste 5.000 mensen gaan sowieso niet zonder lege handen naar huis...34. Zullen er prijzen verdeeld worden op de beide dagen? Door loting of iets dergelijks?
Frank: Ja35: Op de website staan nu drie winkels kunnen we nog meer winkelplezier verwachten zoals: Fantasy Encounter, The Gamefreak, Spellenwinkel.be of één of meer van de vele andere mogelijke winkels?
Coca: Voor ons horen tweedehands spellen echt bij een evenement zoals het Spellenspektakel, dus die kan je zeker verwachten!36: Er waren vroeger ook winkels die tweedehands spellen verkochten, kunnen we zo iets ook verwachten?
Frank: Uiteraard, lekker koopjes jagen is een essentieel onderdeel van een evenement als dit. Al is het maar zodat ik m’n vroegere jacht op goedkope D&D boeken kan herbeleven
Frank: Ja, Roll the Dice en Ducosim zijn bijvoorbeeld flink vertegenwoordigd op het Spellenspektakel. Ook kleinere clubs zijn van harte welkom om zich hierbij aan te sluiten, een paar zullen we binnenkort al kunnen aankondigen.37: Komt er weer een verenigingenplein zoals in Zwolle?
Coca: Daar gaan we zeker ruimte voor in ruimen! Ik ben echt niet de grootste diva ter wereld, maar ik vond het in Essen ingewikkeld dat ik nooit even rustig om zitten om alles even te laten bezinken of met mijn nieuwe spel te spelen of gewoon even rustig mijn broodje met worst te eten.38: Ten opzichte van Spiel was USP van het Spellenspektakel dat er tenminste ruimte was om echt te spelen, ipv in de rij staan tot er een plekje beschikbaar komt. Is er op het Spellenspektakel een "vrije speelruimte" waarbij je zelf je net gekochte spellen kunt spelen?
Frank: En wat is er nou fijner dan je pas gekochte spel even rustig uitproberen met je vrienden?
Coca: De catering ligt echt in handen van het beursgebouw Eindhoven…maar ik geloof dat zij ook een zekere liefde voor de broodjes Unox (of misschien een ander merk, dat weet ik niet precies) voelen!39: Vooral de broodjes Unox waren op het SpSp altijd een succes. Mogen die svp terugkomen in het cateringassortiment? Is meteen een leuk USP ten opzichte van Spiel![]()
Frank: Op de andere beurzen in het Beursgebouw worden ze nog enthousiast verkocht, maar ik zal het zeker even expliciet doorgeven
Coca: We doen ons best alle informatie zo snel mogelijk op de website te zetten, maar op het moment dat wij zelf de details nog niet hebben, moeten we even geduld hebben. We willen liever dat we jullie in een keer van de juiste informatie voorzien, dan een paar keer dingen moeten veranderen, herroepen en chaos stichten. Naar verwachting komt de plattegrond een week van tevoren online.40: Welke toevoegingen op de site van Spellenspektakel kunnen we binnenkort nog verwachten? (bijv. plattegrond en eventueel nog andere info etc.)
Frank: Aangezien de uitgevers nu steeds meer hebben besloten wat ze meenemen naar het Spellenspektakel, breiden we de website binnenkort ook uit met een aantal spellen. Daarnaast mag je nog meer toernooien, uitgevers en andere activiteiten verwachten.
Het Spellenspektakel op 8 & 9 november 2014!!!
http://www.spellenspektakel.nl
-
Coca
- Sojaboon
Dat was het weer voor vandaag...het is tijd dat wij achter onze computers vandaan kruipen en de wijde wereld in trekken.
Morgen beantwoorden we de rest van de vragen...inclusief vraag tien (die we wel beantwoord hadden, maar ergens in een bestandje achtergebleven is) en alle nieuwe vragen die er vandaag nog bij komen.
Tot morgen! groetjes Coca en Frank.
Morgen beantwoorden we de rest van de vragen...inclusief vraag tien (die we wel beantwoord hadden, maar ergens in een bestandje achtergebleven is) en alle nieuwe vragen die er vandaag nog bij komen.
Tot morgen! groetjes Coca en Frank.
www.spellenspektakel.nl
www.spellenspektakel.nl
-
Enrico
- Caballero
Volgens mij is de de Q&A met het grootste aantal vragen ooit geworden!
45. In het verleden was ook het balkon in het beursgebouw in gebruik als beursruimte. Gaat dit nu ook weer gebeuren. Bovendien stond er een aantal keer een tent aan vastgemaakt als toernooiruimte. Komt die er nu ook te staan?
46. Nederlanders hebben altijd wat te klagen. Zo werd er vaak geklaagd dat er apart betaald moest worden voor de toiletten. Zal dat nu ook weer het geval zijn of hebben jullie daar geen invloed op?
47. Gaan er nog bekende spelauteurs komen voor signeersessies of speluitleg?
45. In het verleden was ook het balkon in het beursgebouw in gebruik als beursruimte. Gaat dit nu ook weer gebeuren. Bovendien stond er een aantal keer een tent aan vastgemaakt als toernooiruimte. Komt die er nu ook te staan?
46. Nederlanders hebben altijd wat te klagen. Zo werd er vaak geklaagd dat er apart betaald moest worden voor de toiletten. Zal dat nu ook weer het geval zijn of hebben jullie daar geen invloed op?
47. Gaan er nog bekende spelauteurs komen voor signeersessies of speluitleg?
-
Carotch
- Uno
48. Is er ook de kans voor deelnemers om hun eigen tweedehandsspelletjes (aan elkaar) te verkopen?
49. Aangezien ik van België ben, vroeg ik mij af of er ook gratis WiFi toegang is voor de smartphone?
50. Hadden jullie gedacht dat er zoveel vragen zouden gesteld worden?
49. Aangezien ik van België ben, vroeg ik mij af of er ook gratis WiFi toegang is voor de smartphone?
50. Hadden jullie gedacht dat er zoveel vragen zouden gesteld worden?
-
Enrico
- Caballero
Vooruit, nog een laatste vraagje:
51. Gaan jullie morgen ook naar de Ducosim-spellenbeurs, zodat we persoonlijk een spelletje met jullie kunnen spelen?
51. Gaan jullie morgen ook naar de Ducosim-spellenbeurs, zodat we persoonlijk een spelletje met jullie kunnen spelen?
-
Frank SpSp
- Jakkiebak!
Frank: Op het Spellenspektakel heb je niet zo veel mensen nodig als op een groot buiten evenement. Voor de ingangscontrole, kassa en begeleiding van de deelnemers werken we met een team van ruim 20 mensen.10. Tijdens de beurs krijgen jullie ongetwijfeld hulp van vrijwilligers. Hoeveel vrijwilligers zullen er tijdens de beurs actief zijn?
Frank: Jazeker, ik verwacht dat veel winkels en uitgevers speciaal voor de beursbezoekers een aantal mooie acties in petto hebben.41: Zullen er speciale akties (kortingen) zijn op spellen tijdens Spellenspektakel? (Bij de uitgevers of andere stands)
Frank: Een dagkaart geeft je toegang tot de beurs voor één dag. Je mag zelf kiezen welke dag, zaterdag of zondag. Je hebt gelijk dat dit misschien niet heel erg duidelijk omschreven stond, ik heb het zojuist aangepast. Bedankt voor de tip!42: Even voor de duidelijkheid: Is een dagkaart van zaterdag ook geldig op zondag? Met andere woorden kun je 2 dagen gaan voor 1x te betalen? (zelf denk ik van wel, maar het staat niet heel duidelijk op de site geschreven)
Frank: Er zijn een aantal uitgevers die dit overwegen, maar de spreekwoordelijke kogel is nog niet door de kerk. Zodra een dergelijke actie definitief is, kondigen we die meteen aan via de website en social media.43: Zullen er pre-releases zijn op Spellenspektakel? (Met andere woorden, nieuwe spellen die voor het eerst op Spellenspektakel verkocht gaan worden en bijv. een maand later pas in de winkel) Zo, ja.. Welke titels? Bijv. Oh no... Invasion (wordt bij Spiel als eerste vertoond en is van de Nederlandse uitgever FableSmith)
Frank: Leuk dat je ook van spellen je werk wil maken!! Helaas hebben we op dit moment geen vacatures, maar wie weet kunnen we je hulp tijdens het organiseren van Spellenspektakel 2013 goed gebruiken. Stuur na deze edite gerust eens een mailtje, wie weet.44 Ik houd zelf wel van het organiseren van evenementen. Heb tijdens mijn studie veel studentenevementen georganiseerd. Hebben jullie een plek voor een commercieel organisatietalent met affiniteit met spellen?
Frank: De tent hoeven we dit jaar nog niet van stal te halen, de beurshal is nu nog groot genoeg. Het balkon gebruiken we dit jaar voor de activiteiten die veel ruimte kosten, zoals de toernooien en een aantal activiteiten van spelverenigingen.45. In het verleden was ook het balkon in het beursgebouw in gebruik als beursruimte. Gaat dit nu ook weer gebeuren. Bovendien stond er een aantal keer een tent aan vastgemaakt als toernooiruimte. Komt die er nu ook te staan?
Frank: De toiletten kosten helaas geld, hier kunnen we weinig aan veranderen. In theorie zouden we het beursgebouw voor een flink bedrag kunnen ‘uitkopen’, maar het geld wat dat zou kosten geven we liever uit aan een leuker evenement.46. Nederlanders hebben altijd wat te klagen. Zo werd er vaak geklaagd dat er apart betaald moest worden voor de toiletten. Zal dat nu ook weer het geval zijn of hebben jullie daar geen invloed op?
Frank: Ik kan helaas nog even niets beloven, maar we hebben de uitgevers er erg graag bij. We zijn er hard mee bezig!47. Gaan er nog bekende spelauteurs komen voor signeersessies of speluitleg?
Frank: Welke deelnemers bedoel je precies? Uitgevers, winkels? We hebben geen tweedehands veiling op het Spellenspektakel, maar je kan je spellen wel doneren aan het project GraSpAc. Hier worden oude en incomplete spellen verzameld en gecombineerd tot een compleet spel. Deze worden vervolgens geschonken aan organisaties voor kansarme jongeren. Op de stand van Adriaensen is een inzamelpunt, zie de Spellenspektakel website voor info.48. Is er ook de kans voor deelnemers om hun eigen tweedehandsspelletjes (aan elkaar) te verkopen?
Frank: Helaas heeft de beurshal nog geen openbaar WiFi netwerk. Gelukkig gaan ze dit in de toekomst aanpakken, want dat is inderdaad niet helemaal meer van deze tijd.49. Aangezien ik van België ben, vroeg ik mij af of er ook gratis WiFi toegang is voor de smartphone?
Frank: Ik had nooit gedacht dat we de 50 vragen zouden halen!50. Hadden jullie gedacht dat er zoveel vragen zouden gesteld worden?
Laatst gewijzigd door Frank SpSp op vr 07 sep 2012, 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Frank SpSp
- Jakkiebak!
Dat was em dan, onze Q&A op Bordspelmania!
Iedereen heel erg bedankt voor alle vragen en natuurlijk onze dank aan Dierik dat we hier te gast mochten zijn. Mocht je nog iets willen weten, maak dan gerust een postje in het Spellenspektakel topic of stuur een PM naar Coca of mij. Wellicht tot morgen bij Ducosim anders heel graag tot 27 en 28 oktober in Eindhoven!
Iedereen heel erg bedankt voor alle vragen en natuurlijk onze dank aan Dierik dat we hier te gast mochten zijn. Mocht je nog iets willen weten, maak dan gerust een postje in het Spellenspektakel topic of stuur een PM naar Coca of mij. Wellicht tot morgen bij Ducosim anders heel graag tot 27 en 28 oktober in Eindhoven!
-
Dierik
- Erelid
Frank en Coca ontzettend bedankt voor de heldere manier waarop jullie alle vragen hebben beantwoord. Wat mij betreft was het een groot succes!Frank SpSp schreef:Dat was em dan, onze Q&A op bordspelmania!
Iedereen heelm erg bedankt voor alle vragen en natuurlijk onze dank aan Dierik dat we hier te gast mochten zijn. Mocht je nog iets willen weten, maak dan gerust een postje in het Spellenspektakel topic of stuur een PM naar Coca of mij. Wellicht tot morgen bij Ducosim anders heel graag tot 27 en 28 oktober in Eindhoven!
En natuurlijk veel succes de komende weken met de voorbereidingen! Ik krijg er steeds meer zin in!