Spiel 2012: Welk spel kijk je het meest naar uit?

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spiel 2012: Welk spel kijk je het meest naar uit?

Bericht door cymric »

grunnboy schreef:Ik vind het wel meevallen. Ik vind het een normale prijs voor een dergelijk spel. Het is veel geld, dat wel. Maar je krijgt er ook iets voor.
Hopen we maar. Okee, deze heeft miniaturen, maakt het wel iets duurder, maar de modellen verschillen alleen in kleur en dan nog steeds €60...? Zeer, zeer prijzig. Ik had liever een goedkopere editie gezien met simpel hout dat tegen meerprijs kon worden opgewaardeerd naar plastic mini's. Desnoods waren die gekickstart of iets dergelijks.

Overigens vind ik het beslist goed als mensen besluiten om spellen gewoon niet te kopen: het is immers een spel (haha) van vraag en aanbod.

Labels:
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

16 Feet Pauly schreef:Ik vind het bizar hoeveel spellen er in die prijsklasse zitten.

Als ik mij vorig jaar herinner dan waren er maar een minimaal aantal spellen zo duur. Ik kan me eigenlijk alleen het Fraggor spel herinneren...

Ach ja, hoop niet dat het een nieuwe prijsstempel wordt voor de spellen in de toekomst. Dan kan ik maar beter een andere hobby gaan zoeken.
Ik denk dat de prijsstijging niet zo een probleem hoeft te zijn, we kopen dan gewoonweg minder spellen. Niks mis mee! :silent:

Misschien is dit wel in het geheim overlegd, achter de schermen.
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

Misth schreef:Oude uitgaves
Een aantal oudere spellen die ik graag zou willen kopen alleen tegen een redelijk prijs of 2e hands.
  • Navegador
Hee, had je die toch liever zelf gehouden? ;)
Mistharfare
Website beheerder

Wyckyd schreef:
Misth schreef:Oude uitgaves
Een aantal oudere spellen die ik graag zou willen kopen alleen tegen een redelijk prijs of 2e hands.
  • Navegador
Wil je hem weer kwijt? :clap: Goed nieuws!!!

Troyes, 7 Wonders en Navegador hebben ons het deelnamegeld van Spiel bekostigd vandaar dat die spellen destijds verkocht zijn. We hadden namelijk al die spellen al. Iemand anders had Navegador in zijn collectie en ik 7 Wonders en Troyes. We hebben daar vernieuwde spellen (de gespeelden op EK) voor terug gekregen en de rest van de spellen hebben we alsnog verdeeld. Zo kreeg ik weer een 7 Wonders en Olympos.

Volgens mij heb ik 7 Wonders 3x verkocht en heb nu zelfs nog een versie :crazy:

Heb Navegador dus nooit gehad!
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

Misth schreef:
Wyckyd schreef:
Misth schreef:Navegador
Wil je hem weer kwijt? :clap: Goed nieuws!!!

Troyes, 7 Wonders en Navegador hebben ons het deelnamegeld van Spiel bekostigd vandaar dat die spellen destijds verkocht zijn. We hadden namelijk al die spellen al. Iemand anders had Navegador in zijn collectie en ik 7 Wonders en Troyes. We hebben daar vernieuwde spellen (de gespeelden op EK) voor terug gekregen en de rest van de spellen hebben we alsnog verdeeld. Zo kreeg ik weer een 7 Wonders en Olympos.
Nee hoor - dat pakket is een van de beste koops die ik heb gedaan :)
7 Wonders is vrij snel op tafel gekomen, en was gelijk bij veel vrienden favoriet.
Navegador heb ik nog maar 3x gespeeld, en is wat lastiger op tafel te krijgen, maar vind ik zelf echt geweldig. Na elk potje zie ik zo duidelijk wat ik fout heb gedaan - maar terwijl je aan het spelen bent, zie ik dat niet :P
Troyes is laatst voor het eerst op tafel gekomen - heel brain burny, veel opties, maar zit wel goed in elkaar.
Mistharfare
Website beheerder

Wyckyd schreef: Nee hoor - dat pakket is een van de beste koops die ik heb gedaan :)
7 Wonders is vrij snel op tafel gekomen, en was gelijk bij veel vrienden favoriet.
Navegador heb ik nog maar 3x gespeeld, en is wat lastiger op tafel te krijgen, maar vind ik zelf echt geweldig. Na elk potje zie ik zo duidelijk wat ik fout heb gedaan - maar terwijl je aan het spelen bent, zie ik dat niet :P
Troyes is laatst voor het eerst op tafel gekomen - heel brain burny, veel opties, maar zit wel goed in elkaar.
Oh, wist ik ook wel hoor! :roll:

Als je een keer Navegador wilt spelen of wat meer tips wilt hebben dan kunnen we gerust een keer afspreken. We hebben destijds Navegador zo vaak gespeeld met het team dat we aardig wat tactieken hebben uitgeprobeerd om te weten wat wel en niet goed werkt. We hebben zelfs scenario's geschetst welke rondel stappen je het beste mee kunt beginnen afhankelijk van je startpositie. :wtf:
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Altijd leuk, Essen-lijstjes :)

Hier houd ik de mijne bij. Van enkele spellen weet ik al dat ik ze waarschijnlijk niet koop, vanwege de prijs (Archipelago, Great Zimbabwe), vertraging (Agricola Cave Farmers, Madeira, Oppida) of omdat ze toch minder interessant bleken (7 Wonders Cities, Expedition Congo River, Clash of Cultures, Aeroplanes).
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
woozle
Stamhoofd

Bericht door woozle »

Mijn lijstje staat hier.

Mijn voorbestellingen:

- Revolver 2 + By The Gun They Died
- Homesteaders
- Carson City + Carson City: Gold and Guns

Verder kijk ik nog vooral uit naar:
- City Of Horror
- Escape: The Curse Of The Temple
- King Of Tokyo: Power up!
- River Dragons

Spellen waar ik ook wel geïnteresseerd in ben, maar in mindere mate:
- Countdown: Special Ops
- GOA
- The Convoy
- Crude
- The Resistance: Avalon
- Robinson Crusoe

ik hou vooral in het achterhoofd dat een maand later ook spel voor de deur staat en dat Adriaensen daar ook altijd veel aanbiedingen heeft staan.
Ook nieuwe spellen die later ook nog gemakkelijk te verkrijgen zijn, laat ik meestal aan mij voorbij gaan. Ik maak waarschijnlijk een uitzondering voor City Of Horror en misschien Escape :)

Verder heb ik nog een hele lijst van spellen die al langer uit zijn. Als ik ergens een aanbieding zie staan, gaat die waarschijnlijk ook wel mee. (The Island, Lost Cities, ...)
Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

16 Feet Pauly schreef:Ik vind het bizar hoeveel spellen er in die prijsklasse zitten.

Als ik mij vorig jaar herinner dan waren er maar een minimaal aantal spellen zo duur. Ik kan me eigenlijk alleen het Fraggor spel herinneren...

Ach ja, hoop niet dat het een nieuwe prijsstempel wordt voor de spellen in de toekomst. Dan kan ik maar beter een andere hobby gaan zoeken.
Het Fragor-spel Poseidon's Kingdom kostte vorig jaar slechts 45 euro. Voor 60 oid had ik het nooit gekocht.
Mijn belangrijkste criteria voor het kopen van een spel zijn:
- liefst met 2 speelbaar (met vriendin) of anders met een max. Aantal spelers van 5 of meer (dat hebben we vaak in de speelgroep). Solo-spellen zijn ook altijd leuk.
- uiterlijk 90 minuten speeluur (volgens bgg) en 45-60 is een pre
- Mooie artwork is ook een pre

Momenteel staan hoog op mijn lijstje:
- The cave (K2 beviel ook mij ten zeerste)
- Tokaido (Bauza zijn stijl is esthetisch verantwoord en zijn spellen spelen gewoon fijn)
- Co2 (duurt ietwat aan de lange kant, maar de artwork lijkt prachtig te gaan worden en de designer heeft laten zien 'het te kunnen'. Bovendien is het solo te spelen.)
- Room 25 (een spel gebaseerd op de cultfilm Cube! Count me in!)
- Robinson Crusoe (ook wat aan de lange kant, maar het thema spreekt me aan, de designer is goed, en het spel kam ook solo worden gespeeld).

Andere spellen die ik oa in de gaten hou:
- Kalua
- Saint Malo
- Kalua
- Hemloch
- City of Iron
- Tzolkin (ook al valt deze buiten mijn criteria)
- Spartacus (idem)

Ben ik de enige die wel wat teleurgesteld is over het aanbod in Essen van nieuwe spellen wat tot nu toe bekend is? Er zijn weinig spellen die er echt uit lijken te springen en de spellen die dat wel doen (bijv. Seasons, Smash up) interesseren me niet zo.
Vergeleken met vorig jaar, waarvan ik vond dat er veel interessante spellen in uit zijn gekomen, vind ik de oogst dit jaar wat magertjes....
Afbeelding
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

lees net dat Crash'em niet uit gaat komen op spiel.. Jammer leek me een leuk luchtig spel

http://boardgamegeek.com/boardgame/123723/crashem
Afbeelding
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Robertopellizini schreef:Ben ik de enige die wel wat teleurgesteld is over het aanbod in Essen van nieuwe spellen wat tot nu toe bekend is?
Nee, niet echt. Als in: het kan me niet schelen hoeveel of hoe weinig degelijks er dit jaar uitkomt. Liever geen enkele solide aanwinst dan meerdere overgeproduceerde en gehypete luchtballonnen. (De spellen die mij interesseren worden, zo merk ik, beslist niet vaak genoemd.) Daar komt bovendien nog bij dat toch een redelijk aantal serieuze titels al is doorgeschoven naar Nürnberg 2013 vanwege speltechnische dan wel productieproblemen. En tot slot: hoeveel spellen had je ook alweer...?
Tokaido (Bauza zijn stijl is esthetisch verantwoord en zijn spellen spelen gewoon fijn)
Bauza's spellen zijn mij meestal te licht, maar Tokaido is werkelijk prachtig van uitvoering. Lichtjaren beter en origineler dan die fotorealistische thematische onderdompelende lulkoek van Archipelago, Clash of Cultures, Eclipse-uitbreiding en noem ze maar op:

Afbeelding
En in tegenstelling tot Takenoko lijkt dit spel ook nog eens gebaseerd op een leuk en slim mechanisme, namelijk het tijdspoor van Thebes/Olympos/beetje Tinners' Trail/beetje Glen More. Het is overduidelijk familiemateriaal, maar ik ben zowaar in de verleiding om deze doos, als het spel inderdaad een beetje speelt, mee te nemen. Ik ben zelfs in staat om de uitgever te polsen voor een reproductie op posterformaat.
Co2 (duurt ietwat aan de lange kant, maar de artwork lijkt prachtig te gaan worden en de designer heeft laten zien 'het te kunnen'. Bovendien is het solo te spelen.)
Je doelt op de zompige en gistende massa die Vinhos heet? *Proest* 8) . Voor mij juist een reden om ontwerper Lacerda voorlopig met een grote boog te mijden...
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

haha, dat is weer een mooi staaltje mening uiten!

Maar ik ben het wel met je eens. Wat we tot nu toe van Tokaido hebben gezien, is echt prachtig en vooral ook heel erg verzorgd, af en consistent. Staat bij mij ook op het lijstje.

Ik volg de Essen 2012 lijst op Boardgamegeek, en er zijn inderdaad veel spellen die overkomen als 'meer van hetzelfde'. Het aantal coop zombie apocalyse survival spellen wordt echt een beetje belachelijk.

Mijn lijst bevat wel nog meer spellen dan alleen Tokaido - waaronder de Tempest spellen, die eigenlijk ook wel in de categorie 'meer van hetzelfde' vallen. Maar die wil ik duidelijk eerst spelen...
thexkid
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Stay classy!

Bericht door thexkid »

Tokaido ziet er inderdaad prachtig uit, en dat zorgde bij mij dan ook meteen voor koop-interesse. Maar na het lezen van de regels heeft hij mijn wishlist meteen weer verlaten; het kwam bij mij een beetje over als veredeld ganzenbord :silent:... Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht en misschien kan iemand mij uitleggen waarom dit spel zo interessant zou zijn?
Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Bedankt Cymric voor je heerlijk ongezouten mening :).
Vinhos heb ik nooit gespeeld en het leek me qua thema en gameplay ook helemaal niks. Desalniettemin werd het redelijk goed ontvangen, maar goed, zoals je impliceert zegt dat inhoudelijk vrij weinig. Toch ben ik benieuwd naar het spel en zal er zeker naar kijken.
Afbeelding
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

thexkid schreef:Tokaido ziet er inderdaad prachtig uit, en dat zorgde bij mij dan ook meteen voor koop-interesse. Maar na het lezen van de regels heeft hij mijn wishlist meteen weer verlaten; het kwam bij mij een beetje over als veredeld ganzenbord :silent:... Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht en misschien kan iemand mij uitleggen waarom dit spel zo interessant zou zijn?
Het is veredeld Ganzenbord op de manier waarop de spellen die ik noemde veredeld Ganzenbord zijn. Vooropgesteld: het is een familiespel, dus verwacht er niet teveel van... Maar de clou is dat de spelers zelf mogen beslissen hoeveel stappen ze op de Tokaido mogen doen (tot op zekere hoogte, want herbergen zijn onderbrekingen waar een speler móet wachten tot iedereen weer bij is), daarna de actie uitvoeren die bij het veld hoort waar ze landen, en dat de speler die achteraan ligt altijd aan de beurt is. Er zit nogal een fikse variatie in de acties die alle noodzakelijk zijn voor een goede score (geld, punten op korte termijn, punten op lange termijn), waardoor de spelers dus moeten afwegen of met grote stappen door het speelveld trekken en eerste keus hebben evenveel oplevert als kleine stapjes nemen, wel veel doen, maar géén eerste keus hebben. Het spel wordt daarmee ook beïnvloed door de manier waarop de spelers het spelen: ik ken het mechanisme uit Glen More goed genoeg om te weten dat je af en toe flink kan wórden gespeeld omdat een ander teveel punten binnen dreigt te halen.

Het is een eenvoudig doch sierlijk toevalsloos mechanisme dat in dit geval is aangekleed met een paar leuke korte- en langetermijn doelstellingen; en als ik het goed begrijp zijn de spelers bovendien nog eens asymmetrisch in hun mogelijkheden omdat ieder aan het begin van het spel een ander karakter krijgt waardoor bepaalde velden en acties interessanter worden.

Dat alles kan je naar mijn mening echt geen veredeld Ganzenbord meer noemen.
Plaats reactie