Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door ozymandias »

Hier een aantal keren 2 solo spelletjes gespeeld:

Herbaceous (2x) :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

The Castles Of Burgundy: het kaartspel (3x) :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Lala
Grote Dienaar

Bericht door Lala »

Ben met mijn vriendin nog steeds de uitbreidingen van Kolonisten van Catan het kaartspel af aan het gaan!

Gisteren voor het eerst met de uitbreiding Ridders en Kooplieden gedaan. Blijft een erg leuk spel te zijn voor 2!
Asphyxion
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: https://spelbaron.nl

Bericht door Asphyxion »

Afgelopen weekend:

Star Realms (3x) - :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Erg leuke en snelle deckbuilder. Nog erg zoeken naar strategie. Nu ook maar online aan het spelen geslagen.

Splendor (1x) - :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Blijft een leuk spel, snel te spelen. Zoals vaker gezegd: weinig interactie tussen spelers.

Betrayal at House on the Hill (2x) - :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Eerste spel bleef een speler vast zitten tussen 2 rooms waarbij je een roll moest doen om verder te gaan. Dat was wel een beetje broken. Haunt regels zijn soms onduidelijk, toch wel vermaakt er mee.

7 Wonders (1x) - :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Ik kan me voorstellen dat dit echt een heel goed spel is. Als je het de eerste keer speelt zijn er wel heel veel icons/regels die je moet begrijpen.
ozymandias
Geheim Genootschap

Dice City :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
3x solo gespeeld. Makkelijk op te zetten, makkelijk solo te spelen.
2 modussen: normaal (16 ronden) of moeilijk (12 ronden), hierin tracht meer dan 50 punten bij elkaar te sprokkelen.
1x normale modus gespeeld en 54 punten verzameld
2x moeilijke modus gespeeld en 2x 32 punten verzameld.

Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de kaarten die worden opengedraaid en natuurlijk van je dobbelresultaat.

Maar toch wel eens leuk om te doen en ook om de regels wat op te frissen :-)
el_crosso
Burgemeester

Bericht door el_crosso »

Railways of Europe :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: 1ste indruk
Deze, en uiteraard Railways of the World, overgenomen van een van mijn Nederlandse Heavycardboard spelgenoten om thuis ook een introductie te hebben voor de treinspellen van Martin Wallace. De grandeur en vooral de elegante spelervaring van deze versie is wat het daarvoor een zeer goede optie maakt. Persoonlijk vind ik het wat rauwere en ook complexere Age of Steam leuker, maar dat is wel een spel wat niet iedereen leuk zal vinden doordat je nog veel meer je tegenstanders in de weg kunt gaan zitten en abstracter oogt.
Zoals gezegd heb je bij RoE wel echt het gevoel iets groots hebt neergezet en heb je ondanks dat je eventueel niet zult winnen het gevoel dat je echt een trein imperium hebt opgebouwd. Het grootste verschil is het gebruik van de baron en de operatie kaarten. Oftewel het een geeft je een geheim doel om op te richten voor punten op het einde en de ander mogelijkheden om allerlei extra acties te kunnen verwerven tijdens je beurten. Dit geeft Railways wel echt een eigen gezicht en voegt wat diversiteit toe.
De kwaliteit is over de top bij dit spel en dit is dan ook de meeste "gepimpte"versie van de lijn. Er zijn meerder kaarten voor, maar er zijn er voldoende om met diverse spelersaantallen uit de voeten te kunnen.

Mijn eerste indruk is erg positief en ik verwacht dat deze nog wel een half of misschien wel heel sterretje kan gaan stijgen. Zeker met meerdere spelers wil ik wel eens zien hoe deze uitpakt in vergelijk met Age of Steam.

Afbeelding
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Macao :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Sagrada :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Afbeelding
RvdH83
Fabrieksmanager

Bericht door RvdH83 »

In april speelde ik:

1830 :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
Dit blijft voor mij de beste 18xx die er is. De regels staan je veel toe in vergelijking met andere 18xx-spellen en die vrijheid kan ik in dit spel enorm waarderen.

1860: Railways on the Isle of Wight :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Deze 18xx staat inmiddels wel in m'n top 3 van 18xx-spellen, samen met 1830 en 1825. Heel anders dan 1830, maar erg, erg goed!

Android: Netrunner :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: (17x)
Wat een fantastisch spel is dit toch. Zowel het spelen met beide kanten als het maken van nieuwe deckjes vind ik echt heel tof. De community in Enschede is best wel actief en dat maakt dat er regelmatig tournaments zijn. Super!

Advanced Squad Leader :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: (2x)
Eindelijk een keer met tanks gespeeld! :) Een erg, erg gedetailleerd spel. Oefening baart zeker kunst. Niet geschikt om "een keer" te proberen. Dit is zo'n spel waarin je tijd moet investeren. Maar m.i. wel een spel dat het dat waard is.

Age of Steam :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Age of Steam Expansion #3: Scandinavia :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
De Scandinavia is een prima kaart met interessante regels. 3 spelers is alleen wel te ruim, maar als je van een spel houdt wat niet zo heel erg tight is, dan kan het met 3 spelers. 5 spelers lijkt me te krap; ik denk dat 4 spelers het optimum is.

Automobile :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Een prima economisch spel van Martin Wallace. Ondanks dat je eigenlijk maar 12 acties uitvoert, blijf je het hele spel bezig. We hebben wel een beetje te lief gespeeld (er was continu onderproductie), dus we hadden nog niet goed door hoe het spel echt gespeeld dient te worden. Misschien niet zo goed (en herspeelbaar) als Age of Steam, maar verder een leuk spel om vaker op tafel te krijgen.

Automobiles :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Dit blijft een leuke bag-builder. Met 4-5 spelers wel het beste, omdat je elkaar dan flink kan blokkeren. Deze komt zeker nog vaker op tafel! Ik kijk uit naar de uitbreiding met nieuwe maps.

Chronicle :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Een prima slagenspelletje. Niet met meer dan 4 spelers spelen, omdat je dan te weinig control hebt. Ik weet niet of ik de verschillende objectives zo interessant vind, maar het spel zelf is prima.

Codenames: Deep Undercover :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: (4x)
Een prima alternatief voor regulier Codenames. Uiteraard wel met een groep spelen die de terminologie wat kan waarderen. En stiekem best wel moeilijk, omdat veel woorden in dezelfde categorie zitten.

Continental Divide :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Een aandelenspelletje van ~ 2 uur. Een deel van die tijd zit em in het rekenwerk; niet geschikt dus als je dat niets vindt. Als je een nieuwe maatschappij start moet je bepalen hoeveel aandelen die maatschappij uitgeeft en wat de prijs daarvan wordt. Zeker niet gemakkelijk om dat te bepalen. Een prima spel. Deze komt nog weleens vaker op tafel, verwacht ik.

Coup :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: (6x)
Een mooi spelletje op z'n tijd. Vooral leuk als je nét wat anders doet dan mensen verwachten. En altijd weer een fijn gevoel als een bluf goed lukt!

Dominion :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: (4x)
Dit blijft wat mij betreft zonder twijfel de beste deck-builder die er is. Daar kan tot nu toe nog geen andere deck-builder aan tippen. Het beste met twee spelers, dan ben je tenminste lekker vaak aan de beurt! :)

For Sale :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: (3x)
Een lekker snel veiling-spelletje. Zeker een aanrader als je een keer een auction-game wilt proberen en je niet meteen extreem hard wilt nadenken. Leuk als beginner of afsluiter.

Irish Gauge :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Eén van de betere spellen van Winsome Games die ik heb gespeeld. Ergens heeft het iets weg van Chicago Express, maar dan toch ook weer niet. Shared incentives spelen een grote rol. Je kunt het bord op verschillende manieren manipuleren en dat maakt het interessant. Speelt in een uurtje weg en daarmee verwacht ik dat deze wel vaker op tafel zal komen.

Mint Works :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Een aardig worker placement spelletje voor tussendoor. De manier waarop de gebouwen uitkomen zijn m.i. alleen net te random, waardoor ik er te weinig uithaal. Misschien een :halfster: hoger als je de gebouwen goed kent.

Modern Art :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Dit blijft een van de beste auction games voor 4-5 spelers die ik ken. Hoeveel wordt iets waard en wat zijn anderen bereid ervoor te betalen? Heerlijk.

Ra :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Waar Modern Art erg goed is met 4-5 spelers, is Ra dat juist met 2-3 spelers. Met meer spelers heb je te weinig controle (onder andere doordat je dan maar 3 zonnen hebt). Dit blijft een leuke auction game.

Race for the Galaxy :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Eén van de beste tableau-builders die ik ken. Erg leuk als je een beetje weet welke strategieën er zijn. En het speelt ook nog eens lekker snel weg. Top!

Roll for the Galaxy :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Net niet zo goed als Race for the Galaxy, omdat het wat minder strategisch is, maar misschien wel beter als je met mensen speelt die Race niet zo vaak gespeeld hebben. Niet geschikt als je geen herrie mag maken.

Splendor :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Dit blijft een vermakelijk spel op z'n tijd. Het speelt een stuk sneller dan Saint Petersburg en daarom een :halfster: hoger dan die laatste. Bij Saint Petersburg voelt het altijd of een kort spel speelt dat dan uiteindelijk toch heel lang duurt. Splendor heeft dat gelukkig niet.

Texas & Pacific :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Chicago Express op een andere kaart die nét ietsje anders uitspeelt. Alle track kost standaard $2, waardoor het ook nog een tikkeltje sneller speelt dan CE. Als je Chicago Express een leuk spel vindt, is deze zeker aan te raden!

Trains :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Een prima deck-builder met bord. Niet zo goed als Dominion, maar af en toe wel leuk voor de afwisseling. Met 3 spelers al beter dan met 2 en ik denk op de kaarten die standaard bij het spel zitten, dat 4 spelers nog een stapje beter is.
Afbeelding
ozymandias
Geheim Genootschap

Tesamen met Bastiaan, Lotte & Ilse volgende spellen gespeeld gisteren:

Wie is de ezel? :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:

21days (Bastiaan en ik) :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:

Herbaceous :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

Mondo :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:

Capital Lux :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

More Bloody Nights (2x) :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:

Sushi Go Party (2x) :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Borrepus
Joker

Bericht door Borrepus »

Catan kaardspel :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:
samen met mijn vriendin nog even snel gespeeld voordat ze naar het station moest. Zoals gewoonlijk weer verloren.

Jambo :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Altijd leuk, vandaag ook maar besloten de uitbreiding te kopen. Zoals gewoonlijk (al zal de wederhelft dit nooit toegeven) gewonnen
Afbeelding
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Sagrada :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Dvonn :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Afbeelding
Mel25
Locomotief

Bericht door Mel25 »

met twee:
* Fabelfruit

's avonds op café met vriendinnen:
* Regenwormen
* De Grote Dalmutti
* Sushi Go!
rvlieshout
Geheim Genootschap

Bericht door rvlieshout »

Tijdens een korte vakantie en de laatste spellendag weer heel leuks gespeeld...

Hanamikoji - :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Sushi Go Party! - :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Pittige Pepers - :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Exploding Kittens - :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Broom Service the card game - :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Great Western Trail - :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
T.I.M.E Stories: Expedition: Endurance - :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Potion Explosion - :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Orléans: Handel & Intrige - :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Viticulture - :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Dr. Eureka - :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Sagrada - :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Arriala: Canal de Garonne - :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:
World's Fair 1893 - :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
AlexHL
Matroos

Bericht door AlexHL »

RvdH83 schreef: Ra :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Waar Modern Art erg goed is met 4-5 spelers, is Ra dat juist met 2-3 spelers. Met meer spelers heb je te weinig controle (onder andere doordat je dan maar 3 zonnen hebt). Dit blijft een leuke auction game.
Net voor het eerst gespeeld. Ik hou van spellen met veel interactie en dit ligt helemaal in dat straatje. Met 2 spelers en het was idd al erg leuk. Kijk er nochtans naar uit om het met meer spelers te spelen. De player mats die je op BGG kunt vinden zijn trouwens heel handig.
BoardGameGeek: AlexHL • PSN: alxtira
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

AlexHL schreef:
Net voor het eerst gespeeld. Ik hou van spellen met veel interactie en dit ligt helemaal in dat straatje. Met 2 spelers en het was idd al erg leuk. Kijk er nochtans naar uit om het met meer spelers te spelen. De player mats die je op BGG kunt vinden zijn trouwens heel handig.
Dan moet ik deze eens dringend testen met twee of drie blijkbaar. Ik heb deze enkel nog maar gespeeld met vier en vijf spelers en vond het telkens een zeer goed spel maar had het idee dat het bij 2 en 3 spelers net minder goed ging zijn.
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
RvdH83
Fabrieksmanager

Bericht door RvdH83 »

dirk schreef:
AlexHL schreef:
Dan moet ik deze eens dringend testen met twee of drie blijkbaar. Ik heb deze enkel nog maar gespeeld met vier en vijf spelers en vond het telkens een zeer goed spel maar had het idee dat het bij 2 en 3 spelers net minder goed ging zijn.
De meest belangrijke keuze in het spel is wanneer neem je een tegeltje en wanneer roep je "Ra!" En dat hangt helemaal af van hoeveel de tegels die nu op het bord liggen waard zijn. Wat voor zonnen hebben de andere spelers nog? Als ik nu "Ra!" roep, wie gaat dan uiteindelijk wat bieden? En is dat in mijn belang? En als ik geen "Ra!" roep, maar een tegel neem, wat gaan de volgende spelers dan doen?

Met 4 of 5 spelers ben je relatief minder vaak aan de beurt en je hebt ook een zon minder. Je kunt m.i. dan maar beperkt invloed uitoefenen over wat er gebeurt. In veel gevallen heb je dus ook eigenlijk geen echte keuze tussen een tegel nemen of "Ra!" roepen. En daarom is het spel voor mij met minder spelers beter. Met 3 spelers het beste, maar zeker ook niet slecht met 2 spelers. Als je naar auction-games kijkt zijn er maar weinig echt goed met 2 spelers; dit is een van de uitzonderingen.

Het kan zijn dat er bij de Nederlandse versie geen regels zijn opgenomen voor 2 spelers (en de verdeling van de zonnen ook niet in het tabelletje in het regelboek staat), maar deze kun je wel online vinden.
Afbeelding