Spellenspektakel 2013 – de eerste dag

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bordspeler.nl
Nieuwsreporter
Contacteer:

Spellenspektakel 2013 – de eerste dag

Bericht door Bordspeler.nl »

De eerste dag van het twintigste Spellenspektakel ligt achter ons. De beurs is duidelijk gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Het aanbod aan uitgevers, spellen en speeltafels is fors toegenomen. Dit werd bijvoorbeeld gemarkeerd door de enorme stand van Selecta/Tactic, waar tientallen spellen werden gedemonstreerd. Van luchtige spellen uit de Tactic catalogus tot het enorme palet van het Asmodee concern. Deze stand viel op door de enorme dinosaurus, die vermoedelijk ter ere van de Nederlandse Spellenprijs winnaar King of Tokyo is neergezet.
de grote jongen van Asmodee
kinderpret bij Selecta
De winnaars van de Nederlandse Spellenprijs werden halverwege de dag in het zonnetje gezet. Voor de huldiging was een podium met een geluidsinstallatie beschikbaar, waarop aan medewerkers van de desbetreffende uitgevers een mooie trofee en een oorkonde werd uitgereikt. De feestneus in de algemene categorie is het populaire dobbelspel King of Tokyo, de gelukkige winnaar in het veelspelersegment is het internationaal bejubelde Terra Mystica.
de trofee
the Kings of Tokyo
Terra Mystica
Jens Drögemüller en Helge Ostertag, de auteurs van Terra Mystica, waren als speciale gasten van de beurs uitgenodigd. Zij werden bij de huldiging betrokken, signeerden aansluitend enkele spellen en deden ten slotte de harten van de fans sneller kloppen met een testsessie met nieuwe volken, die in de volgend jaar te verschijnen uitbreiding zullen opduiken. Leuk dat deze traditie in ere is hersteld. Ik heb begrepen dat we volgend jaar meer van zulke speciale gasten mogen verwachten.
de auteurs signeren
op de foto met Henk Rolleman
op de foto met Tamara, de Nederlandse vertaalster
de populairste uitbreiding van 2014
Over speciale gasten gesproken, halverwege de dag liep ik Michael Bruinsma, de geestelijk vader van het Spellenspektakel, tegen het lijf. Ik vond het leuk om hem weer op het oude nest te treffen. Even bijkletsen, een potje UGO! spelen en een foto schieten.
Michael Bruinsma en Patrick Zuidhof
We zijn nog niet klaar met de afdeling speciaal. De Poolse uitgever Portal heeft een eigen stand, waar onder meer het spel Legacy van de Nederlandse spelauteur Michiel Hendriks wordt gedemonstreerd. Dit spel won in 2009 de Ducosim spelauteurswedstrijd, waarvan de finale werd gehouden op het toenmalige Spellenspektakel. De cirkel is rond.
Portal met Legacy
De mannen en vrouwen van Bordspelmania waren druk met hun informatiestand en vermaakten de bezoekers met de BSM Uitgeversrally, een fotoquiz waarbij je aan de hand van fragmenten de juiste spellen moet vinden. Een leuk initiatief.
Team BSM
Ik heb zoals gebruikelijk weer meer gekletst dan gespeeld. Naast UGO! bleven de speelse activiteiten beperkt tot een potje Pasha bij White Goblin Games. Leuk dobbelspel, waarbij je het lot een handje kunt helpen door blokjes op te offeren. Het is verstandig om deze blokjes niet te verkwisten. Ik was niet zo verstandig…….
speelplezier met UGO!
Zondag bruist het beursgebouw in Eindhoven weer van het speelplezier. Heb je iets met spelletjes? Stap in de auto of de trein en kom langs.

Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2013/11/09/spellen ... erste-dag/

Labels:
Legolias
Professor Pimpel
Contacteer:

Re: Spellenspektakel 2013 – de eerste dag

Bericht door Legolias »

Leuk verslag! Krijg er zin in. Tot morgen allemaal!
Jeroenklugt
PIONier
Persoonlijke Ondertitel: Altijd gezellig
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Spellenspektakel 2013 – (mijn) eerste dag

Bericht door Jeroenklugt »

Voor mij was dit de eerste keer dat ik mee was met mijn vriendin, die er al eerder was geweest (4de keer) waarvan 2 keer in een andere zaal. Ik heb zeer genoten van alles wat ik om me heen zag en hoorde. Nooit bij stil gestaan dat er zoveel enthousiaste fans zijn van bordspellen als ik. Gelukkig had ik mezelf een redelijk budget gegeven om te kunnen shoppen..
Ik heb me samen met Dagmare en Nicolette, respectievelijk mijn vriendin en een goede vriendin van ons, gestort op de wat grotere spelen waaronder: Lancaster, Tobago, poorters van nieuwstad. verder heeft Dagmare en Nicolette even wat toast gevangen (gaaf spel om even de agressie te botvieren) en hebben we nog even wat woorden gezocht in woordzoeker. De amoebe's hebben we snel weer terzijde gelegd mede omdat ik met een lichte kater nog niet helemaal in staat was de snelle veranderingen van vorm, patroon en kleur om te gooien van dit lieve beestje. Ik heb genoten. Knaller was natuurlijk de aankoop van 2 nieuwe spelen (lancaster en Carcassonne stille zuidzee) en 4 kleine en 3 grote uitbreidingen van het basis spel cascassonne) . Mijn Kolonisten van catan verzameling heb ik ook weer (over)compleet gemaakt zodat ik mijn mega bord van 2.1 bij 1,4 mtr. kan gebruiken voor 8 spelers (wie heeft er zin ?).. Jammer dat ze overgestapt zijn op plastic. als de piraten ooit in hout versie komt, meld het me even !. Kortom Ik heb genoten, erg leuke beurs, en kijk al uit naar de volgende beurs van 8-9 nov 2014
Zijn er nog mensen die in Purmerend wonen en ook bordspelen spelen ??.. ik zoek een club, of wil er een oprichten.. meld het me even.
met vriendelijke groet,
Jeroen en Dagmare
Bijlagen
de spel-bende-smal.jpg
We zitten er klaar voor !
(277.58 KiB) 915 keer gedownload
dagmare-nicolet.jpg
Toastjes vliegen om je oren!!
(156.68 KiB) 915 keer gedownload
lancaster.jpg
even een close up
(200.26 KiB) 915 keer gedownload
lancaster1.jpg
totaal overzicht lancaster
(175.16 KiB) 915 keer gedownload
lancaster-fiche.jpg
Lancaster betaalmiddellen
(167.3 KiB) 915 keer gedownload
poorten van nieuwstad.jpg
Poorten van nieuwstad ook van ver
(209.59 KiB) 915 keer gedownload
poorten van nieuwstad1.jpg
Poorten van nieuwstad
(140.51 KiB) 915 keer gedownload
aankoop.jpg
Onze aankoop :-)
(130.81 KiB) 915 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Jeroenklugt op ma 11 nov 2013, 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Tassie
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: 21 10 20 10

Bericht door Tassie »

Leuke verslagen.

Begint te kriebelen maar helaas dit jaar niet voor mij. Zo gezellig met de kleine naar Dribbel de Musical.
Flash
Wu Feng

Re: Spellenspektakel 2013 – (mijn) eerste dag

Bericht door Flash »

Jeroenklugt schreef: Zijn er nog mensen die in Purmerend wonen en ook bordspelen spelen ??.. ik zoek een club, of wil er een oprichten.. meld het me even.
met vriendelijke groet,
Jeroen en Dagmare
Niet meer (helaas). Heb er altijd gewoond, maar sinds een paar jaar is De Goorn onze thuisbasis. Wat clubs betreft is er Amsterdice in Amsterdam-Noord en organiseert de Spellenhoorn in Hoorn 1x per maand een spellenavond in Hoorn.
Gebruiker 4724

Re: Spellenspektakel 2013 – (mijn) eerste dag

Bericht door Gebruiker 4724 »

Flash schreef:
Jeroenklugt schreef: Zijn er nog mensen die in Purmerend wonen en ook bordspelen spelen ??.. ik zoek een club, of wil er een oprichten.. meld het me even.
met vriendelijke groet,
Jeroen en Dagmare
Niet meer (helaas). Heb er altijd gewoond, maar sinds een paar jaar is De Goorn onze thuisbasis. Wat clubs betreft is er Amsterdice in Amsterdam-Noord en organiseert de Spellenhoorn in Hoorn 1x per maand een spellenavond in Hoorn.
En Cultes des Goules in Amsterdam e.o. (Ik woon zelf in Zaandam)

----------------------------------------------------------------------
Ik vond de eerste dag trouwens minder overweldigend dan ik me het spellenspektakel kan herinneren, maar dat is juist een positief ding :) Het was rustig, je kon goed overal zitten, bij demo's kijken of meespelen, spellen uitproberen en bij de kraampjes rustig rommelen. Alleen Adriaensen was erg druk (kwam dat door dat hekwerk eromheen? Wat was eigenlijk de reden?).

Heb heel wat spelletjes uit kunnen proberen, zoals Winter Tales en Tzolk'in en bij veel spellen mee kunnen kijken, waardoor ik weer een wat beter beeld heb voor mijn wishlist voor de BGG Secret Santa. Ik miste wel wat meer onderdelen/kleine zaken/spul om de bordspellen heen. Spelspul was er wel en de Duitse kraam had ook dobbelstenen etc, maar ik had stiekem gehoopt op meer rommeltjes om de spellen die je al hebt wat te upgraden. In mijn herinnering van zeven jaar terug, was er een hele hoop van dat soort spul te krijgen.

In ieder geval ben ik blij met al mijn nieuwe aankopen, waaronder Fortune and Glory, twee grote uitbreidingen voor Arkham Horror, Heroscape en Cadwallon: City of Thieves
lies
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Amsterdice

Bericht door lies »

Hoi Jeroen,

Ik heb je een pb'tje gestuurd met wat info over Amsterdice. Altijd welkom !

Er zijn inderdaad veel mogelijkheden tot spelen:

Koek en Spel in Zaandam (als ze nog bestaan, ik hoor niet zo veel van ze de laatste tijd)
Vrij & Blij (in Landsmeer) 2e en 4e zaterdag in de maand (buurthuis)
The Ghouls (meer Ameritrash georiënteerd en vaak spelende bij mensen thuis/of cafe's)
Tyche (euro georiënteerd) op maandagavond in Amsterdam Zuid.
Cafe Ruis (op dinsdagavond in de Pijp-nieuw initiatief van spellenwinkel Het Paard)
Gamepack (spellenavonden bij mensen thuis- kleine groep)Klopt dat nog Richard ?
En...Amsterdice (een spellendag in de maand op zondag in buurtcentrum De Driehoek-Amsterdam-Noord vrij parkeren :-))
Gemiddelde opkomst bij Amsterdice is op dit moment 40 tot 50 mensen.

Probeer inhoudelijk eens te kijken, welke groep het beste bij je past en met wie je klikt.

Je bent 24 november van harte welkom bij ons in ieder geval :D

Daaag,
groet,
Lies

Amsterdice
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Koek en Spel bestaat wel degelijk. Sterker nog komende donderdag avond is iedereen weer van harte welkom.
We live to survive our paradoxes
lies
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Amsterdice

Bericht door lies »

Ah, wat goed dat Koek en Spel nog speelt ! Elke week ?
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

lies schreef:Ah, wat goed dat Koek en Spel nog speelt ! Elke week ?
Alleen op de 2e donderdag van de maand.
We live to survive our paradoxes
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik was er zaterdag met mijn jongste zoontje (8jaar) en dochtertje (4jaar).
We waren dankzij een stevige wegomleiding wat later dan gewenst, maar dat mocht de pret niet drukken. Zodra we binnen waren hadden we het helemaal naar ons zin. Mijn dochtertje heeft genoten van de kinderopvang. Echt geweldig dat die er is! Met mijn zoontje ben ik gelijk begonnen met spelen. Bij UGO was een plek vrij. We zijn dus maar direct gaan spelen. De uitleg was oké en het spelletje ook. Zoonlief wilde erg graag Carcassonne de Stille Zuidzee proberen en ziedaar: er was een tafel vrij. Het is een echte Carcassonne, maar door de andere puntentelling speelt het toch weer heel anders. Volgens mijn zoon was dit het leukste spel van de dag.
na een paar broodjes speelden we Pasha. Ik vind dat zelf wel een leuk spel dat ik vaker wil spelen.
Ondertussen had mijn zoontje de speurtocht van bordspelmania te pakken gekregen en liep koorstachtig door de zaal te speuren naar spellen. helaas voor hem hebben we ze niet allemaal gevonden. Wel een erg leuk ding, die speurtocht! Terwijl hij hij op zoek ging naar de juiste spellen, speelde ik nog Glasstraat. We speelden het niet uit, maar wel zover dat ik een redelijk beeld had van het spel: dit kon wel eens een populair spel gaan worden hier!

Om een uur of 3 reden we weer huiswaarts. We hebben een leuke dag gehad!
Richard van Vugt
Garnaal
Contacteer:

Bericht door Richard van Vugt »

lies schreef: Er zijn inderdaad veel mogelijkheden tot spelen:

Gamepack (spellenavonden bij mensen thuis- kleine groep)Klopt dat nog Richard?
Ja, dat klopt. Veelal op de dinsdagavonden bij mij thuis, vlakbij station Lelylaan, tram 1, 2, 17 en de ring A10. Kijk op de site voor de actule data: http://www.gamepack.eu
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Contacteer:

Bericht door 16 Feet Pauly »

Jaa!! het spellenspektakel was te gek!!

De dag was voor mij eigenlijk in 2e-n gedeeld namelijk eerst mezelf verwennen met het spelen van een aantal spellen die ik nog gaarne een keer wilde proberen, en natuurlijk is mijn droom uitgekomen (met Erwin spelen;)). Daarnaast ben ik met vrienden die er voor het eerst waren over de beurs gegaan op zoek naar spellen die ik aan hen wilde introduceren.

Ik kwam binnen en heb natuurlijk eerst de heren en dame van de BSM stand begroet. Na het eerste rondje over het terrein te hebben gemaakt werd ik bij de indie-plain gegroet door Rebelmage (Rodger) die mijn naar de stand van Fablesmith lokte. Alwaar ik Ortus heb leren kennen. Ik moest het even tot me in laten werken, maar na uitgevogeld te hebben dat er meerdere manieren naar de overwinning waren wist ik mijn tegenstander te verslaan. Nadat ik thuis kwam merkte ik eigenlijk hoe vernuftig dit spelletje is, en dat er nog meer achter zit. erg gaaf, ik ben benieuwd naar de pro variant.

Daarna door naar WGG om Pasha te spelen, met Niek en Tania, later voegde Erwin en Jeroen zich hieraan toe, het zorgde voor aardig wat tabletalk en aardige interventies ;) waaronder een vergeten deadline van yours truly... de 3 heren die het meest aan tabletalk deden verloren uiteindelijk ook. niet zo gek aangezien de dobbelstenen oren hebben in dit spel..... ?? dus..

Russian Railroads was ik even wezen kijken, maar helaas zaten de tafels vol, ik wilde het toch gaarne even proberen. Toen ik later nog eens langliep werd ik gewuifd door de lieftallige uitlegster Els!! Wooh kon ik mooi aanschuiven bij een groepje van drie!! nogmaals merci Els. Zeer leuk spel, ik merkte dat ik al snel een manier had gevonden om puntjes te verdienen. Lekker motortje in dit spel!! Hoop het morgen volledig uit te spelen.

Later op de dag vrienden geïntroduceerd aan spellen als Dominion, 7 Wonders en King of tokyo!!? Hoeraa!!

Goed hoor!!? Bedank Spellenspektakel, tot de volgende keer.
Laatst gewijzigd door 16 Feet Pauly op di 12 nov 2013, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

16 Feet Pauly schreef: Daarna door naar WGG om Pasha te spelen, met Niek en Tania, later voegde Erwin en Jeroen zich hieraan toe, het zorgde voor aardig wat tabletalk en aardige interventies ;) waaronder een vergeten deadline van yours truly... de 3 heren die het meest aan tabletalk deden verloren uiteindelijk ook. niet zo gek aangezien de dobbelstenen oren hebben in dit spel..... ?? dus..
Het was een waar genoegen om deze pot met je te spelen.
Ik eindigde op de laatste plek. Shoot, had ik dan toch de grootste mond? :shh:
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

16 Feet Pauly schreef:Na een rondje over het terrein te hebben gemaakt....
Eén rondje? Denise en ik hebben jou toch zeer regelmatig verwilderd en zoekend over de beurs zien rennen! :D
Gesloten