Hallokes! In het dagelijkse leven geef ik les (geschiedenis) op een middelbare school. Tijdens de (koude) middagpauzes wordt er nu voor een aantal klassen een lokaal opengedaan waar ze dan enkele spellen kunnen spelen. Verder als wiezen, pokeren en mens-erger-je-niet komen ze daar voorlopig echter niet.
Nu wilde ik de boel er wat opvrolijken met enkele spellen die aan volgende voorwaarde voldoen.
- Nemen niet veel plek in (ze moeten namelijk op mijn tas mee geraken)
- Ze zijn snel opgezet
- Ze zijn snel uitgelegd
- Binnen 30 minuten kan je een spel zeker afronden.
- Geen te duur materiaal.
Iemand suggesties? Zelf dacht ik al aan Hanabi, Loveletter en vang de geesten.
Spellen voor klasgroep
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Gregg
- Garnaal
-
Rubik
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Spellen voor klasgroep
Voor een geschiedenisleraar zou ik Timeline adviseren...
-
Gregg
- Garnaal
Alvast bedankt voor de tip. Maar de spellen moeten zeker niet vakgebonden zijn of de kinderen iets bijleren. Gewoon een korte tijd fun maken is voldoende!Rubik schreef:Voor een geschiedenisleraar zou ik Timeline adviseren...
-
DeKerstman
- El Capitan
Spellen als Koehandel en Machiavelli zijn dan wel geschikt: geschikt voor meer spelers, snel uitgelegd en prima in een half uur te spelen. Bovendien klein van formaat en dus eenvoudig mee te nemen en weinig losse onderdelen.
-
Gunther
- Veenboer
Ik heb daar toevallig een eindwerk over geschreven ... nu ja , over het gebruik in de klas.
Maar: Timeline is gewoon leuk. Time's up, Jungle speed, ... die zaken zijn ook zeker handig.
Ubongo viel ook in de smaak en verder zijn er natuurlijk ook weerwolven (maar dan moet je modereren) en misschien Smartgames die ook wel mee kunnen dienen.
Maar: Timeline is gewoon leuk. Time's up, Jungle speed, ... die zaken zijn ook zeker handig.
Ubongo viel ook in de smaak en verder zijn er natuurlijk ook weerwolven (maar dan moet je modereren) en misschien Smartgames die ook wel mee kunnen dienen.
-
stefaan
- Caballero
Zijn al heel wat goeie suggesties. Mooi initiatief trouwens. Ik heb ook ooit geprobeerd om spellen aan te bieden tijdens de pauze maar niet volgehouden
. Ik voeg nog toe:
- Saboteur
- Sla je slag(room)
- Dixit (wel niet zo compact)
- Saboteur
- Sla je slag(room)
-
Tinky68
- Garnaal
Hive. Is wel voor maar 2 spelers, maar leuk spel en neemt niet veel plaats in beslag.
I am a sexy shoeless God of War!
-
Gregg
- Garnaal
Bedankt alvast voor de suggesties. Ga me in de kerstvakantie wat nieuws aanschaffen. Dixit overweeg ik ook. Op zich is de basis (de kaarten) niet veel gesleur. Zou enkel wat anders moeten vinden om de kaarten aan te duiden.
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
regenwormen is snel en compact
king of tokyo zal ze ongetwijfeld ook aanspreken denk ik.. Maar de doos is niet zo compact?
king of tokyo zal ze ongetwijfeld ook aanspreken denk ik.. Maar de doos is niet zo compact?
~ Always look on the bright side of life ~

-
Jahwe
- Regenmaker
- Persoonlijke Ondertitel: Demo-Spel
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Veel compacter als kwatro wordt het niet. 2 lucifersdoosjes groot, kan gewoon in je jaszak en is een leuk spel voor 2 tot 4 spelers!
De spellenspeciaalzaak in Leuven! http://www.demo-spel.be
-
MrTijn
- Jakkiebak!
- Persoonlijke Ondertitel: Gamen is nodig!
Liar's Dice?
-
elmaestro
- Party Animal
Ah een collega geschiedenis uit het Antwerpse dan nog wel.
Sinds enkele jaren hebben wij op onze school een spellenklas waar lln tijdens de middagpauze kunnen spelen. Het is idd heel moeilijk om korte, toffe spellen te vinden.
Hier een greep uit onze spellenkast:
- 4 op een rij (dit jaar een hit bij de lln)
- pucket (een aanrader! kort, krachtig en nerveus spel, wel 37euro bij Adriaensen)
- Saboteur
- Qouridor
- Levensweg
- Guillotine
- Incan Gold / Diamant
- Abalone
- kolonisten snelle kaartspel
- Luchador
- Archeology
- Senet
- pentago
- dammen
- schaken
- ...
Het is idd het drempel voor de meeste lln om de spellen te leren die ze nog nooit gezien hebben, maar eens je met hen het spel hebt doorgenomen, worden sommigen klassiekers!
Ik weet niet in hoeverre je 'sponsering' kan vragen aan het beleid van je school. Ik krijg bv jaarlijks 100euro van de school en sinds dit jaar nog eens 150euro van de llnraad. Ter vergelijking: ik begon 3 jaar geleden met een budget van 50euro.
Aankopen gebeuren op beurzen (vnl 2dehands in Ranst/Spiel) en nieuw bij Andriaensen.
Succes ermee!!
Sinds enkele jaren hebben wij op onze school een spellenklas waar lln tijdens de middagpauze kunnen spelen. Het is idd heel moeilijk om korte, toffe spellen te vinden.
Hier een greep uit onze spellenkast:
- 4 op een rij (dit jaar een hit bij de lln)
- pucket (een aanrader! kort, krachtig en nerveus spel, wel 37euro bij Adriaensen)
- Saboteur
- Qouridor
- Levensweg
- Guillotine
- Incan Gold / Diamant
- Abalone
- kolonisten snelle kaartspel
- Luchador
- Archeology
- Senet
- pentago
- dammen
- schaken
- ...
Het is idd het drempel voor de meeste lln om de spellen te leren die ze nog nooit gezien hebben, maar eens je met hen het spel hebt doorgenomen, worden sommigen klassiekers!
Ik weet niet in hoeverre je 'sponsering' kan vragen aan het beleid van je school. Ik krijg bv jaarlijks 100euro van de school en sinds dit jaar nog eens 150euro van de llnraad. Ter vergelijking: ik begon 3 jaar geleden met een budget van 50euro.
Aankopen gebeuren op beurzen (vnl 2dehands in Ranst/Spiel) en nieuw bij Andriaensen.
Succes ermee!!
-
Gregg
- Garnaal
Merci allemaal!
Wordt tijdens de kerstvakantie een hoop geselecteer. Nu examens verbeteren.
Wordt tijdens de kerstvakantie een hoop geselecteer. Nu examens verbeteren.
-
Davio
- Nederlands Kampioen Dominion 2012
+1 voor Dixit!stefaan schreef:Zijn al heel wat goeie suggesties. Mooi initiatief trouwens. Ik heb ook ooit geprobeerd om spellen aan te bieden tijdens de pauze maar niet volgehouden. Ik voeg nog toe:
- Saboteur
- Sla je slag(room)
Kinderen hebben sowieso al een enorme fantasie, dus laat die maar lekker de vrije loop!