Eldritch Horror

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

eateasse
Condottiërre

Eldritch Horror

Bericht door eateasse »

Ik heb zin om Eldritch Horror aan te schaffen, maar zit met een paar vragen over het spel.

1. De reden waarom ik Arkham Horror niet gekocht heb tot nu toe is dat er bijna een oneindigheid aan regels is. Is dat bij EH nog steeds zo, of is het verminderd/verbeterd?

2. Arkham Horror opzetten duurt behoorlijk lang. Hoe zit dat bij Eldritch Horror?

3. Hoe bevalt de Solo play? Moet je het met meerdere spelers spelen voor de juiste dynamiek of werkt solo play prima?

Labels:
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Eldritch Horror

Bericht door Ruud2009 »

1. Er zijn veel regels, maar conceptueel valt het wel mee. Je kan vrij snel beginnen, maar het is wel fijn als je een play through gezien hebt of met ervaren spelers speelt.

2. Setup is niet heel lang. Paar decks schudden en 1 deckje samenstellen. Karakters kiezen en een of 2 kaartjes per persoon aan spells of items.

3. Solo heb ik t niet gespeeld, maar interacties zijn er eigenlijk niet veel. Denk dat het Solo prima speelt.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Sjtollie
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Gamer-geek

Bericht door Sjtollie »

Ik ben het helemaal met Ruud eens.
De regels zijn allemaal erg logisch en na een keer goed doorlezen moet het te doen zijn. Wij hebben het zelf met 2 man gedaan en een soort van oefenpot gespeeld. Dit werkte voor ons erg prettig en dingen waren eigenlijk meteen duidelijk.

Het spel is solo goed te doen, maar uiteraard is het met een aantal mensen leuker. Ik moet hier wel een kleine kanttekening plaatsen. De 1e en 2e fase van de beurt duren uiteraard een stuk langer met meer investigators. Wellicht iets om rekening mee te houden. Ik zou het bijvoorbeeld zelf niet aanraden met 8 mensen hierdoor.

Setup tijd heb je een beetje zelf in de handen. Als je de verschillende decks apart verpakt dan scheelt dat nogal wat tijd met opzetten.

Ik kan het spel alleen maar aanraden, heb het nu zelf 2 keer gespeeld en kan niet wachten tot het weer op tafel komt.

mvg,

Danny.
Afbeelding
eateasse
Condottiërre

Bericht door eateasse »

Bedankt voor het advies! Ik vermoed dat het binnenkort wel in de kast komt te liggen.
eateasse
Condottiërre

Bericht door eateasse »

Het spel zit ondertussen in de spellenkast en na 2 keer spelen heb ik het gevoel dat dit een van mijn favorieten gaat worden. Ik kijk reikhalzend uit naar volgende speelbeurten en naar expansies!
Sjtollie
Party Animal

Bericht door Sjtollie »

leuk om te horen! Ik kan ook bijna niet wachten om EH snel nog eens op tafel te krijgen.

mvg,

Danny
Afbeelding
kimm
Party Animal

Bericht door kimm »

Na even een uitpluizing op BBG van dit spel is mijn interesse allesinds al verwekt.
Hoe zijn de spelervaringen ondertussen nog ?
eateasse
Condottiërre

Bericht door eateasse »

kimm schreef:Na even een uitpluizing op BBG van dit spel is mijn interesse allesinds al verwekt.
Hoe zijn de spelervaringen ondertussen nog ?

Zeer positief!

Ik zou zeggen we spreken eens af dat je eens kan uitproberen he. Ik geraak de laatste maanden moeilijk op de spellenavonden omdat ik vaak 's avonds op de kinderen moet letten aangezien mijn vrouw in de nacht werkt. Maar stuur eens een paar data door die voor jou lukken en dan bekijken we eens of het lukt om samen de wereld te redden.
Gregg
Garnaal

Bericht door Gregg »

Hoe lang zit je ongeveer aan een potje?
Afbeelding
eateasse
Condottiërre

Bericht door eateasse »

We hebben tot nu toe alleen nog maar verloren en dat was meestal na een 2-tal uur. De doos zegt tussen de 2 en de 4 uur en denk dat dat wel zal kloppen. Hoe meer spelers, hoe langer 2 van de 3 fases duren, dus daar hangt ook veel vanaf.
Gregg
Garnaal

Bericht door Gregg »

eateasse schreef:We hebben tot nu toe alleen nog maar verloren en dat was meestal na een 2-tal uur. De doos zegt tussen de 2 en de 4 uur en denk dat dat wel zal kloppen. Hoe meer spelers, hoe langer 2 van de 3 fases duren, dus daar hangt ook veel vanaf.
Leuk. Komt op de radar :)
Afbeelding
Sjtollie
Party Animal

Bericht door Sjtollie »

2 uur is denk ik wel haalbaar, maar niet met een grotere groep (4+ mensen). Mijn ervaring is dat met een groep van 4/5 het spel makkelijk 3 tot 4 uur kan duren. Niet dat ik dit storend vind op welke manier dan ook. Er is in elk geval een hoog tabletalk gehalte in de spellen die ik tot nu toe gespeeld/uitgelegd heb. Afgelopen weekend voor de 1e keer winst geboekt zien worden tegen Cthulhu himself.
Afbeelding
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

Sjtollie schreef: Mijn ervaring is dat met een groep van 4/5 het spel makkelijk 3 tot 4 uur kan duren.
Laatste keer waren wij 3 uur bezig met 5 mensen, maar we hadden wel gewonnen. Doodgaan doe je over het algemeen sneller. Hoe meer ik Eldritch Horror speel, hoe meer ik het spel waardeer. Ik ben er erg enthousiast over.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
eateasse
Condottiërre

Bericht door eateasse »

Net nog een spel gespeeld. Solo, wel 2 investigators gebruikt. Een 2-tal uurtjes bezig geweest en moeten stoppen omdat ik verloren was.
Barad_the_dwarf
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: BGG Admin

Bericht door Barad_the_dwarf »

Net gedaan met mijn derde spelletje Eldritch Horror en ik hou wel van het spel. Ik was sowiezo al een grote fan van Arkham maar ze zijn erin geslaagd om toch een ander gevoel aan het spel te geven.

Als GM bij Call of Chtulhu vind ik dat dit spel daar veel beter bij aansluit. Vind het zeer leuk wat ze hebben gedaan met de conditions en alle effecten die daarachter kunnen zitten. Ook de diverse soorten encounters werken zeer goed. Nog nooit alleen geprobeerd, wel met 2 of 3. Alleen zal ook niet gebeuren want daarvoor speel ik geen bordspelen. :)