Kwart over 10 melden we ons met zijn drieën bij de "kassier" van de beurs. Mijn zoon en ik zijn sinds juli lid en konden dus na het tonen van de lidmaatschapskaart doorlopen. Mijn dochter behoefde vanwege haar leeftijd nog niet te betalen.
Verkoopstands
Het viel direct op dat Speldorado een aantal (met name wat oudere) spellen aan het opruimen was. In grote letters stond aangegeven dat er maar liefst vijf spellen gekocht konden worden voor de prijs van 2
De andere verkopers hadden wat minder groots uitgepakt al had de Joker volgens mij een aparte doos met afgeprijsde spellen voor EUR 10,00.
Speluitgevers
De meeste spellenuitgevers waren ook aanwezig, waarbij uiteraard met name de nieuwe spellen van dit jaar werden gedemonstreerd. Alleen QWG werd door mij gemist
Boosterbox had een behoorlijk aantal spellen meegenomen en omdat het bij hen vrij rustig was en er een aantal spellen lagen die ook met jongere kinderen goed te spelen leken ben ik daar als eerste aangeschoven.
Meander
Het eerste spel dat we speelden was Meander Een abstract tweepersoonsspel waarbij je via het leggen van tegels moet proberen je vijf kogels naar de overkant te loodsen en tegelijkertijd je tegenstander moet dwarszitten. Een aardig spel ook voor kinderen, dat vlot te spelen is (10 minuten) en we hebben dit dan ook zeker een keer of zes gespeeld.
En Garde
Vervolgens aangeschoven bij En Garde. Een tweepersoons bordspel over de sport schermen. Fraai vormgegeven door Pierô (dezelfde illustrator als degene die Mr. Jack zo fraai heeft vormgegeven). Verder zijn er twee ijzeren speelfiguren bijgeleverd die beide schermers symboliseren. Met de buitenkant is niks mis dus. Helaas viel het spel mij erg tegen. Je krijgt een vijftal kaarten en mag telkens een kaart uitspelen en zoveel passen vooruit of achteruit doen. Als je bij elkaar in de buurt staat mag je eenzelfde kaart gebruiken om aan te vallen. Je moet dan wel evenveel passen van elkaar staan als vermeld op de kaart die je uitspeeld. Je tegenstander kan dit parreren door een kaart met hetzelfde aantal passen uit te spelen. Heeft hij die niet dan loopt hij een verwonding op. Dit wordt aangetekend en er begint een nieuwe ronde. De eerste die (meen ik) vijf verwondingen heeft opgelopen heeft verloren.
Cash-a-Catch
Boosterbox had verder ook nog Cash-a-Catch meegenomen. Dit spel viel goed in de smaak bij mijn kinderen. Het spel draait om het verzamelen van vis in bepaalde soorten. Elke ronde start met een veiling waarbij een van de spelers als veilingmeester fungeert. De veilingmeester draait net zolang kaarten om tot een van de spelers dit aanbod aantrekkelijk genoeg vind om op de bel te drukken. Er zit een echte 'hotelbel' in het spel die uiteraard voor de nodige hilariteit zorgt. De prijs die moet worden betaald voor de vis is ongeacht het aantal vissen EUR 10,00.
Verder kent de stapel kaarten diverse speciale kaarten (b.v. de visdief (poes) om een kaart weg te nemen bij je tegenstander en de joker die bij elke vissoort mag worden aangelegd). Je mag maar drie verschillende soorten vis tegelijkertijd in je assortiment hebben en alleen aan het begin van je eigen ronde is het toegestaan om vis te verkopen. Dit verkopen gaat met een progressieve opbrengst (b.v. 1 vis van een soort levert EUR 1,00 op, maar 10 vissen van een soort leveren EUR 30,00 op). Als een bepaalde kaart op tafel komt worden er nog 15 kaarten uitgespeeld en daarna is het spel afgelopen. De vis die dan nog niet verkocht is mag nog tegen 50% van de normale waarde worden verkocht. Al met al een leuk spel familiespel, met een hoge amusementswaarde.
Voordat we de zaal van Boosterbox uitliepen heb ik Stef Noordermeer nog even gecomplimenteerd met zijn heldere uitleg en parate kennis van de spellen. Ik vind het altijd knap als iemand zoveel spellen met bijbehorende uitleg kan onthouden. Hij vertelde me dat ze bij Roll the Dice (waar hij voorzitter van is) eind vorig jaar een inventarisatie hebben gedaan om uit te vinden hoeveel spellen een ieder kon demonstreren en hij kwam toen op een (voor mij bijna ongelofelijke ) score van 169 spellen
Gipsy King
Na dit rondje bij Boosterbox zijn we even aangeschoven bij Corné van Moorsel die op twee tafels Gipsy King demonstreerde. We speelden dit spel samen met nog twee beursbezoekers (in totaal dus met z'n vijfen). In Gipsy King draait het om het slim neerzetten van je eigen kleur woonwagens om een aantal meren. Er zijn in totaal 15 meren in het spel en het spel bestaat uit twee ronden.
In de eerste ronde begin je met het plaatsen rond meer 1 en eindig je met meer 15. In de tweede (en laatste) ronde begin je met meer 15 en eindig je met meer 1. In de tweede ronde mag je in twee van je beurten in één keer twee woonwagens neerzetten i.p.v. de normale enkele woonwagen.
Klinkt eenvoudig niet
Het is dus heel belangrijk om op het juiste moment een woonwagen te kunnen plaatsen. Dit kan je beïnvloeden door op bepaalde momenten als eerste te passen. Je mag dan namelijk bij het volgende meer als eerste beginnen. Het spel sprak me zeker aan (en niet alleen omdat ik won
Tijdens het spelen van Gipsy King kwam ook Sander (CAB hier op het forum) langs. We hadden afgesproken dat we El Capitan zouden spelen, maar zowel zijn vriendin als mijn speelkamaraad Henk hadden het laten afweten
Katoiz
Mijn dochter had bij Opstelten het spel Katoiz zien liggen en werd door de vrolijke kleuren aangetrokken. We besloten dan ook een potje te spelen. Het bleek een wiskundig spel, waarbij vormen, kleuren en grootte een belangrijke rol spelen. Grappig was dat er een aantal verschillende spellen met hetzelfde materiaal konden worden gespeeld varieerend van eenvoudig tot vrij pittig.
In de meest eenvoudige vorm gooi je met twee dobbelstenen waarbij de ene dobbelsteen de kleur en de andere de vorm bepaald waarop je een markeersteen van je eigen kleur mag leggen. Op het moment dat je drie tegel hebt gemarkeerd die een bepaalde gelijkenis hebben (kleur, vorm, grootte) dan mag je de drie tegel pakken en bij je leggen. Zo speel je net zolang door dat je drie beurten achter elkaar een uitkomst hebt gegooid met de dobbelstenen die niet meer op tafel ligt. Het spel is dan afgelopen en degene met de meeste tegels heeft gewonnen.
In de tweede variant die we speelden moest je na opnieuw gegooid te hebben de dobbelstenen proberen een tegel te vinden die aan de gegooide criteria voldoet en deze daarna via stapjes uit het spel naar je eigen hoek van het speelbord te loodsen. Je mag verticaal of horizontaal "lopen" naar de volgende tegel als deze een overeenkomst heeft met jouw "gekozen" tegel. Je mag diagonaal lopen als deze twee overeenkomsten (b.v. zowel kleur als vorm) heeft met jouw "gekozen" tegel.
Wat mij betreft een aardig spel, maar meer voor scholen dan om zelf in huis te halen.
Thebes
Als laatste heb ik bij Boosterbox de regels uitgelegd gekregen van Thebes. Omdat dit spel net te lastig is voor mijn kinderen heb ik het helaas niet kunnen spelen. Je bent in dit spel een archeoloog en je wilt uiteindelijk zoveel mogelijk schatten vinden. Er zijn echter verschillende soorten schatten die op verschillende plaatsen liggen. Om te kunnen gaan zoeken naar deze schatten moet je eerst kennis opdoen (uit boeken) van deze vindplaatsen. Je moet daarvoor reizen naar bepaalde Europese steden en daar kenniskaarten kopen (zowel het reizen als de kenniskaarten kosten geld).
Met de opgedane kennis kan je reizen naar een van de plaatsen uit de oudheid (b.v. Mesopotamië) en daar een poging doen tot het vinden van een of meerdere schatten. Hoe meer kennis je hebt verkregen des te meer schatkaarten je blind mag graaien uit een zak van de betreffende stad. Er zit uiteraard ook rommel tussen, dus niet elke schatkaart levert punten op.
Als je bepaalde combinaties van schatten hebt binnengehaald kan je voor een een aantal bonuskaarten gaan die ook weer punten opleveren. De uitleg klonk mij positief in de oren. Het lijkt me een leuk familiespel, dat ik binnenkort graag eens wil spelen.
Het was ondertussen 14:00 uur geworden en de kinderen werden het een beetje zat. Ik besloot dus huiswaarts te keren en kijk weer terug om een geslaagde beursdag.