Hippe Kippen

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

alrick
Regenmaker

Hippe Kippen

Bericht door alrick »

Wij vinden Hippe Kippen thuis een leuk spelletje, maar we zitten een beetje met die vos. Waarom zou ik de vos eerst op een andere verzameling van mezelf zetten,of voor twee actiepunten naar mijn buurman, om hem na mijn beurt gratis te verplaatsen. Het enige tactische dat ik kan bedenken is dat je, als je hem in je beurt verzet, je buurman de kans loopt een telling in gang te zetten. Kloppen de regels met de vos wel, want het is een beetje suffige toevoeging.
Het voordeel van slim zijn is dat je gemakkelijk kunt doen of je dom bent. Het omgekeerde is veel moeilijker.

Labels:
Piet
Beheerder

Re: Hippe Kippen

Bericht door Piet »

alrick schreef:...het is een beetje suffige toevoeging.
Zonder meer. Als je het spel kent van vroeger (Reibach und Co), dan weet je dat de vos absoluut niet van doen is om een goed spel te hebben. Bovendien voegt de vos niets spannends, strategisch,... toe.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Hippe Kippen

Bericht door Bart »

alrick schreef:Wij vinden Hippe Kippen thuis een leuk spelletje, maar we zitten een beetje met die vos. Waarom zou ik de vos eerst op een andere verzameling van mezelf zetten,of voor twee actiepunten naar mijn buurman, om hem na mijn beurt gratis te verplaatsen. Het enige tactische dat ik kan bedenken is dat je, als je hem in je beurt verzet, je buurman de kans loopt een telling in gang te zetten. Kloppen de regels met de vos wel, want het is een beetje suffige toevoeging.
Vandaag 'Hippe Kippen' cadeau gekregen en gespeeld.

We zaten met dezelfde vraag. Na dit deel van de spelregels 3 keer gelezen te hebben begrepen we het nog niet. En een zoektocht naar verduidelijking of errata leverde niets op.

Dus hebben we het spel gewoon gespeeld.
En uiteindelijk werd de regel duidelijk. Het heeft gewoon met tactiek te maken. Als er al enkele 'Rooster Booster'-kaarten liggen verhoogt het risico op een telling. Als je de vos verplaatst in je beurt, ten kosten van actiepunten, kan je nog zonder risico kaarten rapen. Anders verplaats je hem gewoon na je beurt.
Naarmate het spel beter onder de knie kregen wisselden we de vos minder van plaats, omdat de bezitter van de vos zo lang mogelijk wil wachten om dan tegen het einde hem te kunnen verplaatsen naar een waardevolle reeks van de tegenspeler. Maar als je te lang wacht...
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Wij spelen het spel altijd zonder de vos. Dat vinden wij eigenlijk leuker.
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Wij zaten vandaag ook een beetje met de vos te klungelen, maar het bericht van Bart bevat wel enige strategie. Enkel heb je natuurlijk een probleem als er meerdere "rooster boosters" achter elkaar zitten. (Zo zaten er vandaag toevallig 3 achter elkaar).

Hier zijn ze uiteindelijk overigens wel te spreken over de vos:
http://www.boardgamegeek.com/thread/275083
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Ik neig er toch naar het een keer te spelen met de volgende regelaanpassing:
- De vos doorgeven naar je linkerbuurman kost je 1 actie
- De vos doorgeven naar een willekeurige andere speler kost je 2 acties
- De vos mag niet op het einde van de beurt gratis doorgegeven worden naar de linkerbuurman

Ik denk dat het spel dan toch echt tactischer wordt...
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Lijkt me een prima aanpassing :)
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

P.T. schreef:Wij zaten vandaag ook een beetje met de vos te klungelen, maar het bericht van Bart bevat wel enige strategie. Enkel heb je natuurlijk een probleem als er meerdere "rooster boosters" achter elkaar zitten. (Zo zaten er vandaag toevallig 3 achter elkaar).

Hier zijn ze uiteindelijk overigens wel te spreken over de vos:
http://www.boardgamegeek.com/thread/275083
De laatste post in deze link is zeer positief over de vosregel.

Het komt er gewoon op neer dat je zelf het risico moet inschatten: of je houdt de vos tot het einde van je beurt en kan hem gratis doorschuiven, of je geeft hem tijdens je beurt door, waardoor je actiepunten verliest.

En ja, dat er dan zomaar toevallig meerdere 'rooster boosters' na mekaar komen, is onderdeel van het risico. Ook grote onwaarschijnlijkheden kunnen af en toe voorvallen.
Anneke
Matroos

Bericht door Anneke »

Hoi bezitters van 'Hippe Kippen',

ik heb het spel laatst ook (2e hands) gekocht en net proberen te spelen, maar wij hebben op de één of andere manier een heel ander aantal kaarten dan in de spelregels staat.

Van de snuisterijen kaarten zouden er 90 moeten zijn, wij hebben er 74.
Van de verdubbelaar kaarten zouden er 5 moeten zijn, wij hebben er 9.
Van de rooster booster zouden er 10 moeten zijn, wij hebben er 18.
Van de jokerkaarten zouden er 5 moeten zijn, wij hebben er 9.

De snuisterijkaarten zijn ook nog de verhoudingen heel raar, ik weet niet hoe ze zouden moeten zijn, maar volgens de volgorde in het spelregelboekje (van oranje naar geel) hebben wij er:
16, 17, 2 , 1, 2, 16, 2, 2, 14, 2

Nu heb ik al op een plaatje op boardgamegeek gezien van een spel met tenminste 5 lichtblauwe kaarten (waar wij er dus één van hebben), dus dit kan ook niet kloppen.

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe veel snuisterijkaarten er normaal van elke kleur in het spel zitten?
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Anneke schreef:...
Van de snuisterijen kaarten zouden er 90 moeten zijn, wij hebben er 74.
Van de verdubbelaar kaarten zouden er 5 moeten zijn, wij hebben er 9.
Van de rooster booster zouden er 10 moeten zijn, wij hebben er 18.
Van de jokerkaarten zouden er 5 moeten zijn, wij hebben er 9
...
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe veel snuisterijkaarten er normaal van elke kleur in het spel zitten?
Annke, het lijkt me dat je kaarten hebt van verschillende spellen.

Volgende zou er in je doosje moeten zitten:
90 snuisterijenkaarten (10 kleuren, telkens 9 gelijke kaarten)
10 rooster booster-kaarten
5 verdubbelingskaarten
5 jokers
1 vos
1 spelregels
1 scoreblok
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

..Het komt er gewoon op neer dat je zelf het risico moet inschatten: of je houdt de vos tot het einde van je beurt en kan hem gratis doorschuiven, of je geeft hem tijdens je beurt door, waardoor je actiepunten verliest...
Dat is de kruks inderdaad! :lol:
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.