Zuiderspel 2014 - 23 maart - De ervaringen

Dé voorjaars-spellenbeurs van de Benelux!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

WTULTC
Elfenkoning

Zuiderspel 2014 - 23 maart - De ervaringen

Bericht door WTULTC »

Post in dit topic je ervaringen van Zuiderspel 2014!

Ik zal zelf natuurlijk mijn ervaringen ook hier gelijk posten.
Iets voor 10.00 u kwam ik aan in mijn auto die ik aan de andere kant van het pand had geparkeerd, maar na een korte gezellige wandeling met een andere beursganger werd de ingang van Zuiderspel bereikt. Er stond al een kleine rij spellenliefhebbers te wachten. De beurs gingen open en meteen kon ik de moderators van BSM begroeten. Na even bij gekletst te hebben ging ik een rondje lopen op de beurs.
Ik schoof aan bij Brugge. Naar dit spel was ik al een tijdje benieuwd. Het zou uurtje duren volgens de doos maar mede door de goede uitleg van Robér en mijn gezellig medespelers (Stofke en zijn vriendin, bekend van zijn spellensamenvattingen) duurde het inclusief uitleg nog geen uur. Ondanks dat ik nipt van Stofke (proficiat nog, niet alleen met je overwinning! :wink: ) verloor was het een erg leuk spel om te spelen gezien de speelduur en dat het toch de nodige keuzemomenten had. Ik kreeg op het einde helaas geen bruine kaart meer die ik nodig had, maar dat hoort vast bij dit spel. Een tikkeltje geluk zit er wel in, maar die factor vind ik bij dit spel niet erg want dat wordt door de keuzemomenten voldoende gecompenseerd.
Hierna ging ik naar het Themaplein waar mijn club Roll the Dice in toepasselijke kleding stond te demoën. Na de spellenruilhandel om 12.00 u schoof ik bij een moeder en dochter aan voor het spel Asara. Torens bouwen. Leuk spelletje dat niet al te moeilijk is en qua puntentelling wel wat weg had van Alhambra wat ik toevallig daarna speelde met oa Missiloon en won door de goedkopere kleuren en de lange muur al scheelde het niet veel met de nummer 2. Het was een mooi spannend potje. Het spel speelt makkelijk en snel weg.
Na nog een rondje over de beurs gelopen te hebben schoof ik aan bij Dixit Odyssey bij een Zuid-Limburgse familie waarvan ik dacht dat ze Belgen waren (oeps!). De familie kende elkaar zo goed, dat ze bepaalde omschrijvingen wel bij de juiste kaarten konden plaatsten. Toch heb ik aardig wat lol met ze gehad ondanks dat ik bijna laatste werd, maar bij Dixit gaat het meer om de lol dan om het winnen.
Een half uurtje voor de prijsuitreiking van BSM schoof ik aan bij Basari met 16FeetPauly en Kezuskriest (hoop dat ik het goed schrijf). Met Paul een spel serieus doen is lastig, maar een hoop lol dat we hebben gehad als we met zijn drieën precies dezelfde keuze maakten. Ik verloor uiteindelijk vrij kansloos, maar had wel grote lol gehad.
Hierna was het tijd voor de prijsuitreiking bij BSM. Dit keer had ik geen prijs, maar meer dan de helft van de prijzen ging wel naar forumleden. Proficiat aan diegene die een prijs won.
Na een laatste rondje over de beurs en hier en daar nog wat gekletst te hebben was het tijd om te gaan. Bedankt organisatie, vrijwilligers, forummoderators en -leden voor de leuke beursdag!
Laatst gewijzigd door WTULTC op zo 23 mar 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Zuiderspel 2014 - 23 maart - De ervaringen

Bericht door dirk »

Net terug thuis van zuiderspel en wederom reuze meegevallen, mooiere locatie, veel ruimte, misschien nog net iets te weinig vrije tafels, desondanks toch een zestal spellen kunnen spelen waarvan er een paar leuke en interessante tussen zaten.
Eerst met mijn zoon Bridget (zoon heet niet Bridget, spel wel !! :wink: )gespeeld, een soort combinatie van schaken en tetris noemden ze het en deze viel eigenlijk al direct mee, drie keer gespeeld en ik al direct 2-1 verloren.
Daarna Rampage gespeeld, had ik al veel toffe dingen over gehoord en viel ook reuze mee, weer eens iets anders dan we gewoon zijn. In je beurt mag je je monster op een gebouw met meeples laten vallen en dan moet je maar hopen dat de meeples ten eerste op het bord blijven liggen (anders krijg je een sanctie) en ten tweede ook nog bij jou in je buurt zodat je er een deel van kunt oprapen. Wie op het einde de meeste setjes heeft plus gebouwentegels en zoveel mogelijk tanden van je tegenstanders (gelukkig niet de echte) wint het spel. De nodige dosis geluk dus maar met een spel als dit is dat absoluut geen probleem.
Als volgende op het lijstje stond Citrus en hoewel ik daar eigenlijk niet veel van verwachtte viel deze ook weer zeer goed mee. Vrij simpele regels, toch de nodige diepgang, korte speelduur, enkel het overzicht bewaren over de punten is in het begin wat moeilijk. Maar al bij al een (zeer) aangename verrassing.
Daarna nog een soort Monster race gespeeld ergens maar dat was absoluut ons ding niet en nog een aantal keer dat spel met die houten schijfjes en elastiek waarvan de naam me nu even niet te binnen schiet maar waar we ons een breuk mee gelachen hebben.
Een geslaagde beurs dus !!!
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
shifter
Professor Pimpel

Bericht door shifter »

Goede locatie en een leuke beurs, ondanks maar 1 tafel Terra mystica.. deze toch nog kunnen spelen, hij viel me reuze mee en staat inmiddels op de verlanglijst. Verder een prototype gespeeld "linkeballen", leuk spelletje met potentie.

Wat super was vandaag is de kar met drinken die voorbij kwam... had ontzettende dorst tijdens de toch wat lange pot tera mystica gekregen. We hebben daar dus direct gebruik van gemaakt.

Uiteraard nog wat spellen gekocht: tribes en prophecies, fresco en bloqs. Overigens waren de koopjes wat teleurstellend. Veel was toch redelijk hoog geprijsd en niet al teveel voorraad. Ik had gehoopt bij the game master gebruik te kunnen maken van de brief voor mijn uitbreiding, maar helaas. Uiteindelijk weten te kopen voor 20euro (10 cent duurder als verwacht).

Maar al met al een zeer geslaagde dag en volgend jaar dus weer van de partij.

Dit was mijn eerste zuiderspel. Qua grootte prima, bij een kleinere beurs zou ik niet de moeite nemen om erheen te rijden overigens

Verstuurd vanaf mijn GT-I9305 met Tapatalk
Maarten&Gaatske
Stamhoofd

Bericht door Maarten&Gaatske »

Een zeer geslaagd geheel. De locatie ten eerste, daar mag dit evenement weer gehouden worden volgend jaar. Ten tweede: totaal niet verwacht kwam ik niet met 1 maar 2 gewonnen spellen thuis, nml 1 van de verjaardagsaktie van William, en bij de quiz van BSM, mocht ik als eerste een spel uitkiezen. Ten derde, weer een hoop bekenden gezien en gesproken en/of spellen gedaan.
Ik haat spellen.
suzanne24
Geheim Genootschap

Bericht door suzanne24 »

Ik heb met mijn groepje een super leuke dag gehad. Om te beginnen, wat een fijne locatie. Voldoende parkeergelegenheid, ruime en lichte beursvloer, veel ruimte en vooral niet te warm of te donker. Nette toiletten en voldoende keuze om iets lekkers te nuttigen.

De beurs zelf was ook prima. Misschien dat er op sommige plekken wat meer tafels konden staan en dan ook met hetzelfde spel, zodat de kans dat je kunt spelen groter is.

Wij hebben veel spellen gespeeld: Steam park, Linko, Qwixx kaartspel, Basari, River dragons, Balance duel, Thinkaboxen en vast nog wel iets:)

De kwaliteit van het uitleggen vond ik wel nogal verschillen. Sommige mensen waren enorm enthousiast en beheersten de regels goed. Maar ik heb ook een aantal keer meegemaakt dat mensen nauwelijks de moeite namen voor een goede uitleg (en nee dan waren ze niet ergens anders druk bezig maar vooral aan het kletsen) en vaak ook werden regels maar half verteld, moesten vaak veelvuldig worden opgezocht etc. Ik moet zeggen dat dat wel enorm beinvloed hoe je over een spel denkt. De mensen bij Whitegoblingames, de jongens van Thinkaboxen en de meneer van Balance duel verdienen hier zeker een compliment voor hun goede en vooral enthousiaste uitleg.

En natuurlijk met een hele berg tassen vol spellen weer naar huis.

Iedereen bedankt voor deze geweldige dag!
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

Ik vond het een verrassend leuke beurs. Ruim opgezet, superveel verkoopstands. Ook heel relaxed dat het gratis parkeren is en vlak voor de deur parkeren en dat je gewoon even naar je auto kan lopen (had ik wel nodig, zie foto) en weer terug. Ook zeer scherpe aanbiedingen overal! Wel opvallend waren de toch wel grote prijsverschillen per bepaald spel tussen de verschillende verkoopstands, maar uiteindelijk had elke stand toch wel goede prijzen voor een deel van de spellen die ze verkochten. Ik heb het super naar m'n zin gehad, ook nog wat bekenden en minder bekenden tegengekomen, en ik schaam me er haast voor om te laten zien wat ik gekocht heb vandaag, maar goed. Als spellenuitgever help ik graag andere uitgevers en winkels. Zie foto.
Zuiderspel, bedankt voor het organiseren! :thumbup:
Keep Exploring Games
KeesK
Hazelnoot Ridder

Bericht door KeesK »

Leuke dag, bsm-mers nogmaals bedankt voor de leuke quiz.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Duikertje... Ik dacht dat je daar niet gevoelig voor was (zie je reactie in het Zuiderspeltopic). :lol:

Het was redelijk lastig, maar ik heb geen spel gekocht wel geruild. Sla je slag(room) is inmiddels al gespeeld en leuk bevonden thuis.

Over de locatie niets meer dan lof. Goede wc's. Gratis parkeren. Mooi overzichtelijk en niet al te gehorig (komt mede door tapijttegels).
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

WTULTC schreef:@ Duikertje... Ik dacht dat je daar niet gevoelig voor was (zie je reactie in het Zuiderspeltopic). :lol:

Het was redelijk lastig, maar ik heb geen spel gekocht wel geruild. Sla je slag(room) is inmiddels al gespeeld en leuk bevonden thuis.

Over de locatie niets meer dan lof. Goede wc's. Gratis parkeren. Mooi overzichtelijk en niet al te gehorig (komt mede door tapijttegels).
Ja, dat was een beetje sarcastisch bedoeld. :roll:
Ik heb de afgelopen maanden meer spellen gekocht dan Nox Spellenzolder en Tom Vasel samen (oke, die laatste krijgt ze meestal, maar toch)
Keep Exploring Games
Zuiderspel
Grote Dienaar

Bericht door Zuiderspel »

Bordspelmania bedankt voor jullie bijdrage aan Zuiderspel!
Afbeelding
Bellegar
Veenboer

Bericht door Bellegar »

Ik heb eigenlijk de hele dag niets anders gedaan dan spellen uitleggen. Ik stond op bij Roll The Dice op het themaplein en daar was het eigenlijk constant druk, dus dat was prima. Pas om half 4 had ik tijd om te gaan lunchen :)
De locatie vond ik heel erg prettig. Mooie hal met een gezellige sfeer, temperatuur was goed, het was lekker rustig (vergeleken met andere gehorige beurzen) en het zag er gewoon allemaal heel erg goed uit.
En dan als standhouder was het ook een prima beurs. Het kwam wat moeizaam op gang 's ochtends, maar als snel was de zaal goed gevuld en ben ik dus gewoon continue bezig geweest. En als ik zo in de wandelgangen wat opgevangen heb, is het ook qua bezoekrsaantallen een goede beurs geweest, dus ik denk dat we wel weer van een groot succes kunnen spreken :D
"If everything seems under control, you're not going fast enough" - Mario Andretti
Bieke179
Rooster Booster

Bericht door Bieke179 »

Ons laatste Zuiderspel bezoek dateert uit de prille begintijd (eerste en tweede jaargang), vooral omdat paasmaandag voor ons geen handige beursdag was. Dat probleem was dit jaar dus van de baan. Toen we ook nog eens het de facebookwedstrijd wonnen (arrangement) was de kogel natuurlijk snel door de kerk.
Zaterdagnamiddag dus naar het hotel gereden, we zagen hier en daar wel wat volk rondlopen maar konden er niet echt spelfanaten uithalen :wink: 's avonds in de Abdijbar een potje cartagena gespeeld met het gezin. We hoopten stiekem op een bar vol druk spelende fanaten waar we konden aanschuiven :lol: Maar goed, de verse muntthee smaakte en ik won het potje, dus geslaagde avond.
's ochtends bij het (rijkelijke) buffet werden we aangesproken door een van de organisatoren (sorry, geen naam gevraagd) Zoals daar al gezegd, we keken er naar uit om na die beginperiode te zien hoe deze beurs gegroeid was. (als vergelijkingsmateriaal hebben we Spel waar we jaarlijks naar toe gaan)

Wel dit was zeker een waardige vervanger. Grote ruimte, aangename akoestiek, lekkere catering met correcte prijzen, gratis en schoon toilet, voldoende parking,....ja toplocatie hoor. We begonnen met een potje Cappucino (het spel, niet de koffie). Dochterlief was meteen razend enthousiast (ook al was ik de winnaar :wink: ) en bleef de rest van de beursdag maar over dat spel bezig. Dus ja dat ligt nu thuis op de spellenrek want gelukkig had een van de stands het ook te koop. Daarna kregen we de Relic Runners uitleg maar dat was toch wat teveel regels voor dochterlief. Dus het spel gespeeld tot er 1 relic run had plaatsgevonden (had ons al ruim 40min zoet gehouden) Leuk spel met een hoog Tikal gehalte, helaas voor onze normen wat aan de dure kant ondanks de "beursaanbieding". Na een (kansloze) bijdrage aan de tombola zijn we dat balance spel gaan proberen. Not my cup of tea maar dochterlief heeft me toch 3 potjes laten doen. Daarna een potje hennen gaan jennen. Leuk pest-kaartspel, werd dan ook glansrijk gewonnen door dochterlief. Hierna werden we door de circusdirecteur binnengehaald voor een potje circus. Leuk concept maar we vonden het wat onoverzichtelijk worden met al die acts verspreid over de tafel. En ik heb een hekel aan spellen waar je scores moet bijhouden maar die dan niet voorzien in een scoreblokje. Moet je dan toch weer knullig gaan doen met stukjes papier als je gaat spelen, dat komt gewoon niet over bij me.
Bij de tweedehandsjes mijn lang gezochte oude versie van Can't Stop kunnen scoren, dus ook ik kon tevreden naar huis.

Dikke pluim voor de organisatie, wij zijn fan en komen zeker terug (tenzij het weer naar paasmaandag gaat helaas). Vooral de aangename ruimte, zowel in zitruimte om te spelen als om rond te lopen vonden we geweldig. De enquete bij het naar buiten gaan mocht van mij een 8 noteren maar dochterlief vond een 9 beter, dus onze eindscore was 9 :clap: :clap:
Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats

Bericht door Suzan »

Wij hebben ons ook goed vermaakt. Het was een gezellige drukte (of eigenlijk niet vreselijk druk). We hebben een aantal spelletjes gespeeld, een paar waar ik al wel eens naar gekeken had, en een paar (voor ons) nieuwe. Omdat we wat spellen verkocht hadden, gingen we uiteindelijk met minder spellen (1 maar, Gauntlet of fools) weg dan dat we aangekomen waren.
RoyalRumble69
Party Animal

Bericht door RoyalRumble69 »

Op fietsafstand dit jaar, maar toch maar met de auto gegaan omdat alle spellen meestal niet op de bagagedrager passen. En dat bleek ook dit jaar weer te kloppen. Ik ben grootverbruiker van enveloppen bij de tombola en ook dit jaar ging ik weer met 5 spellen naar huis (of eigenlijk 4, want mamma mia wordt nagezonden).

We hebben Paleizen van Carrara gespeeld. Goed spel. In de basisversie zat al heel wat uitdaging en ik heb begrepen dat de expertversie nog veel beter is. Nog niet aangeschaft, maar dat kan nog best eens gebeuren dit jaar.
Daarna hebben we een potje steampark gedaan. Wel een aardig spel. Ik zou het wat vaker moeten spelen en dan waardeer ik het waarschijnlijk meer.
En nog twee potjes Rampage. Daarna kwamen vrouw en kinderen en heb ik vooral speurtochten, de schmink en tattoo mensen en andere knderspellen gezien.

Locatie is top! Volgend jaar zeker weer aanwezig!
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Ik zou helemaal niet naar de beurs gaan, maar na het winnen van de tweede prijs besloot ik dat ik dan toch wel echt moest gaan :P, ook grappig om te zien dat beiden facebookprijzen in handen van bsm-ers zijn gevallen. Ik mocht bij "de rode pion" een spel twv 40 euro uitzoeken, bedankt daarvoor nog heren van de rode pion!

Ik kwam rond kwart over 10 aan bij de bushalte, we stapten met een hele groep uit, zoveel had ik niet verwacht, had wel in de bus bij paar gegokt dat ze hierheen zouden gaan (toch leuk van te voren gokken wie uit de bus er ook gaan, geheel berust op vooroordelen offcourse). Wel was het vanaf de bushalte wat slecht aangegeven waar we heen moesten, we volgden met zo'n 10 man 1 vrouw die leek te weten waar we heen moeten, ik maakte nog de grap dat wel lachen was als we dan met zijn alle verkeerd zouden lopen, en dat deden we dan ook. Maar na een wandeling over het terrein zagen we eindelijk bordjes en was het dan ook al snel gevonden.

Toen ik aankwam waren de rijen om naar binnen te gaan al weer verdwenen, ik kon binnen 2 minuten me kaartje kopen. Vrij snel bij 1 van de eerste kraampjes zag ik spot goedkoop steam park, echter zag iemand anders dat ook, hij twijfelde en uiteindelijk heeft hij besloten hem niet te kopen, mede geloof ik omdat ik hem heel graag wou hebben. Dus daar ging de eerste aanschaf al. Al snel kwam ik langs de rode pion en ondanks dat ik van te voren al voor 90 procent zeker wist dat ik "Eldritch horror" als prijs zou uitzoeken, heb ik hem even apart laten zetten om te kijken bij het spel wat ook op de beurs gespeeld werd.

Ik liep samen met een andere beursganger over de beurs en we zagen een lege tafel bij "escape: the curse of the temple" Hier hebben we een tijdje gezeten omdat de persoon die als enige dit spel uit kon leggen 4 tafels in zijn beheer had (2 verschillende spellen), waarbij 1 spel een zeer pittig spel was en hij daar niet weg kon. Beiden hadden we al veel gelezen over het spel en besloten na een minuut of 1 zelf de regels erbij te gaan pakken. Net toen we klaar waren met in ieder geval het spel opzetten kwam de uitlegger het spel toch nog even uitleggen. We hebben in totaal 4 minuten gespeeld, toen hadden we allebei zwarte maskers en dachten dat we verloren hadden. Maar vervolgens hebben we beiden het spel wel gekocht, dus de 4 minuten bevielen goed. Inmiddels heb ik vanavond thuis de regels nog even doorgelezen en bleekt dat we nog helemaal niet dood waren, maar 1 regel niet was uitgelegd. Maar ach dat kan gebeuren.

Vervolgens wat over de beurs gelopen en vele bekenden gezien, pleunie, william, paul, kees en vast nog veel meer, uberhaupt best veel mensen qua gezicht herkent oa van bijvoorbeeld afgelopen Spiel (en dat terwijl ik maar 1 dag ging). Ook tijdje met Herman bij thegamefreak staan praten over leuke spellen, altijd erg gezellig!

Uiteindelijk na eldritch horror gespeeld te zien hebben en de 3 jongens die het op dat moment speelde naar hun mening gevraagd had ik besloten dat ik voor dat spel zou gaan als prijs, dus terug naar de rode pion om dat spel op te halen en toen ook escape gekocht, ondanks dat ik die al eerder in dit verslag noemde.

Nog wat rond gelopen, WTULTC (Wiljan) tegen gekomen en op moment dat we stonden te praten werden we gecharterd voor een potje Alhambra omdat er 1 speler aan tafel zat die het wou spelen en zo gingen we met zijn 4en het spel spelen. Ik heb geen kans gemaakt op de overwinning, ik was degene die ver achter stond maar dat maakte niet uit, het was leuk om deze klassieker eens gespeeld te hebben want dat had ik nog niet. Maar gaf me ook meteen duidelijkheid dat ik dat spel niet hoef aan te schaffen voor mijn eigen collectie.

Daarna ben ik weer richting huis gegaan, het was een geslaagde dag en ik vond het leuk veel bekende tegen te komen. Al verbaasd het me dat ik bijvoorbeeld Suzan helemaal niet heb gezien op de beurs, terwijl het niet eens zo groot was.
Laatst gewijzigd door missiloon op ma 24 mar 2014, 07:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding