Genomineerden Spiel des Jahres 2014 bekend!

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Elsje07
El Capitan

Genomineerden Spiel des Jahres 2014 bekend!

Bericht door Elsje07 »

De genomineerden voor Spiel des Jahres zijn:

Afbeelding

Camel Up
Afbeelding

Concept
Afbeelding

Splendor
Afbeelding

Op de Empfehlungsliste:

- Voll Schaf
- SOS Titanic
- Love Letter
- Potato Man
- Sansoucci

Afbeelding

Kennerspiel des Jahres:

Concordia
Afbeelding

Istanbul
Afbeelding

Rokoko
Afbeelding

Op de Empfehlungsliste:

- Guildhall
- Amerigo
- Russian Railroads
- Blood Bound

Meer info: http://www.spieldesjahres.de/cms/front_ ... t=1370&m&s
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
Mr Jummy
Party Animal

Re: Genomineerden Spiel des Jahres 2014 bekend!

Bericht door Mr Jummy »

Wow, verrassend als altijd. Concept en rokoko had ik niet verwacht.... Istanbul als kennerspiel? Zit er een beetje tussen in wat mij betreft, had ook een nominatie voor de spiel kunnen zijn. Verrassend dat russian railroads niet is genomineerd, al ben ik persoonlijk geen fan van dit spel.

Het zou mij niet verbazen als het Splendor wordt en Istanbul. Misschien ook wel concordia, maar die heb ik nog niet gespeeld.
Recent gespeeld:
Afbeelding
Gregg
Garnaal

Bericht door Gregg »

Ik vind het toch ook wat verrassend. Concept had ik getipt, maar de twee andere had ik niet echt in gedachte.
Afbeelding
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

Een gemiste kans. Als er eentje uit de lijst de prijs 'Spiel des Jahres' verdient is het Sansoucci.
https://detafelplakt.com/
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Ik geloof dat de meeste mensen Splendor toch wel hadden verwacht als nominatie voor Spiel des Jahres. De andere 2 had ik niet eerder horen noemen (en Camel Up had ik zelfs nog nooit van gehoord). Verrassend toch ook dat Love Letter niet een volwaardige nominatie krijgt. Het zou me erg verbazen als Splendor niet wint.

Voor Kennerspiel had ik ook Russian Railroads als zekerheidje opgeschreven voor een nominatie (en zelfs voor de winst). Concordia had ik ook wel verwacht. Rococo en (vooral) Istanbul zijn wat mij betreft verrassingen. Het zal denk ik gaan tussen Rococo en Concordia. Istanbul lijkt me te licht. Ik heb enkel Concordia gespeeld en die verdient het wel om te winnen. Een goed spel!

Dus mijn verwachting:
- SdJ: Splendor
- KdJ: Concordia
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

dominique schreef:Een gemiste kans. Als er eentje uit de lijst de prijs 'Spiel des Jahres' verdient is het Sansoucci.
+1 :thumbup:
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
MichielH
Professor Pimpel

Bericht door MichielH »

Camel Up heeft een leuke gimmick, een pyramide die steeds de dobbelsteen uitpoept. Leuk voor een paar keer, gokken op kamelen in een race. Uiteindelijk toch veel te random om leuk te blijven. Zou wel heel erg licht zijn voor een SpdJ.
Splendor is een leuk en prima motor opbouwspelletje. Spullen verzamelen en weer uitgeven voor kaarten, die vaak punten geven en in elk geval later een korting. Een race naar 15 punten. Wel abstract voor een familiespel, maar het zou zomaar kunnen winnen.
Concept is volledig onder mijn radar gebleven. Maar ja, ik ben ook geen doelgroep als ik de beschrijving zo lees. Het is een woordenraadspelletje voor teams 2-12 spelers, waarbij je aanwijzingen geeft volgens een bepaald "nieuw" mechanisme van blokjes op een bord. Een niet te onderschatten kandidaat denk ik. Dixit heeft ook gewonnen eerder.

Voor Kennerspiel zijn Concordia en Rococo prima kandidaten, ik speel ze graag. Maar het zou zomaar kunnen dat de jury voor het versere en kortere Istanbul gaat.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Vreemd dat Love Letter hier nog tussen staat. Dat spel is toch eigenlijk al veel ouder om daar nu nog voor in aanmerking te komen.

Ik neem aan dat Splendor gaat winnen. Leuk spel blijf ik dat vinden. Tot nu toe 4 potjes gespeeld en verveeld nog steeds niet. Leuke tactiekjes zitten erin.

Over het kennersspel laat ik mij niet echt uit. Ik heb slechts reviewfilmpjes gezien en ik ben zelf wel benieuwd naar Istanbul al lijkt mij dat spel meer een familiespel dan een kennersspel.
Afbeelding
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

WTULTC schreef:Vreemd dat Love Letter hier nog tussen staat. Dat spel is toch eigenlijk al veel ouder om daar nu nog voor in aanmerking te komen.
Uitgekomen in Duitsland het voorbije jaar, dus komt perfect in aanmerking. Het blijft een Duitse prijs (al wordt hij internationaal gevolgd).

Toch niet de meest voor de hand liggende selectie. Concept en Concordia for the win.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

stefaan schreef:
WTULTC schreef:Toch niet de meest voor de hand liggende selectie. Concept en Concordia for the win.
Ik ga met je mee in deze gok. :wink:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dierik schreef:
stefaan schreef:
WTULTC schreef:Toch niet de meest voor de hand liggende selectie. Concept en Concordia for the win.
Volgens mij ga ik in mijn reactie toch echt voor Splendor... :roll:

Beetje fout gequoted Dierik... :lol:
Afbeelding
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

WTULTC schreef:
Dierik schreef:
stefaan schreef:
Volgens mij ga ik in mijn reactie toch echt voor Splendor... :roll:

Beetje fout gequoted Dierik... :lol:
Pas maar op, ik leg je zo wat in je mond. :D
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Concept is geniaal in zijn eenvoud; echt zo'n spel waarvan je denkt "Waarom heb ik dat niet bedacht?" De Nederlandse editie (dan kan ik het ook spelen met mijn ouders) gaat hier wel in de spellenkast terecht komen, later dit jaar, als ie uitkomt. Dit spel heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van Dixit, wat mij betreft: ook mensen die wat minder creatief zijn kunnen met dit spel uitstekend uit de voeten. Ik merk dat het voor sommige spelers best lastig is bij Dixit om iets te bedenken dat niet té omschrijvend is, maar ook weer niet té vaag. Die complexiteit heeft Concept niet.
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

Enige nadeel is dat het scoresysteem op zijn zachtst gesteld matig is (op zijn hard gesteld onnodig). Mensen kunnen wel terecht aangeven dat de grens tussen spel en activiteit vaag wordt, maar dat vind ik bij Dixit en bij Hanabi ook en het stoort me niet. Ik snap dat ze voor zo een breed bedoelde award de instaplat echt wel laag willen leggen.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

stefaan schreef:Enige nadeel is dat het scoresysteem op zijn zachtst gesteld matig is (op zijn hard gesteld onnodig).
Ah, dank je: dat brengt me op nog een ander punt dat ik bij Concept beter vind dan bij Dixit :lol: De puntentelling is een stuk rechtlijniger. Bij Dixit ben ik nog steeds wel eens op aan het zoeken hoe het ook alweer zat met de puntentelling. Bij Concept is die puntentelling zo simpel dat opzoeken niet nodig is.

Ik zou het nu uit mijn hoofd zelfs nog niet weten; 3 punten voor de verteller als ie maar door 1 persoon geraden wordt en die persoon krijgt zelf ook een punt. Daarnaast een punt voor elke speler die jouw kaart raadde. Geen punten voor de verteller als zijn kaart niet geraden wordt. Zoiets?