Favoriete spellenbedenkers
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
snowfalcon
- Jakkiebak!
Favoriete spellenbedenkers
Omdat ik het mezelf vaker afvraag, een poll over favoriete spellenontwerpers. De mijne is Wolfgang Kramer (El Grande) gevolgd door Reiner Knizia (modern art)
I'm learning to fly, but I ain't got wings, coming down is the hardest thing
-
kolonist
- Wereldkampioen Kolonisten 2011
Ik heb gekozen voor Leo Colovini.
Van de meeste auteurs vind ik maar 1 spel leuk:
Klaus Teuber - Kolonisten van Catan
Klaus Jurgen Wrede - Carcassonne
Wolgang Kramer - vooral El Grande
Alan R Moon - Elfenland
Reiner Knizia - Blue Moon
Maar van Leo Colovini vind ik Clans, Cartagena & de bruggen van Shangrila erg goed. Tevens heb ik meerdere keren met hem gespeeld waaronder een leuk prototype van een van zijn spellen. Ook aan tafel vond ik hem tevens een gezellige medespeler!
Van de meeste auteurs vind ik maar 1 spel leuk:
Klaus Teuber - Kolonisten van Catan
Klaus Jurgen Wrede - Carcassonne
Wolgang Kramer - vooral El Grande
Alan R Moon - Elfenland
Reiner Knizia - Blue Moon
Maar van Leo Colovini vind ik Clans, Cartagena & de bruggen van Shangrila erg goed. Tevens heb ik meerdere keren met hem gespeeld waaronder een leuk prototype van een van zijn spellen. Ook aan tafel vond ik hem tevens een gezellige medespeler!
Laatst gewijzigd door kolonist op wo 13 jul 2011, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
krusbei
- Sojaboon
Lastige vraag, ze hebben allemaal topspellen gemaakt. Mijn keuze gaat toch naar Reiner Knizia, hij heeft volgens mij de meeste topspellen op z'n naam staan. En deze spellen zijn ook erg verschillend, vergelijk bijvoorbeeld Eufraat en Tigris, Genius en In de Ban van de Ring.
Teuber en Wrede hebben beide zo'n goed spel ontwikkeld dat ze hier nog een hele tijd op kunnen voortborduren, maar zou toch graag ook iets anders van deze heren spelen, ben hierdoor ook erg benieuwd naar Mesoptanië.
Teuber en Wrede hebben beide zo'n goed spel ontwikkeld dat ze hier nog een hele tijd op kunnen voortborduren, maar zou toch graag ook iets anders van deze heren spelen, ben hierdoor ook erg benieuwd naar Mesoptanië.
Maak gebruik van de mogelijkheden die je tegenstander je biedt!
-
BenNevis
- Veenboer
-
Bee
- Jakkiebak!
-
BenNevis
- Veenboer
-
delia
- Party Animal
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
En dan missen we Francis Tresham (Civilization, 18xx, Revolution), Sid Sackson (Acquire en meer), Martin Wallace (Age of Steam, Tyros), Richard Garfield (Magic, RoboRally), Richard Borg (>100 wargames), Richard Breese (Keythedral, Reef Encounter), ...
Moraal van het verhaal: er is volgens mij niet echt mogelijk de beste ontwerper aan te wijzen, er is altijd wel een persoon te vinden die eigenhanding een compleet nieuw genre startte of gewoon een steengoed spel afleverde.
Moraal van het verhaal: er is volgens mij niet echt mogelijk de beste ontwerper aan te wijzen, er is altijd wel een persoon te vinden die eigenhanding een compleet nieuw genre startte of gewoon een steengoed spel afleverde.
-
snowfalcon
- Jakkiebak!
Bij de poll werd ik gelimiteerd tot de selectie die er nu was, meer opties waren niet mogelijk
Uitgangspunt was spellenbedenkers op te noemen die bij een grotere menigte bekend zijn.
Bruno Faidutti heb ik idd helaas moeten schrappen.
Rüdiger Dorn vind ik persoonlijk toch wat pittigere spellen maken en is relatief minder bekend.
Friedemann Friese heeft een heel specifiek genre, wat zeker ook geld voor het lijstje van cymric.
Knizia is wat krusbei zegt het meest allround imo.
Wat betreft Kamer heeft die ook nog de volgende leuke spellen gemaakt: fursten van florenz, java, mexica, tikal, torres
Uitgangspunt was spellenbedenkers op te noemen die bij een grotere menigte bekend zijn.
Bruno Faidutti heb ik idd helaas moeten schrappen.
Rüdiger Dorn vind ik persoonlijk toch wat pittigere spellen maken en is relatief minder bekend.
Friedemann Friese heeft een heel specifiek genre, wat zeker ook geld voor het lijstje van cymric.
Knizia is wat krusbei zegt het meest allround imo.
Wat betreft Kamer heeft die ook nog de volgende leuke spellen gemaakt: fursten van florenz, java, mexica, tikal, torres
I'm learning to fly, but I ain't got wings, coming down is the hardest thing
-
unborn chikken voice
- Grote Dienaar
EN FLICKWERK 9misschien beter bekend als turbo taxi.) zie ook dit draadje:BenNevis schreef:Friedemann Friese,
o.a. Funkenschlag, Fiese Freunde Fette Feten (Vieze Vrienden Foute Feesten, PS-Games), Fearsome Floors.
http://www.spellenspektakel.nl/forum/viewtopic.php?t=82
Bring down the government
they don't, they don't speak for us
they don't, they don't speak for us
-
kaleboer
- Jakkiebak!
Mijn stem ging uit naar Klaus Teuber ,
Waarom ? omdat hij naar mijns inziens er voor gezorgd heeft dat het spelen van spellen zo populair geworden is onder een groot gedeelte van volwassen Nederland
Ook mijn eerste "volwassen"spel was nl. kolonisten van catan zón +/- 10 jaar geleden ,daarna steeds meer spelen aangeschaft en na een jaar of 5 ook de BEURS aangedaan , ben op dit moment al een echte fannaat ! maar komen er eens vrienden over de vloer die een spel willen spelen is het simpelst/populairst om met de kolonisten te beginnen
"om kinderen b.v vis te leren eten moet je met vissticks te beginnen om zo bij garnalen uit te komen "
Note : volgens mij waren het de gebroeders parker maar het spel monopoly was/is toch eigenlijk een meesterwerk het gaat immers al 70 jaar mee ! en wie is er niet groot mee geworden ?
Waarom ? omdat hij naar mijns inziens er voor gezorgd heeft dat het spelen van spellen zo populair geworden is onder een groot gedeelte van volwassen Nederland
Ook mijn eerste "volwassen"spel was nl. kolonisten van catan zón +/- 10 jaar geleden ,daarna steeds meer spelen aangeschaft en na een jaar of 5 ook de BEURS aangedaan , ben op dit moment al een echte fannaat ! maar komen er eens vrienden over de vloer die een spel willen spelen is het simpelst/populairst om met de kolonisten te beginnen
"om kinderen b.v vis te leren eten moet je met vissticks te beginnen om zo bij garnalen uit te komen "
Note : volgens mij waren het de gebroeders parker maar het spel monopoly was/is toch eigenlijk een meesterwerk het gaat immers al 70 jaar mee ! en wie is er niet groot mee geworden ?
potverdikkie wil er dan echt niemand ruilen ??
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
orgwan
- Rooster Booster
-
RDEurope (JHG Hendriks)
- Sojaboon
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
friese
Mijn favoriet is Friedemann Friese, goede spellen met lekker maffe thema's met humoristische afbeeldingen. Ik red me prima met de Duitse versies van zijn spellen, maar het zou mooi zijn als al zijn spellen in het Nederlands worden uitgebracht zodat meer mensen ze zullen gaan spelen.