SPIELervaringen 2014

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

marcaronie
Matroos

SPIELervaringen 2014

Bericht door marcaronie »

:crazy: :crazy:
zo zit ik nu thuis op de bank!

Het was onze eerste keer SPIEL en het smaakt naar meer!
Hier bij ons worden niet veel spellen weinig gespeeld, maar weinig spellen veel gespeeld...
we houden van korte (max. 45 minuten) spelletjes die je vaak achter elkaar kunt spelen (REVANCHE!) en voor mijn vrouw is ook altijd een (HET) belangrijk puntje: korte regeltjes, vlug beginnen (dus: vooral Amigo, Zoch, Kosmos spellen)

Ik trok er vandaag op uit met een vriend (dochtertje werd ziek, dus vrouw bleef thuis!) om al dat spelgeweld van dichtbij te gaan bekijken. Het is een dik uurtje rijden vanaf hier (Zuid-Limburg) en rond 11.00 (ietsje langer natuurlijk door oponthoud bij het laatste stukje naar de Messe) hadden we in parkeergarage 5 geparkeerd, waren we naar Hal 3 gelopen en binnen 2 minuten stonden we binnen! De herfstvakantie is begonnen en dit was een heerlijk relaxed begin! Met volgepropte HABA zakken liepen we lekker rond!

Ik had al gelezen, dat zaterdag de drukste dag zou worden, maar bij binnenkomst kon je heerlijk rustig lopen, overal kijken en waren er altijd wel plekjes vrij om te spelen. Ik kan me voorstellen dat de 'belangrijke plekken' natuurlijk de hele tijd bezet zijn geweest, maar wij konden overal rondneuzen, kletsen en genoten 7 uurtjes lang alleen maar van spellen, spellen, plezier, eventjes eten en nog meer spellen. Ik had vantevoren een aantal spellen (vooral in Hal 3), die ik zeker wou zien, maar voor de rest liet ik me verrassen en werden we ook positief verrast!
Was het vandaag (technisch gezien: gisteren) nou drukker dan andere jaren of is dit de gewone gezellige drukte? Ik heb geen enkele vergelijking, maar behalve een paar drukkere plekken (Daar waar de koopwoede in iedereen wakker werd!), kon je lekker rondslenteren, naar tafels lopen etc.

Over vergelijking gesproken: ligt het aan ons of:
Is het onmogelijk om op 1 dag alles te willen? (antwoord weet ik denkelijk al hoor!) Ik heb echt respect voor spelers die het halen om rond te lopen, te spelen, te kopen, te kletsen en te eten (en dan vergeet ik nog de sanitaire stops!)
Toen ik langs sommige tafels liep en alle stukken, borden, dobbelstenen etc. zag liggen, was ik echt verbaasd, dat het dan lukt om de spelregels te snappen en vlug te spelen (zonder te denken: ik wil ook nog dit...en dat...)! Zal wel een kwestie van oefening zijn...en dus moeten we volgend jaar maar vaker gaan (en aan 'spelregelvoorbereiding' doen; dat was wel de tip die ik vandaag een paar keer hoorde voorbijkomen!)

Bij ervaringen horen ook favorietjes: (volgens mij toch wel afwijkend van veelspelers) o.a. Escape Zombie City, Speakeasy, Beasty Bar, Sushi GO, Wok star (ik had volgens mij net honger!), Luchador (prachtige uitleg haha!), Zombie Dice, Dragon Run, Mahe, Jager&Spaher en King of Tokyo (nog steeds niet gekocht!) (en Heckmeck barbecue ging nog mee omdat ie goedkoop was!)
Verder was het 'foldertje' van Amigo (zeg maar gerust 'boekwerk') wel een leuk hebbedingetje, de Weykick stand was stiekem ook wel heeel leuk en de leukste uitleg bij Tanto Cuore :wink:

Ik ben vooral eens benieuwd naar ervaringen (op foto's zie ik wel al maandsalarissen voorbijkomen :D !) van de mensen die al vaker zijn geweest...
Wij hadden in elk geval een heerlijke dag...en gaan op naar de volgende beurs! (en ondertussen veeel spelen!)

Labels:
Morri
Jakkiebak!

Re: SPIELervaringen 2014

Bericht door Morri »

Altijd leuk om de eerste ervaringen met Spiel te lezen :lol: Die lees ik het liefst. Het doet me dan meteen denken aan mijn eigen eerste keer daar, en dat is intussen alweer zo rond de 15 jaar geleden. Het is zo leuk om het enthousiasme en de verwondering te lezen! Ik kom het soms ook nog tegen bij standhouders op Spiel zelf, die daar voor de eerste keer zijn. Compleet overdonderd vaak.

Het was voor mij de eerste keer dat ik op zaterdag ben gegaan. Sowieso ga ik altijd op donderdag, en als het lukt nog een van de andere drie dagen. Zo ook dit jaar, en de tweede dag werd zaterdag. In tegenstelling tot jou vond ik de zaterdag flink tegenvallen qua drukte: file schuifelen, moeilijk om een speelplek te vinden, en sommige spellen al uitverkocht. Vorig jaar voor het eerst de zondag geprobeerd en die was erg goed bevallen. Zaterdag ga ik nooit meer doen. Voor mij blijft de donderdag toch de topdag, met als goede tweede de zondag.

En ja, 1 dag is weinig. Het kan wel, als je je van te voren goed voorbereid, en een lijst maakt van wat je wil zien, met de standnummers erbij. Maar het is 'proppen' qua tijdsplanning. En boterhammen en drinken meenemen en niet te veel pauze houden. De laatste jaren ga ik vooral voor de spellen waarvan ik weet of vermoed dat ze in Nederland moeilijk of niet te krijgen zijn. Zo had dit jaar de Aziatische hoek weer m'n aandacht. En ook ben ik de kleine en nieuwe onbekende uitgevers afgelopen. De bekendere en grotere spellen heeft de spellenclub waar ik lid van ben, die kan ik gewoon ergens in de komende weken proberen. En dan kan ik ze alsnog bestellen. Mijn buit is daarom nogal onconventioneel en vaak ook niet de smaak van de gemiddelde bezoeker van dit forum (en ook niet van de spellenbclub). Ik ben de laatste jaren ook een beetje meer van de 'ameritrash' gaan houden en de eurogames boeien me steeds minder.

Mijn buit dit jaar:

- Tragedy Looper. Dit was voor mij persoonlijk de highlight van de beurs. Wat was ik blij dat ik meteen donderdag een exemplaar had gekocht, nadat we hem hadden kunnen proberen. Ik wist dat er niet zo heel veel exemplaren waren; dat had ik al ergens gelezen. Ik hoorde op zondag dat hij vrijdagochtend al helemaal uitverkocht was.

- Attack on Monster. Een Taiwanees spel (met Chinees regelboekje en Chinese teksten op de kaartjes) voor maximaal 10 spelers. Simpel en snel spelletje voor tussendoor. Ik zit soms met groepen van 6-8 mensen, dus dit soort spellen hebben m'n aandacht. En bovendien zitten in de groep een paar Chinezen, dus die kunnen eventueel de teksten ook nog vertalen. Maar de bedrijfsleider van de stand (het Taiwanese Swan Panasia) verzekerde me dat als ik m'n e-mail adres achterliet, dat ik de Engelse regels en vertaling van de kaartjes toegestuurd zou krijgen. De bedrijfsleider was trouwens een Duitser. Hij bleek met een Taiwanese gestrouwd te zijn en hij was naar Taiwan vertrokken. Daar was hij een bedrijfje begonnen om Duitse spellen naar Azie te krijgen. Lachend vertelde hij dat hij intussen ook Aziatische spellen naar Duitsland aan het brengen was. Ook moesten we op de foto met de spelontwerper, samen met het spel dat we hadden gekocht.

-Spyfall. Een spel voor maximaal 8 personen. In het Russisch, maar gelukkig geen tekst op de spelonderdelen en de Engelse spelregels zaten ook in de doos. Een soort van mix tussen Dixit en Resistance. Zowel Dixit en Resistance vallen goed in de grotere groep waar ik wel eens mee speel, dus ik gok dat deze ook wel in de smaak zal vallen.

- Ancient Terrible Things. Het spel vond ik er fantastisch uitzien op foto's en in het echt bleek het spelmateriaal ook van degelijke kwaliteit. En het speelde ook prima. Een vrij eenvoudig dobbelspel waarin je de dobbelsteenworpen kunt aanpassen met speciale kaarten en meerdere keuzes hebt in waar je de dobbelstenen gaat inzetten. Het speelt vlot weg. De grafisch ontwerper/illustrator legde het ons uit. Het bleek een Zuidafrikaan te zijn, en hij sprak Zuidafrikaans en wij praatten in het Nederlands terug. Dat was goed te doen. Al ging hij bij de spelregels toch over op het Engels. Daarna nog wat staan kletsen over zijn eerste ervaringen met de beurs; hij was er nog nooit geweest en hij verbaasde zich over de enorme diversiteit van bezoekers die van over de hele wereld naar Essen waren gekomen. Terwijl we stonden te kletsen heeft hij op een leeg promokaartje voor mij nog een illustratie getekend.

De buit is dus redelijk beperkt, maar waarschijnlijk komen daar in de komende weken nog wat (goed verkrijgbare) spellen bij.
Afbeelding
Leto
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Shai-Hulud
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Leto »

Leuk om ook andere SPIEL-ervaringen te lezen, vooral omdat het ook mijn eerste Spiel was.

Ik moet toegeven dat ik bijna helemaal onvoorbereid ben gegaan. Nochtans ben ik iemand die heel veel met de hobby bezig is maar minder wat er binnenkort uit komt of wat nieuw is enz... dat boeit me op zich minder, ik wil vooral gewoon spelen en een leuke tijd beleven. We waren met een groepje van vier en eentje ervan was reeds enkele malen geweest dus ik had er wel vertrouwen in dat het op dat gebied wel goed ging komen. Ik hou helemaal niet van drukte en lawaai maar ik vond het allemaal best meevallen, vooral donderdag. De vrijdag was opvallend drukker maar ik hield mezelf goed stand :)
Ik had ook niet verwacht veel spellen te kunnen spelen, want zo aanschuiven en drummen voor een tafeltje is helemaal niet aan mij besteed, maar ik herinner me niet dat we ooit echt veel hebben gewacht, vooral rondgelopen en als we iets tegenkwamen, spelen. Uiteindelijk hebben we bijna alles samengespeeld, enkel de vrijdag de eerste twee uurtjes 2-2 opgesplitst. Ikzelf heb donderdag 5 spellen gespeeld (waarvan 3 uitgespeeld) en vrijdag 4 als ik me goed herinner, waarvan 3 uitgespeeld (2 ervan waren vrij lange spellen zelfs).

Ik ga dus normaal heel weinig naar beurzen enz... en kan dus weinig vergelijken maar ik vond alles op Spiel best heel goed praktisch geregeld. Als ik dat vergelijk met F.A.C.T.S. in Gent (toevallig vandaag geweest, eerste maal was vorig jaar) lijkt Spiel vlekkeloos, althans op donderdag en vrijdag. We hadden het erover volgend jaar misschien 3 dagen te gaan maar na veel van die zaterdagverhalen misschien toch niet het beste idee.

Velen zeggen dat onvoorbereid gaan een slecht idee is. Ik heb misschien wel een en ander gemist maar ik had dus wel niet het probleem dat Morri had (het ergens plaatsnemen en enkel denken aan dat moet ik nog doen, en dit en dat ...). Als ik aan een tafel plaatsnam was enkel het spel voor mij van belang, we hadden met ons groepje een kleine agenda (bepaalde spellen afhalen en toch zeker bepaalde eens van dichterbij bekijken, maar dat was het) en dus helemaal geen tijdszorgen. Daarom denk ik wel dat 1 dag te weinig zou zijn, op 2 dagen kan je echt veel zien en spelen en vertrekken met een goed gevoel.
Ik kwam niet voor te kopen, dat laat mijn budget niet toe, dus slechts enkele koopjes gedaan (spellen die op mijn algemene persoonlijke wishlist stonden en in mijn ogen heel goedkoop ware,), dus dat was ook al geen zorg voor mij. Misschien krijg ik er later spijt van als een spel hier minder gemakkelijk kan worden aangeraakt. In mijn geval is dat dan Café Melange (reeds een jaar oud) en Ninja Taisen (nieuw en was toch al uitverkocht). Dus het koopbeest in mij heb ik onder controle gehouden, we waren ook letterlijk beperkt in plaats in de auto !

Het eten viel me wel een beetje tegen misschien, maar er moest tenminste nergens heel lang worden aangeschoven voor een hapje. Eigen drank mee hebben en eten voor de eerste dag bleek een heel goed idee, zowel voor de portemonnee als voor de gezondheid ;)

Voor mij is alles rond de beurs veel beter meegevallen dan ik had gedacht dus volgend jaar ga ik allicht terug. Maar zal dan allicht wel ietsje beter zijn voorbereid wat nieuwe releases betreft maar nu ook niet echt in de puntjes, een beetje verrast worden heeft zijn charmes. Ik geniet het meeste als er niet teveel druk achter staat, zo blijkt maar weer. Weinig verwachten zorgt meestal voor een hele goede ervaring. Ik ben niet iemand die meedoet aan kinderachtige zaken zoals lopen naar een tafel om er als eerste te zijn als de deuren opengaan, dus geen enkel spel hebben dat ik per se MOET spelen helpt zo'n zaken gewoon niet te moeten meemaken. Zelf heb ik zo'n kinderachtige zaken niet zien gebeuren en was daar wel blij om, hoefde ik mij niet te schamen in mijn mede-bordspellenliefhebbers 8)

Beste gespeelde spel in de 2 dagen : Die Staufer (of Engels : The Staufer Dynasty). We hebben het helemaal uitgespeeld, ik denk ook het enige dat ik gewonnen had :D Ik hoop alvast dat dit spel een hit wordt !

Het gezelschap doet natuurlijk erg veel, had het enkel aan mij gelegen had ik o.a. allicht aan minder tafels kunnen plaatsnemen, zelf van de eerder verlegen zijnde.
Dit gezelschap ken ik slechts 1,5 jaar maar mijn leven is heel wat veranderd in positieve zin sinds ik veel meer buitenkom om spellen te spelen, heel veel heel leuke mensen leren kennen, heel wat daarvan zie ik nu bijna wekelijks, wat hen heel snel goede vrienden maakte. Dus omdat ik daar zo gelukkig mee ben is alles rond het spelen voor mij heel erg positief :mrgreen:
Vroeger was ik iemand die uiteindelijk alleen rondliep op grotere evenementen wegens het niet of weinig hebben van vrienden met dezelfde specifieke interesses, maar ik heb op deze 2 dagen gewoon geen enkel moment alleen gelopen, daar ben ik me pas achteraf bewust van geworden, en voor iemand die graag wat alleen-time nodig heeft is dit echt wel apart. Daar moet je dan 33 voor zijn geworden ;) En had ik veel alleen gelopen had ik allicht ook meer zaken gekocht waar ik me achteraf bij zou afvragen waarom ik dat gedaan had :p

Het enige echte minpunt van de trip had niks met Spiel te maken maar met onze verblijfplaats ;)

Conclusie : spelen blijft de beste sociale hobby ter wereld en de beurs lag me veel meer dan ik had verwacht en dus voor herhaling vatbaar !
Afbeelding
Morri
Jakkiebak!

Bericht door Morri »

Leto schreef:We hadden het erover volgend jaar misschien 3 dagen te gaan maar na veel van die zaterdagverhalen misschien toch niet het beste idee.
Op donderdag had ik ook geen moeite om een tafel te pakken te krijgen. We hebben in totaal 6 spellen kunnen (aan)spelen. Zaterdag met zeer veel moeite 2. Ik vond persoonlijk de zaterdag niet zo prettig.
Leto schreef:Velen zeggen dat onvoorbereid gaan een slecht idee is. Ik heb misschien wel een en ander gemist maar ik had dus wel niet het probleem dat Morri had (het ergens plaatsnemen en enkel denken aan dat moet ik nog doen, en dit en dat ...).
Dat was niet ik :D Ik kan na al die jaren wel redelijk inschatten wat haalbaar is en met de mensen waarmee ik ga vergelijk ik ook altijd lijstjes en maken we afspraken over hoe we het gaan aanpakken :D Zo'n lange lijst heb ik ook niet.
Leto schreef:Ninja Taisen (nieuw en was toch al uitverkocht).
Die gaat inderdaad lastig worden, of wachten tot volgend jaar en er meteen op donderdag als eerste heen gaan.
Leto schreef:Conclusie : spelen blijft de beste sociale hobby ter wereld en de beurs lag me veel meer dan ik had verwacht en dus voor herhaling vatbaar !
Leuk! Gewoon lekker volgend jaar weer, en niet te bang zijn om ergens aan te schuiven. Niemand staat daar van te kijken.
Afbeelding
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Ik ging pas op zondag en dan zijn de pareltjes tóch uitverkocht. Had een flinke lijst Japon Games en Minimal Games op mijn lijstje staan die allemaal uitverkocht waren. Als iemand een (web)shop weet die juist die uitgevers voert, dan houd ik me aanbevolen.

Verder perfect geregeld door die Duitsers, nergens rijen!

Het Bord Plakt | Den Haag e.o.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats

Bericht door Suzan »

Wij waren er weer voor alle dagen, en ik vond het eigenlijk op alle dagen rustiger dan normaal. We hebben op alle dagen dan ook veel kunnen spelen, we hadden wel een lijstje van wat we zeker wilden doen, en dat was donderdag al gelukt. Als je vier dagen gaat heb je ook niet echt haast. We ploffen gewoon neer bij alles wat interessant lijkt.

Ik heb er ook maar weer eens een Geeklist van gemaakt :D
Morri
Jakkiebak!

Bericht door Morri »

mazinho schreef:Ik ging pas op zondag en dan zijn de pareltjes tóch uitverkocht. Had een flinke lijst Japon Games en Minimal Games op mijn lijstje staan die allemaal uitverkocht waren. Als iemand een (web)shop weet die juist die uitgevers voert, dan houd ik me aanbevolen.

Verder perfect geregeld door die Duitsers, nergens rijen!

Het Bord Plakt | Den Haag e.o.
De spelletjes die ja had willen kopen waarom grotendeels om 10.30 op donderdag al uitverkocht. Als er echt spellen zijn die je niet wil missen dan moet je echt op donderdag gaan en dan meteen als eerste daar heen. Ik meen dat ik in een andere thread gisteren al wat opties gegeven heb om aan Aziatische spellen te komen, al zijn die opties niet ideaal.
Afbeelding
Morri
Jakkiebak!

Bericht door Morri »

Suzan schreef:Wij waren er weer voor alle dagen, en ik vond het eigenlijk op alle dagen rustiger dan normaal. We hebben op alle dagen dan ook veel kunnen spelen, we hadden wel een lijstje van wat we zeker wilden doen, en dat was donderdag al gelukt.
Hmm, waarschijnlijk ben ik dan precies op de verkeerde tijden in de verkeerde hallen geweest.
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Morri schreef: - Ancient Terrible Things. Het spel vond ik er fantastisch uitzien op foto's en in het echt bleek het spelmateriaal ook van degelijke kwaliteit. En het speelde ook prima. Een vrij eenvoudig dobbelspel waarin je de dobbelsteenworpen kunt aanpassen met speciale kaarten en meerdere keuzes hebt in waar je de dobbelstenen gaat inzetten. Het speelt vlot weg. De grafisch ontwerper/illustrator legde het ons uit. Het bleek een Zuidafrikaan te zijn, en hij sprak Zuidafrikaans en wij praatten in het Nederlands terug. Dat was goed te doen. Al ging hij bij de spelregels toch over op het Engels. Daarna nog wat staan kletsen over zijn eerste ervaringen met de beurs; hij was er nog nooit geweest en hij verbaasde zich over de enorme diversiteit van bezoekers die van over de hele wereld naar Essen waren gekomen. Terwijl we stonden te kletsen heeft hij op een leeg promokaartje voor mij nog een illustratie getekend.
Stond bij mij met stip op 1 en heeft ook mijn verwachtingen ingelost. Prachtig spel, zeer goede kwaliteit, makkelijke regels (ook voor uit te leggen), een beetje geluksafhankelijk maar dat is zeker niet hinderlijk. Heb even getwijfeld door het thema maar dat past eigenlijk perfect bij dit spel !! Voor mij nu al één van de toppertjes van Essen '14
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Ik heb in twee dagen toch weer redelijk wat gespeeld. Wel vooral kortere en simpele spellen en weinig van de top-10 van mijn wishlist, maar het probleem is dat de top-10 van mijn wishlist veel langere spellen bevat van kleinere uitgevers, dus de paar tafeltjes die er voor zijn, blijven lang bezet en er zijn nog heel veel wachtenden voor u...

Het eerste spel wat we speelden, was Medieval Academy. Elke ronde begint met een draft van actiekaarten, daarna mag je vier van je vijf kaarten uitspelen. Elke kaart geeft je een aantal stappen op de verschillende "vakken" op deze middeleeuwse school: zwaardvechten, draak bestrijden, geven aan de armen etc. Daarna vindt een waardering plaats. Eerst wordt het veld "prinses" gewaardeerd, hier kun je extra stapjes verdienen op een spoor naar keuze. Op de andere velden krijg je punten: op sommige velden krijgen de voorste spelers punten, op andere krijgen de achterste spelers strafpunten. Sommige velden worden elke ronde gewaardeerd, andere alleen aan het eind van het spel. Halverwege worden sommige sporten ook nog ge-reset.
Simpel, maar vlot en leuk spelletje. Ik vond de cartoony artwork ook erg leuk. Bv. de laagste kaart voor "geven aan de armen" toont een arrogante ridder die een muntje gooit naar een bedelaar, de hoogste kaart toont iemand die heel vriendelijk een pot met goud leegstort.
Leuk, maar heb hem toch niet gekocht (vond 30 euro aan de hoge kant).

Daarna in hal 3 lopen zoeken naar een leeg tafeltje bij een van de spellen op mijn lijstje, wat niet erg lukte. Uiteindelijk zijn we gaan zitten bij Desperados of Dice Town, wat niet op mijn lijstje stond, maar ach. Het outlaw-thema sprak mijn kinderen aan.
Helaas was dit een erg geluksafhankelijk spel waar ik bar weinig interessante beslissingen in zag.

Terug naar hal 1 waar we wat meer geluk hadden, helaas alleen bij spellen die wat lager op mijn lijstje stonden, maar alleen maar wachten wilden we ook niet. Dark Tales ziet er erg mooi uit en heeft een interessant thema (de dark side van sprookjes). Dit viel ook wel een beetje tegen. Het thema kwam niet erg naar voren, je speelt gewoon om de beurt kaarten uit en krijgt punten en/of items al naar gelang de kaart die je speelt. Met items kun je in specifieke situaties extra punten scoren. Beetje tactisch, maar niet erg boeiend. Jammer van zulke mooie artwork.

In Robin ben je lid van Robin Hood's bende en ga je stelen van de rijken, geven aan de armen en eh... nou nee, je gaat kaarten met elkaar ruilen met als doel een set van zeven dezelfde te krijgen. Het ruil-spel is op zich wel aardig, het thema is ver te zoeken. Het geschuif met poppetjes klinkt ook tactischer dan het in werkelijkheid is. Ik geef het spel een 6.

Doodle City is een geinig dobbel-draft spelletje wat je zou kunnen omschrijven als Qwixx met een thema. Er worden dobbelstenen gegooid. De blauwe bepaalt in welke kolom je mag tekenen, en verder "draft" je een witte dobbelsteen die bepaalt in welke rij je mag tekenen. Hiermee probeer je wegen door de stad te tekenen die jou zoveel mogelijk punten opleveren: hotels moeten aan een lange weg staan, winkels moeten met zoveel mogelijk huizen verbonden zijn, taxis moeten gewoon met iets anders verbonden zijn.
Als je een 6 (joker) draft of als je niet kan, moet je een boom omhakken en dat kan strafpunten opleveren. Leuk tussendoortje.

--Dag 2--

Aangezien we nog een verjaardagskado zochten voor de dochter van vrienden, en desbetreffende jongedame had gezegd "ik wil een leuk spel", had ik Las Vegas als kado voorgesteld. Om iedereen ervan te overtuigen dat dat echt een leuk spel is, hebben we die als eerste gespeeld. Mijn mening werd alom gedeeld. Mooi.
Omdat we toch een tafel hadden bij Ravensburger, nog een volgend spel opgehaald. De keuze was tussen La Isla (Feld) en Orongo (Knizia), ik nam uiteindelijk op goed geluk Orongo mee.
Elke ronde worden er een aantal velden actief waar items op afgebeeld staan. Daarna bieden de spelers om de spelersvolgorde en het aantal acties. Hoogste bod mag eerst en mag drie velden claimen, volgende mag daarna en twee velden claimen, overige bieders mogen 1 veld claimen. Alleen het hoogste bod moet ook daadwerkelijk betaald worden en als je nul biedt, heb je geen acties maar mag je wel het geboden geld pakken.
Wat doe je met die acties? Je probeert verbindingen te maken tussen diverse sets items en de rand van het eiland, als je dat hebt dan mag je een standbeeld bouwen. De eerste die zes standbeelden bouwt, wint.
Het spel is wel aangenaam, maar het is allemaal vrij tam. Weinig Kniziaanse twists and turns om het zo maar te zeggen.

Daarna deden we een nieuwe poging om een vrij tafeltje te vinden bij Orleans. Lukte niet, maar de andere demo-tafel met het spel Scheffeln was wel leeg. Proberen we dat. Tot vier spelers is het een tactisch spelletje waarbij je jouw kleur auto bij het hoogste geldbedrag probeert te manoeuvreren (je hebt ook de mogelijkheid om een andere kleur auto te kiezen), maar er is ook een versie tot acht spelers waarbij het op snel redeneren dan wel gokken aankomt. Aangezien wij met vijf waren, speelden we deze versie. Er worden zeven bewegingskaarten neergelegd, en daarna moet je zo snel mogelijk een bepaalde auto-kaart claimen waarvan jij denkt dat die na het uitvoeren van de bewegingskaarten veel geld oplevert.
Da's nog best lastig... Geen heel vernieuwend spelletje, en ook niet helemaal mijn ding, maar niet vervelend (het helpt wel dat ik snel kan rekenen, niet iedereen vond dit even leuk).

Hierna speelde ik Star Realms met mijn zoontje van bijna 11, ik dacht dat het hem wel zou aanspreken: hij speelt ook Dominion en Trains, dus deck-building ligt hem wel, en ruimteschepen en direct combat gaat hij ook niet uit de weg. (Ik kende het spel al dankzij de iOS-versie.)
Star Realms is een deck-building spel waarbij je kaarten ruimteschepen en -stations zijn. Die genereren geld om meer kaarten te kopen, en aanvalskracht om je tegenstander van 50 naar 0 leven ("reputatie") te schieten. En soms nog wat andere abilities.
Ons proefpotje was erg spannend. Ik had zelf nog maar vijf levens over, maar een erg goede hand... hiermee kreeg ik hem echter wel op 1 leven, maar dus net niet op 0. De volgende beurt won hij.
Hij vond het inderdaad erg leuk. Dit werd dus een aankoop.

Hierna lukte het, na enig wachten, om een tafeltje bij Days of Wonder te bemachtigen om Five Tribes uit te proberen.
Five Tribes is gewoon een prima spel met de bekende fraaie Days of Wonder uitvoering. Na alle hype had ik echter een fantastisch spel verwacht, en dat is het nou ook weer niet. Gewoon goed is het wel. Gezien het hoge prijskaartje heb ik het uiteindelijk laten liggen.
Ik vraag me af hoeveel zin het heeft om hoog te bieden op de spelersvolgorde. Er is vast wel een "beste zet" te bepalen in een situatie, maar door het verplaatsen van de meeples is er daarna weer een andere beste zet mogelijk die er eerst nog niet was, en die misschien nog wel beter is dan de aanvankelijke beste zet? Ik weet het niet, maar het allemaal doorrekenen kost belachelijk veel tijd dus dat moet je zeker niet willen, en zonder doorrekenen voelt die bieding een beetje loos. Ik heb in mijn potje slechts twee keer hoog geboden, en beide keren was om een bepaalde djinn te kunnen claimen die me erg goed leek.
Maar uiteindelijk werd ik tweede op twee punten achter mijn vriendin die de hele tijd gemiddeld had geboden, dus wat nou het beste is? Of ligt het nog aan hele andere dingen?
Nou ja, vereist verder onderzoek zullen we maar zeggen.

Als laatste spel hebben we nog Dungeon Bazar gespeeld. Thema vond ik leuk en twee van de drie auteurs zijn de makers van Tzolk'in dus ik verwachtte er wel wat van. Helaas viel deze ook tegen. Priegelige componenten, "fiddly" mechanismen en het gevoel dat je niet heel veel zinnige keuzes kunt maken.

Van alle gespeelde spellen alleen Star Realms gekocht, van de rest was ik niet voldoende onder de indruk of ik was juist teveel onder de indruk van de prijs.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Een paar jaar geleden ging ik voor het eerst naar SPIEL en dit was mijn tweede keer dat ik ging. Ik ging met een groepje op donderdag, waaronder een Amerikaan (later hierover meer) die alle dagen op en neer reed. Het is vanaf hier, maar 1,5 uur rijden namelijk. De auto werd geparkeerd en ik moest nog een kaartje kopen (aan de kassa is het goedkoper dan on-line, wat op zich vreemd is), maar de rij bij de kassa viel erg mee en ik had vrij snel mijn entreekaartje.

De Amerikaan ging gelijk inkopen doen bij de stand van Essen das Spiel, waar ook een beperkte oplage was van een ziekenhuisspel (ben de naam vergeten). Niet veel later kwam ik bekenden tegen van Roll the Dice en kwam er een tafeltje vrij bij King of New York. Dit moest natuurlijk worden gespeeld. Hierdoor raakte ik wel de groep waarmee ik ging kwijt. Op zich niet erg want we hadden elkaars nummers. Het spelletje King of New York werd hard gespeeld en 4 van de 5 monsters werden tot mors geslagen door de winnaar. Leuk spel!

Na wat gelopen te hebben schoof ik aan bij een groep Duitsers bij 7 Wonders Babel. Dit spel had ik gepre-orderd, dus gelijk maar eens spelen dan. De uitleg van de toren was net afgelopen en ik kon gelijk aanschuiven want ik had de uitleg al gezien op filmpjes. Uiteindelijk won ik zelfs met maar liefst 79 punten. Alleen al een gilde kaart leverde mij 14 punten op (lees hiervoor op bgg het topic "Some (over)powered combinations". Later op de dag heb ik het spel opgepikt zodat mijn collectie compleet blijft.

Bij de stand lang Repos kwam ik weer Roll the Dice leden tegen die Desperados of Dice Town aan het spelen waren. Dit stond ook op mijn lijstje dus ik kon hier ook aanschuiven en het spel viel erg tegen. Dice Town is leuker, dus deze werd niet gekocht.

Er werd nog een rondje gelopen en ik wilde graag Sushi Go proberen. Toevallig kwam ik op die stand E & E (hier wel bekend) tegen. Ze waren aan het wachten voor een interview of zo. Tijdens het wachten werd er even een kort rondje Sushi Go gespeeld. Leuk spel met hetzelfde spelmechaniek als 7 Wonders. Als deze in NL gaat verschijnen ga ik hem vast een keertje helemaal spelen.

Weer ging ik rondlopen en toevallig kwam ik weer langs de tafels van King of New York. Ik zag dat 2 Spanjaarden net de regels aan het doornemen waren. Ik heb de regels aan hen uitgelegd en we hebben met 3 het spel gespeeld (meer kans op de Space Penguin) en gezien ik al een potje meer ervaring had ging ik volledig op het killen van de monsters. Dit lukte dus ik ging ook nog eens met een Space Penquin naar huis die ik kan toevoegen bij mijn King of Tokyo. King of New York ga ik kopen als deze in Nederland uit gaat komen, omdat met name de groep waarmee ik speel moeite heeft met Engels.

Hierna zocht ik de groep op waarmee ik was gekomen en gingen we richting de auto van de Amerikaan. Deze had zijn achterbak helemaal vol geladen met spellen. Ruim 600 euro spellen had hij alleen gekocht en dat op dag 1. Op dag 2 en 3 heeft hij ook nog aardig wat gekocht weet ik. Gelukkig heb ik mij kunnen beheersen met alleen 7 Wonders Babel.
Afbeelding
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Verslagje van Roll The Dice en mezelf ;)
http://www.rollthedice.nl/2014/10/22/sp ... n-verslag/
dirk
Elfenkoning

Bericht door dirk »

syroit schreef:Verslagje van Roll The Dice en mezelf ;)
http://www.rollthedice.nl/2014/10/22/sp ... n-verslag/
:thumbup: leuk verslag !!
En nog eens merci voor die 6 meter aan de Qwixx stand :wink:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

dirk schreef:En nog eens merci voor die 6 meter aan de Qwixx stand :wink:
Graag gedaan, die zes meter was ongeveer wat ik te kort kwam op zaterdag, toe sloten ze de rij ongeveer voor mijn neus ...

Ik heb begrepen dat deze ook in het Nederlands bij White Goblin komt, dus wie weet op het Spellenspektakel.

oh ja, het gaat hier over Gwixx Gemixxt
dirk
Elfenkoning

Bericht door dirk »

syroit schreef:
dirk schreef:En nog eens merci voor die 6 meter aan de Qwixx stand :wink:
Graag gedaan, die zes meter was ongeveer wat ik te kort kwam op zaterdag, toe sloten ze de rij ongeveer voor mijn neus ...

Ik heb begrepen dat deze ook in het Nederlands bij White Goblin komt, dus wie weet op het Spellenspektakel.

oh ja, het gaat hier over Gwixx Gemixxt
Het spellenspektakel ga ik totaal aan me laten voorbij gaan, wij vertrekken dat weekend volgens onze aloude traditie met de Spelhamels op (verlengd) spellenweekend naar de zee. (hoewel we volgens die zelfde traditie weer geen zee gaan zien :wink: )

Spellen spelen van vrijdagavond t.e.m. dinsdagavond zonder stoppen, de toilet, eet - en rustpauzes niet te na gesproken :lol: :lol: