Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Een echt Nederland thema . Scott vermeld op zijn website dat hij op het idee voor dit spel kwam na een bezoek aan het Tulpmuseum in Amsterdam. Het spel zal uitgegeven worden door JKLM games.
Ik heb een keer een programma over die tulpen-manie op tv gezien. Het was echt bizar, er werden kapitalen neergeteld voor tulpen(bollen). In het programma gaven ze een voorbeeld van erfenis die nog net voor de prijzen van de tulpen kelderden ten gelde werd gemaakt. Iedereen die daar na zijn kostbare tulpen wilde verkopen had pech, de markt was ingestort. Je kan leuke parallellen trekken naar de koersen van internetbedrijfjes die tot grote hoogte rezen om vervolgens in een te storten. Mijn schoonvader roept al tien jaar dat hetzelfde ook op de huizenmarkt gaat gebeuren. Maar hoe dan ook er is niets nieuws onder de zon, de tulpen waren ons voor.
Dagmar schreef:Ik heb een keer een programma over die tulpen-manie op tv gezien. Het was echt bizar, er werden kapitalen neergeteld voor tulpen(bollen). In het programma gaven ze een voorbeeld van erfenis die nog net voor de prijzen van de tulpen kelderden ten gelde werd gemaakt. Iedereen die daar na zijn kostbare tulpen wilde verkopen had pech, de markt was ingestort...
Rare jongens, die Hollanders...
Dagmar schreef:... Je kan leuke parallellen trekken naar de koersen van internetbedrijfjes die tot grote hoogte rezen om vervolgens in een te storten. Mijn schoonvader roept al tien jaar dat hetzelfde ook op de huizenmarkt gaat gebeuren. Maar hoe dan ook er is niets nieuws onder de zon, de tulpen waren ons voor.
Zo zie je maar: hebzucht is van alle tijden. En telkens opnieuw laten mensen zich vangen in een zeepbel.
'Tulipmania 1637' zal dit najaar (eindelijk) beschikbaar zijn. Het spel is net verschenen in de UK. Vanaf september ook in de USA.
Het wordt uitgebracht met Engelse en Duitse spelregels.
In de nieuwste aflevering van 'Boardgames with Scott' geeft de ontwerper Scott Nicholson zelf uitleg over zijn creatie 'Tulipmania 1637'.
Ik heb het pas een keer gespeeld. Ik zal het nog vaker moeten spelen om een beter beeld te krijgen. Het eerste potje nodigde echter wel uit tot meer (ofwel de allereerste indruk is positief).
Ik heb ook de Nederlands-Franse versie en was ook onder de indruk van het eerste spelletje.
Een vreemd ongebruikelijk mechanisme waar een beetje gokken mee gemoeid is en dat soms kan tegenvallen...
Ik heb het ondertussen al een vijftal keer gespeeld en het krijgt een BGG 8.
(wel enkel nog met 4 gespeeld)