Scott Nicholson komt met eigen bordspel: Tulipmania 1637

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dierik
Erelid

Scott Nicholson komt met eigen bordspel: Tulipmania 1637

Bericht door Dierik »

Scott Nicholson (http://www.boardgameswithscott.com) brengt dit najaar een eigen bordspel uit: Tulipmania 1637.

Een echt Nederland thema :D . Scott vermeld op zijn website dat hij op het idee voor dit spel kwam na een bezoek aan het Tulpmuseum in Amsterdam. Het spel zal uitgegeven worden door JKLM games.

Afbeelding

Zie verder:

Info JKLM games over Tulipmania 1637

Spelregels Tulipmania 1637

Download het spel gratis en oordeel zelf!

Labels:
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik heb een keer een programma over die tulpen-manie op tv gezien. Het was echt bizar, er werden kapitalen neergeteld voor tulpen(bollen). In het programma gaven ze een voorbeeld van erfenis die nog net voor de prijzen van de tulpen kelderden ten gelde werd gemaakt. Iedereen die daar na zijn kostbare tulpen wilde verkopen had pech, de markt was ingestort. Je kan leuke parallellen trekken naar de koersen van internetbedrijfjes die tot grote hoogte rezen om vervolgens in een te storten. Mijn schoonvader roept al tien jaar dat hetzelfde ook op de huizenmarkt gaat gebeuren. Maar hoe dan ook er is niets nieuws onder de zon, de tulpen waren ons voor.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Dat KLM Games maakt het nóg 'oerhollandser'. O nee, het is JKLM ;-)
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Dagmar schreef:Ik heb een keer een programma over die tulpen-manie op tv gezien. Het was echt bizar, er werden kapitalen neergeteld voor tulpen(bollen). In het programma gaven ze een voorbeeld van erfenis die nog net voor de prijzen van de tulpen kelderden ten gelde werd gemaakt. Iedereen die daar na zijn kostbare tulpen wilde verkopen had pech, de markt was ingestort...
Rare jongens, die Hollanders... :wink:
Dagmar schreef:... Je kan leuke parallellen trekken naar de koersen van internetbedrijfjes die tot grote hoogte rezen om vervolgens in een te storten. Mijn schoonvader roept al tien jaar dat hetzelfde ook op de huizenmarkt gaat gebeuren. Maar hoe dan ook er is niets nieuws onder de zon, de tulpen waren ons voor.
Zo zie je maar: hebzucht is van alle tijden. En telkens opnieuw laten mensen zich vangen in een zeepbel.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Tulipmania

Bericht door Bart »

'Tulipmania 1637' zal dit najaar (eindelijk) beschikbaar zijn. Het spel is net verschenen in de UK. Vanaf september ook in de USA.
Het wordt uitgebracht met Engelse en Duitse spelregels.

In de nieuwste aflevering van 'Boardgames with Scott' geeft de ontwerper Scott Nicholson zelf uitleg over zijn creatie 'Tulipmania 1637'.

Videopresentatie Boardgames with Scott
EvilBro
Sojaboon

Re: Tulipmania

Bericht door EvilBro »

Bart schreef:'Tulipmania 1637' zal dit najaar (eindelijk) beschikbaar zijn.
Wij hadden het gekocht op Essen 2008 (waar ons verteld werd dat het er in december wel zou zijn). We kregen het vorige week binnen.
Het spel is net verschenen in de UK. Vanaf september ook in de USA.
Het wordt uitgebracht met Engelse en Duitse spelregels.
Wij hebben de versie die nederlands en frans babbelt.
LeonM
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: -

Bericht door LeonM »

EvilBro schreef:We kregen het vorige week binnen.
Heb je al een eerste indruk voor ons?
EvilBro
Sojaboon

Bericht door EvilBro »

Ik heb het pas een keer gespeeld. Ik zal het nog vaker moeten spelen om een beter beeld te krijgen. Het eerste potje nodigde echter wel uit tot meer (ofwel de allereerste indruk is positief).
warpozio
Grote Dienaar

Bericht door warpozio »

Ik heb ook de Nederlands-Franse versie en was ook onder de indruk van het eerste spelletje.
Een vreemd ongebruikelijk mechanisme waar een beetje gokken mee gemoeid is en dat soms kan tegenvallen...
Ik heb het ondertussen al een vijftal keer gespeeld en het krijgt een BGG 8.
(wel enkel nog met 4 gespeeld)