Q&A met Elena en Arjan van Feuerteufel.nl

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Dierik
Erelid

Q&A met Elena en Arjan van Feuerteufel.nl

Bericht door Dierik »

Afbeelding

Van maandag 2 februari tot en met zondag 8 februari zullen Elena en Arjan , de bedenkers en makers van http://www.feuerteufel.nl te gast zijn op Bordspelmania en in dit topic al jullie vragen beantwoorden. Ze stellen zich hieronder even voor:

Wij zijn Elena (Elenitza), 27 jaar en Arjan (Tsja), 35 jaar en we wonen in Leiden. In het dagelijks leven buiten Feuer werk ik (Elena) als arts, ik ben nog aan het uitzoeken welke richting ik het leukste vind. Arjan werkt als programmeur bij een klein bedrijfje waar ze leuke projecten doen (niet spel gerelateerd).

Feuer is begonnen in 2002 of 2003 met het Kolonisten van Catan kaartspel. Die moest je toen eerst downloaden. In 2007 kwam het eerste turnbased spel Maharadja op de site, daarna is ongeveer elk jaar er een spel bij gekomen. Een paar jaar geleden moest het KvC kaartspel van de site af en hebben we ervoor gekozen geen spellen meer op de site te hebben die je moest downloaden. Dat waren Candamir en Kahuna. Kahuna hebben we daarna omgebouwd (opnieuw geprogrammeerd) zodat het turnbased was

Wil je nou eindelijk wel eens weten hoe dat nou werkt om turnbased spellen te bouwen of ben je benieuwd naar de contacten van Elena en Arjan met de verschillende uitgevers over bepaalde spellen stel dan hieronder je vraag.

1. Iedereen mag vragen stellen, ook deze keer kan dat in het Nederlands.
2. Elena en Arjan zullen in de periode van maandag 2 februari tot en met zondag 8 februari proberen minimaal elke dag een keer in te loggen om de vragen te beantwoorden. Heb dus even geduld als je ’s ochtends een vraag post en er niet direct antwoord komt.
3. Nummer svp je vragen en houd rekening met de nummering van de vorige poster. Dat maakt het makkelijker voor Elena en Arjan om te antwoorden en om te herleiden welk antwoord bij welke vraag hoort.
4. Overbodig om te melden, maar toch: uiteraard gelden alle huisregels over etiquette, respect, etcetera. Behandel hen als onze gasten en zorg ervoor dat zij zich enorm welkom voelen… Maar dat kunnen we vast aan jullie overlaten, daar twijfelen wij niet aan.

Win een Meet en greet voor 2 personen met Elena&Arjan waarbij zij een lekkere maaltijd voor jullie bereiden gekoppeld aan een gezellige avond spellen spelen

Deze keer willen we een ook weer een leuke prijsvraag koppelen aan deze Q&A. Je doet aan de prijsvraag mee door in dit topic minimaal één vraag aan hen te stellen en de volgende vraag goed te beantwoorden:

Welk spel op de website http://www.feuerteufel.nl heeft de meeste verschillende kaarten?

Stuur mij een PB met het juiste antwoord en stel hieronder je vraag en je dingt mee naar deze geweldig leuke prijs! :thumbup:

Labels:
Dierik
Erelid

Re: Q&A met Elena en Arjan van Feuerteufel.nl

Bericht door Dierik »

1) Hoe veel tijd kost het om een spel voor de site te bouwen en hoe gaat dit proces in zijn werk?
robbebob
Regenmaker

Bericht door robbebob »

Leuk dat jullie deze Q&A doen!

2) Waar komt de naam Feuerteufel vandaan?
3) Hoe zie je jullie positie tussen sites als Yucata en Boardgamearena?
"The goal of a game is to win, but it is the goal that is important, not the winning". Knizia
Elenitza
Regenmaker
Contacteer:

Bericht door Elenitza »

Leuk dat er ook gelijk vragen gesteld worden.
En een leuke manier om te laten zien wie wij zijn enzo ;)
Dierik schreef:1) Hoe veel tijd kost het om een spel voor de site te bouwen en hoe gaat dit proces in zijn werk?
Ik zal beginnen met hoe het proces gaat.
Eerst bedenken we welk spel op de site zou passen. Het spel moet wel turnbased te spelen zijn. Een spel waar heel veel interactie in zit of waar het plezier alleen aan tafel merkbaar is komen online gewoon niet goed tot hun recht. Dan is het zonde om daar een online variant van te willen maken.
Eigenlijk sla ik de belangrijkste stap nog over bedenk ik me. Hebben we het spel zelf? Anders is het sowieso lastig.

Als we bedacht hebben dat het spel online speelbaar is en we hebben het, dan mail ik de copyrighthouder of we het online mogen maken.
Dan is eigenlijk het lange wachten ;). Mag het of mag het niet.

Pas als het mag ga ik beginnen met het scanwerk. De kaarten, het bord en alle andere toebehoren. Meeples fotografeer ik meestal zodat je die met enige diepte op het bord ziet staan.
Daarna netjes de plaatjes uit de achtergrond knippen zodat het zonder kleurranden op het bord te zien is (bij een meeple staat het slordig vind ik als je er een witte rand omheen ziet op sommige plekken). Het bord kan nooit in 1x gescand worden, dus alle losse scans plak ik netjes aan elkaar. Het bord netjes in elkaar puzzelen is vaak een uur of 3-4 werk. Hoe groter het bord hoe lastiger en langer het duurt.

Ondertussen begint Arjan te bedenken hoe hij het spel wilt programmeren. Maakt hij de database aan waar alles in wordt opgeslagen.
Samen bedenken we ongeveer hoe het er uit moet gaan zien, waar plaatsen we wat en wat verbergen we onder een knopje "speler info".
Daarna moet Arjan eigenlijk wachten tot ik alle plaatjes 'af' heb als basisversie. En dan samen kijken hoe groot de plaatjes moeten worden. Dan kan Arjan beginnen met programmeren en doe ik de verkleining van alle plaatjes.

Hoe lang iets duurt is lastig.
Sommige spellen zijn makkelijker dan anderen. Gemiddeld doen we 6-12 maanden over een spel. Maar dat is naast ons normale werk en hobby's. Als we er fulltime aan zouden zitten zou het ongeveer 1-2 maanden zijn denk ik, puur het programmeerwerk.
De plaatjes max 1 maand denk ik.

Redelijk uitgebreid antwoord, maar mochten er toch nog vragen zijn hierover, stel gerust ;)
www.feuerteufel.nl en www.turnbasedspellen.nl
Voor online bord en kaartspellen.
Elenitza
Regenmaker
Contacteer:

Bericht door Elenitza »

robbebob schreef:Leuk dat jullie deze Q&A doen!

2) Waar komt de naam Feuerteufel vandaan?
Wij vinden het ook erg leuk :).
Het eerste spel waar Arjan mee begon was Kolonisten van Catan Kaartspel. Volgens de toen geldende regels die Klaus Teuber een soort van ongeschreven had mochten online versies een soort van (gedoogbeleid), maar niet met de echte naam.
Een van de kaarten van het kaartspel is Vuurduivel. Arjan heeft de Duitse naam van die kaart gepakt en dat was Feuerteufel. Die naam is daarna gebleven, ook al is het kaartspel zelf niet meer online. Wel hebben we er www.turnbasedspellen.nl bijgenomen. Die is toch wat logischer.
Elenitza
Regenmaker
Contacteer:

Bericht door Elenitza »

robbebob schreef: 3) Hoe zie je jullie positie tussen sites als Yucata en Boardgamearena?
Poeh. Moelijke vraag.

Arjan zei dat hij zich er niet mee vergeleek, dat het voor hem gewoon een leuke hobby is. Dat hij wel een wat grotere groep zou willen dan er nu is, zodat er ook meer realtime gespeeld kan worden. Maar dat hij niet zo groot zou willen zijn als die sites.

Ik zie ons vooral als een Nederlandse site. Iets wat die andere 2 niet zijn. BGA ken ik niet, ik dacht dat die alleen realtime was, maar dat weet ik niet zeker. Yucata is beetje zelfde idee als wij, alleen internationaal en met een veel groter team van vrijwilligers maar ook een veel en veel grotere community.

Ik hoop dat dit je vraag een beetje beantwoordt?
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

4. Hoe zien jullie de toekomst van de site?
5. Welke spellen zouden jullie graag nog willen maken, maar krijgen jullie de rechten niet voor (mogelijk is er hier iemand die een ingang heeft met de copyrighthouder die jullie wil en kan helpen).
6. Hoe zijn je kookkunsten :silent:
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

7. Gebeurt het vaak dat jullie geen toestemming krijgen?
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door dirk »

8. Hoeveel tijd steken jullie per maand ongeveer in de site buiten het ontwerpen van de games ?
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
AxeCrazy
Joker

Bericht door AxeCrazy »

9) Doen jullie nog speciale dingen om de games speelbaar te houden/krijgen via mobiele devices?
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door pleunie.william »

AxeCrazy2 schreef:9) Doen jullie nog speciale dingen om de games speelbaar te houden/krijgen via mobiele devices?
[off-topic] Hé AxeCrazy (a.k.a. Mr. Kolonisten), ben je terug? Dat is bijna 10 jaar geleden! Er zijn inmiddels 4154 gebruikersregistraties tussen je eerste en je tweede aanmelding.
Welkom thuis in elk geval.[/off-topic]
Afbeelding
AxeCrazy
Joker

Bericht door AxeCrazy »

Ja, dank je :)
kon het wachtwoord van de vorig niet herstellen, (mailadres is niet meer bereikbaar voor mij :( ) dus maar een nieuw account gemaakt.
Ben nooit weg geweest, als is kolonisten en wannagame helaas moeten stoppen.
Klaus (Teuber) heeft me nog eens gevraagd voor de nederlandse playcatan, maar die is er nooit meer gekomen helaas.
Vermaak me tegenwoordig vooral met toneel en op feuerteufel natuurlijk
Elenitza
Regenmaker
Contacteer:

Bericht door Elenitza »

Vogeltje schreef:4. Hoe zien jullie de toekomst van de site?
Deze laat ik even aan Tsja om te beantwoorden ;)
Vogeltje schreef: 5. Welke spellen zouden jullie graag nog willen maken, maar krijgen jullie de rechten niet voor (mogelijk is er hier iemand die een ingang heeft met de copyrighthouder die jullie wil en kan helpen).
Er is wel een rijtje hoor ;).
Alhambra staat hoog op het rijtje. Maar Queen Games reageert niet op mails. Via Kosmos heb ik wel even contact gehad met Dirk Henn, maar die heeft het copyright niet (paar jaar terug in ieder geval niet).

Dominion.
Ticket to Ride.
Beide uitgevers geven aan dat het niet mag. Helaas.

Eufraat en Tigris.
Lost Cities.
En nog wel meer Knizia games, maar ook die staat niet echt positief tegenover online versies.
Vogeltje schreef: 6. Hoe zijn je kookkunsten :silent:
Sja. Wat wordt verstaan onder koken ;).
We kunnen prima netjes een recept volgen, maar helemaal zelf wat verzinnen is wat lastiger. We hebben nog nooit klachten gehad van mensen die bij ons kwamen eten dat het niet te eten was ;)
Elenitza
Regenmaker
Contacteer:

Bericht door Elenitza »

roubosga schreef:7. Gebeurt het vaak dat jullie geen toestemming krijgen?
In de vraag van Vogeltje al de spellen waarbij we geen toestemming kregen.
Het gebeurt regelmatig. Maar vaak kijk ik eerst wel of de copyrighthouders zelf een betaalde versie online hebben, want dan is de kans vrijwel nihil dat wij het mogen maken.

Ik heb nu 3 weken geleden mails gestuurd naar de copyrighthouders van Targi, Goa en Havana. En zit daar nu nog steeds op reacties te wachten.

De vragen 8 en 9 laat ik nog even openstaan voor Tsja ;)
Tsja
Rooster Booster

Bericht door Tsja »

dirk schreef:8. Hoeveel tijd steken jullie per maand ongeveer in de site buiten het ontwerpen van de games ?
Dat is heel wisselvallig. Er is altijd wel iets aan verbeteringen te doen aan de site, maar dat komt er niet altijd van. We hebben naast de site ook nog een behoorlijk druk leven :) En gelukkig hebben we F1 zo gek gekregen de toernooien bij te houden :P Wel zijn we erg actief om vragen te beantwoorden en om eventuele bugs op te lossen.
* http://www.feuerteufel.nl
Gesloten