Royalties

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

jeex
Meeple

Royalties

Bericht door jeex »

Simpel vraagje.

Als boekuitgever betaal ik schrijvers (educatief genre) tussen de 12 en 18% royalty over de netto verkoopprijs (dat is ex winkelmarge), of circa 8% over de bruto winkelprijs (dat is de prijs die op het boek staat ex btw). Dit is een vrij gebruikelijk percentage in mijn branche.

Mijn vraag: wat betalen bordspeluitgevers gemiddeld ongeveer aan hun auteurs / spelbedenkers?

Labels:
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Royalties

Bericht door Ruud2009 »

Ik ben geen insider, maar volgens Tom Vasel (zelf spelontwerper en bekende in de hobby) max 5% van de prijs waaraan de spellen aan de groothandel/winkel worden verkocht.

Bron: https://youtu.be/gqqYxa3vTnU?t=4m50s
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
jeex
Meeple

Bericht door jeex »

Dank je wel.

Dat is bedroevend weinig. Schandalig gewoon.

Nu begrijp ik wel dat het produceren en verspreiden van een bordspel meer kost, dan van een boek, maar desalniettemin...
Ruud2009
El Capitan

Bericht door Ruud2009 »

Hopelijk reageert Erwin hier nog even. Die lijkt me beter ingevoerd en kan over Europese spellenmarkt betere uitspraken doen denk ik.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Ik heb me hier al jaren niet meer in verdiept. Wat ik me (met name van grotere Duitse uitgevers) herinner is inderdaad een procent of vijf van de netto-inkooprijs van de winkelier. Succesvolle, gerenommeerde auteurs zullen bij de juiste projecten mogelijk meer kunnen vangen. Beginnende auteurs moeten eerder rekenen op een procent of drie.

Onder de forumleden zitten auteurs met ervaring met Nederlandse uitgevers. Wellicht dat zij iets kunnen zeggen over de situatie hier?

Of dit schandalig is? Ik weet het niet, dit lijken internationaal gebruikelijke vergoedingen in spellenland. Veel is het zeer zeker niet.

Of zijn boeken gewoon schandalig duur en weten we nu waarom? :lol: :twisted:
jeex
Meeple

Bericht door jeex »

Erwin schreef:Of zijn boeken gewoon schandalig duur en weten we nu waarom? :lol: :twisted:
Aangezien boeken tegenwoordig geen drol meer kosten – 5 euro voor een chicklit – worden auteurs daar ook niet echt rijk van.

Wat je dus het best kan doen is zelf uitgeven.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

jeex schreef:
Erwin schreef:Of zijn boeken gewoon schandalig duur en weten we nu waarom? :lol: :twisted:
Aangezien boeken tegenwoordig geen drol meer kosten – 5 euro voor een chicklit – worden auteurs daar ook niet echt rijk van.
Flutrommanetjes idd wel, maar een volwaardig roman kost toch nog steeds gemakkelijk 20€? In de Standaard boekhandel in België alleszins toch, geen idee hoe het in Nederland zit.

Ik heb alleszins van in de V&A hier met spelauteurs wel eens gelezen dat je van spellen maken niet rijk wordt (o.a. de heren van Yedo herinner ik me).
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Ruud2009
El Capitan

Bericht door Ruud2009 »

In Nederland liggen de prijzen van boeken vast.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
jeex
Meeple

Bericht door jeex »

Ruud2009 schreef:In Nederland liggen de prijzen van boeken vast.
Op papier wel. In werkelijkheid wordt er op allerlei manieren mee gerommeld en gestunt. En dan wordt er nog gedifferentieerd met ebooks en goedkope paperbacks. Tegenwoordig worden steeds kleinere oplagen geprint ipv gedrukt. Daardoor hoeft uitgever minder te investeren en is de druk om boeken te verkopen ook beduidend minder. Dus minder commitment bij kleine titels. Titels worden ook sneller verramsjt.

Al met al hebben boekenschrijvers het niet veel beter dan spelbedenkers. Ik ben simpelweg beroepsmatig benieuwd naar royalty-percentages. Dit ivm een uitgave die we voorbereiden van een bordspel. Jawel.
jlrensen
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: Ludo ergo sum

Bericht door jlrensen »

Een goed boek kost 20 a 25 euro, een goed spel 40 a 50. Ik heb liever 5% van 50 dan 8% van 25 ;-)

Daarnaast zijn bordspellen, met houten en of plasic onderdelen natuurlijk ook was duurder om te produceren, lijkt me.
Afbeelding
Ruud2009
El Capitan

Bericht door Ruud2009 »

jlrensen schreef:Een goed boek kost 20 a 25 euro, een goed spel 40 a 50. Ik heb liever 5% van 50 dan 8% van 25 ;-)

Daarnaast zijn bordspellen, met houten en of plasic onderdelen natuurlijk ook was duurder om te produceren, lijkt me.
Bordspel kost geen 40 a 50. Productiekosten zijn veel hoger voor bordspellen dan boeken, maar de retailer betaalt ongeveer de helft van de MSRP. Dus err, tel op een eurotje of 20 voor een spel dat voor 40 in de winkel komt te liggen.

Dus 5% van 20.. Dus de designer verdient zo'n euro per spel dan. Volgens mij is dat voor boeken niet veel anders.. Stel je verkoopt een boek a 15 euro. Dan is inkoop voor 7.5 en kennelijk 15% royalty. Zo'n 1.125 per boek voor pockets.

Maakt elkaar kennelijk dus niet veel.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

En misschien ter overvloede, maar dat percentage is maar een van de vele nadelen van een spel laten uitgeven door een uitgever. Ze kunnen doen met het spel wat ze willen, hele spelconcepten, spelregels en zelfs het thema wijzigen, het een jaar of 3 later een keer uitgeven, etc. Nee, ik ben gelijk naar Kickstarter gaan kijken. Ik verkoop mijn ziel toch echt liever niet.
Keep Exploring Games
jeex
Meeple

Bericht door jeex »

Duiker schreef:En misschien ter overvloede, maar dat percentage is maar een van de vele nadelen van een spel laten uitgeven door een uitgever. Ze kunnen doen met het spel wat ze willen, hele spelconcepten, spelregels en zelfs het thema wijzigen, het een jaar of 3 later een keer uitgeven, etc. Nee, ik ben gelijk naar Kickstarter gaan kijken. Ik verkoop mijn ziel toch echt liever niet.
Daar ben ik nu dus ook mee bezig. Maar desalniettemin blijf ik geïnteresseerd in daadwerkelijke royaltypercentages. Ik wil auteurs niet te kort doen, maar wil ook niet teveel afwijken van de markt.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Duiker schreef:En misschien ter overvloede, maar dat percentage is maar een van de vele nadelen van een spel laten uitgeven door een uitgever. Ze kunnen doen met het spel wat ze willen, hele spelconcepten, spelregels en zelfs het thema wijzigen, het een jaar of 3 later een keer uitgeven, etc. Nee, ik ben gelijk naar Kickstarter gaan kijken. Ik verkoop mijn ziel toch echt liever niet.
Dat is voor elke designer anders denk ik. Tegenover die vele nadelen (die er zeker zijn inderdaad) staan net zoveel voordelen. Bij een goede uitgever hoef je niet om te kijken naar PR, weinig risico voor de designer (financieel gezien) etc.
jeex
Meeple

Bericht door jeex »

Flash schreef:Dat is voor elke designer anders denk ik. Tegenover die vele nadelen (die er zeker zijn inderdaad) staan net zoveel voordelen. Bij een goede uitgever hoef je niet om te kijken naar PR, weinig risico voor de designer (financieel gezien) etc.
Wel of niet zelf uitgeven is een zinloze discussie (en niet to the point hier). Die discussie gaat natuurlijk niet over beter of slechter, maar over een persoonlijke keuze.

Of je als auteur ook uitgever wilt en kunt zijn, hangt af van wat je kunt, van wat je hebt (geld), van wat je wilt kunnen verdienen en ten slotte van wat je wilt kunnen verliezen.