Recycleer-inspiratie gevraagd

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Devos
Grote Dienaar

Recycleer-inspiratie gevraagd

Bericht door Devos »

Al sinds een week zit ik met een nieuw spelconcept in mijn hoofd. De structuur van het spel was al vrij snel duidelijk, maar het thema is me pas vandaag ingevallen; Afval recycleren.

Het thema klinkt niet erg spannend, maar past wel zeer goed bij het spelmechanisme (denk ik toch). Om het wat aantrekkelijker te maken, wil ik leuke en originele opdrachten toevoegen aan het spel. Met opdrachten bedoel ik recyclage-ontwerpen waarmee de spelers punten kunnen scoren. Een voorbeeld?

2 hout + 1 metaal + 1 textiel = 1 tuinstoel
1 electro + 1 plastic + 2 papier = 1 telegeleid vliegtuigje

De afvalstoffen die nodig zijn om het ontwerp te maken mogen variëren tussen 2 en 5 stuks. Je hebt keus uit volgende materialen:
- Hout
- Metaal
- Textiel
- Electronica
- Plastic (hard en zacht)
- Papier en/of karton
- Steen
- Glas
- Rubber
- Blik
- ...

Laat je verbeelding de vrije loop. Mocht ik het spel ooit laten publiceren, dan krijgt degene die de meeste en mooiste ideeën post een exemplaar! :D
Laatst gewijzigd door Devos op do 25 jun 2015, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Steve van Weelij
Grote Dienaar

Re: Recycleer-inspiratie gevraagd

Bericht door Steve van Weelij »

Persoonlijk hou ik niet zo van spellen die een leerdoel lijken te hebben, maar misschien dat dit iets is voor basisscholen?
RvdH83
Fabrieksmanager

Bericht door RvdH83 »

Devos schreef:Al sinds een week zit ik met een nieuw spelconcept in mijn hoofd. De structuur van het spel was al vrij snel duidelijk, maar het thema is me pas vandaag ingevallen; Afval recycleren.
Als je er nou een 18xx-achtig spel van maakt waarin je kunt investeren in afval-verwerkers en/of ophalers en/of bedrijven die van afval weer nieuwe producten maken en/of energieleveranciers die afval verbranden, en je de relatie tussen deze organisaties somehow kan manipuleren, terwijl de bedrijven moeten investeren in nieuwe machines. Dan heb je mijn interesse gewekt. :P
Afbeelding
Devos
Grote Dienaar

Bericht door Devos »

Steve van Weelij schreef:Persoonlijk hou ik niet zo van spellen die een leerdoel lijken te hebben, maar misschien dat dit iets is voor basisscholen?
Het thema is eigenlijk echt niet belangrijk. Het spel is vrij simpel en zou een gewone filler moeten zijn. Het principe van het spel bestaat eruit dat je een bepaalde hoeveelheid en soort van afval/grondstoffen/edelstenen/... doorgeeft in een soort van rad. Je medespelers kunnen vervolgens daaruit gaan kiezen en moeten zelf ook dingen toevoegen. Zo gaat het een tijdje door. Het komt er dus op neer dat die grondstoffen vaak terug zullen komen bij jou. De bedoeling is vervolgens dat je met de grondstoffen die je verzamelt opdrachten volbrengt. Het is natuurlijk iets gecompliceerder, maar in grote lijnen komt het er op neer:
1. iets afgeven
2. iets verzamelen
3. opdrachten vervullen

Ik vond voorlopig geen thema dat hier beter bij past dan recyclage. We creëren namelijk allemaal dagelijks allerhande soorten afval. De opdrachten vervullen/dingen maken doe je dan weer door materiaal te verzamelen.

Het is niet meteen de bedoeling dat het educatief is, al zou dat wel mooi meegenomen zijn. Waarom ook niet? Als het spel maar goed in elkaar zit, zeker? Daarbij wil ik het grafisch ook wel aantrekkelijk genoeg maken voor iedereen.

Kortom, het spel staat nog maar in zijn kinderschoenen, dus alle meningen en suggesties zijn welkom. :-) Ondertussen probeer ik al eens wat te playtesten en regels uit te schrijven.
Devos
Grote Dienaar

Bericht door Devos »

RvdH83 schreef:Als je er nou een 18xx-achtig spel van maakt waarin je kunt investeren in afval-verwerkers en/of ophalers en/of bedrijven die van afval weer nieuwe producten maken en/of energieleveranciers die afval verbranden, en je de relatie tussen deze organisaties somehow kan manipuleren, terwijl de bedrijven moeten investeren in nieuwe machines. Dan heb je mijn interesse gewekt. :P
Klinkt leuk. Jammer genoeg staat het spelconcept al vast, en zoek ik enkel inspiratie voor de aankleding. :-)
tjompe
Garnaal

Bericht door tjompe »

Toeval bestaat niet zeggen ze soms doch dit lijkt er wel sterk op. Ik ben sinds gisteren bezig met een project in elkaar in het steken rond recycleren voor de jongens op mijn werk. Je kan echt een schat aan info vinden op de website van FOSTplus. Onder 'alles over preventie, sorteren en recycleren' kan je een handige brochure downloaden die je zeker genoeg inspiratie kan opleveren.
Afbeelding