Stel je vraag en ik maak er hier in de eerste post een poll van die iedereen kan invullen en plaats de resultaten daarna permanent in deze post als handig overzicht.
Spelregels vertalen: vertaalkwesties
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Spelregels vertalen: vertaalkwesties
De bedoeling is dat dit draadje zou kunnen dienen om bepaalde moeilijke vertaalkwesties voor te leggen aan een Nederlands-Belgisch publiek.
Stel je vraag en ik maak er hier in de eerste post een poll van die iedereen kan invullen en plaats de resultaten daarna permanent in deze post als handig overzicht.

- Bijlagen
-
- vertaling - roll the dice.jpg
- (18.12 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door The Iced One op zo 31 jul 2022, 20:04, 4 keer totaal gewijzigd.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
Labels:
-
Flash
- Wu Feng
Re: Spelregels vertalen: vertaalkwesties
Ik gebruik zelf altijd het woord 'voorbereiding' als vertaling voor setup (of spelvoorbereiding).
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Setup = "Voorbereiding"
Dan blijft het één woord, dat lijkt me makkelijker als je het in een zin moet gebruiken.
Edit: te laat, dat heb je als je telefoon ineens gaat...
Dan blijft het één woord, dat lijkt me makkelijker als je het in een zin moet gebruiken.
Edit: te laat, dat heb je als je telefoon ineens gaat...
-
Ruud2009
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Vandaar dat we op Ameritrash.nl Setup gebruiken
.
Laatste 10 gespeeld:

-
Flash
- Wu Feng
Jij wel, ik nietRuud2009 schreef:Vandaar dat we op Ameritrash.nl Setup gebruiken.
-
Ruud2009
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Dat ga ik dan even editen..Flash schreef:Jij wel, ik nietRuud2009 schreef:Vandaar dat we op Ameritrash.nl Setup gebruiken.
Laatste 10 gespeeld:

-
The Iced One
- Critico
'voorbereiding', dat ik daar niet aan gedacht heb.
Thanks!
Er komen ook 'merchant ships' en 'public/private longships' in voor. Is er iemand die dat eerste als 'koopmansschip' (of zelfs 'koopvaardijschip') zou vertalen? Ik heb gekozen voor 'handelsschip', korter en krachtiger.
En bij 'public/private longships' ben ik maar gebleven bij 'publieke/private langschepen' hoewel dat nu ook niet zo goed klinkt, 'openbare/privé langschepen' vond ik nog erger...
Thanks!
Er komen ook 'merchant ships' en 'public/private longships' in voor. Is er iemand die dat eerste als 'koopmansschip' (of zelfs 'koopvaardijschip') zou vertalen? Ik heb gekozen voor 'handelsschip', korter en krachtiger.
En bij 'public/private longships' ben ik maar gebleven bij 'publieke/private langschepen' hoewel dat nu ook niet zo goed klinkt, 'openbare/privé langschepen' vond ik nog erger...
SPELHAMELS BEERSE:
-
Edwin84
- Elfenkoning
Is de letterlijke vertaling niet goed?
De opzet van het spel
Als ik het spel opzetten alvorens je begint.
De opzet van het spel
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
+1 voor "handelsschip"
public/private = algemeen/eigen ?
public/private = algemeen/eigen ?
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
"Voorbereiding" klinkt prima maar "Opzetten van het spel" lijkt me ook de lading dekken. Dat laatste heb ik gebruikt als ik het me goed herinner.
-
The Iced One
- Critico
Dat klinkt mij als Belg dan weer vreemd in de oren. Opzetten doen wij met dode dieren, niet met spellen.Edwin84 schreef:De opzet van het spel
'Voorbereiding' is eigenlijk wat ik zocht, maar waar ik niet op kon komen...
'Eigen' is ook niet echt interessant hier omdat de schepen op het bord liggen tot je ze koopt en het zou raar zijn om ze dan al 'eigen schepen' te noemen...public/private = algemeen/eigen ?
Algemeen zou kunnen voor 'public', maar ook 'algemene langschepen' vind ik niet zo goed passen bij het principe van een schip dat door elke speler gebruikt kan worden. Ik denk dat ik daar daar toch bij publiek en privaat ga blijven.
SPELHAMELS BEERSE:
-
Edwin84
- Elfenkoning
Openbaar en besloten dan?
-
RvdH83
- Fabrieksmanager
publiek / privaatMac-S schreef:public/private = algemeen/eigen ?
openbaar / persoonlijk
-
Robertopellizini
- Genius
Setup = (spel)voorbereiding
Merchant Ship = handelsschip / koopvaardijschip (of koopvaarder) (mijn voorkeur gaat in eerste instantie uit naar het tweede, een mooi Nederlands woord, maar gezien het thema (vikings), is handelsschip toch beter).
longship = langschip / vikingsschip (al omvat dat laatste ook de knarr en de karve, toch heeft dit mijn voorkeur (ook al impliceert dat indirect dat handelsschepen geen vikingsschepen zijn). Ik vind de term langschip echt lelijk).
public / pirvate longships = publieke vikingsschippen / persoonlijke vikingsschipen (het woord 'privaat' is echt té archaïsch)
Merchant Ship = handelsschip / koopvaardijschip (of koopvaarder) (mijn voorkeur gaat in eerste instantie uit naar het tweede, een mooi Nederlands woord, maar gezien het thema (vikings), is handelsschip toch beter).
longship = langschip / vikingsschip (al omvat dat laatste ook de knarr en de karve, toch heeft dit mijn voorkeur (ook al impliceert dat indirect dat handelsschepen geen vikingsschepen zijn). Ik vind de term langschip echt lelijk).
public / pirvate longships = publieke vikingsschippen / persoonlijke vikingsschipen (het woord 'privaat' is echt té archaïsch)
-
alrick
- Regenmaker
Langschip is een gangbaar Nederlands woord, maar waarom zou je het niet gewoon een drakkar noemen? En dan heb je algemene drakkars en privé drakkars.
Het voordeel van slim zijn is dat je gemakkelijk kunt doen of je dom bent. Het omgekeerde is veel moeilijker.