Uit de NRC: Speel! 7 leuke spellen om te geven en te krijgen

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
ravinck
Party Animal

Uit de NRC: Speel! 7 leuke spellen om te geven en te krijgen

Bericht door ravinck »

Een leuk artikel met leuke selectie van Lucas Brouwers en Hendrik Spiering

http://www.nrc.nl/next/2015/12/01/jij-bent-1563163

Labels:
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Uit de NRC: Speel! 7 leuke spellen om te geven en te kri

Bericht door maxitaxi777 »

Leuk :), een krant die aandacht besteedt aan de modernere bordspellen!
interceptor
Uitgever

Bericht door interceptor »

De laatste dagen word je dood gegooid met TV reclames van bordspellen maar dan niet van het beste soort, maar van het slechtste soort....

Zo jammer....zo wordt het bordspel nooit wat in NL. Druipen mensen weer teleurgesteld af.
Hoe kan je vechten tegen zulke grote commerciële partijen als NL uitgever.
Laatst gewijzigd door interceptor op wo 02 dec 2015, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Klopt, al vind ik het zonde dat bij de 7 spellen niet een coöperatief spel is genoemd en eigenlijk niet eens echte toppers (op El Grande na dan). De meeste mensen die niet met de moderne bordspellen bekend zijn klapperen namelijk met hun oren als je over een coöperatief spel begint. Ik vind het dus ook een beetje een gemiste kans, dat in het artikel niet zo'n spel wordt genoemd.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Positieve exposure voor bordspellen in een grote krant en hier lijkt het geklaag weer dominant te worden. Typisch BSM?
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Grappig dat hier ook een paar al wat oudere titels worden besproken. Voor het grote publiek onbekend dus nooit verkeerd, het maakt me wel nieuwsgierig naar hoe deze selectie tot stand komt. Is dit de privécollectie van de redacteur of benaderd hij uitgevers met de vraag aan welke spellen ze graag wat aandacht geven?
MichielH
Professor Pimpel

Bericht door MichielH »

Ja, leuk artikel. Hendrik Spiering schrijft jaarlijks iedere week vanaf eind oktober tot aan Sinterklaas een stukje over bordspellen in de NRC. Dit is een compilatie van die stukjes voor NRC Next. Spiering doet dat prima. Ik vind hooguit dat hij weinig kritisch is, hij is enthousiast over alles, weinig minpuntjes. Prima ter bevordering van de hobby dus.
interceptor
Uitgever

Bericht door interceptor »

Erwin schreef:Positieve exposure voor bordspellen in een grote krant en hier lijkt het geklaag weer dominant te worden. Typisch BSM?
Ik ben wel positief over de exposure en ik constateer alleen een feit dat de genoemde spellen niet zulke reclame offensief hebben zoals bijvoorbeeld Hasbro dat via TV commercials wel kan doen.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Of een Jumbo of Ravensburger.. Ik heb ook al enkele van die reclames gezien en dan wordt er doodleuk gezegd het leukste bordspel voor het hele gezin. :roll: (wij weten wel beter).

Overigens is mijn kritiek positief bedoeld, want ik ben eigenlijk net zoals Dierik benieuwd naar hoe hij aan deze selectie is gekomen? Er worden 7 spellen genoemd, maar van een aantal zijn de spelmechanismes zo ongeveer hetzelfde dus waarom niet een iets wat diversere selectie? Het is wel goed dat de spellen in de media komen in zijn algemeen.
Afbeelding
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

WTULTC schreef:Of een Jumbo of Ravensburger.. Ik heb ook al enkele van die reclames gezien en dan wordt er doodleuk gezegd het leukste bordspel voor het hele gezin. :roll: (wij weten wel beter).

Overigens is mijn kritiek positief bedoeld, want ik ben eigenlijk net zoals Dierik benieuwd naar hoe hij aan deze selectie is gekomen? Er worden 7 spellen genoemd, maar van een aantal zijn de spelmechanismes zo ongeveer hetzelfde dus waarom niet een iets wat diversere selectie? Het is wel goed dat de spellen in de media komen in zijn algemeen.
Inderdaad. Waar is Twilight Imperium 3? :wink:
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

WTULTC schreef:Of een Jumbo of Ravensburger.. Ik heb ook al enkele van die reclames gezien en dan wordt er doodleuk gezegd het leukste bordspel voor het hele gezin. :roll: (wij weten wel beter).

Ik vond jouw eerste reactie nochtans ook zeer negatief. Laten we het erover eens zijn dat de reeks spellen een mooie maar zeer persoonlijke keuze is van de schrijver. Dat er dan geen coop bij zit, maakt toch niets uit. Het is gewoon goede reclame voor onze hobby. Een topkans!
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

Wat ik vreemder vind is dat hij de 1e editie van GoT bespreekt..... mogelijk omdat die NL is? (geen idee)... maar de 2e editie is gewoon verkrijgbaar ...

Ach ik vond het wel grappig om iets in de krant te zien over "onze" hobby. En een ieder op dit forum zou een andere lijst gemaakt hebben.
Afbeelding
bionicman
Hazelnoot Ridder

Bericht door bionicman »

Positieve signalen dat bordspellen toch ook al door journalisten worden gespeeld. Over de lijst kan nog eeuwen gediscussieerd worden, maar al bij al een goede selectie van minder populaire spellen zoals Monopoly of Risk. Zo is Camel (C)Up een ideaal familiespel, Carrara een uitstekend middelzwaar strategiespel en El Grande een gouwe ouwe.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

MichielH schreef:Ja, leuk artikel. Hendrik Spiering schrijft jaarlijks iedere week vanaf eind oktober tot aan Sinterklaas een stukje over bordspellen in de NRC. Dit is een compilatie van die stukjes voor NRC Next. Spiering doet dat prima. Ik vind hooguit dat hij weinig kritisch is, hij is enthousiast over alles, weinig minpuntjes. Prima ter bevordering van de hobby dus.
Dat lijkt me logisch. Het is geen vaste recensiestek, maar bedoeld om in de aanloop van de feestdagen wat aandacht te geven aan mogelijke cadeaus. De ruimte voor deze rubriek is beperkt, dus dan bespreek je automatisch vooral de spellen die je leuk vindt.

De selectie vind ik aangenaam verrassend en niet-geijkt. Er zit voor elk wat wils tussen.
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

larsje86 schreef:Wat ik vreemder vind is dat hij de 1e editie van GoT bespreekt..... mogelijk omdat die NL is? (geen idee)... maar de 2e editie is gewoon verkrijgbaar ...

Ach ik vond het wel grappig om iets in de krant te zien over "onze" hobby. En een ieder op dit forum zou een andere lijst gemaakt hebben.
De hier besproken versie van GoT kaarstpel is niet de 1e editie.
Dit is het 2persoons kaartspel dat qua artework is gebaseerd op de tv serie. Die is inderdaad in het Nederlands uitgegeven.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding