Ik zou graag Codenames hier via het forum proberen. Zie ook hier: http://www.bordspelmania.eu/spellen/det ... _2075.html. Ik wil dan het spel zelf modereren en heb dan nog 6 mensen nodig die in teams van 3 tegen elkaar gaan spelen (laten we klein beginnen). Iedereen mag meedoen, first come first serve.
Spelregels:
Algemeen
Codenames is een party game tussen twee teams die elk een geheime dienst voorstellen. De twee rivaliserende geheime diensten kennen de geheime identiteit van de 25 spionnen. Hun teamgenoten kennen deze spionnen enkel bij hun codenaam.
Beide teams gaan met elkaar de strijd aan en proberen als eerste contact te leggen met hun spionnen. Elke leider van de geheime dienst geeft aanwijzingen door één woord te noemen dat van betrekking is op één of meerdere woorden op tafel. De teamgenoten proberen de woorden van hun kleur te raden zonder daarbij spionnen van de tegenstander aan te wijzen. Daarbij moet vooral de huurmoordenaar omzeild worden.
Hoe werkt dat hier?
Aan het begin van het spel zal ik uit de 6 mensen 2 teams samenstellen van 3 mensen en daarvan per team een leider nomineren (die de hints gaat geven). Ik zal een 5x5 grid creëren van 25 woorden en aan alle wooren (via een willekeurig patroon) een kleur toewijzen die alleen bij de leiders bekend is: 9 blauwe (team 1), 8 rode (team 2), 7 witte (neutraal), en 1 zwarte (huurmoordenaar). Vevolgens PB ik de 2 leiders exact deze informatie, zodat zij precies weten welk woord bij welk team hoort, of nergens bijhoort, zodat zij op basis hiervan hun hints kunnen bedenken. Het enige dat hun teamleden echter te zien krijgen is het grid van 25 woorden zonder informatie over de geheime identiteit.
Het blauwe team begint (omdat ze 1 meer te raden hebben). Een beurt kan vervolgens in 2 stappen worden opgesplitst: 1) het geven van een hint, en 2) het overleg onder de teamleden en het aanwijzen van woorden.
1. Een hint geven. Tijdens zijn/haar beurt mag de leider slechts één woord en één nummer geven als hint, bijvoorbeeld: "Machine 3." Dit betekent dat 3 van de woorden in het grid iets te maken hebben met het woord machine. LET OP: De leiders mogen buiten deze twee dingen niks meer zeggen! Ze moeten deze hint in bold (dikgedrukt) aangeven zodat het duidelijk is dat dit de officiële hint is. Na het geven van de hint mogen zij verder niks zeggen dat betrekking heeft tot het spel. Een restrictie bij het geven van een hint is dat het niet een woord of deel van een woord mag zijn wat in het grid ligt (bijv. je mag niet "lucht 2" zeggen als het woord "luchtballon" er ligt). Mocht er toch een fout worden gemaakt dan is de consequentie dat de beurt direct stopt en de concurrerende leider een spion mag aanwijzen (forse straf, dus let op!).
2. Overleg en wijzen naar woorden. Nu moet de rest van het team (in dit geval de overige 2 mensen) naar de woorden kijken en mogen ze (liefst kort in max 3 berichtjes per persoon) overleggen welke woorden zij denken dat bij de hint horen. De regel is daarbij dat ze het 'genoemde getal +1' woorden mogen raden. In het geval van "Machine 3" mag het team dus 4 woorden raden. Waarschijnlijk zijn er 3 die bij machine horen, maar misschien was er nog een eerdere hint waarvan niet alle woorden geraden waren en zo mag een team dus nog altijd één 'gokje' extra doen. Wanneer zij een woord willen kiezen dan typen ze in bold: Wijst naar "[het woord]". Dus als ze het woord "drukpers" wil kiezen na de hint "Machine 3", dan zeggen ze Wijst naar "drukpers". Op dat moment zal ik als moderator aangeven wat de identiteit van het woord is door aan te geven of het blauw (team 1), rood (team 2), wit (neutraal), of zwart (huurmoordenaar) is. Kiest het team een spion van de eigen kleur, dan mogen ze doorgaan met raden (mits ze nog niet over de 'hint-getal + 1' grens heen zijn). Kiest het team een spion van het andere team of een neutrale persoon, dan is de beurt direct over en is het andere team aan de beurt. Kiest het team de huurmoordenaar, dan is het spel direct over en wint het andere team! De huurmoordenaar moet dus koste wat kost ontweken worden.
Om het spel iets te versnellen mag een team besluiten om meerdere woorden (max. 3) tegelijkertijd te nomineren. Die worden dan in de genoemde volgorde afgehandeld. Als het eerste of tweede woord fout is, dan worden de overige woorden genegeerd, maar die kunnen in een latere ronde natuurlijk wel weer genoemd worden.
Wanneer teamleden klaar zijn met raden, dan geven ze dit aan door in bold Pas te zeggen.
Het team dat het eerste alle 9 (of
Mochten er nog onduidelijkheden zijn over de regels, dan verwijs ik je naar de Engelse regels (Nederlandse kan ik niet zo snel vinden) : https://www.boardgamegeek.com/filepage/ ... ok-english
Over het thema van deze codenames twijfel ik nog even.
Er zijn een paar opties die me wel aardig lijken:
1. Aangepaste Nederlandstalige codenames met nieuwe woorden. Ik heb de officiële Nederlandse woordenlijst niet, dus ik moet iets in elkaar draaien. Google tijdens het spel niet toegestaan.
2. Standaard Engelstalige codenames waar ik wel een lijst van alle woorden heb. Dan moet het wel 100% in het Engels worden gespeeld. Google niet toegestaan (enkel Google translate voor het geven van hints).
3. Codenames Films. Een grid van 25 films. Hints mogen alleen gaan over de inhoud van de film. Hints mbt acteur/regisseur/crew mogen niet toestaan. Google is wel toegestaan. Nederlandstalige/Engelstalige hints toegestaan.
4. Codenames Spellen. Een grid van 25 spellen (kaartspellen/bordspellen). Hints mogen gaan over alles behalve auteur/uitgever/artist, enz. Google/Boardgamegeek toegestaan. Nederlandstalige/Engelstalige hints toegestaan.
Wil je meedoen? Geef je dan hieronder op en ik zet je op de lijst. Geef daarbij ook aan wat je het liefst doet: NL / EN / Films / spellen.
Lijst voor inschrijving:
- Marcel (Mac-S)
- Bridget
- Delia
- olavf
- Flash
- rober
Voor het maken van een grid kun je eenvoudig deze link proberen: http://www.codenames-partygame.nl/?p=promospel&s=1
Elke keer wordt een nieuw grid gekozen en die kun je eenvoudig overnemen.