Play by forum: Codenames

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Robertopellizini
Genius

Play by forum: Codenames

Bericht door Robertopellizini »

Op boardgamegeek zijn er veel spellen die via het forum gespeeld worden Ik weet niet of het al eens eerder geprobeerd is hier op bordspelmania, maar wilde eens kijken of er animo voor is.

Ik zou graag Codenames hier via het forum proberen. Zie ook hier: http://www.bordspelmania.eu/spellen/det ... _2075.html. Ik wil dan het spel zelf modereren en heb dan nog 6 mensen nodig die in teams van 3 tegen elkaar gaan spelen (laten we klein beginnen). Iedereen mag meedoen, first come first serve.

Spelregels:

Algemeen
Codenames is een party game tussen twee teams die elk een geheime dienst voorstellen. De twee rivaliserende geheime diensten kennen de geheime identiteit van de 25 spionnen. Hun teamgenoten kennen deze spionnen enkel bij hun codenaam.

Beide teams gaan met elkaar de strijd aan en proberen als eerste contact te leggen met hun spionnen. Elke leider van de geheime dienst geeft aanwijzingen door één woord te noemen dat van betrekking is op één of meerdere woorden op tafel. De teamgenoten proberen de woorden van hun kleur te raden zonder daarbij spionnen van de tegenstander aan te wijzen. Daarbij moet vooral de huurmoordenaar omzeild worden.

Hoe werkt dat hier?
Aan het begin van het spel zal ik uit de 6 mensen 2 teams samenstellen van 3 mensen en daarvan per team een leider nomineren (die de hints gaat geven). Ik zal een 5x5 grid creëren van 25 woorden en aan alle wooren (via een willekeurig patroon) een kleur toewijzen die alleen bij de leiders bekend is: 9 blauwe (team 1), 8 rode (team 2), 7 witte (neutraal), en 1 zwarte (huurmoordenaar). Vevolgens PB ik de 2 leiders exact deze informatie, zodat zij precies weten welk woord bij welk team hoort, of nergens bijhoort, zodat zij op basis hiervan hun hints kunnen bedenken. Het enige dat hun teamleden echter te zien krijgen is het grid van 25 woorden zonder informatie over de geheime identiteit.

Het blauwe team begint (omdat ze 1 meer te raden hebben). Een beurt kan vervolgens in 2 stappen worden opgesplitst: 1) het geven van een hint, en 2) het overleg onder de teamleden en het aanwijzen van woorden.

1. Een hint geven. Tijdens zijn/haar beurt mag de leider slechts één woord en één nummer geven als hint, bijvoorbeeld: "Machine 3." Dit betekent dat 3 van de woorden in het grid iets te maken hebben met het woord machine. LET OP: De leiders mogen buiten deze twee dingen niks meer zeggen! Ze moeten deze hint in bold (dikgedrukt) aangeven zodat het duidelijk is dat dit de officiële hint is. Na het geven van de hint mogen zij verder niks zeggen dat betrekking heeft tot het spel. Een restrictie bij het geven van een hint is dat het niet een woord of deel van een woord mag zijn wat in het grid ligt (bijv. je mag niet "lucht 2" zeggen als het woord "luchtballon" er ligt). Mocht er toch een fout worden gemaakt dan is de consequentie dat de beurt direct stopt en de concurrerende leider een spion mag aanwijzen (forse straf, dus let op!).

2. Overleg en wijzen naar woorden. Nu moet de rest van het team (in dit geval de overige 2 mensen) naar de woorden kijken en mogen ze (liefst kort in max 3 berichtjes per persoon) overleggen welke woorden zij denken dat bij de hint horen. De regel is daarbij dat ze het 'genoemde getal +1' woorden mogen raden. In het geval van "Machine 3" mag het team dus 4 woorden raden. Waarschijnlijk zijn er 3 die bij machine horen, maar misschien was er nog een eerdere hint waarvan niet alle woorden geraden waren en zo mag een team dus nog altijd één 'gokje' extra doen. Wanneer zij een woord willen kiezen dan typen ze in bold: Wijst naar "[het woord]". Dus als ze het woord "drukpers" wil kiezen na de hint "Machine 3", dan zeggen ze Wijst naar "drukpers". Op dat moment zal ik als moderator aangeven wat de identiteit van het woord is door aan te geven of het blauw (team 1), rood (team 2), wit (neutraal), of zwart (huurmoordenaar) is. Kiest het team een spion van de eigen kleur, dan mogen ze doorgaan met raden (mits ze nog niet over de 'hint-getal + 1' grens heen zijn). Kiest het team een spion van het andere team of een neutrale persoon, dan is de beurt direct over en is het andere team aan de beurt. Kiest het team de huurmoordenaar, dan is het spel direct over en wint het andere team! De huurmoordenaar moet dus koste wat kost ontweken worden.

Om het spel iets te versnellen mag een team besluiten om meerdere woorden (max. 3) tegelijkertijd te nomineren. Die worden dan in de genoemde volgorde afgehandeld. Als het eerste of tweede woord fout is, dan worden de overige woorden genegeerd, maar die kunnen in een latere ronde natuurlijk wel weer genoemd worden.

Wanneer teamleden klaar zijn met raden, dan geven ze dit aan door in bold Pas te zeggen.

Het team dat het eerste alle 9 (of 8) woorden heeft geraden wint het spel.
Mochten er nog onduidelijkheden zijn over de regels, dan verwijs ik je naar de Engelse regels (Nederlandse kan ik niet zo snel vinden) : https://www.boardgamegeek.com/filepage/ ... ok-english

Over het thema van deze codenames twijfel ik nog even.
Er zijn een paar opties die me wel aardig lijken:
1. Aangepaste Nederlandstalige codenames met nieuwe woorden. Ik heb de officiële Nederlandse woordenlijst niet, dus ik moet iets in elkaar draaien. Google tijdens het spel niet toegestaan.
2. Standaard Engelstalige codenames waar ik wel een lijst van alle woorden heb. Dan moet het wel 100% in het Engels worden gespeeld. Google niet toegestaan (enkel Google translate voor het geven van hints).
3. Codenames Films. Een grid van 25 films. Hints mogen alleen gaan over de inhoud van de film. Hints mbt acteur/regisseur/crew mogen niet toestaan. Google is wel toegestaan. Nederlandstalige/Engelstalige hints toegestaan.
4. Codenames Spellen. Een grid van 25 spellen (kaartspellen/bordspellen). Hints mogen gaan over alles behalve auteur/uitgever/artist, enz. Google/Boardgamegeek toegestaan. Nederlandstalige/Engelstalige hints toegestaan.

Wil je meedoen? Geef je dan hieronder op en ik zet je op de lijst. Geef daarbij ook aan wat je het liefst doet: NL / EN / Films / spellen.

Lijst voor inschrijving:
- Marcel (Mac-S)
- Bridget
- Delia
- olavf
- Flash
- rober

Voor het maken van een grid kun je eenvoudig deze link proberen: http://www.codenames-partygame.nl/?p=promospel&s=1
Elke keer wordt een nieuw grid gekozen en die kun je eenvoudig overnemen.
Laatst gewijzigd door Robertopellizini op do 24 mar 2016, 14:50, 10 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Labels:
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Play by forum: Codenames

Bericht door Mac-S »

Leuk Bart, ik wil wel meedoen. Eens kijken of het via het forum ook leuk is.

Eén vraagje betreffende de hints: hoe letterlijk nemen we "één woord"? Bv. een persoon met een voornaam en een achternaam mag je niet als hint geven?
Robertopellizini
Genius

Mac-S schreef:Leuk Bart, ik wil wel meedoen. Eens kijken of het via het forum ook leuk is.

Eén vraagje betreffende de hints: hoe letterlijk nemen we "één woord"? Bv. een persoon met een voornaam en een achternaam mag je niet als hint geven?
Goeie vraag. Ik denk dat dat afhankelijk is van welke variant we gaan spelen. Volgens de regels mag je eigennamen noemen, maar dan zou een filmtitel als "Dr. Strangelove or: How I Stopped Worrying and Love the Bomb" ook mogen en dat is toch wel gek. Mijn voorkeur gaat uit naar toestemmen van Eigennamen, maar dan max. 3 woorden. Ik denk dat we dat in goed overleg moeten bepalen als we besluiten de standaard Engelse/Nederlandse versie te kiezen.

Welke van de 4 opties heeft jouw voorkeur, Marcel?
Afbeelding
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door Bridget »

Ik doe mee.

Een hint als: "Edwin de Roy van Zuyderwijn" moet kunnen, eveneens het woord "Tweede Wereldoorlog" en dat soort dingen die één geheel aanduiden.

Een heel spreekwoord of zin "te bo or not te be" mag niet, ook al is dat ook een begrip.

Het is al lastig genoeg.
Everybody has the right to play...
delia
Party Animal

Bericht door delia »

Ik doe graag mee!
Wij spelen het zo: Indiana Jones mag, maar Indiana Jones and the tempel of doom niet.

Ik heb geen voorkeur voor een optie.
Afbeelding
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Leuk! Ik doe ook graag mee.

Nederlands of Engels: allebei prima
Spellen: ben benieuwd: wil ik wel proberen
Films: dan haak ik af. Ik weet niets (tenzij volledig geflopte Taiwanese arthouse movies van 15 jaar terug :P )
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Ook ik doe graag mee! Leuk initiatief.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Ik wil ook graag meedoen. Het liefst in het NL.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
wnverhoef
Professor Pimpel
Contacteer:

Bericht door wnverhoef »

Mocht er nog plaats zijn dan houd ik me aanbevolen!
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Ik stel voor om voor het eerste forum-potje "gewoon" Codenames te spelen, niet met een thema. NL of EN maakt mij niet uit.
Robertopellizini
Genius

Ok, er is blijkbaar genoeg animo voor, want na 1 dag zijn er al 7 aanmeldingen. :)
De eerste 6 (Mac-S, Bridget, Delia, olavf, Flash, rober) doen mee aan het 1e potje en wnverhoef zet ik op een reservelijst/lijst voor een 2e potje. Ik denk dat ik later een 2e topic open met de vraag of er nog meer mee willen doen (vermoed dat een 2e potje ook wel moet lukken).

Ik ben het met het voorstel eens dat we voor de eerste keer het bij standaard codenames houden (het is al moeilijk zat inderdaad :wink: ). Nederlands lijkt de voorkeur te hebben.
Edit: ik kom er net achter dat je via http://codenames-partygame.nl/?p=promospel&s=1 gewoon alle woorden kan achterhalen. Elke keer dat je refresht vormt zich een nieuw grid met andere woorden. Genoeg refreshen en woorden overnemen en je hebt zo het spel bij elkaar. Na een half uurtje werk heb ik nu 385 van de 400 (96%) woorden bij elkaar, wat zeker voldoende is om te beginnen.

Ik maak voor de selectie van de teams, de leider, de woorden en de kleur van de woorden gebruik van deze tool http://www.miniwebtool.com/random-name-picker/ totdat ik iets beter vind. Ik ga het nu samenstellen dan straks
1. post ik de teams met kleur en leider
2. post ik het grid voor iedereen hier
3. pb ik de leiders met het grid met alle kleuren (maak ik hier: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0 )
en dan kunnen we beginnen!
Laatst gewijzigd door Robertopellizini op do 10 mar 2016, 13:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
RvdH83
Fabrieksmanager

Bericht door RvdH83 »

Ik wil ook wel een keer spelen.

Wij spelen met eigennamen ook dat één woord is toegestaan. "Indiana Jones" mag bij ons niet. Dan moet je maar "Indiana" of "Jones" gebruiken. Met alle risico's (en mogelijkheden) van dien. :)
Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Nederlandse codenames gaat nu van start!
LET OP: Google is NIET toegestaan!
Het lot heeft bepaald dat de twee vrouwen de leiders worden.
Veel succes!

Delia (Mac-S, Flash) vs Bridget (Olavf, Rober)

Het blauwe team mag beginnen

Nog 9 Blauwe spionnen
Nog 8 Rode spionnen

Afbeelding

Hints:
Blauw 1e hint: ______ - _______
Rood 1e hint: ______ - _______
Blauw 2e hint: ______ - _______
Rood 2e hint: ______ - _______
Blauw 3e hint: ______ - _______
Rood 3e hint: ______ - _______
Blauw 4e hint: ______ - _______
Rood 4e hint: ______ - _______
Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Mails verstuurd naar de teamleiders.
Het blauwe team (Delia) mag beginnen!

Nog een laatste ruling als moderator
- Eigennamen worden toegestaan, maar maximaal 2 woorden (moet ook een beetje moeilijk blijven).

Succes en veel plezier allemaal!

Ik zal proberen na elke beurt (hint + raden van één team totdat het team gepast heeft) het grid in te vullen.
Afbeelding
delia
Party Animal

Bericht door delia »

Voetbal 3
Afbeelding
Plaats reactie